Parkeringsvagt med egne regler?
Fra : Jean

Dato : 06-05-10 19:46

Hej!

Jeg arbejder et sted, hvor det heldigvis fortsat er gratis at parkere på
offentlige parkeringspladser. Parkeringspladserne er kommunens, og det er
deres p-vagter, der tjekker bilerne.

På parkeringspladsen må man holde 3 timer på hverdage.

Den anden dag var jeg tæt på at få en parkeringsbøde, da jeg som så ofte før
går ud til min bil for at flytte min p-skive.

Jeg møder p-vagten, som venligst fortæller mig at det ikke er tilladt at
flytte p-skiven...

Jeg svarer "helt i orden, så parkerer jeg bare i båsen overfor" (det var
masser af ledige pladser..)

Så svarer hun "hvis du gør det, så skriver jeg en bøde til dig..."

Okay, hvad gør jeg så? Jo, jeg skal finde en helt anden parkeringsplads?
Altså jeg må slet ikke holde i det samme område, når jeg først har holdt der
3 timer. Så jeg måtte pænt køre omkring 1 kilometer og gå ca. lige så langt
tilbage til arbejde...

Er det korrekt, eller finder p-vagten på egne regler? Altså er det ikke
tillladt at finde en ledig bås og flytte p-skiven?

Vagten bad mig også ta' cyklen på arbejde... hun glemte bare at spørge mig
om hvor jeg boede. (37 km fra mit arbejde), og det er en lang tur... :)

Mvh Jean.

Fra : alexbo

Dato : 06-05-10 20:21

"Jean" <jeanFJERNDETTE@pcSLETDETTE.dk> skrev

> Er det korrekt, eller finder p-vagten på egne regler? Altså er det ikke
> tillladt at finde en ledig bås og flytte p-skiven?

Ja, nej, nej.
Parkeringsbekendtgørelsen.
§ 5. Parkeringsskivens indstilling må ikke ændres under parkering på
tidspunkter, hvor det er påbudt at anvende den.

Der findes desuden en gammel højesteretsdom der fastslår at en flytning af
bilen uden andet formål end parkering er den samme parkering.
Hvordan P-vagten skelner mellem en tur på posthuset og en tur rundt om
blokken skal jeg ikke kunne sige.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-05-10 20:37

alexbo skrev den 06-05-2010 21:21:

> [...]
> bilen uden andet formål end parkering er den samme parkering.
> Hvordan P-vagten skelner mellem en tur på posthuset og en tur rundt om

Det må vel være observationstidsrummet, altså det tidsrum som
parkeringsvagten skal bruge på at vurdere om man det drejer sig om en
standsning eller parkering + noget ekstra tid bare for en sikkerheds skyld.

Det mener jeg at huske som at være: 10 minutter.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : alexbo

Dato : 06-05-10 21:07

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev

> [...]
> skyld.
> Det mener jeg at huske som at være: 10 minutter.

På de P-pladser hvor der skal bruges skive skal den stilles ved ankomst, der
er ikke nogen observationstid.

Man må ikke tage sin bil, køre rundt om huset og stille den på samme eller
en anden plads og stille skiven påny.
Man må gerne tage sin bil og køre et ærinde, komme tilbage og stille den
igen og stille skiven påny.
De to situationer kan være svære at skelne imellem.

Men kører man bare hen på en anden plads er det ikke så svært for P-vagten
at kalde det for uretmæssig flytning af skive.
Jeg synes da også det er indlysende at man ikke må stille skive eller på
anden måde omgå tidsbegrænsningen så har den jo ingen effekt.
Tidsbegrænsning er for at pladserne ikke skal optages af
heldagsparkeringer, ikke for at give bilister motion.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per

Dato : 07-05-10 07:05

alexbo wrote:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev

> På de P-pladser hvor der skal bruges skive skal den stilles ved
> ankomst, der er ikke nogen observationstid.

Det er jeg ikke enig i.

