Afgiftsfri gave ved samme bopæl?
Fra : Robert

Dato : 11-05-10 01:01

Hej gruppe

Når man taler er afgiftsfrie gaver er følgende så korrekt forstået:

Person A sidder i uskiftet bo efter sin afdøde mand B. I de seneste 50
år (altså også mens B var i live) har person C boet hos ægteparret i
et værelse. Der er ingen lejekontrakt idet C har arbejdet på stedet. A
og C har altså ingen familiære eller lignende forhold til hinanden.

Person C kan afgifts- og skattefrit give en årlig gave på 58.700 til
A?

(Hvis ja - skal der så evt. laves et gavebrev og er der evt. nogen der
har en skabelon?)

Fra : Ole C

Dato : 11-05-10 09:04

Robert skrev blandt andet:

> [...]
> A?

> (Hvis ja - skal der så evt. laves et gavebrev og er der evt. nogen der

Du bør kunne finde svar her: http://www.familieadvokaten.dk/
- hvor du også kan købe formularer.

--
vh
Ole C

Fra : alexbo

Dato : 11-05-10 10:45

"Robert" <vores.billede@gmail.com> skrev

> [...]
>og C har altså ingen familiære eller lignende forhold til hinanden.

>Person C kan afgifts- og skattefrit give en årlig gave på 58.700 til A?

Nej.
Afgiftfri gaver er mellem nærtbeslægtede, og har ikke noget med bopæl at
gøre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Robert

Dato : 11-05-10 04:52

> Nej.
> Afgiftfri gaver er mellem nærtbeslægtede, og har ikke noget med bopæl at
> gøre.
>
> mvh
> Alex Christensen

Læste bare følgende tekst "- Personer, der har haft fælles bopæl med
gavegiver i de sidste 2 år før modtagelsen af gaven" - fandt det her
http://www.tax.dk/pjecer/gaveafgift.htm

Fra : alexbo

Dato : 11-05-10 12:45

"Robert" <robert.marcussen@gmail.com> skrev

>Læste bare følgende tekst "- Personer, der har haft fælles bopæl med
>gavegiver i de sidste 2 år før modtagelsen af gaven" -

Du har ret, det var en fejl fra min side.
Du kan læse den konkrete lovgivning her, kapitel 5
I kapitel 6 kan du læse at der kun skal anmeldes ved overskridelse af det
afgiftfri beløb, altså ikke nødvendigt med gavebrev eller lign. for beløb
under grænsen.
Tror jeg.

Alex Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-05-10 21:42

Den Tue, 11 May 2010 00:01:15 -0700 skrev Robert:

> [...]
>
> Person C kan afgifts- og skattefrit give en årlig gave på 58.700 til A?
>
> (Hvis ja - skal der så evt. laves et gavebrev og er der evt. nogen der

Må jeg foreslå dig at konsultere en kyndig person.

Samme bopæl er ikke det samme som fælles bopæl.

Hvis det var, kunne fx. en landbrugsmedhjælp som bor hos bonden, få kr.
58.700 af sin løn, udbetalt skattefrit?

--
Karl Erik.

Fra : Robert

Dato : 11-05-10 15:00

On 11 Maj, 22:41, Karl Erik Christensen <n...@none.invalid.co> wrote:

> [...]
>
> Samme bopæl er ikke det samme som fælles bopæl.
>
> Hvis det var, kunne fx. en landbrugsmedhjælp som bor hos bonden, få kr.

Det var et godt argument - jeg kan sagtens følge dig og se at det ikke
virker korrekt.

Fra : Robert

Dato : 12-05-10 00:40

> Det var et godt argument - jeg kan sagtens følge dig og se at det ikke
> virker korrekt.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Men omvendt - Ville landmanden udbetale 58.700 skattefrit til
medhjælperen som en gave? -I givet tilfælde ville landmanden ikke få
skattefradrag, og pengene skulle dermed gives af landmandens penge som
der allerede er betalt skat af.