MUS - HJÆLP!!!!!
Fra : Prikke

Dato : 09-05-10 12:28

Hej.
Vores hus er blevet besat af én (?) kæmpemus, som går udenom ALLE
fælder, gift m.v.
For et par måneder siden, var tilløbsslangen til opvaskemaskinen
gnavet i stykker og elektrikeren som kom og tilså vores maskine, var
overbevidst om, at kun en rotte kunne gnave en sådan slange over,
hvorfor vi straks ringede til den kommunale rottefænger. Efter en
gennemgang af vores hus, kunne rottefængeren skråsikker fortælle os,
at vi IKKE havde rotter!! Han mente derimod, at en stor halsbåndsmus
sagtens kan grave hul i en sådan slange og at en sådan mus er for stor
til de almindelige fælder. Vi lånte derfor en rottefælde af den gode
mand, som tillige fortalte, at svesker er den bedste madding i en
sådan fælde. Vi har siden købt to fælder mere og udstyret disse på
skift med svesker, rosiner, mandler, nødder, spegepølse, tørrede
abrikoser og senest leverpostej - alt sammen gode råd, som vi har fået
af diverse naboer, byggemarkeder m.v. Som supplement, har vi også købt
to giftblokke. ALLE fælderne går den kloge mus udenom, til gengæld,
har den nu ødelagt slange nr. 2 (til ca 1.000,- pr. stk) samt talrige
stykker tøj, som har været på gulvet i vaskerummet.

Er der nogen i denne NG, som har en SUPER råd, så vi kan få udryddet
vores mus?

PS: Min kone nægter at gå ud i vaskerummet, før musen er fanget,
hvorfor AL tøjvask p.t. hænger på mig (og vi har fem børn!!) Yder mere
vasker vi nu op i hånden, da vi først vi købe endnu en slange til
opvaskemaskinen, når musen er fanget.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 09-05-10 19:44

Prikke formulerede spørgsmålet:
> [...]
> hvorfor AL tøjvask p.t. hænger på mig (og vi har fem børn!!) Yder mere
> vasker vi nu op i hånden, da vi først vi købe endnu en slange til

Tag en stor hammer i hver hånd og gå ud i vaskerummet.
Sæt dig nu roligt ned og begynd at sige som en god lagret ost.
Når musen er inde for rækkevidde knalder du den med den ene hammer.
Det kan vel ikke være så svært God jagt.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-05-10 20:02

Andersen [3650] skrev:

> den kommunale rottefænger. Efter en

Vist ikke ualmindeligt! - de kan være ret dovne.

Samme sagde den lokale rottefænger hos far, som havde adskillige runde
huller omkring et af amtets kloakdæksler. Det var angiveligt mosegrise
eller muldvarpe, som skulle bekæmpes privat.
Jeg har aldrig set mosegrise/muldvarpehuller uden lidt løs jord
omkring, men disse var meget "rene" og helt runde.
Efter ?års kamp, og henvendelse via lokalpolitiker, blev amtets
kloakafdeling sat på sagen. Det viste sig at der var, en i deres
verden, større rotteforsamling ifb. med en skade på kloakken.

finn

Fra : Martin Bak

Dato : 09-05-10 19:46

"Prikke" <pervaerum.mikkelsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

---------

Den bedste madding i musefælden må jo være..... Opvaskemaskineslange!

Jeg er ikke overbevist om at jeres rottefænger har ret. Mus gnaver ikke i
ret meget bare for sjov, men det gør til gengæld rotter, som er helt
afhængige af gnaveriet, for at slide deres tænder ned.

Men uanset om det er rotte eller mus, så er den første strategi at rydde
rummet totalt for alt som kan være interessant, eller som kan tjene som
gemmested. Der skal ikke ligge tøj på gulvet. Der skal ikke være nogen
vasketøjskurv heller. Den må I have et andet sted, indtil problemet er løst.
Fjern alt hvad der kan fjernes, incl. æsker med vaskepulver osv. Der skal
helst være HELT ryddet i rummet. Og prøv så med fælden igen. Stil den et
ugenert sted langs en væg, gerne bag en plade eller andet som kan stilles
skråt op ad væggen. Hverken mus eller rotter bryder sig om at færdes på det
åbne gulv, men kryber nærmest altid langs med et eller andet.
Opstil både muse- og rottefælde på en gang. Der er ingen garanti for, at
selv en stor halsbåndsmus vil være tung nok til at udløse en rottefælde.
Bind fælderne fast med et stykke ståltråd, i fald at kræet ikke aflives
øjeblikkeligt. Ellers kan de stikke af med fælde og det hele.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Max

Dato : 09-05-10 21:04

Hej Martin

> Jeg er ikke overbevist om at jeres rottefænger har ret. Mus gnaver
> ikke i ret meget bare for sjov, men det gør til gengæld rotter, som
> er helt afhængige af gnaveriet, for at slide deres tænder ned.