Der skal altid være en observationstid på min 3 minutter for at kunne bevise
at der er tale om en parkering.

En henstillen af bil i fx. 2 minutter med eller uden fører er aldrig en
parkering, men en standsning - uanset om man skal stille skive eller ej.

§1, nr. 16. Parkering:
enhver hensætning af et køretøj med eller uden fører. Standsning kortere end
3 minutter, standsning for af- eller påstigning samt af- eller pålæsning af
gods anses dog ikke for parkering.

Mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-10 11:21

Per skrev:

> Der skal altid være en observationstid på min 3 minutter for at kunne bevise
> at der er tale om en parkering.

Nu er der jo tale om at stille parkeringsskiven på ny eller om at
flytte bilen. Der kan man ikke sige at der er noget krav om en
observationsperiode. Hvis vagten ser en 'hensat' bil blive åbnet
og skiven justeret, kan han gribe ind. Det samme hvis han ser
bilen blive flyttet et par pladser.

--
Bertel

Fra : Peter K

Dato : 07-05-10 12:27

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> observationsperiode. Hvis vagten ser en 'hensat' bil blive åbnet
> og skiven justeret, kan han gribe ind. Det samme hvis han ser

Jeg har faktisk sat p-skiven forkert en gang, og kom i tanke om det 15
minutter senere eller noget - så jeg gik tilbage til bilen for at rette den.
Da jeg gjorde det, tænkte jeg, at det jeg gjorde, nemt kunne misforståes...

Fra : Per

Dato : 07-05-10 19:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> observationsperiode. Hvis vagten ser en 'hensat' bil blive åbnet
> og skiven justeret, kan han gribe ind. Det samme hvis han ser

Ok - jeg misforstod det som, at der ikke skulle være observationstid ifm.
parkering, der hvor P-skive reglerne gælder.

Mvh. Per

Fra : alexbo

Dato : 07-05-10 13:33

"alexbo" skrev

> Der findes desuden en gammel højesteretsdom der fastslår at en flytning af
> bilen uden andet formål end parkering er den samme parkering.

Jeg har ikke kunnet finde dommen men jeg har fundet min egen omtale af den
i 2001.

Klippet fra FDM
En bilist havde flyttet fra nr. 27 til nr. 5 ca 100 m.
Højesteret fandt at,
" de to parkeringer er sket inden for samme stedlige område og uden
nogen afbrydelse af tidsmæssig eller kørselsmæssig betydning, og må
derfor anses som en samlet parkering."

En anden dom.
U 1969 464/1
Efter at have parkeret i den tilladte tid kørte tiltalte fra pladsen for at
finde en anden parkeringsplads, da dette ikke lykkedes parkerede han 5 min.
efter på den samme plads men i en anden bås og stillede skiven på det nye
tidspunkt.
Parkeringen blev anset som en samlet parkering.

En ting er at man kommer tilbage til den samme parkeringsplads, men ved en
kantstensparkering er det heller ikke tilladt at køre et stykke hen af gaden
for at parkere et nyt sted.

Jeg husker højesteretsdommen som at der var tale om en sælger der rent
faktisk besøgte forretninger i gaden, og kunne have en fornuftig grund til
at lade bilen følge med derhenad.

mvh
Alex Christensen

Fra : kjaer

Dato : 06-05-10 21:25

Jean wrote:
> [...]
>
> Vagten bad mig også ta' cyklen på arbejde... hun glemte bare at
> spørge mig om hvor jeg boede. (37 km fra mit arbejde), og det er en

Hvis der skal være en mening med begrænset tid og p-skiver, så har vagten
ret.

Fra : Roderiet

Dato : 16-05-10 09:58

Hej der Praksis ved flytning af bil i forbindelse med parkering er, at
bilen skal have været ude af parkeringspladsen såjedes, så en anden bilist
har mulighed for at besætte pladsen. Når bilen atter kører ind på p-pladsen
og parkerer på den samme plads er der tale om en ny parkering. mvh Niels F.

