Træstub - væk med sig...
Fra : Søren Bay

Dato : 08-05-10 22:14

Hejsa

Hvordan kommer man hurtigst af med træstubbe (6 stk), hvis man ikke lige
kan få en stubfræser hen til dem?

De er mellem 50cm og 90cm i diameter!

Jeg overvejede at bore nogle huller og hælde lidt Roundup i - vente til
næste sommer og lave et lille bål ovenpå med kul osv. Andre ideer?

//Søren

Fra : Max

Dato : 08-05-10 23:17

Hej Søren

> til næste sommer og lave et lille bål ovenpå med kul osv. Andre ideer?

Garv dem op. Se om du kan låne en trefod med en kran et sted,
og så en gammel ramponeret kædesav, så er det ikke uoverkommeligt
at fjerne dem.

Max

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-05-10 23:24

Efter mange tanker skrev Søren Bay:
> [...]
>
> Jeg overvejede at bore nogle huller og hælde lidt Roundup i - vente til næste
> sommer og lave et lille bål ovenpå med kul osv.

Glem bål; been there.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-05-10 00:30

Søren Bay wrote:
> Hejsa
>
> Hvordan kommer man hurtigst af med træstubbe (6 stk), hvis man ikke
> lige kan få en stubfræser hen til dem?
>
> De er mellem 50cm og 90cm i diameter!

Skær dem så langt ned mod jorden, som du kan og smid så en bunke jord over
den. De vil derved rådne bort.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 09-05-10 06:28

Søren Bay skrev:
> [...]
>
> Jeg overvejede at bore nogle huller og hælde lidt Roundup i - vente til
> næste sommer og lave et lille bål ovenpå med kul osv. Andre ideer?

Glem alt om Round Up. Det hjælper ikke overhovedet.
Round Up er beregnet til at slå grønne planter ihjel.
En træstub indeholder hverken liv eller noget grønt.
Hilsen Matthias

Fra : Max

Dato : 09-05-10 09:01

Hej Matthias

> En træstub indeholder hverken liv eller noget grønt.

Det kommer nu meget an på hvad træ det drejer sig om.
At stødbehandle træstubbe med Roundup er meget brugt
for at få aktiviteten til at stoppe i roden.

Max

Fra : JBH

Dato : 09-05-10 09:37

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> Glem alt om Round Up. Det hjælper ikke overhovedet.
> Round Up er beregnet til at slå grønne planter ihjel.
> En træstub indeholder hverken liv eller noget grønt.
> Hilsen Matthias

Netop Roundup virker, da det også trænger ned i rødderne og der kan være
masser af liv i en træstub, men jeg har aldrig oplevet en stub skyde efter
en roundupbehandling og jeg har immervæk "myrdet" rødderne fra en hel hæk
med Roundup.

Der går ca 5-10 år før rodstubbene er så rådne at de kan brækkes af, så man
skal helst skære træerne over under normal jordhøjde.

mvh
JBH

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-05-10 19:24

On Sun, 9 May 2010 10:37:24 +0200, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>en roundupbehandling og jeg har immervæk "myrdet" rødderne fra en hel hæk

Ja, roundup (glyphosat) går også i roden. Det transporteres rundt med
saftstrømmen i planten.
Men det skal på der hvor safttransporten i træet sker. Det rammer man
ikke ved at bore huller midt på stubben og hælde glyphosat i.
Safttransporten i et træ sker hovedsageligt i området lige under barken.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : JBH

Dato : 09-05-10 19:31

> [...]
> ikke ved at bore huller midt på stubben og hælde glyphosat i.
> Safttransporten i et træ sker hovedsageligt i området lige under barken.

Okay, det ved mine træstubbe så bare ikke

mvh
JBH

Fra : Armand

Dato : 09-05-10 21:46

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> ikke ved at bore huller midt på stubben og hælde glyphosat i.
> Safttransporten i et træ sker hovedsageligt i området lige under barken.

Den sker i allerhøjeste grad også i veddet, men dér er retningen blot
den anden vej!

