Golf 1,4 tsi 122 + campingvogn
Fra : Henning Keseler

Dato : 05-05-10 17:58

Hej

Erfaringer efterlyses vedr. subj. mht. trækevne, bensinøkonomi osv.

Jeg har de sidste 8 år kørt med en Astra 2,0 dti foran en 1100 kg cv. men
overvejer om min nye bil skal være en af de nye VAG turbobensiner, og kunne
godt tænke mig at høre om der er nogle der gjort et lignende skifte.

--
Henning

Fra : Klaus G.

Dato : 05-05-10 19:28

> [...]
> overvejer om min nye bil skal være en af de nye VAG turbobensiner, og
> kunne godt tænke mig at høre om der er nogle der gjort et lignende skifte.
Jeg ved at f.eks. VW her i holstebro ikke har noget imod at man slæber sin
Campingvogn med ud på en prøvetur. Så jeg tror bestemt du kan få lov til at
prøve sådan en bil med din CV ved en forhandler. Bare lige huske at spørge
først ;)

Men hvis du er vant til 2.0 turbo diesel, så vil sådan en 1.4tsi med 122hk
nok virke en anelse sløv i starten tror jeg. Men altså ikke langsom i den
forstand :)

--
Klaus G.

Fra : Henning Keseler

Dato : 05-05-10 19:53

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Campingvogn med ud på en prøvetur. Så jeg tror bestemt du kan få lov til
> at prøve sådan en bil med din CV ved en forhandler. Bare lige huske at

Lyder interessant, det har jeg slet ikke tænkt på som en mulighed, VW
Holstebro er faktisk min nærmeste forhandler, så det kunne være man skulle
spørge om de har en med træk på.

> Men hvis du er vant til 2.0 turbo diesel, så vil sådan en 1.4tsi med 122hk
> nok virke en anelse sløv i starten tror jeg. Men altså ikke langsom i den
> forstand :)

Det er jo også det jeg tænker... Jeg mener dog at have læst at den gjorde en
fin figur i en campingsvognstrækker test.

Fra : Armand

Dato : 05-05-10 20:03

Henning Keseler skrev:

> [...]
>
> Det er jo også det jeg tænker... Jeg mener dog at have læst at den
> gjorde en fin figur i en campingsvognstrækker test.

Mon ikke at den kører med markant højere omdrejninger end du er blevet
vant til :-/
Alene dét kan blive enerverende!

--
Armand.

Fra : Henning Keseler

Dato : 05-05-10 20:39

> Mon ikke at den kører med markant højere omdrejninger end du er blevet
> vant til :-/

Tja, den leverer jo 200 Nm allerede ved 1500 omdr. og beholder momentet ved
meget højere omdr. end en diesel.

> Alene dét kan blive enerverende!

Rigtig nok, men 5. gear i Astraen er ikke meget bevendt hvis der er modvind
eller op ad bakke, så når vi drager sydpå ender det som regel med at jeg
blir i 4. og slår fartpiloten til ved ca. 2500 omdr. 90 km/t og følges med
de hurtigste lastbiler, så er motoren til gengæld ikke presset på noget
tidspunkt før vi rammer Kasselbakkerne, men den kan til gengæld godt høres.

--
Henning

Fra : Armand

Dato : 05-05-10 22:24

Henning Keseler skrev:

> [...]
> med at jeg blir i 4. og slår fartpiloten til ved ca. 2500 omdr. 90 km/t
> ..... så er motoren til gengæld ikke presset .... men den kan til

Jeg har ikke kunnet finde nogen km/t v. 1000rpm for 122hk's TSi'eren,
men et slag på tasken:
Golf 1,4tsi 122hk topper hk ved 6.000rpm (á redline ved 6.500??) og er
opgivet til 200km/t.
Regner vi de 200 for at svare til 6.500rpm vil motoren rotere med lige
under 3.000rpm ved 90 - Og dét i topgear

Vær lige sikker på at notere dig rpm/hastigheds -forholdet ved testkørslen.

--
Armand.