Fra : Jean

Dato : 16-05-10 13:26

Niels skrev:
> [...]
> har mulighed for at besætte pladsen. Når bilen atter kører ind på
> p-pladsen og parkerer på den samme plads er der tale om en ny parkering.

Hej Niels.

Er du P-vagt? :)

Mvh Jean

Fra : Roderiet

Dato : 18-05-10 17:10

Hvad får dig dog til at tro det ?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-05-10 13:37

Jean <jeanFJERNDETTE@pcSLETDETTE.dk> wrote:

> [...]
> om hvor jeg boede. (37 km fra mit arbejde), og det er en lang tur... :)

Du skriver at der var masser af ledige pladser.

Hvis du går ned og sætter dig ind i din bil og kører ud fra p-pladsen,
så har du givet en anden mulighed for at parkere på dén plads du kom
fra.

Så kører du ind på pladsen igen og stiller bilen i en anden tom bås.

Det er fuldt lovligt.

I øvrigt kunne man jo forstille sig følgende scenarie; du skal hjem fra
arbejde og sætter dig ind i din bil, på vej ud fra parkeringsområdet
kommer du i tanker om at du har glemt nogle papirer på kontortet. Du
kører ind igen på området.

1. Må du så ikke køre ind igen og sætter din bil og p-skive?

2. Hvormange 100 meter skal du have kørt for at du godt må vende
tilbage?

3. Hvad nu hvis det ikke var papirer?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jean

Dato : 18-05-10 17:51

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i meddelelsen
> Du skriver at der var masser af ledige pladser.

Ja, der var masser af ledige pladser.

> Hvis du går ned og sætter dig ind i din bil og kører ud fra p-pladsen,
> så har du givet en anden mulighed for at parkere på dén plads du kom
> fra.

Så jeg skal bare køre ud fra parkeringspladsen, super!

> Så kører du ind på pladsen igen og stiller bilen i en anden tom bås.
>
> Det er fuldt lovligt.

Skønt!

Mvh Jean.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-05-10 18:04

On Tue, 18 May 2010 18:51:09 +0200, "Jean"
<jeanFJERNDETTE@pcSLETDETTE.dk> wrote:

>Så jeg skal bare køre ud fra parkeringspladsen, super!

>Skønt!

Sikker ?
Nu kan man jo blive straffet for sine hensigter, også selv om det ikke
lykkedes at føre dem ud i livet i praksis.

Så hvis din hensigt er at omgås den tidsbegrænsning der er på en given
parkeringsplads, så kan du straffes for det.

Hvordan man så kan bevise en hensigt er så lidt uklart, men hvis det
er en handling du foretager nogle gange om dagen, og der er hver dag,
ja, så er din hensigt jo at omgås tidsbegrænsning. (Præsis sådan som
man gjorde på min forrige arbejdsplads)

Men er du kommet ud af parkeringspladsen og så kommer i tanke om at du
også skulle have kartofler med hjem og kører tilbage for at købe ind,
ja så er hensigten en anden.

/Hans

Fra : Jean

Dato : 18-05-10 19:44

Hans Kjaergaard skrev:
> Men er du kommet ud af parkeringspladsen og så kommer i tanke om at du
> også skulle have kartofler med hjem og kører tilbage for at købe ind,
> ja så er hensigten en anden.

Jeg er sjov nok pænt glemsom, så den ene dag er det DVD'en hos Blockbuster,
pizza hos pizzamanden, indkøbs hos Fakta.... nøglen/mobil/tegnebogen på
arbejde... :)

Jeg har intet problem med at lyve omkring det, da der er rigeligt med
parkeringspladser... så kommunens hensigt har været at irriterer mig... :)

Mvh Jean.

