At bakke på køreskole!
Fra : Henrik

Dato : 08-05-10 12:49

Hej Alle.

Jeg har haft kørekort i 26 år, i perioder har jeg arbejdet som chauffør
og har herfor deltaget i Rigspolitets VIP kørekurser, så jeg mener (som
alle andre) at jeg har rimelig fat i måden at gøre ting på.

Bla. har jeg altid lært, når man bakker, jager man højre hånd på højer
sædes nakke støtte, venstre placere man kl 12 på rattet og så drejer
man sig i sædet.. Vupti let og normalt..

Nu har jeg en svigerinde der er ved at tage kørekort, og hun har lært
at man altid skal have begge hænder på rattet. og man bare skal dreje
hovedet!!! Det forstår jeg jo ikke???? For det er ikke det man lære af
politiet!

Er det virkelig rigtigt i forbindelse med køreprøven, at man ikke må
bakke sådan????

Hilsen Henrik

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 08-05-10 13:45

On Sat, 8 May 2010 13:48:54 +0200, Henrik <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> [...]
>sædes nakke støtte, venstre placere man kl 12 på rattet og så drejer
>man sig i sædet.. Vupti let og normalt..

Det er også min foretrukne metode, i privatbilen.

> [...]

>politiet!
>
>Er det virkelig rigtigt i forbindelse med køreprøven, at man ikke må

Det véd jeg ikke, men en køreprøve til B-kort giver jo adgang til at
køre i forskellige biler, hvor det kun er muligt at orientere sig ved
hjælp af spejlene. Derfor er det da mligt, at man forlanger det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leif

Dato : 08-05-10 14:07

"Henrik" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i meddelelsen news:4be54fa6$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> det man lære af politiet!
>
> Er det virkelig rigtigt i forbindelse med køreprøven, at man ikke må bakke sådan????

Man skal vel have begge hænder på rattet, undtagen når man betjener
div. håndtag - og sådan et sidder der i hvertilfald inte på mit højre sæde.

Mvh, Leif
Der lærte at bakke med spejlene i starten af 70'erne.

Fra : alexbo

Dato : 08-05-10 14:34

"Henrik" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev

> Bla. har jeg altid lært, når man bakker, jager man højre hånd på højer
> sædes nakke støtte, venstre placere man kl 12 på rattet og så drejer man
> sig i sædet.. Vupti let og normalt..

Ja hvis man kan se ud af bagruden og ikke har brug for at se hvad der er på
venstre side af bilen.
Lærer man at bakke ved hjælp af spejle kan det bruges i alle situationer.

Jeg tvivler ikke på at har man brug for at bakke hurtigt og lige bagud,
f.eks for at trække sig baglæns ud af en uheldig situation hvad jeg formoder
at et VIP kursus også handler om, er metoden med at bruge bagruden som
forrude glimrende, men skal man bakke ind af en port i venstre side af vejen
er den ikke velegnet, og helt ubrugelig med campingvogn eller med en fyldt
varevogn.

mvh
Alex Christensen

Fra : oz3bto

Dato : 08-05-10 14:50

"Henrik" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> politiet!
>
> Er det virkelig rigtigt i forbindelse med køreprøven, at man ikke må bakke

Da jeg tog pappet i 2003 skulle man dreje hovedet og orientere sig bagud
hvorefter man rettede blikket frem også skulle man bruge spejlene .. Kun ved
paralel parkering skulle man igen dreje hovedet og kikke efter bagenden af
den anden bil

Men idag bruger jeg ca samme metode som dig hvis det er alm person bil ..
Privatbilen da er jeg tvunget til at bruge spejlene da mine bagruder er
sorte og bagruden fyldt med div reklame stickers

I taxaen kikker jeg bare ned på skærmen under radioen + lytter efter bib
lyde (bak cam og sensore er en lækker ting)

Fra : Armand

Dato : 08-05-10 15:13

oz3bto skrev:
> [...]
> paralel parkering skulle man igen dreje hovedet og kikke efter bagenden af

Øhh?
Pladsen (á om man kan være der) skal være vurderet i forvejen, hvorefter
det kun er at bakke ud fra foranværendes ydre hjørne og fornemmelsen(!)
af kantstenen - Det er vel i grunden også de parametre at
parkerings-automatikker fungerer :-/
De i dag almindeligt forekommende elektriske spejle giver mulighed for
at vippe spejlet nedad og orientere sin position i.f.t. kantstenen langt
bedre end noget andet perspektiv.
Kun hvis 'indflyvningen kikser kan man få brug for at orientere sig om
hvor langt tilbage man kan komme for at få mest plads til at trække
bilen ind til højre ved at køre fremad, men for min hatchback's
vedkommende synes jeg altid at man synes sig alt for tæt på den
bagvedholdende.
I indre by er butiksruder forøvrigt et fortræffeligt spejl at bruge i
den forbindelse og selv parkerede biler på modsatte side kan hænde at
afgive et brugbart spejlbillede af situationen.

--
Armand.
(Der lærte at bruge spejlene da han tog stort kørekort ved militæret, og

Fra : co@ch [4130]

Dato : 08-05-10 18:34

> [...]
> politiet!
>
> Er det virkelig rigtigt i forbindelse med køreprøven, at man ikke må bakke

Jeg lærte den eneste rigtige måde da jeg tog kørekort, og det virker squ
Parkering mellem 2 biler parkeret ved fortov.

Kør parallelt op på siden af den bil du vil parkere bag, så din højre
sidedør passer nøjagtig ud for den foran parkeredes venstre fordør.
Drej rattet en hel omgang til højre, kig i bakspejlet, bak.....indtil den
bageste bil er væk i dit bakspejl, ret op og drej bilen ind på plads 10 cm.
fra kanten.
Og husk at det ikke gør noget at dine forhjul nu peger ud mod venstre.....de
skal ikke iflg, motorsagkyndig rettes op.

Altså det er da ikke sikkert det er den rette metode, men jeg havde en kanon
fin fyr som kørelærer og jeg fik rigtig mange gode sjove fif til at omgås i
trafikken.

Jeg har begge hænder på rattet og kigger "vist nok" ikke bagud....jeg prøver
lige at tjekke en af dagene

Men øv på den.....det er sikkert, at den virker hver gang.

mvh
Bri@n

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-05-10 19:36

Sat, 8 May 2010 13:48:54 +0200 skrev Henrik:

> [...]
>at man altid skal have begge hænder på rattet. og man bare skal dreje
>hovedet!!! Det forstår jeg jo ikke???? For det er ikke det man lære af

Høns kan dreje hovedet 180 grader til begge sider, så det kan kvinder
vel også?