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-05-10 22:46

> [...]
> Regner vi de 200 for at svare til 6.500rpm vil motoren rotere med lige
> under 3.000rpm ved 90 - Og dét i topgear

En del bilers topfart opnås en smule over max. effekt i næsthøjeste gear, da
topgearet er et økonomi-gear.
Ved 1000 rpm kører Volvo'en 43,5Km/t og Oldsen kører 67Km/t....
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-10 20:43

Armand skriver:

> Mon ikke at den kører med markant højere omdrejninger end du er blevet
> vant til :-/
> Alene dét kan blive enerverende!

Hvorfor skulle den det?

Den gamle 1,9TDI jeg kom af med og den nye 1,4TSI jeg har fået er
cirka lige højt gearet i højeste gear.

Klaus

Fra : Henning Keseler

Dato : 05-05-10 21:01

> Armand skriver:

> Hvorfor skulle den det?
>
> Den gamle 1,9TDI jeg kom af med og den nye 1,4TSI jeg har fået er
> cirka lige højt gearet i højeste gear.

Jeg har lige taget trailerkørekort i en Golf V 1,9 tdi 105 hk og trækkraften
og karakteristikken i den motor minder meget om Opelen, så jeg er da meget
interesseret i at høre hvordan du oplever skiftet.

Er det 122 hk udgaven du har, og kører du med campingvogn?
--
Henning

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-10 21:18

Henning Keseler skriver:

> [...]
> interesseret i at høre hvordan du oplever skiftet.
>
> Er det 122 hk udgaven du har, og kører du med campingvogn?

Nej, det er 160HK med DSG kassen (prøv det og du bliver solgt) og
camping er ikke lige mig.

Klaus

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-05-10 21:28

"Henning Keseler" <hekefjerndette@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
>>>

> Er det 122 hk udgaven du har, og kører du med campingvogn?

Klaus har 160Hk i hans Gålf....
Jeg tror ikke du vil opleve 122Hk's versionen har problemer med 1100Kg på
krogen - jeg har kørt mange Km med samme vægt efter en 1983 Mazda 929 2,0
med 90Hk og ~160Nm uden problemer....det er bare et spørgsmål om at vælge
det rigtige gear....

Fra : Henning Keseler

Dato : 05-05-10 21:51

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> med 90Hk og ~160Nm uden problemer....det er bare et spørgsmål om at vælge

Næh, jeg tror heller ikke den vil have problemer med at trække den i det
rigtige gear, men før Astraen havde jeg en Vectra B 1,8 med 115 Hk - 170Nm
og den kunne også let slæbe cv'en, men var ikke nær så afslappende at køre
pga. de mange gearskift. Det kan være man skulle overveje en med dsg-gear
som Klaus skriver.
--
Henning

Fra : Armand

Dato : 05-05-10 22:26

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Hvorfor skulle den det?
>
> Den gamle 1,9TDI jeg kom af med og den nye 1,4TSI jeg har fået er
> cirka lige højt gearet i højeste gear.

Som er??
Og nu jeg har fat i dig: Hvor ligger redline på sådan en 122hk's TSi?

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-10 22:35

Armand skriver:

> Som er??

Cirka 50 km/t ved 100 rpm.

> Og nu jeg har fat i dig: Hvor ligger redline på sådan en 122hk's TSi?

Fisk,her en kurve på 122'eren
http://www.superchips.co.uk/curves/VAG14TFSi.pdf
Som minimum er der da 5500 rpm

160HK kan ramme de 6000, men min skifter gear før...

Klaus

Fra : Armand

Dato : 05-05-10 22:44

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Cirka 50 km/t ved 100 rpm.

Vildt sejtræk!

Men det er så 160hk'eren. Kan 122'eren mon ikke tænkes lidt lavere
gearet end dét (den skal jo kun kunne trække op imod 200km/t)

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-10 22:46

Armand skriver:

> Vildt sejtræk!

Næh, kig på momentkurven. Det er bare en almindelig turbo (og lidt
kompressor) der gør det.

> Men det er så 160hk'eren. Kan 122'eren mon ikke tænkes lidt lavere
> gearet end dét (den skal jo kun kunne trække op imod 200km/t)

Jeg kørte lidt i 122'eren og lagde ikke mærke til nogen forskel.

Prøv at tag dig en tur i sådan en bil.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 05-05-10 23:06

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Næh, kig på momentkurven. Det er bare en almindelig turbo (og lidt
> kompressor) der gør det.

Du ser ikke selv at du glemte et nul

> Jeg kørte lidt i 122'eren og lagde ikke mærke til nogen forskel.
>
> Prøv at tag dig en tur i sådan en bil.

Bliver nok nødt til en dag

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-05-10 05:43

Armand skriver:

> Du ser ikke selv at du glemte et nul

Arrrh, 100 RPM

Klaus

Fra : N/A

Dato : 06-05-10 14:43

Fra : N/A

Dato : 06-05-10 14:43

Fra : N/A

Dato : 06-05-10 13:33

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-05-10 23:20

> Det er jo også det jeg tænker... Jeg mener dog at have læst at den gjorde
> en fin figur i en campingsvognstrækker test.

Den blev nr. 2 i årets campingtrækkertest hos DCU.
Du kan læse lidt meninger om det her, og ellers skal du have fat i nr. 1 af
dcu.s medlemsblade eller hvis du er medlem hos dk4, skulle du kunne finde
testen der, idet det viste en udsendelse om den.
http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?postGuid=492575

Kurt

Fra : Henning Keseler

Dato : 06-05-10 15:51

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> af dcu.s medlemsblade eller hvis du er medlem hos dk4, skulle du kunne
> finde testen der, idet det viste en udsendelse om den.

Jeg har læst testen som er meget overfladisk og useriøs, feks. er der ingen
forbrugsangivelser i testen, kun ece-norm, og det er altså forkert som det
har været skevet i div. fora at det var en VW 1,4 tsi der fik andenpladsen
Det var en 5 gears Golf 2,0 TDI 110hk 250Nm der fik andenpladsen, selvom de
savnede en 6. gear i den, og mangel på plads, som de skriver "Golf er mest
egnet til ferie for 2", foran bl.a Toyota Avensis 126hk 310Nm, Peugeot 407
136hk 320Nm og Opel Insignia 130hk 350Nm, som alle blev bedømt som yderst
komfortable, støjsvage og fremragende trækkere, men alle 3 led under mangel
i motorkraft....... Det eneste positive de skriver om TDI Golfen er dens
imponerende lave forbrug med cv på krogen, og alligevel giver de den
andenpladsen.

VWs 1,4 tsi var kun med som demo hvor de skriver:
"Præstationer og overskud er imponerende, og det samme er tilfældet for
forbrugret, en Golf med turbo kan tage kampen op med Hummer når vi alene
måler på forbruget. Pas på med Golf og benzinmotorer. Forbruget er enormt."
Det kunne jo have være interessant at se hvad de har målt forbruget til, og
det er faktisk derfor jeg efterlyser nogle erfaringer.
--
Henning

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-10 16:43

> [...]
> Det kunne jo have være interessant at se hvad de har målt forbruget til,
> og det er faktisk derfor jeg efterlyser nogle erfaringer.

Hér er da en kæmpe bunke tyskere, som kører mellem 14 og 20 km/l:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&constyear_s=2009&constyear_e=2010&power_s=90&power_e=90

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-05-10 17:16

> "Henning Keseler" <hekefjerndette@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Hér er da en kæmpe bunke tyskere, som kører mellem 14 og 20 km/l:
> [...]

Med sneglehuset på ryggen ?

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-10 17:16

> Med sneglehuset på ryggen ?

Selvfølgelig ikke. Men man smadrer ikke øknomien totalt, blot fordi det
kommer bag på. Det ér kørestilen som ødelægger mest...

Fra : Henning Keseler

Dato : 06-05-10 17:56

> "Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Selvfølgelig ikke. Men man smadrer ikke øknomien totalt, blot fordi det
> kommer bag på. Det ér kørestilen som ødelægger mest...

Det er faktisk det DCU skriver man gør med Golfen, og derfor kunne det have
været fint med nogle målinger med cv. efter den.
--
Henning

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-10 17:58

> Det er faktisk det DCU skriver man gør med Golfen, og derfor kunne det
> have været fint med nogle målinger med cv. efter den.

Og hvilken syg forklaring giver de på det?

