Ansvar ved flexlevering af pakke, der fors~
Fra : Leif Neland

Dato : 06-05-10 02:09

https://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/ePosthuset/Postservices/privat_pakker_flexlevering-pf.htm

"Bliver din pakke sendt med "Flexlevering", kan du få din pakke leveret,
selvom du ikke er hjemme. Du skal blot oplyse, hvor pakkebuddet må
stille pakken, såfremt du ikke er hjemme, fx i udhuset eller i garagen.

Ønsker du denne form for levering, skal du bede din leverandør om at
sende pakken som "Flexlevering" samt skrive, hvor pakken må stilles,
såfremt du ikke træffes hjemme. Vær opmærksom på, at Post Danmark ikke
hæfter for tyveri efter aflevering. "

Er en netbutik ansvarlig indtil pakken er leveret til PostDanmark, eller
indtil den er leveret til kunden?

Hvis en flexleveret pakke hævdes at være afleveret af budet i
hundehuset, og kunden hævder den ikke er der, kan kunden så hæve
handelen eller forlange omlevering, eller er det kundens eget problem?

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-05-10 11:09

Leif Neland skrev:

> Er en netbutik ansvarlig indtil pakken er leveret til PostDanmark, eller
> indtil den er leveret til kunden?

Netbutikken er ansvarlig for pakken indtil kunden har den i
hænde. Men hvis kunden med transportøren aftaler at den må sættes
i garagen (eller et andet sted), så er den kunden i hænde når den
er anbragt dér. Efterfølgende problemer med tyveri er kundens
eget problem.

> Hvis en flexleveret pakke hævdes at være afleveret af budet i
> hundehuset, og kunden hævder den ikke er der, kan kunden så hæve
> handelen eller forlange omlevering, eller er det kundens eget problem?

Hvis pakken har været afleveret som aftalt i hundehuset, så er
det købers problem - uanset om pakken er på sin plads eller ej.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 06-05-10 11:12

On Thu, 06 May 2010 03:08:39 +0200, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

> [...]
>hundehuset, og kunden hævder den ikke er der, kan kunden så hæve
>handelen eller forlange omlevering, eller er det kundens eget problem?

Jeg læser det som en åben fuldmagt du giver Post Danmark, det vil sige
du accepterer at have modtaget pakken i det øjeblik PD siger de har
stillet den hos dig. Hvad der efterfølgende sker er dit problem

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-05-10 13:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> et andet sted), så er den kunden i hænde når den er anbragt dér.
> Efterfølgende problemer med tyveri er kundens eget problem.

Det er ikke oplagt. Forbrugeraftalen loven siger følgende om
fortrydelsesretten (paragraffen er ufravigelig ved aftale)

§20, Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller forringet, uden at
beskadigelsen eller forringelsen skyldes uagtsomhed eller manglende
omsorg fra forbrugerens side, bevarer forbrugeren sin fortrydelsesret.

For at det skal kunne blive kundens problem, skal en aftale med PostDK om
flexlevering kunne statueres som uagtsomhed eller manglende omsorg fra
kundens (forbrugerens) side.

--
Jesper Lund