|
| BMW 320d underlig væse lyd under accelerat~ Fra : jacob@*fjern*rungwal~ |
Dato : 10-05-10 19:19 |
|
Hejsa
Dælme lang tid siden jeg har være herinde :)
Jeg har siden fredag haft en underlig væselyd fra deres bil under
acceleration, det lyder fuldstændigt som en utæt pakning, bare meget
højere, bilen har ikke mistet turbotryk eller kraft, og den ryger
ikke.
Jeg hælder evt til intercooleren der er blevet utæt, hvd siger i ?
Mvh
Jacob Rungwald
| |
Armand (10-05-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-05-10 22:23 |
|
jacob@*fjern*rungwald.dk skrev:
> Hejsa
>
> Dælme lang tid siden jeg har være herinde :)
>
> Jeg har siden fredag haft en underlig væselyd fra deres bil under
> acceleration, det lyder fuldstændigt som en utæt pakning, bare meget
> højere, bilen har ikke mistet turbotryk eller kraft, og den ryger
> ikke.
>
> Jeg hælder evt til intercooleren der er blevet utæt, hvd siger i ?
>
Ind under klappen med krydderen og giv lidt håndgas mens der nær-lyttes!
Det kunne godt lyde som en ladetryks-utæthed :-/
--
Armand.
| |
Klaus D. Mikkelsen (10-05-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 10-05-10 22:46 |
|
Armand skriver:
>
> Ind under klappen med krydderen og giv lidt håndgas
Hvordan giver man håndgas?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Armand (11-05-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-05-10 06:48 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>> Ind under klappen med krydderen og giv lidt håndgas
>
> Hvordan giver man håndgas?
>
Man kan måske få fat i mekanikken med nallerne og trække i den!?
Ellers må der hjælp til inde fra kabinen.
Utæthedssøgetip: en sodavandsflaske end et boret hul i kapslen og fyldt
med en shampoo(!) opløsning, vil blæse de tydeigste bobler ved enhver
utæthed!
--
Armand.
| |
Ukendt (11-05-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-05-10 06:09 |
|
On Mon, 10 May 2010 23:23:11 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
>jacob@*fjern*rungwald.dk skrev:
>> Hejsa
>>
>> Dælme lang tid siden jeg har være herinde :)
>>
>> Jeg har siden fredag haft en underlig væselyd fra deres bil under
>> acceleration, det lyder fuldstændigt som en utæt pakning, bare meget
>> højere, bilen har ikke mistet turbotryk eller kraft, og den ryger
>> ikke.
>>
>> Jeg hælder evt til intercooleren der er blevet utæt, hvd siger i ?
>>
>Ind under klappen med krydderen og giv lidt håndgas mens der nær-lyttes!
>Det kunne godt lyde som en ladetryks-utæthed :-/
Ja, jeg kiggede efter igår, og der er ret meget oliesnask på
afgangsrøret fra turboen og ned til intercooleren, det er ret svært at
fejlfinde 1 person, da jeg ikke har arme der er lange nok til at nå
speeder samtidig :) Desuden er lyden der faktisk kun under
acceleration, der skal tryk på turboen før denne væsen kommer, jeg
hælder til pakningen/erne ved turboen, men nu får BMW lov at se på det
......
Mvh
Jacob
| |
TGJ (11-05-2010)
| Kommentar Fra : TGJ |
Dato : 11-05-10 19:18 |
|
"Jacob Rungwald" skrev i meddelelsen
news:gcphu5p0d330mlr22admoj82kunsbgp9kd@4ax.com...
men nu får BMW lov at se på det
Melder du tilbage med fund og evt pris?
/Thomas
| |
jacob@*fjern*rungwal~ (17-05-2010)
| Kommentar Fra : jacob@*fjern*rungwal~ |
Dato : 17-05-10 09:51 |
|
On Tue, 11 May 2010 20:18:22 +0200, "TGJ" <somewhere@theinternet.com>
wrote:
Det vidste sig at være en revne i "charge-air" slangen der går fra
intercooler til indsugningsmanifolden. Ved nærmere fejlsøgning kunne
man se en del oliesnask ved den samling, og da slangen blev gået efter
var der en revne hvor slangen er bøjet inden den går i intercooler.
1300kr plus moms for slangen(der er metalrør og luftmåler osv i
slangen også), og de skal nok bruge 30 min på at skifte den. Så alti
ialt 1½ times arbejde og en ny slange.
/Jacob
>
>"Jacob Rungwald" skrev i meddelelsen
>news:gcphu5p0d330mlr22admoj82kunsbgp9kd@4ax.com...
>
>men nu får BMW lov at se på det
>
>Melder du tilbage med fund og evt pris?
