Holdbarhed på motorolie ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-05-10 09:58

Hej gruppe,

Dengang min forrige bil var ny, drak den en liter motorolie i løbet af de
første 30 KKm - derefter holdt den op med det pjat.
Dengang købte jeg så en 3 - 4 liter longlife II olie hos Landberg.dk, idet
jeg hvde regnet med at bilen måske fortsatte med drikkeriet.
Jeg står derfor nu med 3 l Castrol 5W30 longlife II olie i 1 liters ubrudte
flasker - de overholder de normer som er foreskrevet til den nye bil også
(VW 504.00 og VW 507.00) - men er altså ca 4-5 år gamle.
Hvad siger i ? - kan de uden problemer anvendes til den nye bil, hvis den
også skulle vise sig at have lidt appetit på olie i den første tid ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : GSX 750

Dato : 08-05-10 10:18

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvad siger i ? - kan de uden problemer anvendes til den nye bil, hvis den
> også skulle vise sig at have lidt appetit på olie i den første tid ?

Hej.
Min Alfa er meget følsom over forkert olie. 10w/40 delsyntetisk og så kommer
olien ud, bl.a bag ved forreste svinghjul. Efter anbefaling fik den Castrols
den grønne 20w/50 mineralsk olie og så blev motoren tæt. Den passer osse med
Alfas specifikationer, så jeg bruger fremover kun olie der er beregnet til
pågældende motor.

Hvis din nye bil kører 5w/30, er der vel ikke noget galt i at du smider
olien på den, men måske andre har anden mening.

Mvh
Jarl
--
Alfa 75 1.8 ie 1991 med baghjulstræk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-05-10 08:01

"GSX 750" <no@name.invalid> skrev i meddelelsen

> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Alfas specifikationer, så jeg bruger fremover kun olie der er beregnet til
> pågældende motor.

Hvilket du burde have gjort hele tiden - lige som os andre ;)

> Hvis din nye bil kører 5w/30, er der vel ikke noget galt i at du smider
> olien på den, men måske andre har anden mening.

5W/30 og 5W/30 behøver ikke opfylde de krav din bil har til motorolien. Se
bilens krav i bilens instruktionsbog.

--
Per

Fra : GSX 750

Dato : 09-05-10 10:57

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> "GSX 750" <no@name.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvilket du burde have gjort hele tiden - lige som os andre ;)

Jojo, men da jeg købte den for kort tid siden, var der lige lavet service på
den. De havde brugt forkert olie til bilen, deraf oliespild bag ved forreste
svinghjul. jeg troede at simmerringen bagved var færdig, men en Alfamand
fortalte at det gør 75 eren, hvis den får forkert olie. Jeg havde da regnet
med at værkstedet havde brugt den rigtige olie, men de har åbenbart brugt
noget tynd syntetisk olie. Så jeg skam godt at jeg skal køre med den rigtige
olie, det gør jeg osse på min mc :)

> 5W/30 og 5W/30 behøver ikke opfylde de krav din bil har til motorolien. Se
> bilens krav i bilens instruktionsbog.

Nemlig :)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-05-10 20:35

> [...]

> Hvad siger i ? - kan de uden problemer anvendes til den nye bil, hvis den
> også skulle vise sig at have lidt appetit på olie i den første tid ?

Jeg ville ikke et øjeblik betænke mig, motorolie i ubrudt embalage,
opbevaret korrekt, kan holde sig meget længe.

Helt forskelligt fra anbrudt bremsevædske.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Henrik B.

Dato : 09-05-10 22:24

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad siger i ? - kan de uden problemer anvendes til den nye bil, hvis den
> også skulle vise sig at have lidt appetit på olie i den første tid ?

Jeg vil bestemt mene, at der er risiko for, at der er nogle af additiverne
som vliver dårlige (mister deres egenskab) over tid.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk