Leasing vs. køb
Fra : Steen F.

Dato : 09-05-10 04:38

Jeg har grublet lidt over, om det kan betale sig at lease fremfor at købe.
Mit noget særprægede regnestykke kan ses nedenfor.
Jeg har forsøgt at få så mange detaljer med som muligt. Er der noget jeg har
overset?

Forudsætning:
Man har ingen penge til udbetaling og skal derfor låne (for sammenligningens
skyld), man har en bil forvejen med en restgæld der svarer til salgsværdien
(ca. 150.000 kr.), den nye bil forventes man at have i 36 mdr. og kører
20.000 km pr. år. Det forventes at man kommer ud med 0 kr. i
gæld/fortjeneste på de to biler efter 36 mdr.

Nogle forhandlere (BMW og Mercedes) ønsker ikke at tage brugte biler i bytte
når man vil lease hos dem. Så man står med en brugt bil som skal sælges i
ren handel med deraf lavere pris til følge.

Da leasingbilen har metallak, er købsprisen tilsvarende forøget med 20.000
kr. for at gøre de to biler sammenlignelige. Bilen har forøvrigt
ekstraudstyr i form af fartpilot til 60 kr./md. (ved leasing) og 6000 kr.
ved køb.

Den nye bil er en BMW 320d aut. Sedan

Leasing:
Tab ved salg af nuværende bil i ren handel 10.000/36 278
Engangsydelse 35.000 kr./36 mdr. brutto/netto 1170 / 975
Leasingydelse pr. md. inkl. service 5660
Forsikring
666
Grøn ejerafg.
268
Brændstof ved 20.000 km/år 794
Ialt pr. md. over 36 mdr.
8641

Køb:
Udbetaling 20% af 560.000 = 112.000 kr./36 brutto/netto 3570 / 3100
Afbetaling billån over 8 år brutto/netto
6558 / 5500
Service 8250 kr./36 mdr.
229
Forsikring
666
Grøn ejerafg.
268
Brændstof ved 20.000 km/år
794
Ialt pr. md. over 36 mdr.
10.557

Fra : Steen F.

Dato : 09-05-10 04:39

Ja, formateringen fuckede totalt op, men tallene kan ses i Word-format her:

www.steenmartin.dk/leasing/leasing.doc

Fra : Anders Majland

Dato : 10-05-10 09:21

> Tab ved salg af nuværende bil i ren handel

Kan vel også ende med en gevindst ved privat salg ?

Og er det kun service der er med i leasingen - hvad med andre nedbrud ? Er
der 3års garanti på bilen eller hæfter du selv fra 24 til 36 måneder hvis
noget skulle gå istykker ?

> Udbetaling 20% af 560.000 = 112.000 kr./36 brutto/netto 3570 /
> 3100
> Afbetaling billån over 8 år brutto/netto

Har du skruet lånet sammen således at du regner med at restgæld og bilens
værdi er det samme efter 3år ?

Under alle omstændigheder vil der være en del usikkerhed på det
afskrivningen .

Fra : Steen F.

Dato : 10-05-10 15:42

Anders Majland wrote:
> Kan vel også ende med en gevindst ved privat salg ?

Ja helt sikkert. Men jeg stod med en VW Golf som jeg kun kunne få 150.000
kr. for, fordi det var ren handel hos en aut. VW forhandler. Min gæld var på
daværende tidspunkt 150.000 kr. på bilen.

> Og er det kun service der er med i leasingen - hvad med andre nedbrud
> ? Er der 3års garanti på bilen eller hæfter du selv fra 24 til 36
> måneder hvis noget skulle gå istykker ?

Der er 2 års fabriksgaranti hos BMW, men med i den månedlige leasingpris er
et serviceabonnement som hedder Ultimate (og som man ikke kan fravælge), og
der dækker BMW Finans reelt det 3. års garanti. Netop så man ikke står med
en ødelagt motor efter 2½ år og garantien er væk.

> Har du skruet lånet sammen således at du regner med at restgæld og
> bilens værdi er det samme efter 3år ?

Ja såvidt muligt, men det er meget svært at forudsige.
Jeg regnede med at leasingkonceptet ville falde totalt igennem netop fordi
man skal smide 40.000 kr. efter en ny bil hver 3. år og betale en høj
månedlig ydelse samt taber på at få skaffet sin nuværende bil af vejen. Men
hvis man leaser BMW'en, så sparer man da de 450.000 kr. som man ellers skal
ud og låne. Og de penge kunne man evt. sætte i obligationer eller anden
opsparing, fremfor at have dem som gæld.

