Stafetten: Rock Klassikere
Fra : Allan Krautwald

Dato : 10-05-10 18:46

Kan efterhånden ikke huske, hvad vi har haft.
Men lad os snuppe en omgang rock klassikere forstået på den måde, at I giver
bud på de for jer største og bedste rock numre gennem tiderne:

Det kan både være et superkendt nummer som dette:
http://www.youtube.com/watch?v=D1Z2jaPN2dU

eller et ufortjent halvgammelt nummer som dette:
http://www.youtube.com/watch?v=lRFpXPu_7wE

Kom frit frem.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 10-05-10 18:48

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det kan både være et superkendt nummer som dette:
> http://www.youtube.com/watch?v=D1Z2jaPN2dU
>
> eller et ufortjent halvgammelt nummer som dette:

Mente et ufortjent glemt nummer

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-10 18:56

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> eller et ufortjent halvgammelt nummer som dette:
> http://www.youtube.com/watch?v=lRFpXPu_7wE

Oh, det er bare SÅ fedt et nummer :)

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-10 19:09

> [...]
> Men lad os snuppe en omgang rock klassikere forstået på den måde, at I
> giver bud på de for jer største og bedste rock numre gennem tiderne:

Gennem tiderne, må vel også omfatte nutiden? Jeg ved ikke hvor gammelt et
nummer skal være for at kandidere til betegnelsen "klassiker", men dette
nummer har alle de elementer der skal til for at blive det: Flot meoldi,
gennemarbejdet komposition med a, b og c-stykke incl. bridges, og frem for
alt en dynamik og en sound der bare fænger totalt, i hvert tilfælde mig.
Det drejer sig om Foo Fighters med nummeret "Pretender":
http://www.youtube.com/watch?v=U8gkcXwbHpA

Når vi snakker klassikere, kommer jeg ikke uden om Deep Purple, og deres
episke Child In Time:
http://www.youtube.com/watch?v=1slq_FwRN8o

Midt imellem rent tidsmæssigt, en fantastisk rejse igennem det Pink
Floyds'ke univers, båret af Gilmours guitar: Comfortably Numb:
http://www.youtube.com/watch?v=iJZYG5qwHHI

/Alex

Fra : Allan Krautwald

Dato : 10-05-10 19:19

> Gennem tiderne, må vel også omfatte nutiden? Jeg ved ikke hvor gammelt et
> nummer skal være for at kandidere til betegnelsen "klassiker",

Fra den første rockskive til idag så
Hvad du opfatter som en klassiker, er hvad du skal byde ind med.

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-10 19:24

> Fra den første rockskive til idag så
> Hvad du opfatter som en klassiker, er hvad du skal byde ind med.

Det har jeg så gjort :)

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-10 20:14

Jeg glemte en: The Who, med "Baba O'Riley":
http://www.youtube.com/watch?v=hKUBTX9kKEo

/Alex

Fra : Allan Krautwald

Dato : 15-05-10 21:07

> [...]
> alt en dynamik og en sound der bare fænger totalt, i hvert tilfælde mig.
> Det drejer sig om Foo Fighters med nummeret "Pretender":

Alex du får sgu stafetten, fordi du lige hev et nummer frem, som ikke har
utallige år på bagen, men som har alt det en klassiker er lavet af

Du kunne såmænd også have fået den for Pink Floyd eller Deep Purple, men de
er mere oplagte.

Der var også en del andre der kunne være kommet i betragtning, der var mange
gode forslag, ligesom der var mange jeg savnede, men dem kan vi snuppe en
anden god gang.
Så på med vanten Linaa.