Fra : Henning Keseler

Dato : 06-05-10 18:21

> "Henning Keseler" <hekefjerndette@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Og hvilken syg forklaring giver de på det?

Overhovedet ingen, det eneste de skriver om tsi'eren er det jeg har
refereret ovenfor, de nævner heller ikke om det er 122 eller 160 hestes
udgaven, det er bl.a derfor jeg mener den test/artikel er useriøs.
--
Henning

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-10 19:00

> Overhovedet ingen, det eneste de skriver om tsi'eren er det jeg har
> refereret ovenfor, de nævner heller ikke om det er 122 eller 160 hestes
> udgaven, det er bl.a derfor jeg mener den test/artikel er useriøs.

Jep.

Fra : Armand

Dato : 06-05-10 20:54

Henrik B. skrev:
> "Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Selvfølgelig ikke. Men man smadrer ikke øknomien totalt, blot fordi det
> kommer bag på. Det ér kørestilen som ødelægger mest...

Det kan jo være at man netop har fået øje for at den lille
turbo-bensiners fine økonomi klapper sammen når den belastes :-/

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-10 20:57

> Det kan jo være at man netop har fået øje for at den lille turbo-bensiners
> fine økonomi klapper sammen når den belastes :-/

Så vil det ske for alle turbo-motorer - uanset størrelse og brændstof -
sammenlignet med tilsvarende større motorer...

Fra : Henning Keseler

Dato : 06-05-10 18:06

> "Henning Keseler" <hekefjerndette@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Hér er da en kæmpe bunke tyskere, som kører mellem 14 og 20 km/l:
> [...]

Fin side.

Hvis man kigger på Golf diesel viser det sig at der er mange der kører lige
så langt på literen i den 110 hestes 2,0 tdi som i BMT 1,6 tdi'eren.
--
Henning

Fra : Armand

Dato : 06-05-10 20:48

Henrik B. skrev:
> "Henning Keseler" <hekefjerndette@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Hér er da en kæmpe bunke tyskere, som kører mellem 14 og 20 km/l:
> [...]
Mon ikke at det er med 'vugnen spændt efter :-/

De små turbo motorers (diesel såvel som bensin) økonomi lever på at det
under daglig brug vitterligt ér små motorer, imens turboladeren sørger
for at der, motorens lidenhed til trods, er godt med ekstra kræfter når
nødvendigheden derfor opstår.
Når man så bruger alle de tilgængelige kræfter vil forbruget selvklart
stige i retning af hvad en motor med samme ydelse hidtil har haft!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-05-10 22:18

Armand skriver:

> Når man så bruger alle de tilgængelige kræfter vil forbruget selvklart
> stige i retning af hvad en motor med samme ydelse hidtil har haft!

Det kan jeg så godt afkræfte.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 16-06-10 23:27

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:

> Det kan jeg så godt afkræfte.

Jeg tillader mig lige at genoptage tråden:
Grunden skyldes at jeg i venteværelset hos min læge fik læst på en test
af VolkeWogn Golf 1,2TSI hvori stod at læse:

Forbruget er positivt lavt, men (som også for næsten alle andre) svært
at få i nærheden af normtallet.
Men man skal ikke presse motoren særligt meget, á f.eks. autobahn-kørsel
før at økonomien rasler ned i et leje hvor søster 1,2'eren ikke er til
at tvinges!

Lyder ikke som at TSI'erne er de mest velegnede camping-trækkere!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-10 05:01

Armand skriver:

> Jeg tillader mig lige at genoptage tråden:
> Grunden skyldes at jeg i venteværelset hos min læge fik læst på en test
> af VolkeWogn Golf 1,2TSI hvori stod at læse:

BlueMotion bilen.

> [...]
> at tvinges!
>
> Lyder ikke som at TSI'erne er de mest velegnede camping-trækkere!

De skulle nok have prøvet 1,4 med 160 HK i stedet. 1,2 mangler 55 hk
og 65 Nm.

