Indsigt i en anden persons forhold
Fra : Jesper

Dato : 04-05-10 12:56

hej allesammen,

I får lige lidt forhistorie før jeg kommer med mit spørgsmål:

Vi har gennem de sidste 2 år kørt en retssag mod en person som har
lavet voldsom byggesjusk. Vi vandt sagen i efteråret 2009 og i foråret
2010 var vi så i fogedretten med modparten. Han erklærede sig
insolvent og at han er på sygedagpenge. Jeg besluttede mig for
efterfølgende at opsøge ham for at prøve at lave en handel med ham så
vi kunne få sagen lukket (jeg ved han har masser af penge som systemet
desværre ikke kan se). Han er imidlertid rejst til Asien i 3 måneder.
Jeg retter henvendelse til hans kommune for at høre omkring reglerne
for udlandsrejser samtidig med at man er på dagpenge. Min interesse er
selvfølgelig at hvis jeg kan bevise han ikke modtager sygedagpenge, så
har han et alvorligt forklaringsproblem overfor fogedretten. Uagtet
mit engagement med ham, har han et andet problem med kommunen - som
jeg så ikke vil kommentere eller uddybe nærmere.
Jeg kan jo ikke få at vide af kommunen om han modtager sygedagpenge,
fogedretten ønsker ikke at undersøge det, så hvad gør man så som
privatperson hvis man gerne vil finde ud af om han modtager
sygedagpenge?
Sagen har haft store omkostninger for os, så vi har afsluttet sagen
med vores advokat da vi ikke har råd til yderligere advokat bistand.
Så derfra er ikke den store rådgivning og derfor mit indlæg her i
gruppen.

På forhånd tusind tak for jeres kommentarer og tanker.

mvh,
Jesper

Fra : Jet

Dato : 05-05-10 00:34

On 4 Maj, 21:55, Jesper <jesperr...@gmail.com> wrote:
> [...]
> fogedretten ønsker ikke at undersøge det, så hvad gør man så som
> privatperson hvis man gerne vil finde ud af om han modtager

Du kan anmelde ham for socialbedrageri via kommunens hjemmeside.
Heldigvis er der ikke adgang til at private kan få aktindsigt i andre
personers forhold

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-05-10 16:16

Tue, 4 May 2010 23:34:16 -0700 (PDT) skrev Jet:

>Du kan anmelde ham for socialbedrageri via kommunens hjemmeside.
>Heldigvis er der ikke adgang til at private kan få aktindsigt i andre
>personers forhold

Heller ikke hvis håndværkeren giver ham fuldmagt?

Sorry, dårlig vits

Fra : Jesper

Dato : 05-05-10 12:22

On 5 Maj, 08:34, Jet <jetro...@gmail.com> wrote:

> Du kan anmelde ham for socialbedrageri via kommunens hjemmeside.
> Heldigvis er der ikke adgang til at private kan få aktindsigt i andre
> personers forhold

Mit spørgsmål er hvordan man får afklaret om mistanken er begrundet og
derefter får gjort retten opmærksom på det. Hvem kan man gå til?
Retten vil jo ikke undersøge noget, kommunen vil ikke sige noget ...
ja, så står jeg her i midten af det og kan ikke gøre noget andet end
at stå og se på åbenlyst bedrageri.

Mvh,
Jesper

Fra : Per

Dato : 05-05-10 20:27

Jesper wrote:

> [...]
> Retten vil jo ikke undersøge noget, kommunen vil ikke sige noget ...
> ja, så står jeg her i midten af det og kan ikke gøre noget andet end

Bedrageri behandles af Politiet fordi det er en Straffesag.

Så du må prøve dem.

mvh. Per

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-05-10 00:51

On 05/05/2010 21:27, Per wrote:

> Bedrageri behandles af Politiet fordi det er en Straffesag.
>
> Så du må prøve dem.

Socialt bedrageri behandles af politiet?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per

Dato : 06-05-10 13:29

Peter Knutsen wrote:

> Socialt bedrageri behandles af politiet?

Går ud fra det er et spørgsmål

Ja - socialt bedrageri behandles af Politiet. (normalt anmeldt af kommune
eller lign.)

Mvh. Per

Fra : Per

Dato : 08-05-10 13:49

Per wrote:

> Går ud fra det er et spørgsmål
>
> Ja - socialt bedrageri behandles af Politiet. (normalt anmeldt af
> kommune eller lign.)

Man gør åbenbart ikke så meget ved sådanne sager.

http://jp.dk/indland/article2062200.ece

mvh-. Per