Et trafikspgs - Højre/venstresving ind til~
Fra : Morten-Kristensen

Dato : 10-05-10 16:35

Hej!

Jeg har haft et uheld idag, hvor jeg var venstresvingende og modparten var højresvingende ind på samme vej.

Lidt kort om situationen:
Begge svingbaner er et-sporet, og vejen hvor vi svinger ind til er to-sporet.
Jeg svinger til venstre ind i banen til venstre, og forventer modparten svinger til højre ind i banen til højre.
Men modparten svinger helt over i venstre bane, og rammer min bil i højre side med venstre side af sin forkofanger.

Jeg mener, at modparten har udført et ulovligt vognbaneskift (mod venstre) ifm. sit højresving.

Har jeg ret ?

-Morten Kristensen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 10-05-10 16:55

On Mon, 10 May 2010 17:35:17 +0200, Morten-Kristensen
<fornavn.efternavn@webnit.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg mener, at modparten har udført et ulovligt vognbaneskift (mod venstre) ifm. sit højresving.

Det er dig der har højrevigepligt, så gæt selv hvor meget ret du har.
,-)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : SvenP

Dato : 10-05-10 17:44

Jeg forstår det sådan at de fakisk er modkørende. Så kommer højre vigepligt
ikke ind i billedet.

Fra : Morten-Kristensen

Dato : 10-05-10 18:06

> Jeg forstår det sådan at de fakisk er modkørende. Så kommer højre vigepligt
> ikke ind i billedet.

Ja, vi var modkørende og svingede begge ind på samme tosporede sidevej.
Min påstand er, at en højresvingende skal holde sin bane ifm. svinget, dvs. banen længst til højre,
når der findes flere spor på den vej, der svinges ind på.
Det er vel ikke anderledes, hvis man tænker sig to højresvingsbaner - her skal de højresvingende
også holde deres bane.

Jeg har kigget forskellige forsikrings-websider igennem, men finder ikke noget, der "passer" på situationen.

-Morten

Fra : Armand

Dato : 10-05-10 22:15

Morten-Kristensen skrev:

> [...]
> her skal de højresvingende
> også holde deres bane.
>
> Jeg har kigget forskellige forsikrings-websider igennem, men finder ikke

Og derfor bliver højrevigepligten et tungt argument
At det ellers fint lader sig gøre og udføres i praksis mange steder
dagligt er ikke ensbetydende med at det er regulært.
Især i KBH har jeg oplevet 'kort venstresving' som værende populært, men
hvis noget kikser er det den der ikke har udført den lovsatte måde á
'langt venstresving' der vil stå med skylden selvom tricket virker fint
for tusinde dagligt

--
Armand.

Fra : Apollo14

Dato : 10-05-10 17:45

Morten-Kristensen skrev:
> [...]
> højre side med venstre side af sin forkofanger.
>
> Jeg mener, at modparten har udført et ulovligt vognbaneskift (mod

Den kommer du til at hænge på, du må aldrig svinge til venstre, hvis en
modkørende, skal til højre i samme kryds, man ser tit folk gør det, men
tag f.eks Ejby Industrivej 75 ved Kyocera/Danske Bank, og modsat ned mod
NCC Asfaltfabrik, der skal jeg til højre op mod motorvejen, for at komme
hjem, skal jeg så køre i venstre spor, eller højre spor, og så ellers
kæmpe med at komme ind til venstre, niksen det skal jeg nemlig ikke, jeg
skal i venstre bane med det samme, og derfor skal ham der skal venstre
af samme vej, holde tilbage indtil der er fri bane.

Du kan se på kortet her
http://maps.google.dk/maps?f=q&source=s_q&hl=da&geocode=&q=Ejby+Industrivej,+glostrup&sll=55.443378,9.946446&sspn=0.012269,0.038323&g=Ejby+Industrivej+41&ie=UTF8&hq=&hnear=Ejby+Industrivej,+2600,+Glostrup&ll=55.693781,12.421203&spn=0.003048,0.009581&t=h&z=17

Fra : Apollo14

Dato : 10-05-10 19:18

Apollo14 skrev:

> [...]
> http://maps.google.dk/maps?f=q&source=s_q&hl=da&geocode=&q=Ejby+Industrivej,+glostrup&sll=55.443378,9.946446&sspn=0.012269,0.038323&g=Ejby+Industrivej+41&ie=UTF8&hq=&hnear=Ejby+Industrivej,+2600,+Glostrup&ll=55.693781,12.421203&spn=0.003048,0.009581&t=h&z=17

Og jeg mente selvf. til højre mod motorvejen O3 ;)

Fra : Thomsen Kolding

Dato : 10-05-10 19:24

"Morten-Kristensen" skrev:
> [...]
> side med venstre side af sin forkofanger.
>
> Jeg mener, at modparten har udført et ulovligt vognbaneskift (mod venstre)

Forhåbentlig kaldte du ikke den modkørende noget ubehageligt . Du har
desværre ikke ret.

Færdselsloven §26 stk. 6: "Kørende må ikke svinge til venstre, før det kan
ske uden ulempe for modkørende færdsel. Ved svingning til højre må den
kørende ikke være til ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige
ud"
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-05-10 19:30

Den Mon, 10 May 2010 20:23:46 +0200 skrev Thomsen Kolding:

> [...]
> kørende ikke være til ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige

Den sidste halvdel (højresving) er så modstridende mod hvad jeg lærte da
jeg tog kørekort, og senere har fået at vide her i gruppen at
kørelæreren havde ret i - der er åbenbart en anden paragraf der
overtrumfer denne.

