Gennemgang i haven - må jeg indfange dem
Fra : Ukendt

Dato : 10-05-10 18:06

Vi ligger på en gade, hvor man igennem vores have kan skyde genvej til
et busstoppestd, man ellers skulle have været uden om for at komme til.
Udenom vil her sige ca. 250 meter hen af vejen, rundt i en bue, 50 meter
ned og 250 meter tilbage igen. (tal skudt fra hoften)

Igennem den sidste måneds tid har vi opdaget, at der er "nogen" der er
gået igennem vores have for at skyde genvej. Formentligt til dette
busstoppested. Jeg har kun selv set det en gang, hvor jeg så ryggen af
en person, der dog var væk, da jeg kom ud.

Selve problemet er primært, at der to gange i løbet af måneden er trådt
i et bed med blomster, der i to omgange er trådt i stykker.Yderligere er
der trådt i en nyanlagt hæk, således den ene hækplante er knpkket og
ligger langs jorden. I den anden "udgang" i haven er der tilgroet en
hæk, som dog er ved at "åbne" sig. Vi flyttede ind her i vinters så jeg
ved ikke, om det "altid" har været setsom offentlig gennemgang af de folk.

Lad os nu tænke lidt.

Ville jeg komme i problemer, hvis jeg graver et hul i haven på 2x2 meter
og 2 meter dybt og lægger noget fluenet eller lignende over hullet og
dækker det med græslignende ting, blade osv. og på den måde fanger min
aftensmad (medmindre de skal slippes fri igen)?

Fra : Cykelsmeden

Dato : 10-05-10 18:12

Haveejeren skrev:

> [...]
> hullet og dækker det med græslignende ting, blade osv. og på den måde
> fanger min aftensmad (medmindre de skal slippes fri igen)?

du må vel godt lave automatisk vandingsanlæg, styret af en fotocelle.
der siges at blæk er et godt gødningsmiddel, så en dispencer som
automatisk tilsætter en lille del blæk er vel ikke dumt?
(urea=urinstof har også en god effekt på havens planter)

finn

Fra : John V.

Dato : 11-05-10 11:30

Den 10-05-2010 19:11, Cykelsmeden skrev:

> [...]
> automatisk tilsætter en lille del blæk er vel ikke dumt?
> (urea=urinstof har også en god effekt på havens planter)

haha, en rigtigt sjov løsning.

Fra : Max

Dato : 10-05-10 19:07

Hej Haveejeren

> Lad os nu tænke lidt.

Sæt en 500W halogen lampe med bevægelsessensor så den
lyser lige i ansigtet på vedkommende, så er han/hende klar over
at det bliver bemærket at de bruger vejen.

> [...]
> hullet og dækker det med græslignende ting, blade osv. og på den måde
> fanger min aftensmad (medmindre de skal slippes fri igen)?

Hvis nogen falder i hullet og kommer til skade, ja så er du
i store vanskeligheder.

Max

Fra : CC

Dato : 10-05-10 19:37

"Haveejeren" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> dækker det med græslignende ting, blade osv. og på den måde fanger min
> aftensmad (medmindre de skal slippes fri igen)?

Jeg er overbevist om, at du kommer i vanskeligheder hvis en person falder i
hullet og kommer til skade.

Sæt et skilt op, at haven er video overvåget. Evt. i forbindelse med den
500W som en anden har forslået

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 10-05-10 20:32

"Haveejeren" <.> skrev
> [...]
> Udenom vil her sige ca. 250 meter hen af vejen, rundt i en bue, 50 meter
> ned og 250 meter tilbage igen. (tal skudt fra hoften)

Det er OK med skud fra hoften, selvom det er lidt blæret, husk at holde lidt
foran hvis de løber.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-05-10 00:20

Preben R. Sørensen skrev:
> "Haveejeren" <.> skrev
>
> Det er OK med skud fra hoften, selvom det er lidt blæret, husk at holde lidt
> foran hvis de løber.

LOL

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 15-05-10 09:14

Preben R. Sørensen wrote:
> "Haveejeren" <.> skrev
>
> Det er OK med skud fra hoften, selvom det er lidt blæret, husk at
> holde lidt foran hvis de løber.

Men surt at skulle ligge udenfor, når det f.eks. regner som i dag. Rent
prismæssigt er landminer en attraktiv og energimæssigt korrekt løsning.

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-05-10 21:22

> Hvis nogen falder i hullet og kommer til skade, ja så er du i store
> vanskeligheder.

På den anden side er der ingen der tvinger vedkommende til at betræde
mandens have - lader vedkommende være med dette falder han ikke i hullet
= ingen kommer til skade og ingen kommer i vanskeligheder.

;)

--
Martin

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 11-05-10 07:39

Martin [6000] wrote:
> På den anden side er der ingen der tvinger vedkommende til at betræde
> mandens have - lader vedkommende være med dette falder han ikke i
> hullet = ingen kommer til skade og ingen kommer i vanskeligheder.

Med samme argumentation kan man dræbe en indbrudstyv
Den går ikke. Straffeloven gælder også selv om man befinder sig
på egen grund.

Et skilt med "Privat område - uvedkommende ingen adgang" burde nok
være det første, der forsøges.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Leif

Dato : 10-05-10 21:29

"Haveejeren" <.> skrev i meddelelsen news:4be83d05$0$32169$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> [...]
> måde fanger min aftensmad (medmindre de skal slippes fri igen)?

