Aircon, auto eller manual
Fra : .J.S...

Dato : 08-05-10 21:17

Skal ha skiftet min gamle spand ud med en ny med aircondition.

Spørgsmålet er så om jeg skal ofre penge på at få det automatisk ?

Er der udelukkende fordele ved automatikken eller har det også ulemper ??

Kan det f.eks finde på at spy meget koldt luft ud for at nå en ønsket
temperatur hurtigt ??

mvh/JS

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-05-10 21:27

Hej!

..J.S... wrote:
> [...]
>
> Er der udelukkende fordele ved automatikken eller har det også ulemper ??
>
> Kan det f.eks finde på at spy meget koldt luft ud for at nå en ønsket

Personligt ville jeg ikke undvære automatikken. Det er bare _så_ smart
at bilen selv styrer kontrollerne. Når den er kold venter anlægget med
at tænde med blæserne så man ikke får kold luft ind. Efter et par km
kørsel er kølevandet lunt og kabinen varmes op. Er det virkelig
koldt/fugtigt tænder den selv for luften til forruden (jeg har aldrig
dug på ruden når systemet styrer det). Og man sætter jo bare systemet
til en temperatur og så kører det. Der kommer ikke bølger af kold luft
under styringen. Plus at luften kommer ned i kabinen, så man ikke får
den direkte i hovedet.
Og så er der aktive kulfiltre på kabineluften, så man stort set ikke
lugter omgivelserne - dét er også en dejlig detalje. Især når man ligger
bag en gammel dieselspand.

Så personligt savner jeg ikke at sidde og fifle med varme+blæser
kontrollerne.

Mine erfaringer er fra min '98 528i (E39) m. bi-zone klima.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : .J.S...

Dato : 08-05-10 21:36

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
> [...]
> kontrollerne.
>
> Mine erfaringer er fra min '98 528i (E39) m. bi-zone klima.

Ok, tak for svaret lyder som om det skal være auto.

Har ikke helt skudt mig ind på bilen endnu, men det er i klassen med Astra,
Auris, Golf, Leon etc,

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-05-10 21:45

..J.S... wrote:
> Ok, tak for svaret lyder som om det skal være auto.

God plan. Det er sådan noget man ikke ved man savner, før man har prøvet
det :)

> Har ikke helt skudt mig ind på bilen endnu, men det er i klassen med
> Astra, Auris, Golf, Leon etc,

Så burde det være en smal sag at få med.

Og det er sikkert mindst lige så avanceret som i min gamle slæde.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-05-10 07:29

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen

> Det er sådan noget man ikke ved man savner, før man har prøvet det...

Ligesom fartpiloten !
Eller automatgearet, hvis man ofte kører i byen eller "holder" i kø

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-05-10 08:24

"Mogens (K)" skriver:

> Ligesom fartpiloten !
> Eller automatgearet, hvis man ofte kører i byen eller "holder" i kø

Eller automatgearet, når man bare kører i almindelighed.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-05-10 08:42

> Eller automatgearet, når man bare kører i almindelighed.

Hvis man blot ligger og kør "motorvej" hele tiden, synes jeg, automatgear er
et dyrt tilvalg i DK. Men enig i, at biler uden kobling er nice at eje - jeg
har 2 styk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-05-10 08:44

"Mogens (K)" skriver:

> Hvis man blot ligger og kør "motorvej" hele tiden, synes jeg, automatgear er
> et dyrt tilvalg i DK.

Fuldautomatisk klima kan også været et dyrt tilvalg. Jeg ville hellere
undvære det, fremfor automatgearet - og jeg kører ikke meget
byrkørsel.

Klaus

Fra : CL

Dato : 09-05-10 12:15

Mogens (K) wrote:
> [...]
> er
> et dyrt tilvalg i DK. Men enig i, at biler uden kobling er nice at eje -

Ja eller købe xenon lygter,men kun bruge bilen i dagslys.

Carsten Larsen

Fra : Henrik B.