>
>/Thomas
| |
Klaus D. Mikkelsen (~ (11-05-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen (~ |
Dato : 11-05-10 01:17 |
|
On 11 Maj, 07:47, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
> Man kan måske få fat i mekanikken med nallerne og trække i den!?
Hvilken mekanik????
> Ellers må der hjælp til inde fra kabinen.
Til at dreje på potmetret - jep.
> Utæthedssøgetip: en sodavandsflaske end et boret hul i kapslen og fyldt
> med en shampoo(!) opløsning, vil blæse de tydeigste bobler ved enhver
> utæthed!
Jeps. men så må vi håbe at det ikke er en vaccumslange der er utæt
Ellers kan en blomsterforstøver også bruges til sæbeopløsningen....
Klaus
| |
Armand (11-05-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-05-10 15:03 |
|
Klaus D. Mikkelsen (google groups) skrev:
> On 11 Maj, 07:47, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>> Man kan måske få fat i mekanikken med nallerne og trække i den!?
>
> Hvilken mekanik????
>
>> Ellers må der hjælp til inde fra kabinen.
>
> Til at dreje på potmetret - jep.
>
Der nævnes ikke nogen årgang - Hvordan kan du være så katagorisk?
En kabelfri løsning kan kun hænge samme med CR og det fremgår ikke
nogetsteds at det drejer sig om sådan :-/
>> Utæthedssøgetip: en sodavandsflaske end et boret hul i kapslen og fyldt
>> med en shampoo(!) opløsning, vil blæse de tydeigste bobler ved enhver
>> utæthed!
>
> Jeps. men så må vi håbe at det ikke er en vaccumslange der er utæt
> Ellers kan en blomsterforstøver også bruges til sæbeopløsningen....
>
Hvor finder du vacuum på en TD?
--
Armand.
| |
Henrik B. (11-05-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 11-05-10 16:10 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4be96376$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeps. men så må vi håbe at det ikke er en vaccumslange der er utæt
>> Ellers kan en blomsterforstøver også bruges til sæbeopløsningen....
>>
>
> Hvor finder du vacuum på en TD?
Der er masser af vakuum på moderne turbomotorer....
--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk
| |
Armand (11-05-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-05-10 18:35 |
|
Henrik B. skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4be96376$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>> Jeps. men så må vi håbe at det ikke er en vaccumslange der er utæt
>>> Ellers kan en blomsterforstøver også bruges til sæbeopløsningen....
>>>
>>
>> Hvor finder du vacuum på en TD?
>
> Der er masser af vakuum på moderne turbomotorer....
>
Også diesel'er?
Den traditionelle dieselmotor kører så at sige med fuld gas hele tiden
og bliver kun ydelsesreguleret v.h.a. brændstofmængden - Med fri bane
fra luftfilter til indsugningsventil kan der ikke opstå særlige meget
vacuum nogetsteds.
Uden at vide derom, kan jeg ikke forestille mig at man har sat et
gasspjæld i CR-systemet, men derimod at CR 'blot' fungerer v.h.a.
eletrisk docering af brændstofmængden - I så fald er der ikke mere
vacuum i en moderne CR.
Dertil kommer turboen hvis funktione er at producere overtryk i rigelige
mængder, hvilket helt eliminerer muligt vaccum.
--
Armand.
| |
alexbo (11-05-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 11-05-10 18:43 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
>> Der er masser af vakuum på moderne turbomotorer....
> Også diesel'er?
Masser af vakuum er nok en overdrivelse, men de fleste dieseler turbo eller
ej har en vakuumpumpe til bremseforstærkeren.
Det har nok ikke noget med hvæselyden at gøre men vakuum er til stede.
mvh
Alex Christensen
| |
Klaus D. Mikkelsen (11-05-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 11-05-10 18:46 |
| | |
Henrik B. (11-05-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 11-05-10 19:10 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4be99550$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Dertil kommer turboen hvis funktione er at producere overtryk i rigelige
> mængder, hvilket helt eliminerer muligt vaccum.
Nu kører turbo'en ikke med tryk hele tiden. Hver gang man går af gassen,
opstår der vakuum. Ligeså vil der være mulighed for vakuum andre steder i
motoren (over-/undertryk/krumtap m.v.).
--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk
| |
Klaus D. Mikkelsen (11-05-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 11-05-10 16:35 |
| | |
Henrik B. (11-05-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 11-05-10 16:48 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4BE9793A.6944F635@du.kan.finde.den...
>> En kabelfri løsning kan kun hænge samme med CR
>
> Hvorfor nu det?
>
> Min Golf V fra 2004 med PD motor var da med potmeterspeeder. Min 2007
> Touran (okay firmaets så) med PD er med selvsamme speeder. Det er min
> nuværende benziner også.
Jep, har været benyttet på nogle bilmodeller i årtier....