Lån et el-hegn og sæt et par tråde op, det skal nok hjælpe.
/Leif

Fra : Martin [6000]

Dato : 11-05-10 10:13

> Med samme argumentation kan man dræbe en indbrudstyv

Ja da..

> Den går ikke.
> Straffeloven gælder også selv om man befinder sig på egen grund.

Jeg ved det.. men konsekvenspædagogikken er jo reel nok.. ligesom der
heller ikke sker noget trafikuheld hvis jeg lader være med at køre over
for rødt.. den dag jeg kører over for rødt så er det ligesom min egen
skyld hvis jeg bliver mast ihjel af en stor lastbil.. ligesom det er
vedkommenes egen skyld han brækker et ben i hullet, eller at føromtalte
fiktive indbrudstyv mister livet. De kan bare holde sig "på den rigtige
side" så stopper problemerne allerede der inden de er startet = problem
solved.

Alt for mange i dag opfører sig efter devisen "der sker jo ikke noget..."
selvom de udemærket er klar over de er gal på den... der mangler
konsekvens i dagligdagen. Det kan godt være jeg lyder som en gammel
forstokket mand nu, men grunden til jeg ikke rører ved en varm kogeplade
er at der er en hård konsekvens ved det.. hvis det ikke gjorde ondt
hvorfor så lade være?

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Kim Christensen

Dato : 11-05-10 06:44

On 11 Maj, 11:12, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> for rødt.. den dag jeg kører over for rødt så er det ligesom min egen
> skyld hvis jeg bliver mast ihjel af en stor lastbil.

I stedet for at blive tværet ud af en lastbil kan du jo også blive den
der tværer en fodgænge rud.

> [...]
> fiktive indbrudstyv mister livet. De kan bare holde sig "på den rigtige
> side" så stopper problemerne allerede der inden de er startet = problem

Der kan også ske andre ting, ufordudsete ting. Der går ild i dit hus.
Brandvæsenet kommer. De bekymrer sit ikke om hvilke bede de træder i,
og de spørger ikke om lov til at gå ind i haven. Hvis der ryger en
brandmand i hullet ville jeg have forståelse for at de trak sig
tilbage og lod huset brænde. Det tror jeg bare ikke at de gør.

> [...]
> forstokket mand nu, men grunden til jeg ikke rører ved en varm kogeplade
> er at der er en hård konsekvens ved det.. hvis det ikke gjorde ondt

Nej, og hvor meget har du gjort indtil nu for at afhælpe problemet?
Har du et hegn/låge? Et skildt der evt definerer områdets karakter og
anvendelse? Mon ikke det var der man skulle starte, fremfor alle
mulige tegneseriekonstruktioner som du selv risikerer at blive offer
for en dag?

Fra : Carsten Keller

Dato : 11-05-10 14:03

Kim Christensen wrote:

> [...]
> anvendelse? Mon ikke det var der man skulle starte, fremfor alle
> mulige tegneseriekonstruktioner som du selv risikerer at blive offer

Martin har udelukkende givet udtryk for et ønske om at røre ved varme
kogeplader, det hjælper hegn og låger vist ikke så meget på

Men ellers enig i at det vil være temmelig usmart at påføre folk skade,
uagtet at de måtte have fortjent det. Den slag ting fører kun til ballade
for en selv.

Keller

Fra : Martin [6000]

Dato : 11-05-10 21:40

> I stedet for at blive tværet ud af en lastbil kan du jo også blive den
> der tværer en fodgænge rud.

JA det er en anden konsekvens jeg må leve med hvis jeg bryder reglerne.

> [...]
> anvendelse? Mon ikke det var der man skulle starte, fremfor alle mulige
> tegneseriekonstruktioner som du selv risikerer at blive offer for en

Jeg har såmend ikke gjort så meget....................

Fra : Martin [6000]

Dato : 11-05-10 21:43

> Martin har udelukkende givet udtryk for et ønske om at røre ved varme
> kogeplader, det hjælper hegn og låger vist ikke så meget på

Nej nej det ønske stoppede som ungt barn hvor jeg fandt ud af at der var
en grund til nogen sagde jeg skulle lade være

> Men ellers enig i at det vil være temmelig usmart at påføre folk skade,
> uagtet at de måtte have fortjent det. Den slag ting fører kun til
> ballade for en selv.

Selvfølgelig er det da usmart, men jeg håber og tror da ikke nogen vil
være uenig i at hvis man holder for rødt, lader være med at vandre i
folks haver osv. osv. osv. - at så undgår man helt problemerne fra
starten af.... ?

Fra : Marianne

Dato : 12-05-10 14:07

"Haveejeren" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
> dækker det med græslignende ting, blade osv. og på den måde fanger min
> aftensmad (medmindre de skal slippes fri igen)?

Jeg ville i dit sted købe en 5-10 m. hønsehegn i det lokale byggebarked og
så sætte det op med et par pinde, du banker i jorden. Det behøver næppe være
særlig holdbart, for 'nogen' går nok bare igennem fordi det lige er lettere.
Skal man forcere et hegn er det en anden ting. Og så fjerne det igen når
hækken er vokset til.

mvh
Marianne