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-10 10:53

> Alex du får sgu stafetten, fordi du lige hev et nummer frem, som ikke har
> utallige år på bagen, men som har alt det en klassiker er lavet af

Jamen så skynder jeg mig at sende den videre

Fra : Carl Drud

Dato : 10-05-10 19:13

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> writes:

> Kan efterhånden ikke huske, hvad vi har haft.
> Men lad os snuppe en omgang rock klassikere forstået på den måde, at I giver
> bud på de for jer største og bedste rock numre gennem tiderne:

Derek and the Dominos - Layla
http://www.youtube.com/watch?v=0WUdlaLWSVM

--
Carl

Fra : Max

Dato : 10-05-10 19:19

Hej Allan

> I giver bud på de for jer største og bedste rock numre gennem tiderne:

Det er jo umuligt, vi kan jo ikke opremse flere hundrede numre i
en stafet, så jeg nøjes med et af de første numre der hang fast
i mine øre i min ungdom, fra dengang verdens centrum hed
Liverpool.

Gerry & The Pacemakers - You'll Never Walk Alone
http://www.youtube.com/watch?v=8smO4VS9134

Max

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-10 19:25

> Gerry & The Pacemakers - You'll Never Walk Alone
> http://www.youtube.com/watch?v=8smO4VS9134

"This Is Anfield"

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-05-10 19:23

On 10-05-2010 19:46, Allan Krautwald wrote:

> Men lad os snuppe en omgang rock klassikere

Fra tiden omkring hvor Rock-roll blev til rock.
"The Trashmen" er desværre slet ikke så gode som jeg husker dem, så i
stedet et nummer med Duane Eddy, "Rockabilly Holiday":

http://www.youtube.com/watch?v=fm3G26dgXWg&feature=related

'The Kinks' med "Death Of A Clown", et nummer jeg var meget glad for engang:

http://www.youtube.com/watch?v=CK-Po-IGY8k&feature=related

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Martin Bak

Dato : 10-05-10 21:28

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=fm3G26dgXWg&feature=related
>
> 'The Kinks' med "Death Of A Clown", et nummer jeg var meget glad for

Ja, men den har en vis Hr. Lilholdt jo ødelagt, så den er kommet til at
lugte lidt. Desværre.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Allan Krautwald

Dato : 15-05-10 21:09

> Ja, men den har en vis Hr. Lilholdt jo ødelagt, så den er kommet til at
> lugte lidt. Desværre.
>
> --

Ja mind mig ikke om det....desværre lugter meget af det Lilholt laver fælt

Fra : Max

Dato : 10-05-10 19:27

Hej Allan

> Men lad os snuppe en omgang rock klassikere forstået på den måde, at
> I giver bud på de for jer største og bedste rock numre gennem tiderne:

Og så ver der jo disse uopdragene gadedrenge der bare udstrålede
en musikalitet uden lige og lavede både småsjofle og lyriske numre
og overraskede gang på gang.

Rolling Stones - As tears go by
http://www.youtube.com/watch?v=iHvkQUcE7xE

Max

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 10-05-10 19:56

"Allan Krautwald" skrev i en meddelelse

> Kom frit frem.

Deep Purple - Soldier Of Fortune
http://www.youtube.com/watch?v=8BGwEulYs8c

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-05-10 20:18

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Men lad os snuppe en omgang rock klassikere

....men holde os fra Rolling Oldefar

>forstået på den måde, at I giver bud på de for jer største og bedste rock
>numre gennem tiderne:

Okay.

Ja, rockmusik lyder jo som regel frygteligt, men der er een gruppe som jeg
synes der er rigtig god. Det er en gruppe som jeg har været til koncert med,
i Ålborg Hallen.
Det er SWEET.

Der allerbedste rocknummer jeg kan komme på er vel nok samtidig noget af det
mest støjende som kan findes på Guds grønne Jord. Jeg husker at det hylede
med luftalarm i hallen og der blev blæst røgskyer ud blandt publikum, så vi
næsten forsvandt. Hu-hej hvor der var "halløj" på der. Det var vildt. Nå men
det var selvfølgelig:

EKSEMPLER MED SWEET
Blockbuster: http://www.youtube.com/watch?v=Euf7etlE6wM&feature=related
Hell Raiser: http://www.youtube.com/watch?v=V5_XB_U3xtY&feature=related (i
en koncertoptagelse) og
Teenage Rampage:
http://www.youtube.com/watch?v=wNTvT-ywtXA&feature=related og til sidst
Ballrum Blitz: http://www.youtube.com/watch?v=qswKeWhjaUc

Jeg synes det er noget af det eneste lyttevenlige rockmusik der findes. Der
eksisterer faktisk ikke andre betydende rockgrupper som kan spille
lyttevenligt, synes jeg.

Grunden til at jeg i sin tid blev ret vild med Sweet var at de kunne skifte
fra rockmusik med rytme og hoppe direkte over og spille slagermusik, f.eks.
"Funny Funny", en dejlig sang som straks bælev hugget af Klaus Og Servants
og fik enorm succes på Dansktoppen.
http://www.youtube.com/watch?v=dd8JHqjHJ5U&feature=related - men det var en
anden sag. Den samme evne havde gruppen "Walkers". De kunne spille det mest
hysteriske rockmusik og VUPTI, som hoppede de over i slager og spillede
"Litle Kitty from Jamaica" og VIPS og HAPS så huggede en dansk gruppe sangen
og den røg på Dansktoppen
http://www.youtube.com/watch?v=G_WggYbrwww&feature=related .
Walkers er også en fantastisk rockgruppe. Sweet og Walkers styrer vildt.
Så vidt jeg husker varmede Walkers op til Sweet i Ålborg-Hallen. Det var
derfor en ordentlig mundfuld guf.
Jeg var bare lidt betænkelig da jeg kom hjem og temmelig nervøs. Det hylede
og hvinede for ørerne, som tinitus. Da jeg vågnede dagen efter var alt dog
okay igen. Pyhhhh......

EKSEMPEL MED WALKERS
Som rockmusik med WALKERS vil jeg pege på "Streep tease":
http://www.youtube.com/watch?v=06AWAN87hTw&feature=related

og så hopper Walkers direkte over i slager-genren, VUPTI:
http://www.youtube.com/watch?v=G_WggYbrwww&feature=related - men det kommer
så ikke det her ved.

Hilsen Åge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 10-05-10 20:56

Allan Krautwald wrote:
> [...]
>
> Det kan både være et superkendt nummer som dette:
> http://www.youtube.com/watch?v=D1Z2jaPN2dU
>
> eller et ufortjent halvgammelt nummer som dette:

Her er to bud fra mig. Det første er nok lidt halvglemt i dag, men for mig
står det som en af rockens klassikere. Genren og instrumenteringen ligger
op ad rock'n roll men tiden er klart rock:
http://www.youtube.com/watch?v=g9MpqbOaXdo

Det andet er rock og nok endnum ere glemt, desværre
http://www.youtube.com/watch?v=XY91GFGnY3M

Jan

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-05-10 14:11

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> står det som en af rockens klassikere. Genren og instrumenteringen ligger
> op ad rock'n roll men tiden er klart rock:

Ak, de gode gamle dage

> Det andet er rock og nok endnum ere glemt, desværre
> http://www.youtube.com/watch?v=XY91GFGnY3M

Husker da ellers deres 'The Legend of Xanadu' og 'Zabadak' og og og....

Forefindes på CD

--
Uffe Bærentsen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 14-05-10 14:18

Uffe Bærentsen wrote:
> [...]
>
> Ak, de gode gamle dage

> Husker da ellers deres 'The Legend of Xanadu' og 'Zabadak' og og

Ja, jeg har dem selv. Men jeg mente bare, at det ikke er noget vi hører ret
ofte længere, og vi har vist heller ikke set det i staftetterne endnu

Jan

Fra : Martin Bak

Dato : 10-05-10 21:38

> [...]
> Men lad os snuppe en omgang rock klassikere forstået på den måde, at I
> giver bud på de for jer største og bedste rock numre gennem tiderne:

Svært emne, så jeg poster nogle af rockmusikkens ur-stene:

The Beatles:

