Gulvmaling!
Fra : mogens

Dato : 06-05-10 13:00

Er ved at istandsætte et par værelser, hvor der ligger et ældre click
parket gulv. Vil gerne male dem, men hvilken slidstærk gulvmaling
(hvid og blank), kan I anbefale? Jeg vil selvfølgelig vaske det med
grundrengøringsmiddel og slibe det let, men skal jeg prime det med et
ell. andet først? Tips og tricks modtages.

Bedste hilsner

Mogens

Fra : John V.

Dato : 08-05-10 08:31

Den 06-05-2010 20:59, mogens skrev:
> [...]
> grundrengøringsmiddel og slibe det let, men skal jeg prime det med et
> ell. andet først? Tips og tricks modtages.

Den væsentligste forskel på almindelig gulvmaling og træværksmaling er
navnet og prisen, eller sagt på en anden måde der er ingen forskel
(farvehandleren vil sige noget andet).
Selvfølgelig kræver det du anvender et ordentligt produkt, fra f.eks.
Sadolin eller Flûgger, de har begge en udmærket acryl maling i glans 70,
jeg kan ikke udtale mig om de billige lavprisprodukter, da jeg ikke har
prøvet dem.
Er gulvet slebet ordentligt , det vil sige helt mat over det hele,
behøver du sikkert ikke bruge en primer først.
Alternativt har alle farvehandlere gulvmalinger af forskellig slags.
Epoxy er mere slidstærk, men også dyrere. Du kan lige så godt bare give
det et ekstra lag af den almindelige maling.

Du kan lave en tapeprøve for vedhæftning:
Mal et stykke der hvor det er slebet dårligst (hjørner og slidsteder).
Lad tørre til næste dag.
Sæt en meget kraftigt klæbende tape fast på de malede steder, eventuelt
ved at skrabe den fast med en negl.
Træk tapen af på en voldsom måde.
Sker der ikke noget er din vedhæftning god nok.
Denne metode er meget mere hård ved malingen end den godkendte test
metode vi malere bruger, da den tape vi skal anvender slet ikke er så
kraftig. Men sker der ikke noget er den jo god nok.

Altså:
slib
vask
støvsugning grundigt, så du ikke skal slibe alt for meget igen.
mal 1 gang
mellemslibning, da træet kan "rejse sig", og der kan være noget tilbage
som du ikke har fået støvsuget ordentligt væk.
mal 2-3 gamge

John