"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4be2e89e$0$36587$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> SÅ har FDM løftet sløret for årets nordiske AutoIndex undersøgelse.
> Som sædvanligt ligger Toyota, BMW, Audi og Saab i top, og de franske
> mærker skraber bunden, sammen med Chevrolet:
>
http://www.fdm.dk/pressemeddelelser/forbruger/saadan-bedoemmer-bilejerne-deres-biler
>
> "Sådan bedømmer bilejerne deres biler
> Oprettet den 5/5/10 kl 8:21 af FDM Send til en venBogmærk indholdUdskriv
> side Bilejerne er generelt blevet mere tilfredse med deres eget bilmærke.
> Det viser FDMs store AutoIndex-undersøgelse.
> Fastlåste speederpedaler med dødsulykker til følge. Tilbagekaldelser af
> mere end to millioner biler og masser af dårlig omtale. Årets første
> kvartal var alt andet end mildt ved Toyota. Alligevel topper det japanske
> bilmærke AutoIndex 2010, som er FDMs årlige brugerundersøgelse af
> bilejernes tilfredshed med deres bilmærke. På de to følgende pladser
> finder man som sidste år BMW og Audi, mens Mercedes er ny på 4. pladsen. I
> den anden ende må Chevrolet endnu en gang tage til takke med en placering
> som bundprop.
>
> "Det er andet år i træk, at Toyota topper AutoIndex. Faktisk går de lidt
> frem i årets undersøgelse. Det skyldes nok, at Toyota har formået at
> tackle krisen på en måde, som ejerne har været tilfredse med," siger
> Motors ansv. chefredaktør, Bo Christian Koch med henvisning til, at mens
> Toyotas image gennemsnitligt faldt 4,4 pct. blandt de øvrige bilejere,
> steg det under krisen 0,9 pct. blandt Toyota-ejere.
>
> Mens der i det samlede resultat altså ikke har fundet noget tronskifte
> sted i år, forholder det sig anderledes i målingen af bilejernes vurdering
> af egen bil. Her skubber Audi sig forbi sidste års etter, BMW, mens Saab
> og Volvo kommer ind på 3. og 4. pladsen. Også i denne kategori indtager
> Chevrolet sidstepladsen med tre franskmænd, Renault, Citroën og Peugeot,
> lige over sig.
>
> "AutoIndex er først og fremmest et godt forbrugerværktøj for dem, der står
> og skal købe bil. Her er det bilejerne selv, der ud fra deres egne
> erfaringer og oplevelser bedømmer deres biler. AutoIndex har nu gennem
> otte år afdækket de danske bilejeres tilfredshed med deres bil, og vi har
> et meget omfattende datamateriale at basere vores vurderinger på. Vi ved,
> at AutoIndex bliver taget meget alvorligt i bilbranchen, som bruger
> resultaterne til at måle sig op mod konkurrenterne, og vi kan se, at mange
> bruger det aktivt til at sikre en positiv udvikling i forholdet mellem
> mærket og kunden. Det er godt for forbrugerne," siger Bo Christian Koch.
>
> AutoIndex udarbejdes hvert år i samarbejde med Loyalty Group A/S blandt
> bilejere i Danmark, Sverige og Norge. Alle respondenter har en bil, som er
> under otte år. Mere end 47.000 danske bilejere deltog i årets AutoIndex,
> som måler bilejernes tilfredshed på fire områder: Bilen, forhandleren,
> værkstedet og loyaliteten.
>
> Læs hele AutoIndex-undersøgelsen i FDMs medlemsblad Motor 5, der også
> tager hul på en ny serie om fremtidens brændstoffer, og ser på økonomien
> ved privatleasing og køb. Motor 5 udkommer fredag den 7. maj."
>
> --
> FUGM - The trademark of world class inkompetence.
>
http://www.saabklub.dk
Den skal nu stadig tages med et par vognlæs vejsalt, da den jo er et udtryk
for subjektive holdninger. Alfa ligger f.eks. pænt - trods at bilen (teknisk
set) ikke er bedre (mht. kvalitet) end de franske. Mercedes ligger flot -
trods rustproblemer - etc.
(Og for at imødegå evt. kommentarer (fra andre) om sure rønnebær eller
lign., ligger familiens 2 biler som hhv. 1 og 4 i undersøgelsen, så det er
ikke fordi "mine biler" scorer dårligt).