--
Armand.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-05-10 00:23

JBH wrote:

> Der går ca 5-10 år før rodstubbene er så rådne at de kan brækkes af,
> så man skal helst skære træerne over under normal jordhøjde.

Det kommer da helt an på stubbenes dimmensioner. Med en diameter på en halv
til en hel meter, kan der nemt gå 20 år eller mere, hvis man ikke selv gør
noget for at fremme processen.

Jeg havde i skellet til naboen et par poppelstubbe på en halv meter. De var
blevet fældet omkring '85 og det er da ikke mere end tre år siden, de var
tilstrækkelig bortrådnede til at kunne væltes.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-05-10 12:08

Søren Bay wrote:
> Hejsa
>
> Hvordan kommer man hurtigst af med træstubbe (6 stk), hvis man ikke
> lige kan få en stubfræser hen til dem?
>
> De er mellem 50cm og 90cm i diameter!

I gamle dage (50'erne) var det en almindelig vinterbeskæftigelse i skove at
"slå stød op". Det dækker over at man graver de kraftigste rødder fri for
jord og derefter flækker stubben udefra med kiler, hammer og økse. Noget af
et arbejde

> Jeg overvejede at bore nogle huller og hælde lidt Roundup i - vente
> til næste sommer og lave et lille bål ovenpå med kul osv. Andre ideer?

RoundUp virker til at mindske risikoen for at roden skyder igen, men kun
hvis det påføres umiddelbart efter at træet er fældet. Ved fældning forsøger
træet at redde stumperne ved at trække al saft tilbage i roden, og dermed
giften ned hvor den virker. Få dage efter er chancen forspildt.

Nu ved jeg ikke hvor/hvordan de er placeret, men at bruge stubbene som
bålsted/grilsted/havelamper sommeren over ville være en både nem og hyggelig
måde at reducere dem på. Hvis du skærer nogle kryds i dem med en motorsav,
går det lidt hurtigere.

Alternativt kan du dyrke svampe i dem. Det vil fremme nedbrydningen meget.
vejledningen til hvordan kan du få der hvor du køber myceliet
(svampesporene). mener at både champignon og kantarel er velegnet.

held og lykke med projektet

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-05-10 01:08

On 8 Maj, 23:13, Søren Bay <b...@cool.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg overvejede at bore nogle huller og hælde lidt Roundup i - vente til
> næste sommer og lave et lille bål ovenpå med kul osv. Andre ideer?

Kan du få enten et langt reb eller en lang kæde ind til dem fra
vejen ?
Hvis ja, så kan de måske trækkes op med en traktor.

--
Christian

Fra : Keld Nygaard

Dato : 10-05-10 08:35

>Kan du få enten et langt reb eller en lang kæde ind til dem fra
>vejen ?
>Hvis ja, så kan de måske trækkes op med en traktor.

Der skal en voldsom traktor med en noget stor kæde til at trække en rod på
90 cm i diameter op i et vandret træk..

Mvh
Keld

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-05-10 03:17

On 10 Maj, 09:34, "Keld Nygaard" <n...@spam.xx> wrote:

> Der skal en voldsom traktor med en noget stor kæde til at trække en rod på
> 90 cm i diameter op i et vandret træk..

Da ikke hvis man har savet lidt i forvejen.

--
Christian

Fra : Skovmanden

Dato : 10-05-10 14:30

Denne tråd er da gået helt af sporet. RoundUp hjælper ikke på
forrådnelsesprocessen og er udelukkende beregnet til forhindre
nyvækst.

For at fremskynde forrådnelsen skal du have åbnet veddet op, så at
sige. Det gøres med syre!

Du KAN anvende stærke syrer såsom saltsyre, men jeg vi foreslå dig
oxalsyre (Den syrer som er i rabarber. Kan købes hos Matas. Skal
opløses i vand). Du kan også forsøge dig med eddikesyre.

Bor så mange huller du orker. Så dybt som muligt. Fyld op med oxalsyre
(opløs så meget i vand, du kan), alternativt eddikesyre.

Det er bedst om du kan dække stubbede for regn bagefter (plast). Læg
evt jord over plasten, så det ikke ser så grimt ud.

Check om 1 år, hvordan det er gået. Gentag evt.