Boardcomputer i Astra
Fra : Kragelund

Dato : 07-05-10 10:57

Hejsa,

Jeg har en Opel Astra 1,7cdti fra 2009.

Jeg er, ligesom visse andre i denne gruppe, lidt af en talnørd, og jeg
elsker oplysninger man får fra en boardcomputer.

Derfor irriterer det mig også, at den simpelthen ikke viser de rigtige data.
Det gennemsnitlige km/l er stort viser altid omkring 2 for meget,
rækkevidden kan man slet ikke regne med, og det totale dieselforbrug i L er
også helt skidt. Sidstnævnte har jeg observeret til altid at være omkring
10% for lidt. Hvis BC tror jeg har brugt 30l, kan jeg tanke omkring 33l,
hvis den tror jeg har brugt 40l kan jeg tanke 44l.

Hvordan udregnes det her totale forbrug af brændstof? For så vidt jeg
ligesom kan gennemskue, bør denne parameter være en del af grundlaget for at
regne resten af oplysningerne som BC kan vise.

Jeg er godt klar over at jeg aldrig får en BC der er 100 spot on - men det
må kunne gøres bedre end det her! Er der noget man kan gøre for at kalibrere
sådan en BC?

På forhånd tak,

/Jakob

---
Opel Astra 1,7cdti Wagon 2009

Fra : Henrik B.

Dato : 07-05-10 14:49

"Kragelund" <rek@REMOVEkelmek.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ligesom kan gennemskue, bør denne parameter være en del af grundlaget for
> at regne resten af oplysningerne som BC kan vise.

Normalvis udregnes forbrug ud fra den mængde én dyse giver (den afleverer
data til motorstyringen - eller omvendt).

> Jeg er godt klar over at jeg aldrig får en BC der er 100 spot on - men det
> må kunne gøres bedre end det her! Er der noget man kan gøre for at
> kalibrere sådan en BC?

Prøv at hør dit værksted, om man via tester kan fortælle bilen, at den har
en anden hjul/dækmontering. Det kan være dér det går galt.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-05-10 15:07

Kragelund skriver:

> Derfor irriterer det mig også, at den simpelthen ikke viser de rigtige data.

Er den bokstunet?

Hvis den er fra 2009 slæber du den med på værkstedet. De bør kunne
udbedre fejlen.

Klaus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-05-10 16:25

> [...]
>
> Jeg er godt klar over at jeg aldrig får en BC der er 100 spot on - men det
> må kunne gøres bedre end det her! Er der noget man kan gøre for at

Der er et par ting der kan fejle.

Den kan måle afstande forkert - altså kilometertælleren tæller forkert. Den
kan tælle brændstofforbruget forkert - den (computeren, red.) er som regel
optimistisk.

På nogle VW kan man indstille forbruget fra 85 til 115% af det forbrug den
viser som standard. Men begynder man at gå i for små sko, så er der forskel
på misvisningen når man måler forbrug fra Danmark til Italien og når man
bare ligger og tuller rundt herhjemme.

En chiptuning får min VW Golf til at blive meget mere optimistisk end når
den er original, og det er jo næsten logisk: Chiptuningen snyder styringen
og lukker mere diesel igennem dyserne i forhold til standard.

--
Per