|
| volvo penta 2001 i "røg og damp" Fra : Torben Pd 57 Sirius |
Dato : 10-05-10 14:47 |
|
Hej NG
Jeg har en volvo penta 2001 fra 1986 liggende i min Polaris Drabant.
Den har jeg et par problemer med som nogen ar jeg forhåbentlig kan
give et par gode råd til løsningen af.
For det første er den sværd at starte hvis den har stået stille et par
dage, efter 1. start, og resten af dagen starter den nemt.
Da jeg i lørdags sejlede en tur, efter at have bøvlet rifitgt meget
med at starte motoren, - hm lang kold vinter - hik den pludselig op i
omdrejninger, og sendte en masse os ind i kahytten jeg tog gassen af
slukkede motoren, tjekkede olietemp, intet problem. Vi startede
motoren igen, gav så kun halv gas, der gik et lille stykke tid, så
endnu engang stigende omdrejninger os i kahytten, og også ud af
udstødning, Gassen fra, hubpe hjem for meget lidt gas, ingen probelem.
Det virker som om diesel ikke forbrændes rigtigt, og at der kommer et
eller andet overtryk et eller andet sted. Nogen jeg har snakket med
har nævnt noget med falsk lust i brønstofsystemet, evt vand i diesek,
hvis det kan være noget af dette hvordan tjekker jeg det så ? Jeg har
ikke megen forstand på motor. så gode råd søges.
God vind
Torben
Pd 57 Sirius
| |
Thomsen Kolding (10-05-2010)
| Kommentar Fra : Thomsen Kolding |
Dato : 10-05-10 22:23 |
|
"Torben Pd 57 Sirius" skrev:
Da jeg i lørdags sejlede en tur, efter at have bøvlet rifitgt meget
med at starte motoren, - hm lang kold vinter - hik den pludselig op i
omdrejninger, og sendte en masse os ind i kahytten ...
Det minder lidt om et problem jeg fik med min gamle Yanmar, der pludselig
steg voldsomt i omdrejninger. Problemet viste sig at være, at jeg havde
fyldt for meget motorolie på, som så blev brændt af. Jeg kunne dog ikke uden
videre selv tage gassen af.
--
) Hilsen
( Per T.
[_]?
www.perthomsen.dk
| |
Jakob_K (11-05-2010)
| Kommentar Fra : Jakob_K |
Dato : 11-05-10 01:32 |
|
Da en VP2001 ikke har nogen forvarmer, "skal" den vel være lidt tid om
at starte fra kold?
Gør du som Volvo foreskriver? (fuld håndtag ved koldstart)
| |
Ukendt (11-05-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-05-10 09:42 |
|
"Torben Pd 57 Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i meddelelsen
news:98da351a-c8e2-4e4b-9e90-7b1c84095652@a34g2000yqn.googlegroups.com...
Hej NG
Jeg har en volvo penta 2001 fra 1986 liggende i min Polaris Drabant.
Den har jeg et par problemer med som nogen ar jeg forhåbentlig kan
give et par gode råd til løsningen af.
For det første er den sværd at starte hvis den har stået stille et par
dage, efter 1. start, og resten af dagen starter den nemt.
Da jeg i lørdags sejlede en tur, efter at have bøvlet rifitgt meget
med at starte motoren, - hm lang kold vinter - hik den pludselig op i
omdrejninger, og sendte en masse os ind i kahytten jeg tog gassen af
slukkede motoren, tjekkede olietemp, intet problem. Vi startede
motoren igen, gav så kun halv gas, der gik et lille stykke tid, så
endnu engang stigende omdrejninger os i kahytten, og også ud af
udstødning, Gassen fra, hubpe hjem for meget lidt gas, ingen probelem.
Det virker som om diesel ikke forbrændes rigtigt, og at der kommer et
eller andet overtryk et eller andet sted. Nogen jeg har snakket med
har nævnt noget med falsk lust i brønstofsystemet, evt vand i diesek,
hvis det kan være noget af dette hvordan tjekker jeg det så ? Jeg har
ikke megen forstand på motor. så gode råd søges.
God vind
Torben
Pd 57 Sirius
***********************************************
Hej Torben.
Om jeg husker ret, hav din motor en form for koldstartanordning.
Chek på nettet efter Volvohåndbogen for modellen.
Husker jeg ret, kan du finde links på Maximalt.dk
Undersøg også, om din dieselforbindelse er tæt.
Er den utæt, kan der udvisessymptomer som omtalt, svæt at starte første gang
om morgenen.
Er dit luftfilter rent?
Ellers kan der komme røgudvikling.
En anden ting: Jeg har gode erfaringer med at stikke hovedet ind hos den
autoriserede Volvo - mand, og få en sludder om problemer.
De har altid været yderst hjælpsomme med at uddele erfaringer.
MVH
Egon
| |
|
|