"Du skal helt ind til kantstenen, så de ikke kan komme forbi".

Så kan man sg* ikke blive meget mere til ulempe.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thomsen Kolding

Dato : 10-05-10 19:49

"Kent Friis" skrev:
> "Du skal helt ind til kantstenen, så de ikke kan komme forbi".
>
> Så kan man sg* ikke blive meget mere til ulempe.

Sådan lærte jeg det også, men det er måske ikke skrevet nogen steder.
På den anden side: Hvis vi kører helt ind til kantstenen, så kører
cyklisterne ikke lige ud længere, ha ha
I øvrigt kan færdselsloven læses her:
) Hilsen
( Per T.
[_]?
www.perthomsen.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 10-05-10 19:56

Den Mon, 10 May 2010 20:48:35 +0200 skrev Thomsen Kolding:

> Sådan lærte jeg det også, men det er måske ikke skrevet nogen steder.
> På den anden side: Hvis vi kører helt ind til kantstenen, så kører
> cyklisterne ikke lige ud længere, ha ha

Hvis det var argumentet, ville den også kunne bruges ved fx overhaling
- når den modkørende er kørt i grøften for at undvige, er han
heller ikke modkørende længere.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Armand

Dato : 10-05-10 22:18

Kent Friis skrev:

> [...]
>
> "Du skal helt ind til kantstenen, så de ikke kan komme forbi".
>
> Så kan man sg* ikke blive meget mere til ulempe.

Den stigende forekomst af cykelstier gør så absolut dén regel væsentlig :-|

--
Armand.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-05-10 16:31

Den Mon, 10 May 2010 23:17:36 +0200 skrev Armand:

> Den stigende forekomst af cykelstier gør så absolut dén regel væsentlig :-|

Så skal man vel bare helt op på cykelstien.

Argumentet her i gruppen er at det med at holde køretøjet så langt til
højre som muligt ved højresving overtrumfer den med at man ikke må være
til ulempe, så overtrumfer den vel også at man ikke må køre på
cykelstien.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Morten-Kristensen

Dato : 10-05-10 20:15

On 10-05-2010 20:23, Thomsen Kolding wrote:

> [...]
> kørende ikke være til ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige

Jeg holdt en ganske flink tone :) Og alt gik efter bogen mht. udveksling af oplysninger.

Mht paragraffer i færdselloven, så har modparten ikke overholdt §16 stk.3: "Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt
ud mod kørebanens højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som muligt."

Han svinger jo helt ind i venstre vognbane uden grund (og rammer min bil i højre side - lige midt i fordøren),
dvs. gør ikke svinget så lille som muligt.

-Morten

Fra : Thomsen Kolding

Dato : 10-05-10 20:41

"Morten-Kristensen" skrev:
> [...]
> højre side - lige midt i fordøren),
> dvs. gør ikke svinget så lille som muligt.

Du skal lige læse stk. 4 med: Stk. 4. Har den kørebane, som køretøjet efter
svingningen føres ind på, to eller flere vognbaner, der er forbeholdt
færdslen i samme retning, skal svingningen uanset bestemmelserne i stk. 3
udføres på den måde, der under hensyn til den øvrige færdsel og den
fortsatte kørsel er mest hensigtsmæssig.
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-05-10 20:45

Den Mon, 10 May 2010 21:41:17 +0200 skrev Thomsen Kolding:

> [...]
> udføres på den måde, der under hensyn til den øvrige færdsel og den
> fortsatte kørsel er mest hensigtsmæssig.

"Og den fortsatte kørsel" må sigte på den situation at man skal svinge
til venstre kort efter => venstre bane er mest hensigtsmæssig.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-05-10 20:02

On Mon, 10 May 2010 18:29:48 +0000, Kent Friis wrote:

> [...]
>
> "Du skal helt ind til kantstenen, så de ikke kan komme forbi".
>
> Så kan man sg* ikke blive meget mere til ulempe.

De kører da bare venstre om. I en ren højresvingsbane kan de endda placere
sig der før det bliver grønt. Hvis de selv skal til højre må de pænt følge
efter. No problem, heller ikke som cyklist. Hvis der ikke er svingbane vil
jeg nok på cykel bryde reglen (so shoot me...) om at holde længst muligt
til højre for ikke at blive klemt af en ligeudkørende.

Det reelle problem er når der er cykelsti helt frem til krydset og man
skal holde tilbage for fodgængere efter at have krydset cykelstiens
forlængelse. Det skal man principielt have forudset før man kører ind i
cyklernes bane.

--
Peter Dalgaard
Center for Statistics, Copenhagen Business School

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-05-10 22:24

> Han svinger jo helt ind i venstre vognbane uden grund (og rammer min bil
> i højre side - lige midt i fordøren), dvs. gør ikke svinget så lille som
> muligt.

Det er da klart.. ingen gider holde til højre jo Jeg får fnat hver
gang nogle gør dette.. altså planter sig selv i venstra bane med det
samme - og ja jeg får så fnat mange gange dagligt desværre :-/

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-10 22:13

"Morten-Kristensen" <fornavn.efternavn@webnit.dk> wrote in message
> [...]
> side med venstre side af sin forkofanger.
>
> Jeg mener, at modparten har udført et ulovligt vognbaneskift (mod venstre)

Nix,

En jeg arbejder med lavede samme trix, og han hang på den...

Kasper