Helter skelter:
http://www.youtube.com/watch?v=aMfkVGCU_BA

Come together:
http://www.youtube.com/watch?v=N8LZGQ4MkvQ

I'm down
http://www.youtube.com/watch?v=o43e2UXthQk&feature=related

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-05-10 03:17

On 10-05-2010 19:46, Allan Krautwald wrote:
> Men lad os snuppe en omgang rock klassikere
> eller et halvgammelt nummer som dette:

I nogle få år, omkring 1970, eksisterede hollænderne, "Shocking Blue".
I midten af 70'erne forlod 'Mariska Veres' gruppen, men jeg husker ikke
om det var grunden til deres opløsning.
Hun fortsatte selv som solist, og med gruppens navn som back up, men
vistnok lejlighedsvis, med en eller flere andre musikere.

"Waterloo":

http://www.youtube.com/watch?v=U6TJ5LeT8DA&feature=related

Og deres største hit, "Venus":

http://www.youtube.com/watch?v=U2DBcbZc3ck&feature=related

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-05-10 06:10

Allan Krautwald skrev:

> Men lad os snuppe en omgang rock klassikere forstået på
> den måde, at I giver bud på de for jer største og bedste rock
> numre gennem tiderne:

Så skal vi da have Cream med Clapton, Baker og Bruce.

Nummeret "Sunshine of Your Love" fra albummet
"Disraeli Gears". Her live fra cirka 1968:
http://www.youtube.com/watch?v=Cqh54rSzheg

Og her fra albummet (1967):
http://www.youtube.com/watch?v=Hv-EOc_74bY

--
Herluf :·)

Fra : Jan Kronsell

Dato : 11-05-10 15:18

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Så skal vi da have Cream med Clapton, Baker og Bruce.
>
> Nummeret "Sunshine of Your Love" fra albummet
> "Disraeli Gears". Her live fra cirka 1968:
> [...]

Måske det bedste af alle Creams numre.

Jan

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-05-10 07:30

> [...]
>
> Det kan både være et superkendt nummer som dette:
> http://www.youtube.com/watch?v=D1Z2jaPN2dU
>
> eller et ufortjent halvgammelt nummer som dette:

Tja, Henning var så elskværdig, lige at minde mig om Shocking Blue

Her er min favorit med dem... Send me a postcard..
http://www.youtube.com/watch?v=uKNKbGY3BMM

Ville også gerne føje F.eks Dismal Day med Bread dertil..
Men dette var det eneste jeg lige kunne finde....
Det er altså melodien i baggrunden

http://www.youtube.com/watch?v=PkHQv5_P7TI

M.V.H....Benny..

Fra : Jan Kronsell

Dato : 11-05-10 15:17

> Tja, Henning var så elskværdig, lige at minde mig om Shocking Blue
>
> Her er min favorit med dem... Send me a postcard..
> http://www.youtube.com/watch?v=uKNKbGY3BMM

Og her er min Shocking Blue favorit, Mighty Joe
http://www.youtube.com/watch?v=RhWJmMUMufk

Jan

Fra : Allan Krautwald

Dato : 15-05-10 21:12

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i en meddelelse

> Tja, Henning var så elskværdig, lige at minde mig om Shocking Blue
>
> Her er min favorit med dem... Send me a postcard..
> http://www.youtube.com/watch?v=uKNKbGY3BMM

Også et godt nummer med Shocking Blue...ligesom dette:

http://www.youtube.com/watch?v=Xwy6uIz-Gtg

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-05-10 10:43

> "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i en meddelelse

> Også et godt nummer med Shocking Blue...ligesom dette:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=Xwy6uIz-Gtg

Tja, det er lidt synd at det skulle gå ud over jernbanemanden..

For det var vist den omrejsende musiker, der var sigtet på ..
Men selvfølgelig, man saver jo ikke sin egen gren over... Vel .

M.V.H....Benny.

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-10 12:41

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> Kom frit frem.

Har du gemt dig?

Fra : Allan Krautwald

Dato : 14-05-10 12:52

> Har du gemt dig?

Næeh....kikker på det i løbet af kort tid