Hvor hurtig slider i klodserne
Fra : oz3bto

Dato : 09-05-10 19:56

Nu har jeg for første gang måtte skifte bremseklodserne på en af mine biler
(Har haft nogen stykker efterhånden)

Selve skiftet var nu meget nemt tog under en time incl øldrikning

Men hvor langt plejer i andre at køre på såen et sæt klodser ?
Jeg har selv kørt 100.000km i bilen og det er uvist hvor langt de havde kørt
inden jeg fik bilen ..

Erik

Fra : Ivan Madsen

Dato : 09-05-10 20:12

On Sun, 9 May 2010 20:55:51 +0200, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

> [...]
>
>Men hvor langt plejer i andre at køre på såen et sæt klodser ?
>Jeg har selv kørt 100.000km i bilen og det er uvist hvor langt de havde kørt

Xsaraen fik klodser ved 60000 km service - om det så var strengt
nødvendigt er en anden sag, jeg mistede efter den regning al tiltro
til Citron-værksteder. (men da de skulle skifte kobling på kulance var
man jo nødt til at benytte dem )
Jeg kørte 120000 i Puntoen før den fik skiver og klodser, hvor længe
de havde kørt ved jeg faktisk ikke.

Fra : Steen F.

Dato : 09-05-10 20:13

oz3bto wrote:
> [...]
>
> Men hvor langt plejer i andre at køre på såen et sæt klodser ?
> Jeg har selv kørt 100.000km i bilen og det er uvist hvor langt de

70.000 km med aut.gear og 1,5 ton bil. Skiftet både for og bag.

Fra : Martin Bak

Dato : 09-05-10 21:03

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse

> 70.000 km med aut.gear og 1,5 ton bil. Skiftet både for og bag.

Det siger noget om hvor stor forskel der er, afhængig af om man kører
primært by/landevej, eller om man har mange kilometre på motorvej også.
100000 km, det er fuldstændig vild meget for et sæt klodser i min optik.
Max. det halve er min erfaring.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : oz3bto

Dato : 09-05-10 21:18

> [...]
> primært by/landevej, eller om man har mange kilometre på motorvej også.
> 100000 km, det er fuldstændig vild meget for et sæt klodser i min optik.

Den med vægten holde rikke helt .. Privatbilen vejer 2tons uden div. dog
fuldtanket

Har fået en lille snak med chefen og han mener det er kørestilen der afgøre
det

Nu har han 13 taxaer og der er stor forskel på hvor hurtig de river
bremserne ned helt fra 20.000km og op ..

Normalt skifter vi klodserne mindst en gang iløbet af vinteren på alle biler
(der køre vi mest) men den jeg køre i er der ikke blevet skiftet på

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-05-10 21:32

Martin Bak skriver:

> [...]
> primært by/landevej, eller om man har mange kilometre på motorvej også.
> 100000 km, det er fuldstændig vild meget for et sæt klodser i min optik.

Nu endte vi med at have den gamle Golf i 100.000 km (fra 14 til
114kkm) den kørete stadigvæk på de originale skiver og kloder (både
for og bag) den dag vi solgte den.

Klaus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-05-10 12:38

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> primært by/landevej, eller om man har mange kilometre på motorvej også.
> 100000 km, det er fuldstændig vild meget for et sæt klodser i min optik.

Fik nye klodser og skive efter at have kørt 100.000 i bilen selv - aner ikke
hvor mange km den havde kørt i sidste ejers besiddelse.

--
Per

Fra : Anders Majland

Dato : 10-05-10 13:56

> Fik nye klodser og skive efter at have kørt 100.000 i bilen selv - aner
> ikke hvor mange km den havde kørt i sidste ejers besiddelse.

Skoda fabia 1,2 kombi - kørte på org klodser da den blev solgt ved 68500-
Skulle sikkert skiftes ved næste service omkring 75000

Citroen c5 stationcar - ved 70000km skiftede jeg til sommerdæk og der var:

24,7 - 25mm skiver tilbage foran - nye er 26, tolerance er 24
13,5mm tilbage bagpå - nye er 14, tolerance er 12

Dvs der er brugt 65% af tol foran og 25% bagpå. Dvs der burde være skiver
indtil ~95000km. Så tager nok "chancen" og beder om _ikke_ at få skiftet
skiverne ved det kommende 80000km hvor det ellers er SOP

Alle bremseklodser var mellem 6,5 og 7mm
Der må foran slides ned til 2,5mm foran, mens de tolerancen hedder min 3mm
bagpå

Jeg kender ikke tykkelsen fra ny, men thansen skiver at de bagpå er 15,2mm
men ved ikke om det er med pladen ? (og de har ikke mål på front). Er det
med pladen på ~4mm er 11,2mm at slide af og der skal være 8,2mm tilbage Dvs
jeg har slidt 11,2-6,5 = 4,7mm på 70000km. Der er så 3,5mm tilbage at slide
af eller ~52000km endnu

Men når jeg til efteråret skifter til vinterhjul måler jeg igen...

Fra : Mikael

Dato : 10-05-10 08:57

On 9 Maj, 20:55, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:

> Men hvor langt plejer i andre at køre på såen et sæt klodser ?

Jeg fik skiftet foran på min ved 80kkm og skal nu have skiftet bagpå
ved 94kkm

Det er en Mazda 5, skiftet ved 80kkm var i forbindelse med service,
det kan ikke afvises at de også kunne have kørt indtil nu hvor de
bageste er slidt op.

Mikael