Fra : alexbo

Dato : 10-05-10 16:03

"Steen F." skrev

> Netop så man ikke står med en ødelagt motor efter 2½ år og garantien er
> væk.

Afhængig af leasingmodellen er det leasingselskabets problem, det er deres
bil.

Det kan derimod blive dit problem hvis bilen totalskades, så ophører
kontrakten og i mange tilfælde skal der betales nyt startbeløb for en ny
eller fortsat leasing.
Du skal være opmærksom på restriktioner ang. udlån, andre førere og
udlandskørsel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen F.

Dato : 10-05-10 16:32

alexbo wrote:
> Afhængig af leasingmodellen er det leasingselskabets problem, det er
> deres bil.

Netop, man har kun brugsretten til bilen. Man ejer den ikke.

> Det kan derimod blive dit problem hvis bilen totalskades, så ophører
> kontrakten og i mange tilfælde skal der betales nyt startbeløb for en
> ny eller fortsat leasing.

Korrekt. Dog leveres en helt ny bil hvis skaden sker indenfor de første 12
mdr. (hos BMW og Mercedes).
Derefter vil finansieringsselskabet forsøge at finde en tilsvarende bil,
eller man kan opsige kontrakten med deraf tabt førstegangsydelse.

> Du skal være opmærksom på restriktioner ang. udlån, andre førere og
> udlandskørsel.

Udlån må kun ske til personer som er i nærmeste familie samt mekaniker og
vejhjælpsfolk (og andre undtagelser som fx. politi).
Hos Mercedes må man køre overalt (inkl. østeuropa). Jeg ved ikke med BMW.

Fra : CL

Dato : 10-05-10 17:12

Steen F. wrote:
> [...]
> ud og låne. Og de penge kunne man evt. sætte i obligationer eller anden
> opsparing, fremfor at have dem som gæld.

Øhh skal du så ikke også låne dem til at købe obligationer ?

Carsten Larsen

Fra : Steen F.

Dato : 11-05-10 07:31

CL wrote:
> Øhh skal du så ikke også låne dem til at købe obligationer ?

Hehe, hvis man nu havde pengene så er det måske bedre at investere dem i
værdipapirer end at bruge dem på en bil der kun taber og taber i værdi. Men
det skrev jeg selvfølgelig ikke noget om, så forstår godt din undren over
min sammenligning.

Fra : Steffen

Dato : 10-05-10 10:51

Steen F. <steen@steenmartin.dk> wrote:

> Jeg har grublet lidt over, om det kan betale sig at lease fremfor at købe.

Man kan vel se på det på denne måde:

Leasing-firmaerne lever og har det godt, og hvor kommer de penge fra,
som de lever af?

mvh
steffen

Fra : Anders Majland

Dato : 10-05-10 13:32

> Leasing-firmaerne lever og har det godt, og hvor kommer de penge fra,
> som de lever af?

Selvfølgelig kunden ...

-Men kan du selv få samme rabat på bilen som leasingselskablet ?
-Hvad kan du få en serviceaftale til ?
-Private billån er oftest dyrere end hvad leasingselskaberne kan låne til.
Så har man ikke til at købe bil kontant kan der også hente et par
procentpoint på det ...

FDM konklusion i sidste nummer af bladet: "Men når man ser på de biler, som
hr. og fru Danmark køber, så kan det sjældent betale sig at tegne en
privatleasingkontrakt. Det gælder reelt kun enkelte slagtilbud og
luksusbiler, der bliver tilbudt med særlig lave leasingydelser."

Men hvad er en forudselig udgift værd ? Eje og servicekontrakt giver det
meste af samme sikkerhed. Leasing tilføjer blot at men ikke behøver være
nervøs for bilens værdi.

Primære grund til vi ikke har leaset familiebilen - ville ikke binde os til
den i en bestemt periode. Vi har nu haft den i 3år og 72000km og har ikke
aktuelle planer om at realiserer tabet ...

Den lille smart er også købt - vi kunne ikke forudse kørselsbehover mere
sikkert end 6-25000km/år og på den baggrund er det jo ikke til at bede om et
fornuftigt leasingtilbud ... Og igen vil vi ikke binde os til en bestemt tid
med bilen ...