--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk
| |
Armand (11-05-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-05-10 18:47 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>> Der nævnes ikke nogen årgang - Hvordan kan du være så katagorisk?
>
> For et år siden var der stadigvæk garanti på bilen.....
>
>> En kabelfri løsning kan kun hænge samme med CR
>
> Hvorfor nu det?
>
> Min Golf V fra 2004 med PD motor var da med potmeterspeeder. Min 2007
> Touran (okay firmaets så) med PD er med selvsamme speeder. Det er min
> nuværende benziner også.
>
Men så findes der vel også en elektrisk aktuator ved indsprøjtningen!?
Er dén 'direct drive' eller kabel-aktiverende??
>> Hvor finder du vacuum på en TD?
>
> Nu vi talte om BMW:
> http://cgi.ebay.co.uk/BMW-D-Diesel-Vacuum-Pipe-Tube-E46-90-91-2-3-60-61-65-66-/290311258991
>
OKAAY!
En mekanisk pumpe til kompensation for det fraværende 'naturlige' vacuum
Egentlig en mærkelig og noget selvmodsigede himstregims:
Engang i bilens udviklings-historie fandt man ud af at det alligevel
forekommende vacuum kunne udnyttes til forstærkning af bremsekraften, og
langt mere end et halvt hundrede år senere er man blevet så bundet af
den tankegang at man, på vacuumløse motorer, istedet for at lave en
alternativ bremseforstærkning (næsten alle biler har en
(styre)servopumpe i dag) designer en mekanisme til at drive mekanismen
--
Armand.
| |
alexbo (11-05-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 11-05-10 19:09 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Engang i bilens udviklings-historie fandt man ud af at det alligevel
> forekommende vacuum kunne udnyttes til forstærkning af bremsekraften, og
> langt mere end et halvt hundrede år senere er man blevet så bundet af den
> tankegang at man, på vacuumløse motorer, istedet for at lave en alternativ
> bremseforstærkning (næsten alle biler har en (styre)servopumpe i dag)
> designer en mekanisme til at drive mekanismen
Det er ikke nemt at finde på noget bedre, man har vakuumbremseforstærkeren,
og en vakuumpumpe er billig.
En servobremse koblet sammen med servo til styretøjet ville totalt miste
virkningen ved motorstop, elektrisk forstærkning kan heller ikke gemmes ved
mistet strøm, der faktisk kun over eller under-lufttryk man kan gemme i en
beholder, der sikrer et par opbremsninger uden tilførsel af ny forstærkning.
På en turbobil kunne man bruge turbotrykket, men ulempen er selvfølgelig at
turboen er meget ustabil i sin levering af tryk, den leverer ikke tryk mens
man bremser, den leverer ikke tryk lige ved start, den er i det hele tager
upålidelig med hensyn til at levere tryk når bremsen skal bruge det.
mvh
Alex Christensen
| |
Torben Scheel (12-05-2010)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 12-05-10 07:03 |
|
alexbo wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
>
>> Engang i bilens udviklings-historie fandt man ud af at det alligevel
>> forekommende vacuum kunne udnyttes til forstærkning af bremsekraften, og
>> langt mere end et halvt hundrede år senere er man blevet så bundet af den
>> tankegang at man, på vacuumløse motorer, istedet for at lave en alternativ
>> bremseforstærkning (næsten alle biler har en (styre)servopumpe i dag)
>> designer en mekanisme til at drive mekanismen
>
> Det er ikke nemt at finde på noget bedre, man har vakuumbremseforstærkeren,
> og en vakuumpumpe er billig.
> En servobremse koblet sammen med servo til styretøjet ville totalt miste
> virkningen ved motorstop, elektrisk forstærkning kan heller ikke gemmes ved
> mistet strøm, der faktisk kun over eller under-lufttryk man kan gemme i en
> beholder, der sikrer et par opbremsninger uden tilførsel af ny forstærkning.
Sjovt nok så har min Audi 2,3 20v tandem hydraulikpumpe hvor der
benyttes en trykbeholder til bremseforstærkningen. Samme på S-modellerne
med 5 cylindre : S2 RS2 S4 og S6.
Her ses vacuumboksen netop ikke :
http://www.scheel.net/old/audi/audi20v1.jpg - trykholderen sidder ned på
vangen, og er typisk et problembarn når bilerne bliver over 15 år gamle.
Her har vi tamdempumpen : http://www.scheel.net/old/audi/audi20v5.jpg
(undskyld rodet).
--
vh
Torben
| |
alexbo (12-05-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 12-05-10 08:37 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev
>> Det er ikke nemt at finde på noget bedre, man har
>> vakuumbremseforstærkeren, og en vakuumpumpe er billig.