Fra : alexbo

Dato : 18-05-10 19:53

"Jean" skrev

> Jeg har intet problem med at lyve omkring det, da der er rigeligt med
> parkeringspladser... så kommunens hensigt har været at irriterer mig...>
> :)

Næh, kommunens hensigt er at skaffe rigeligt med korttidsspladser, ved at
holde heldagsparkeringer væk.
Et billede af din bil i en bås og 6 min. efter i en anden, så kan du lyve så
tosset du vil.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-05-10 20:29

On Tue, 18 May 2010 20:53:25 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>holde heldagsparkeringer væk.
>Et billede af din bil i en bås og 6 min. efter i en anden, så kan du lyve så
Ja specielt hvis det gentager sig over alle hverdage i en måned.

/Hans

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-05-10 21:42

> [...]

> holde heldagsparkeringer væk.
> Et billede af din bil i en bås og 6 min. efter i en anden, så kan du lyve så

Kan du ikke være venlig at henvise til den paragraf i loven, som siger
at Jean ikke må køre ud fra parkeringspladsen og så vende tilbage kort
tid efter og sætte sin igen?

Fra : alexbo

Dato : 18-05-10 22:13

"Jesper Haaber Gylling" skrev

> Kan du ikke være venlig at henvise til den paragraf i loven, som siger
> at Jean ikke må køre ud fra parkeringspladsen og så vende tilbage kort
> tid efter og sætte sin igen?

Jeg har i tråden henvist til den relevante bekendtgørelse og to domme om
lige præcis den problematik,

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-05-10 06:36

alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" skrev

> Jeg har i tråden henvist til den relevante bekendtgørelse og to domme om
> lige præcis den problematik,

Det så jeg efterfølgende.

Men ingen af de domme er baseret på tid og her er tidsfaktoren vel den
vigtigste eftersom man som bilist bør vide hvorlænge der må gå før man
kan vende tilbage til en parkeringsplads?!

Så skal man være væk i 5 minutter, 15 minutter eller hvad?

Så hvis man som Jean skriver vender tilbage til en mere eller mindre tom
parkeringsplads efter kort tid (den tid det tager at vende bilen) fordi
man rent faktisk har glemt noget, så kan man ifølge de 2 domme få en
bøde uanset om man anbringer sin p-skive korrekt?

Jeg har sådan en automatisk p-watch og den kræver at du lige starter
bilen og kører lidt i den - ikke ret meget, men der sidder en gyro inde
i og det er ikke nok bare at kører ud og ind af båsen. Men den stiller
sig til ny tid, hvis du laver et sving eller lignende.

Jeg tror ikke på at de 2 domme vil holde nogle steder i dag.

Fra : alexbo

Dato : 19-05-10 08:58

"Jesper Haaber Gylling" skrev

> Jeg tror ikke på at de 2 domme vil holde nogle steder i dag.

Det er selvfølgelig op til dig at mene at den grundlæggende tankegang bag
dommene er ændret.
Dommene er udtryk for at kørsel der har til hensigt at omgå
parkeringsreglerne ikke er tilladt.

Her en bilist der troede at hendes P-watch ville redde sagen for hende.
København Politi udtaler at det er en dommerbeslutning, hvor meget der skal
til for at kalde det en ny parkering.
http://www.bt.dk/danmark/p-boede-endte-paa-13.610-kr

Og det er det der er det afgørende, er det en ny parkering eller er det en
fortsættelse af den gamle.

Den pågældende har så ikke forstået hvad det handler om, hun tror at hun
beskyldes for at snyde med P-watch, at hun har pillet ved indholdet..

En højesteretsdom er retningsgivende for de efterfølgende domme, så indtil
der kommer en anden højesteretsdom skal man nok overveje hvor mange penge
man vil kaste efter gode råd om bare køre en lille tur.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-05-10 11:52

On Wed, 19 May 2010 07:36:10 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

> [...]
>kan vende tilbage til en parkeringsplads?!
>
>Så skal man være væk i 5 minutter, 15 minutter eller hvad?
Det er ikke tiden som sådan der tæller, det er din hensigt med det du
gør.