Klaus

Fra : N/A

Dato : 17-06-10 21:19

Fra : N/A

Dato : 17-06-10 21:19

Fra : N/A

Dato : 17-06-10 21:19

Fra : N/A

Dato : 06-05-10 13:33

Fra : N/A

Dato : 17-06-10 21:19

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-10 20:42

"Klaus G." skriver:

> Men hvis du er vant til 2.0 turbo diesel, så vil sådan en 1.4tsi med 122hk
> nok virke en anelse sløv i starten tror jeg. Men altså ikke langsom i den
> forstand :)

Du mener at en 2,0 turbodiesel med 101 HK ved 4300RPM og et maskmoment
på 205Nm ved 1650RPM vil virke sløv i forhold til en 1,4 turbobenzin
med 122 HK ved 1500RPM og 200Nm i området fra 1500 til 4000RPM?

Jeg tror det faktisk ikke......

Klaus

Fra : Henning Keseler

Dato : 05-05-10 20:56

> [...]
> på 205Nm ved 1650RPM vil virke sløv i forhold til en 1,4 turbobenzin
> med 122 HK ved 1500RPM og 200Nm i området fra 1500 til 4000RPM?

Nu har Astraen så 230 Nm...
--
Henning

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-10 21:26

Henning Keseler skriver:

> Nu har Astraen så 230 Nm...

Okay, jeg fandt en betegnelse hvor den har 205. Anyhow, så kommer man
næppe til at savne de 15Nm, tjek lige en power kurve....

http://www.superchips.co.uk/curves/VAG14TFSi.pdf

Fra : Klaus G.

Dato : 06-05-10 21:25

> [...]
> på 205Nm ved 1650RPM vil virke sløv i forhold til en 1,4 turbobenzin
> med 122 HK ved 1500RPM og 200Nm i området fra 1500 til 4000RPM?

Jeg skal ærlig talt indrømme at jeg gættede på en effekt den motor havde.
Altså baseret på tilsvarende 2.x turbodiesel. Jeg troede sådan en bandit
ville have en 300-400nm og 130-170hk. Min fejl :)

Men med de tal du skriver her, så er jeg enig i at der nok ikke er en så
stor forskel igen.

--
Klaus G.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-05-10 22:19

"Klaus G." skriver:

> Jeg skal ærlig talt indrømme at jeg gættede på en effekt den motor havde.
> Altså baseret på tilsvarende 2.x turbodiesel. Jeg troede sådan en bandit
> ville have en 300-400nm og 130-170hk. Min fejl :)

Jeg kan forstå at du ikke har særligt meget erfaring med opel og
diesel af lidt ældre årgang

Klaus

Fra : Henning Keseler

Dato : 07-05-10 17:26

> "Klaus G." skriver:

> Jeg kan forstå at du ikke har særligt meget erfaring med opel og
> diesel af lidt ældre årgang

Hehe, jeg vil give dig ret i at Opels gamle dieseler var skrækkelige, men
den 16 ventilede 2,0 Izuzu motor som ligger i min er nu ikke så ueffen
selvom den er ved at have nogle år på bagen. Jeg har lige taget
trailerkørekort i en 110 hestes 1,9 Golf V TDI'er, den var noget mere
vibrerende og støjende end min er, og umiddelbar vurderet er trækevnen i den
ikke bedre end i min.
Jeg havde faktisk overvejet en Golf diesel som min næste bil, men oplevelsen
men køreskolevognen fik mig til at tænke på den lille turbobensiner. De nye
VAG dieseler er vel også meget mere kultiverede, så det må jo komme an på en
prøve.
--
Henning

Fra : Leo Jensen

Dato : 06-05-10 04:18

On May 5, 11:35 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
> Som minimum er der da 5500 rpm
>
> 160HK kan ramme de 6000, men min skifter gear før...

Det var ikke mange omdrejninger for en så lille motor. Min 3.2 L Jag
skifter også ved små 6000, hvis den får pisken.
Har man virkelig tilstræbt at få en lille fin benziner til at være så
dieselagtig som muligt ??

Leo

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-05-10 13:33

Leo Jensen wrote:

> [...]
> skifter også ved små 6000, hvis den får pisken.
> Har man virkelig tilstræbt at få en lille fin benziner til at være så

Det er vel bare i erkendelse af at en turbomotor har afleveret max
moment og effekt noget tidligere, brændstoffet uanset.