Men på den næste bil vil jeg bestemt overveje en servicekontrakt ganske
nøje - og som min. budgetere med at servicen vil koste det samme som
servicekontrakten. Ikke det som sælger lover når han sælger bilen ....

Fra : Steen F.

Dato : 10-05-10 15:58

Steffen wrote:
> Man kan vel se på det på denne måde:
>
> Leasing-firmaerne lever og har det godt, og hvor kommer de penge fra,
> som de lever af?

Jeg ved ikke hvor godt de har det men man lejer jo reelt bare en vare.
BMW brændte da inde med en hulens masse 3-serier i starten, efter de kom
tilbage fra 2- eller 3-års leasing. Kun 20% af kunderne købte bilen efter
endt leasing persiode. Der stod op mod 700 lettere brugte 3-serie biler hos
BMW Finans. Siden er prisene steget lidt, og markedet har tilpasset sig. Og
for de af os som ikke har 550.000 kr. til en ny BMW eller Mercedes eller
Audi, er her en ny mulighed for at komme forholdsvis billigt ud at køre i
disse biler. Det er ikke nødvendigvis super billigt, men som dansker hvor en
Fiat Punto er dagligdag, så er der mange som bliver fristet og det er fint
nok.

Men hvis man har prøvet fx. en ny BMW 318d så er en Mondeo altså kedelig
Og du kan få nøglen ved at smide 30.000 kr. på bordet og derefter 4100
kr./md. og gratis service de næste 3 år. Det gælder også hvis pærer
springer, vinduesviskere bliver slidt m.m.
Samtidig er den billig i drift, den kører 21,3 km/l og billig Grøn Ejerafg.
(1300 kr./halvår) og en speciel Codan rabat-forsikring til BMW Privatleasing
kunder.
Og man kan komme ud af leasingkontrakten efter 12 mdr. uden at det koster
ekstra opsigelse.
Jeg overvejer det stærkt.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-05-10 18:09

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg overvejer det stærkt.

På morgen-TV forleden var eksperten ikke i tvivl. Generelt er det en mindre
god idé (balancerer kun) ift. de små billigere biler som VW Polo, mens man
bør vælge leasing ved biler på højere niveau som f.eks. mellemklassen
(15-20.000 km pr år).

Fra : \"@

Dato : 10-05-10 14:18

Den 09-05-2010 05:37, Steen F. skrev:
> [...]
>

> Køb:
> Udbetaling 20% af 560.000 = 112.000 kr./36 brutto/netto 3570 / 3100
> Afbetaling billån over 8 år brutto/netto

Jeg har kigget lidt på tallene, og sat dem i et regneark. Ikke fordi jeg
ikke forstod dit worddokument, men jeg kan bedre lide den anden måde. Du
kan se regnearket her:

http://spreadsheets.google.com/pub?key=tu-j_eCwkwewsdnAR6udnvg&single=true&gid=0&output=html

Jeg har tilladt mig at sætte en årlig udgift på 1200 kr på begge
løsningsmodeller til dækning af dæk (undskyld jeg kunne ikke lade være )

Under øvrige omkostninger, har jeg sat din ekstraordinære afskrivning
ved ren handel, og under købsmodellen er indsat et negativt tal, der
dækker dine rentefradrag ud fra dine brutto/nettotal.

Det giver så en lille afvigelse fra dine egne tal, men hvis
forudsætningerne med 0-restværdi for begge modeller, og forsikring,
vægtafgift, service er korrekte, så er jeg stort set enig med dig i dine
tal.

Hvis du vil have korrigeret tal, så kan jeg hurtigt rette til.

Mikael

Fra : Steen F.

Dato : 10-05-10 16:02

"@" <""redhat(\"@)ifh.dk wrote:
> [...]
>
> Jeg har tilladt mig at sætte en årlig udgift på 1200 kr på begge
> løsningsmodeller til dækning af dæk (undskyld jeg kunne ikke lade

Meget fint. Men hvis man er heldig kan man køre de 60.000 km på 3 år uden at
skifte dæk.
Mange leasingbiler kommer ind med absolut mindste lovlige mønster på
dækkene, ifølge sælgeren. Og det er ok med dem sålænge det ikke er ulovligt
ifølge færdselsloven. For ellers er det leasingtagers ansvar at bilen er i
lovlig stand.