> [...]
>man rent faktisk har glemt noget, så kan man ifølge de 2 domme få en
>bøde uanset om man anbringer sin p-skive korrekt?
Kommer an på hvordan hans handling vurderes af en dommer, hvis
dommeren tror på at han vendte tilbage fordi han havde et nyt/andet
gøremål (som kom/opstod efter han havde forladt parkeringspladsen) og
derfor ikke bare forlængede den første parkering er der ingen bøde.
Men vurderer dommeren at formålet bare var et forsøg på at omgåes
parkeringsrestriktionerne ja så kan han få en bøde på det grundlag.

> [...]
>i og det er ikke nok bare at kører ud og ind af båsen. Men den stiller
>sig til ny tid, hvis du laver et sving eller lignende.
Det er jo et forsøg på at lave en teknisk indretnig der hjælper
brugeren til ikke at lave (for mange) ulovlige parkeringer, men den
kan jo ikke læse brugerens tanker eller vurderer denne hensigter.

/Hans

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-05-10 17:23

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> Det er ikke tiden som sådan der tæller, det er din hensigt med det du
> gør.

Hvordan skal kunne godtgøre hvad ens hensigt er?

Hvis man går rundt i Magasin kan det vel bare være for at ose? Så prøver
man lige en trøje et sted og konstaterer at den ikke duer - skal man så
pludselig købe den hvis man ikke kan bevise at det bare var hensigten at
prøve den?

> [...]
> Men vurderer dommeren at formålet bare var et forsøg på at omgåes
> parkeringsrestriktionerne ja så kan han få en bøde på det grundlag.

Måske er det netop sådan nogle regler, der gør at der er urimelig lang
ventetid i retterne.

> Det er jo et forsøg på at lave en teknisk indretnig der hjælper
> brugeren til ikke at lave (for mange) ulovlige parkeringer, men den
> kan jo ikke læse brugerens tanker eller vurderer denne hensigter.

Jeg har svært ved at se at man kan få en parkeringsbøde under de vilkår.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-05-10 19:13

On Wed, 19 May 2010 18:23:06 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

>Hvordan skal kunne godtgøre hvad ens hensigt er?
Du fortæller hvad du havde til hensigt med det du gjorde, så skal en
dommer nok vurderer på det sat op imod parkeringsvagten/politiet
forklaringer. Men forvent ikke at du får flere timer til at forklarer
dig i.
Men det er jo parkeringsvagten/politiet der skal anklage dig, de skal
jo på en eller anden måde sandsynligører deres påstand om at du reelt
set bare forlængede din parkering og ikke foretog en ny parkering.

>Måske er det netop sådan nogle regler, der gør at der er urimelig lang
>ventetid i retterne.
Nej, parkeringssager er stort set ekspeditionssager i langt de fleste
tilfælde, de er så at sige afgjort på forhånd. Der har været så mange
ligende sager at retspraksis nok er at betragte som værende på plads.
Dermed ikke sagt at en ellers triviel sag ikke kan belyses på en ny
måde (der kunne værer aspekter som parkeringsvagtfirmaet/politiet ikke
tillægger stor betydning der pludseligt kan få stor betydning når det
fremlægges i retten) og give et andet udfald end tilsvarende sager har
gjort før.

>Jeg har svært ved at se at man kan få en parkeringsbøde under de vilkår.
Fint nok, hvad er dit problem så ? Du parkerer bare som du altid har
gjort og så må tiden jo vise om det kan give anledning til en
parkerings-bøde/afgift.
Det jeg fortæller er at P-watch ikke er en garanti mod
p-bøder/afgifter, bla. kan den ikke kende til hvornår der er
tidsbegrænset parkering og hvornår der ikke er (det er skiltet og
P-watch kan mig bekendt ikke læse skilte) og det har betydning for
hvorledes du skal stille p-skiven når du parkerer i det tidsrum hvor
der ikke er tidsbegrænset parkering.

/Hans