Alle gnavere er afhængige af at få deres tænder slidt ned, den værste
plastikgnaver jeg forøvrig har mødt var en kanin.

Max

Fra : MetteM

Dato : 09-05-10 20:25

"Prikke" <pervaerum.mikkelsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

Er der nogen i denne NG, som har en SUPER råd, så vi kan få udryddet
vores mus?

Jeg skal ikke kunne sige om det er rotte eller mus, men vi har fået rigtig
gode resultater (læs: døde mus) ved at anvende/smøre peanutbutter på
fælderne. Kræet kan dermed ikke bare hapse maden og stikke af, og om det er
fordi det er nødder ved jeg ikke, men vi har fanget mangen en mus med
peanutbutter som lokkemad.

/Mette

Fra : Leif

Dato : 09-05-10 21:21

[...]

Lån naboens kat et par nætter, så er det vist ovre.
/Leif

Fra : Klaus G.

Dato : 10-05-10 15:23

Fra : Klaus G.

Dato : 10-05-10 15:39

Ups, forkerte knap... Prøver igen.

Som en anden siger, gør rummet uinteressant for musen. Dvs. fjerne ALT der
kan spises(som giver nærring). Alle gemmesteder skal bortskaffes, dvs. ingen
rod, tøj, kurve, kasser osv.. Luk alle små huller du kan få øje på, enten
lukker du musen inde og den dør, eller også kan musen nu slet ikke gemme sig
i rummet og den vil finde det uinteressant og stoppe med at komme der. Husk
en mus kan kommer ind af meget meget små huller og kravle på meget stejle
overflader, så vær Meget omhyggelig.

Jeg ved at USA må man bruge limplader. Det er plader med meget meget stærk
lim på. Dem ligger man de steder mus/rotter kravler. Når så de løber henover
sidder de fast. Utrolig effektiv, meen jeg tvivler på de er lovlige i DK,
for jeg har aldrig set dem herhjemme.

Jeg har for nyligt været ude ved en kunde som havde fået rotter. De kravlede
vandret inde i isoleringen i nogle færdiglavede beton elementer. De var
kommet ind fordi der ikke var blevet støbt omkring de jernsøjler som holder
elementerne. Da vi hældte lekabeton ned langs søjlerne og vi kom en uge
efter. Så kunne vi se de skide rotter bare havde lavet nye gange inden det
var tørret :) Så der blev efterfyldt og sat en tung klods ovenpå, så de ikke
kunne komme den vej mere :D

Ellers er en kat en god idé, de kan være utrolig tålmodige og bare sidde og
glo på en musehul i timevis, hvis de har set en mus kravle derind :D

--
Klaus G.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-05-10 20:46

> Er der nogen i denne NG, som har en SUPER råd, så vi kan få udryddet
> vores mus?

Vand? Måske er musene mere tørstige end sultne, så godt våde ting i
fælderne. Min erfaring er også at rosinen kan ligge i dagevis, men hvis den
er dyppet i vand, så går der ikke mange timer før musen er fanget.

Vi havde i øvrigt på et tidspunkt en håndtam mus - den gad kattene ikke
fange. Så hvis du ser den, så gå med rolige bevægelser hen og læg et glas
over den og smid den ud. Det gjorde vi, og nej, den kom ikke ind igen

Mvh Maria

Fra : Skovmanden

Dato : 10-05-10 14:13

Hej Prikke,

Har selv haft et helvede med halsbåndsmus denne vinter. Efter 10 år og
kun en eneste mus i huset i samme periode, har jeg i år fanget ELLEVE
halsbåndsmus. De holdt til i soklen i køkkenet og fandt vej til både
skraldespand og et hjørneskab med diverse fødevarer. Fælder
hjalp....fik 2 mus. Så var det slut. Resten fortsatte deres hærgen og
ignorerede fælderne aldeles.
I det meste af vinteren har madvarer (og skraldespand) været opbevaret
på et (Tæt!) værelse. Det tog uger at få den første mus i klapfælden
(alm. musefælde. Den ER stor nok). Rosiner var mest virksomme!
Langsomt, tror jeg sulten drev de andre til at overvinde deres mistro.
Den sidste gik i fælden for 2 uger siden og nu er der endelig ro og vi
har et funktionelt køkken igen.

Med andre ord: Fjern det interessante (for musene) og lok dem med
rosiner. Og vær tålmodig.

Fra : CC

Dato : 11-05-10 22:17

"Prikke" skrev i meddelelsen ...

Er der nogen i denne NG, som har en SUPER råd, så vi kan få udryddet
vores mus?

Køb nogle nye fælder, og lad være med at røre ved dem uden gummi handsker.
Madding sættes også på med handsker således, at menneskelugt ikke bliver
overført til fælde/maddding.

Sæt fælder langs med vægge, og ledelinier hvor musen kan rende. De krydser
ikke bare over et gulv, de løber langs væggen.