Jeg har redline ved 7000 på min sugemotor, men skifter oftest noget før

http://www.scheel.net/old/audi/dyno_40.jpg

--
vh
Torben

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-10 14:57

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> skifter også ved små 6000, hvis den får pisken.
> Har man virkelig tilstræbt at få en lille fin benziner til at være så

Saab's turbomotorer (2,0 og 2,3) har de seneste 30 år ydet maks effekt ved
5.500 rpm.

Fra : Armand

Dato : 06-05-10 16:36

Leo Jensen skrev:

> [...]
> skifter også ved små 6000, hvis den får pisken.
> Har man virkelig tilstræbt at få en lille fin benziner til at være så

Højere omdrejninger har altid været måden at opnå mer-ydelse Det er
bl.a. derfor at stødstangsmotoren blevet skrottet til fordel for
overliggende knastaksel og sågar DOHC.
Der har altid været en grænse for stempelhastigheden, som man selv i dag
nødigt bevæger sig meget over, men så har man klaret volumet gennem
større boring á de såkaldt overkvadratiske motorer.

Turboladning er en anden og ganske kontant tuningsform, som ikke fordrer
større omdrejningstal i.h.t. mer-ydelsen, hvorved at redline forbliver
hæderlig trods den anseelige ydelse!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 06-05-10 13:33

Fra : Leo Jensen

Dato : 06-05-10 07:04

On 6 Maj, 14:32, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> moment og effekt noget tidligere, brændstoffet uanset.
>
> Jeg har redline ved 7000 på min sugemotor, men skifter oftest noget før

Nydeligt momentforløb.

Nu er min jo en automat, så jeg skifter slet ikke
Redline er i øvrigt ved 5500, men det er gearkassen ligeglad med, og
motoren lyder bestemt ikke som om festen er forbi, så jeg er ikke
bekymret for at den viser 58-5900 når der skiftes...

Leo

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-05-10 14:43

Leo Jensen wrote:
> Nydeligt momentforløb.

Det virker absolut mere sportsligt end det syner - 4500 rpm, så kommer
ketchup'en.

> Nu er min jo en automat, så jeg skifter slet ikke

Så er du vist moden til en elbil

> Redline er i øvrigt ved 5500, men det er gearkassen ligeglad med, og
> motoren lyder bestemt ikke som om festen er forbi, så jeg er ikke
> bekymret for at den viser 58-5900 når der skiftes...

Den er sikkert lidt langslaget/underkvadratisk, men mon ikke oliefilmen
kan holde til den smule. Min er 82,51*86,4 (boring*slag).

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 06-05-10 21:27

Fra : Leo Jensen

Dato : 06-05-10 10:58

On 6 Maj, 15:42, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Det virker absolut mere sportsligt end det syner - 4500 rpm, så kommer
> ketchup'en.

Samme her, bare fra omkring 4.000 RPM, men i min virker det nu lidt
forkert. Den ville have godt af en turbo eller to...

> [...]
>
> Den er sikkert lidt langslaget/underkvadratisk, men mon ikke oliefilmen
> kan holde til den smule. Min er 82,51*86,4 (boring*slag).

Nix, 3.2 er underkvadratisk. De øvrige motorer i serien har 100% samme
blok og topstykke, men anden krumtap med mere slaglængde og kortere
plejlstænger. Syret måde at løse den slags på:

3.2 har 83 slaglængde
3.6 har 92 slaglængde
4.0 har 102 slaglængde

Boringen er for alle 91 mm

3.6'eren skulle være den mest harmoniske, men sidder desværre kun i de
første par årgange af XJ40, som har 'lidt' problemer med el og
rust...
Så er der også en 2.9 SOHC, som bare er en halv V12, men den er så
elendig en motor, at vi helst ikke snakker om den...

Leo

Fra : Armand

Dato : 06-05-10 21:27

Leo Jensen skrev:

> Samme her, bare fra omkring 4.000 RPM, men i min virker det nu lidt
> forkert. Den ville have godt af en turbo eller to...

> Nix, 3.2 er underkvadratisk.

Skal vi ikke bruge begreberne langslaget; kvadratisk og overkvadratisk
for ikke at komme til at forplumre forståeligheden?

Forøvrigt: 'Nix' til hvad??