Dato : 09-05-10 22:28

> "Mogens (K)" skriver:

> Eller automatgearet, når man bare kører i almindelighed.

Nu skal du ikke forveksle tomatgear (pløreturbine), med dit DGS-gear!
Personligt er jeg ikke til tomatgear, da det koster, vejer, er dyrere i
brændstof og vedligehold.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-05-10 22:32

"Henrik B." skriver:

> Nu skal du ikke forveksle tomatgear (pløreturbine), med dit DGS-gear!

Begge dele er automatgear.

> Personligt er jeg ikke til tomatgear, da det koster, vejer, er dyrere i
> brændstof og vedligehold.

Jeg har heller ikke det store til overs for energislugende
pløreturbiner. Derfor er jeg på hhv 1. og 2. generations "lækker
fuldautmatisk gearkasse" (så fik vi lige taget Lupo 3L ud af
sammenligningen) i slæderne herhjemme.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 10-05-10 00:22

> Begge dele er automatgear.

Nej! DSG er en manuel gearkasse, med automatisk skiftefunktion. I min verden
er en tomatkasse defineret ved den manglende kobling (pløreturbinen). Hos
DGS er der kobling (to sågar). Dette gør at den funktions-, forbrugs- og
vedligeholdelsesmæssigt er ligesom en alm. manuel gearkasse.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-10 05:04

"Henrik B." skriver:

> Nej! DSG er en manuel gearkasse, med automatisk skiftefunktion.

Altså et automatisk gear.

> I min verden
> er en tomatkasse defineret ved den manglende kobling (pløreturbinen).

Det er kun fordi du er lidt snævertsynet

Der findes flere former for automatgear end pløreturbine og DSG. CVT
gearet eksempelvis (

> Hos
> DGS er der kobling (to sågar). Dette gør at den funktions-, forbrugs- og
> vedligeholdelsesmæssigt er ligesom en alm. manuel gearkasse.

At skifte gearkaseolie og for hver 60.000 km og at have en oliebadet
kobling er ikek det jeg kalder vedligeholdelsesmæssigt som en manuel
kasse.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 10-05-10 11:32

> Altså et automatisk gear.

Manuelt gear med automatisk skiftefunktion...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-05-10 17:59

"Henrik B." skriver:

> Manuelt gear med automatisk skiftefunktion...

Altså automatgear.

Klaus

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-05-10 02:38

On 8 Maj, 22:35, ".J.S..." <mr_nob...@nowhere.com> wrote:

> Ok, tak for svaret lyder som om det skal være auto.
>
> Har ikke helt skudt mig ind på bilen endnu, men det er i klassen med Astra,
> Auris, Golf, Leon etc,- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

I den klasse må der være flere modeller, hvor automatisk
aircondition / klimaanlæg ikke kan købes til da det er i fra
fabrikken. Jeg køre Honda Civic, og den fås ikke uden er til lands
uden klimaanlæg.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-10 11:05

Jeg har automatik i firmabilen.
Jeg skal jævnligt ind og ud af bilen når jeg er på job (ellers siger chefen
at jeg ikke laver noget og har derfor altid overtøj på.
Når det er koldt i vejret varmer systemet næsten altid da laveste temperatur
det kan indstilles til er 18 grader (eller helt slukket !), og så bliver det
lunt at sidde der.
Når det er koldt kan jeg heller ikke tænde for aircon for at fjerne dug fra
ruderne, hvis luften udenfor er kold bliver den bare brugt og det fjerner
ikke duggen.

Når det er varmt og systemet står på auto, skruer den helt op for blæserne
for at køle kabinen ned så hurtigt som muligt. Det larmer en del. Hvis jeg
skal køre længere stræk uden stop (motor slukket), fungerer det fint.

I min privatbil har jeg alm. "gammeldags" aircon, uden automatik, og det er
jeg glad for. Det er faktisk ikke så kompliceret at dreje lidt på en knap
hvis man syntes det er for varmt eller koldt...

Per.