>> En servobremse koblet sammen med servo til styretøjet ville totalt miste
>> virkningen ved motorstop,
> Sjovt nok så har min Audi 2,3 20v tandem hydraulikpumpe hvor der benyttes
> en trykbeholder til bremseforstærkningen. Samme på S-modellerne med 5
> cylindre : S2 RS2 S4 og S6.
Jeg vidste det ikke men selvfølgelig kan det laves, de store Citroen's har
også hydralisk bremse, de bruger så bilens vægt som tryktank.
Det er ikke noget Audi gør ret meget i, jeg har kigget en række
typegodkendelser igennem, alle med vakuum, formentlig har de opgivet
systemet.
En tryktank kan jo laves med et gassystem eller en stor fjeder man maser
sammen, lidt i stil med håndbremsen på en lastbil, hydraulik kan ikke i sig
selv trykkes sammen, men enklere og lettere end vakuum er det ikke.
Hvordan tryktanken på Audi fungerer ved jeg ikke.
Jeg kan så huske nogle USA biler med noget lignende, så det findes.
Det var egentlig bemærkningen om at bilfabrikkerne hænger fast i gamle vaner
jeg reagerede på, det er faktisk ikke nemt at finde på noget bedre end
vakuum.
Jeg var for bastant i skriveriet om at det ikke kunne gøres med el eller
hydraulik, næsten alt kan jo lade sig gøre.
Man kunne også mene at selve stempelmotoren er en stærkt forældet
konstruktion, nærmest tåbelig med dele der bevæger sig op og ned i stedet
for rundt, at fabrikkerne haænger fast i gamle vaner, men det har vist sig
svært at lave det bedre.
Wankelmotoren findes jo, og en række andre motorer uden lige bevægelser, men
stempelmotoren har vist sig at være sejlivet.
Elmotoren er en indlysende løsning man mangler bare at lave et godt batteri,
det skulle ikke være så svært skulle man mene, men det er ikke lavet endnu.
mvh
Alex Christensen
| |
Torben Scheel (12-05-2010)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 12-05-10 10:02 |
|
alexbo wrote:
> En tryktank kan jo laves med et gassystem eller en stor fjeder man maser
> sammen, lidt i stil med håndbremsen på en lastbil, hydraulik kan ikke i sig
> selv trykkes sammen, men enklere og lettere end vakuum er det ikke.
> Hvordan tryktanken på Audi fungerer ved jeg ikke.
Gas er jeg ret sikker på :
http://sites.internet.lu/folders/customautocraft/parts/CAC442061-H.jpg
I brug på forskellige modeller fra 1988 til 1996, mig bekendt. Sikkert
for dyrt. Det fungerer fremragende, men det gør vacuum jo også.
> Man kunne også mene at selve stempelmotoren er en stærkt forældet
> konstruktion, nærmest tåbelig med dele der bevæger sig op og ned i stedet
> for rundt, at fabrikkerne haænger fast i gamle vaner, men det har vist sig
> svært at lave det bedre.
Produktionen af stempelmotoren er bare blevet så forfinet at det er
svært at producere bedre motorer der er konkurrencedygtige på prisen. Og
så er man MEGET bange for at lave en svipser der kan underminere årtiers
gode rygte - se bare RX7 og Lupo 3L.
--
vh
Torben
| |
Armand (12-05-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-05-10 13:47 |
|
alexbo skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
>
>> Engang i bilens udviklings-historie fandt man ud af at det alligevel
>> forekommende vacuum kunne udnyttes til forstærkning af bremsekraften, og
>> langt mere end et halvt hundrede år senere er man blevet så bundet af den
>> tankegang at man, på vacuumløse motorer, istedet for at lave en alternativ
>> bremseforstærkning (næsten alle biler har en (styre)servopumpe i dag)
>> designer en mekanisme til at drive mekanismen
>
> En servobremse koblet sammen med servo til styretøjet ville totalt miste
> virkningen ved motorstop,
>
Vacuum-forstærkningen er heller ikke usårlig, den har dog den originale
bremse-hydraulik som bagckup omend at hr. og fru Jensen vil opfatte
situationen uden vaccumforstærkning som værende 100% bremsefravær.
--
Armand.
| |
ShutEye (12-05-2010)
| Kommentar Fra : ShutEye |
Dato : 12-05-10 13:58 |
|
>> En servobremse koblet sammen med servo til styretøjet ville totalt miste
>> virkningen ved motorstop,
> Vacuum-forstærkningen er heller ikke usårlig, den har dog den originale
> bremse-hydraulik som bagckup omend at hr. og fru Jensen vil opfatte
> situationen uden vaccumforstærkning som værende 100% bremsefravær.
Bremseforstærkningen på min '96 Ciciv er pænt voldsom ved koldstart.
Der løber motoren ~1500 rpm og man skal næsten ikke røre bremsen før at man
har snuden i forruden.
| |
N/A (11-05-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 11-05-10 15:03 |
|
| |
|
|