> De øvrige motorer i serien har 100% samme
> blok og topstykke, men anden krumtap med mere slaglængde og kortere
> plejlstænger. Syret måde at løse den slags på:

Det er nok fordi du kommer ind fra den modsatte ende:
Grundkonstruktionen må nødvendigvis være den store motor med længst
slaglængde og plejlstangslængde der er optimeret til cylinderdiameteren
(så den ikke knalder på kanterne af foringens underkant)
Efterfølgende har man udnyttet samme blok til mindre volumen ved at
ændre krumtappens diameter/slaglængden og kompenseret for dét v.h.a.
sølle seks plejlstænger frem for at skulle støbe en kortere cylinderblok
med kortere foringer hhv. flytte krumtappens lejring (og dermed også
udgangsakslen) tilsvarende opad.
Man kunne også have reduceret boringen tilsvarende, men dét ville have
medført problemer omkring plejlstang/underkant af foring, så også i
forhold til dén løsning er længere plejlstænger simpelt (omend ikke
optimalt omkring plejlstangsvægt og motorvægt).

3,6'eren regnes for ur-motoren, men når der er plads til 4.0'erens
ekstra slaglængde MÅ man have taget dén udvikling i ed under designet af
motoren, hvorved at dén principielt må regnes for ur-designet :-|

> 3.6'eren skulle være den mest harmoniske,

Tror sq da jeg - Ihvertfald i forhold til 3.2'erens tungere plejlstænger!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-05-10 08:28

Leo Jensen wrote:

> Samme her, bare fra omkring 4.000 RPM, men i min virker det nu lidt
> forkert. Den ville have godt af en turbo eller to...

Det må være svært at holde den til ilden - der er ikke langt fra
musikken starter til redline. Rammer den i den gode zone når automaten
skifter op ved fuld gas?

> Nix, 3.2 er underkvadratisk. De øvrige motorer i serien har 100% samme
> blok og topstykke, men anden krumtap med mere slaglængde og kortere
> plejlstænger. Syret måde at løse den slags på:

Min motorblok er brugt på samme måde - min er 2,3 - dieselen er 2,5.
Nogle tossede tyskere smider Golf 2,0 16v stempler og en dieselkrumtap
i, og får 2,5 liter i benzineren uden at bore op :
http://www.20v-sauger-tuning.de/teile_vorarbeiten.htm

Blokken og topstykket er også brugt i S2/RS2 og andre hvor boringen er
lidt mindre og der er smidt en turbo på. Så leverer den 230/315hk ab fabrik.

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 07-05-10 12:13

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-05-10 00:45

On 6 Maj, 22:26, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Skal vi ikke bruge begreberne langslaget; kvadratisk og overkvadratisk
> for ikke at komme til at forplumre forståeligheden?

Enig, jeg har skrevet det modsatte af hvad jeg mente...

> Forøvrigt: 'Nix' til hvad??

Nix til at den er langslaget/underkvadratisk, det står ca. 10 ord før
mit 'nix'. Selvfølgelig kan man misforstå det hvis man gerne vil, men
den efterfølgende tekst er også om dette emne...

> [...]
> ekstra slaglængde MÅ man have taget dén udvikling i ed under designet af
> motoren, hvorved at dén principielt må regnes for ur-designet :-|

Ja, det havde jeg også regnet ud, der er vist bare ikke mange
motorfabrikanter, der vælger den løsning.

> Tror sq da jeg - Ihvertfald i forhold til 3.2'erens tungere plejlstænger!

9 mm plejlstangsskaft vejer nu ikke mange gram...
Mine plejlstænger kommer så til gengæld ikke ud i så store vinkler som
på de større motorer.
Hvis toppakninger og kompressionsforhold ellers er ens må de i øvrigt
køre stemplerne en smule tættere på topstykket i 3.2'eren end i de
øvrige, og det bør give lidt bedre squisheffekt og dermed
forbrænding.

Leo

Fra : Armand

Dato : 07-05-10 12:13

Leo Jensen skrev:

> [...]
> motorfabrikanter, der vælger den løsning.

> 9 mm plejlstangsskaft vejer nu ikke mange gram...

Og dog: Det vil jo være i den kraftige ende at en sådan forlængelse vil ske!

