Tilladt at ansætte blikfang?
Fra : MaN

Dato : 07-05-10 15:39

Hej,

Er det tilladt for en virksomhed, f.eks. indenfor investering, at
ansætte en sekretær, der har det som væsentlig opgave at være
"blikfang" for virksomhedens potentielle (mandlige) kunder? F.eks. ved
at bære nedringet sexet "uniform" og servicere dem i mødepauser.
Service skal forstås som kaffe og snak, ikke noget fy-fy.

Jeg er opmærksom på, at der nok er en del kvinder, der i et eller
andet omfang er ansat som blikfang, men i det hypotetiske eksempel
skulle det være en hovedopgave og fremgå af kontrakten.

Kan noget sådant retligt anses for et ansættelsesforhold? Og kan
sekretæren efterfølgende sagsøge virksomheden eller kunderne for
sexchikane, selvom formålet jo er, at kunderne skal have noget at
kigge på? Er det tilladt at søge specifikt efter en kvinde i dette
tilfælde?

Fra : Nana

Dato : 08-05-10 12:41

--

Og bare lige et tillægsspørgsmål, da jeg intet ved om jura:
Hvad med de såkaldte eventpiger? Dem der er sindssygt smukke og ansat til at

Fra : KT

Dato : 08-05-10 13:12

"Nana" <nana@phobiasild.dk> wrote in message

> [...]
> sexchikane, selvom formålet jo er, at kunderne skal have noget at
> kigge på? Er det tilladt at søge specifikt efter en kvinde i dette

Har firmaet ingen kvinder som kunder? - så kunne en mand som blikfang måske
være at foretrække!

Knud

Fra : kjaer

Dato : 08-05-10 14:21

KT wrote:
> "Nana" <nana@phobiasild.dk> wrote in message

> Har firmaet ingen kvinder som kunder? - så kunne en mand som blikfang
> måske være at foretrække!
>
> Knud

Kvinder hopper ikke på det trik.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 08-05-10 15:58

On 08/05/2010 15:21, kjaer wrote:

> Kvinder hopper ikke på det trik.

I hvert fald slet ikke i samme omfang som mænd gør. De to køn er
*forskellige*.

Angående spørgsmålet, så kan jeg forestille mig at et potentielt problem
kan være krav til den pågældende kvindelige ansattes fremtræden, altså
at hun hver dag skal gå i en bestemt type tøj, og bære makeup i en
bestemt stil, og holde den kropsform hun havde ved ansættelse, d.v.s.
hvis hun tager på i vægt, eller taber sig og i den forbindelse oplever
en kurvereduktion, så kan det være påtale- eller fyringsgrund. Eller
hvis hun går på barsel og så kommer tilbage med bryster af ringere kvalitet.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 08-05-10 16:11

On 08/05/2010 16:58, Peter Knutsen wrote:
[...]
> [...]
> en kurvereduktion, så kan det være påtale- eller fyringsgrund. Eller
> hvis hun går på barsel og så kommer tilbage med bryster af ringere

På lidt længere sigt, kom jeg lige i tanker om, er der også basalt og
ganske naturligt aldersmæssigt forfald. Andre fastansatte kan jo
forvente at have ret til at blive i deres stilling til de fylder 65, men
det gælder ikke for OP'erens projekt.

Også det kan måske være et problem.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-05-10 19:30

Sat, 08 May 2010 17:11:17 +0200 skrev Peter Knutsen:

> [...]
>ganske naturligt aldersmæssigt forfald. Andre fastansatte kan jo
>forvente at have ret til at blive i deres stilling til de fylder 65, men

I spørgerens eksempel, en finansiel virksomhed, ville en pin-up på 65
vel kunne gå an? Jeg synes da at vores forhenværende
nationalbankdirektør er en yderst sexet kvinde

Fra : Hauge

Dato : 08-05-10 16:04

kjaer skrev:
> Kvinder hopper ikke på det trik.

Der skal sikkert langt mindre til, i hvert fald at dømme udfra de
hjernetomme reklamer der udbydes mod kvinder.

/Hauge

Fra : Peter Knutsen

Dato : 08-05-10 16:02

On 08/05/2010 13:40, Nana wrote:
> Og bare lige et tillægsspørgsmål, da jeg intet ved om jura:
> Hvad med de såkaldte eventpiger? Dem der er sindssygt smukke og ansat til at
> markedsføre øl, boksning og andet?

Jeg ved ikke noget om eventpiger, men ud fra ordet gætter jeg på at der
er tale om midlertidige ansættelser, og det gør jo at arbejdsgiveren har
alle kortene på hånden. Hvis en eventpige pludselig beslutter sig for,
at nu vil hun kronrages, så kan han bare lade være med at give hende
flere midlertidige ansættelser.

Det OP'eren søger er, som jeg har forstået det, en fastansat pige, og ud
fra hans formål må hun nødvendigvis skulle leve op til en del krav
m.h.t. fremtræden, og det kan tænkes at sådanne krav vil give juridiske
eller fagforeningsmæssige problemer.

Det kan dog godt være, at OP'eren bør kigge lidt på eventpigebegrebet og
eventpigemarkedet, selv om der er nogen forskel på hvad han vil have, og
hvad jeg tror eventpigerne plejer at lave.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org