Andagt: Ræk ud efter mere
Fra : Ole Madsen

Dato : 09-05-10 05:48

Oswald Chambers
Alt for ham

Maj 9

RÆK UD EFTER MERE
"Uden syner vil folk smide deres hæmninger." (Ordsp. 29,18 RV)

Der er forskel på et ideal og et syn. Et ideal har ingen indre drivkraft;
det har et syn.

De, der hengiver sig til idealer, gør sjældent noget. Et menneskes
opfattelse af guddommelighed kan bruges til at retfærdiggøre, at han bevidst
forsømmer sine pligter. Jonas regnede med, at fordi Gud var retfærdig og
nådig, skulle det nok gå alt sammen. Jeg kan måske have en rigtig opfattelse
af Gud, og så kan det netop være årsagen til, at jeg ikke gør min pligt.

Men hvor der er tale om et syn, er der også et liv i retfærdighed, fordi
synet giver indre drivkraft.

Idealer kan dysse os i søvn og styrte os i undergang. Gør åndelig status og
se, om du kun har idealer, eller om du har et syn. Vi må række ud efter
mere, end vi har grebet.

"Uden syner..." Når vi først taber Gud af syne, begynder vi at blive
ansvarsløse, vi kaster visse hæmninger af os, vi river os løs fra bønnen, vi
river os løs fra synet af Gud i små ting og begynder at handle på eget
initiativ. Hvis vi lever fra hånden i munden og gør ting på eget initiativ
uden at vente, at Gud skal være med, er vi på vej nedad, vi har mistet
synet.

Er vores indstilling i dag en indstilling der udspringer fra vores syn af
Gud? Venter vi, at Gud skal gøre større ting, end han nogensinde har gjort?
Er der friskhed og kraft i vores åndelige udsyn?

Ole Madsen

Fra : Dybbøl

Dato : 09-05-10 13:07

Ole Madsen skrev:
> [...]
> af Gud? Venter vi, at Gud skal gøre større ting, end han nogensinde har
> gjort? Er der friskhed og kraft i vores åndelige udsyn?

Pro 29:18 Uden Syner forvildes et Folk; salig den, der vogter på Loven.
(gl. dansk overs. fra 1933)

Ja, det er sandt! Og i det danske folk er "se'erne" praktisk taget
forsvundet. Derfor forvildes folket! Oswald Chambers var en sådan se'er!

En tekst til eftertanke, Ole Madsen.