> [...]
> køre stemplerne en smule tættere på topstykket i 3.2'eren end i de
> øvrige, og det bør give lidt bedre squisheffekt og dermed

Tjah. Jeg kan godt følge at for at holde samme kompressiosforhold ved
kortere slaglængde må stemplets toppunkt nødvendigvis også hæves.
Men hvis der ikke er et squishband i forvejen opstår det ikke p.g.a.
højere kompression.
Er der derimod et squishband er dét i vejen for at flytte stemplets
toppunkt højere op!

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 07-05-10 14:52

> 9 mm plejlstangsskaft vejer nu ikke mange gram...

Nok ikke, men gang det med fire, fem, seks, alt efter antallet af cylindre,
gang herefter med antallet af omdrejninger og slutteligt med to, da
plejlstangen skal både op og ned, på én rotation. Så er du pludselig ud i at
der skal flyttes temmelig meget masse.

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-05-10 02:27

On 7 Maj, 09:27, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Det må være svært at holde den til ilden - der er ikke langt fra
> musikken starter til redline. Rammer den i den gode zone når automaten
> skifter op ved fuld gas?

Langt det meste af tiden tøffer den jo bare rundt med minimal ydelse
og følger trafikken. Det kunne den nok klare med 2-3 cylindre

Gearkassen er lagt fornuftigt ud, så man ryger ikke længere ned i
omdrejninger ved gearskift end at der stadig er kog i gryden, så det
er såmænd rigtig simpelt: man strækker bare højre ben og laver
kickdown, så tager automatikken over
Der er kun 4 trin, og der skiftes ved ca. 80, 120 og 160 km/t. Jeg har
haft en video af omdrejningstæller og speedometer under acceleration
på en mobiltelefon en gang...

Det er jo slet ikke en sportsvogn, så den slags foregår generelt når
vejen går nogenlunde lige ud. Jeg har ikke eksperimenteret med at køre
til grænsen på snoede veje eller bane. Små 2 ton køreklar, automatgear
og en undervogn, der nok kunne trænge til nye bøsninger og støddæmpere
lægger ligesom en dæmper på mig...

Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 16-06-10 23:51

On 17 Jun., 06:01, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Armand skriver:

> BlueMotion bilen.

> De skulle nok have prøvet 1,4 med 160 HK i stedet. 1,2 mangler 55 hk
> og 65 Nm.

Emnet er forbrug. Mener du at 160 hk bruger mindre end 122 hk, hvis de
ellers kommer kommer fra samme grundmotor ?

Leo

Fra : N/A

Dato : 17-06-10 21:19

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 17-06-10 00:14

On 17 Jun., 07:50, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:

> Emnet er forbrug. Mener du at 160 hk bruger mindre end 122 hk, hvis de
> ellers kommer kommer fra samme grundmotor ?

1,2 (105 HK) er ikke samme motor som 1,4 (122/160 HK)

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 17-06-10 00:30

On Jun 17, 8:14 am, "Klaus D. Mikkelsen (google groups)"
<moppem...@gmail.com> wrote:

> 1,2 (105 HK) er ikke samme motor som 1,4 (122/160 HK)
>
> Klaus

Du har jo ret, jeg havde ikke forstået at Armand's test handlede om
1.2 og 1.2 TSI. Jeg havde læst det som sammenligning mellem 1.2 TSI og
1.4 TSI, men sådan går det jo nogen gange; man læser det man gerne
vil....

Leo

Fra : Armand

Dato : 17-06-10 21:19

Leo Jensen skrev:

> [...]
> 1.2 og 1.2 TSI. Jeg havde læst det som sammenligning mellem 1.2 TSI og
> 1.4 TSI, men sådan går det jo nogen gange; man læser det man gerne

Jeg skrev/mente, efter erindringen, 1,2 suge-bensiner, men må erkende at
en sådan Golf findes ikke, så sammenligningen i artiklen må have været i
forhold til 1,4 suge-bensin'eren!
Anyhow, meldingen er at TSI's brændstoføkonomi er let at stresse,
hvilket er tydeligt at se i forhold til 1,4 suge-bensineren (som de vel
må have et, forinden, nyligt bekendtskab med!?)!

--
Armand.