Skribent ønsker gamle oplysninger slettet ~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-10 09:23

Hej alle

[OTD = Oplæg Til Diskussion = forslag til oprettelse af en
dk-nyhedsgruppe]

Jeg har modtaget en videresendt mail hvori en usenetbruger beder
om at få fjernet et gammelt OTD (tilbage fra 1998) fordi det
indeholder oplysninger om navn og mailadresse.

OTD'et ligger i en samling af gamle OTD'er som jeg har lagt frem
for at man kan se hvilke grupper der er blevet afvist.

Har en forslagsstiller krav på at få fjernet sine oplysninger fra
usenet.dk?

Det spiller ind at OTD'et jo har været offentliggjort i dk.admin
og derfor kan ligge på servere rundt omkring. Det er dog ikke
muligt at finde noget indlæg med dette OTD på Google
(gruppesøgning).

Listen over disse filer er her:
   http://www.usenet.dk/?side=afviste
Og det drejer sig om denne her:
   http://www.usenet.dk/styregruppen/eksfundatser/patchwork

NB! Jeg er kun interesseret i den rene jura.
Andre aspekter af spørgsmålet kan diskuteres i dk.admin hvor jeg
har oprettet en separat tråd om det med overskriften:

   Sletning af gamle data - en forslagsstiller ønsker
   en gammel OTD slettet

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 10-05-10 11:07

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:rsffu5lqak567pb6r2hqq2fvmttlu8nkr7@news.dotsrc.org...
> Hej alle

> Har en forslagsstiller krav på at få fjernet sine oplysninger fra
> usenet.dk?

Det er jo bare at gøre det, men som du skriver, ret nytteløst.

> NB! Jeg er kun interesseret i den rene jura.

Hvilken jura mener du der er på usenet.dk, et privat regelsæt der skal
følges for at bruge det, men kun udbydere kan straffe ved overtrædelser?

Fra : Frank Damgaard

Dato : 10-05-10 16:32

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> for at man kan se hvilke grupper der er blevet afvist.
>
> Har en forslagsstiller krav på at få fjernet sine oplysninger fra

hvis det blev postet på et lokalt "forum/BBS", og det ikke tydeligt
fremgik at hele indlæg blev offentliggjort, så kan der blive
krav fra datatilsyn om at fjerne data.
Hvis det derimod ved tilmelding/indsendelse af indlæg tydeligt
fremgår og accepteres at det offentliggøres så burde det være ok.

Og du kunne jo på usenet.dk maskere emailadresserne.

> [...]
> og derfor kan ligge på servere rundt omkring. Det er dog ikke
> muligt at finde noget indlæg med dette OTD på Google

den er også på det store usenet:

http://groups.google.com/group/dk.admin.opslag/browse_frm/thread/31d8608505777bf3/3c2d2171aa18aa04?lnk=gst&q=patchwork

så , ja, det hjælper nok ikke det store hvad du gør på usenet.dk ;)

> [...]
> har oprettet en separat tråd om det med overskriften:
>
>    Sletning af gamle data - en forslagsstiller ønsker

det hører vel som ovenfor nævnt under datatilsynet / persondataloven.

se evt. en lidt lignende sag på:
http://www.sslug.dk/emailarkiv/forening/2005_08/msg00007.html
http://www.sslug.dk/emailarkiv/forening/2005_08/msg00030.html
-> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828

i dette tilfælde er det dog et lokalt-forum der køres via newsserver
med postarkiv i html. og her blev emailadresser blot sløret på web
og tilmelding ændret lidt med noget ekstra tekst.

google svarede i øvrigt aldrig datatilsynet... !

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-10 01:08

Frank Damgaard skrev:

> Hvis det derimod ved tilmelding/indsendelse af indlæg tydeligt
> fremgår og accepteres at det offentliggøres så burde det være ok.

Jeg mener at man accepterer en implicit aftale når man deltager
på usenet - også selv om man ikke er klar over (i detaljer)
hvordan usenet fungerer. Derudover kan man vel formode at en der
skriver et OTD, har nogen erfaring med mediet.

> Og du kunne jo på usenet.dk maskere emailadresserne.

Principielt er jeg ked at at skulle forvanske data, og jeg finder
det lidt sært at et indlæg der har ligget på nettet i 12 år,
pludselig skal anonymiseres/slettes. Men i værste fald bliver
anonymisering nok løsningen.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 11-05-10 05:46

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:aj7hu55666vesc9f5pcjvrkh0prnd25b9p@news.dotsrc.org...

> Jeg mener at man accepterer en implicit aftale når man deltager
> på usenet - også selv om man ikke er klar over (i detaljer)

Det er i så fald mellem ens newsudbyder f.eks. sunsite, tdc, gmail
o.s.v. og ikke styregruppen eller andre brugere af usenet.dk.

Fra : Kjaer

Dato : 11-05-10 19:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> det lidt sært at et indlæg der har ligget på nettet i 12 år,
> pludselig skal anonymiseres/slettes. Men i værste fald bliver

Den hjemmeside er jo ikke en del af usenet.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-05-10 04:29

On 11/05/2010 02:07, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> hvordan usenet fungerer. Derudover kan man vel formode at en der
> skriver et OTD, har nogen erfaring med mediet.

Ja, men måske har vedkommende ikke haft nogen forventning om at alt på
Usenet (al tekst i hvert fald) ville blive lagret i store, offentligt
tilgængelige og søgbare arkiver.

> [...]
> det lidt sært at et indlæg der har ligget på nettet i 12 år,
> pludselig skal anonymiseres/slettes. Men i værste fald bliver

For 12 år siden blev der udsendt relativt lidt spam til indhøstede
Usenetemailadresser, sammenlignet med for cirka et halvt årti siden
(hvor jeg var oppe på at få 300 spammails om dagen til min tidligere
adresse, før jeg opgav knutsen.dk-domænet i 2004).

Desuden er det en ret lille ting vedkommende beder om, nemlig at få
maskeret en emailadresse. Det eneste problem er egentlig, hvis der
pludselig er mange der beder om det. Det kan blive til en del arbejdstimer.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org