Dagens opbyggelige bibelcitat.
Fra : Patruljen

Dato : 05-05-10 09:57

2 Samuel 12,11: Dette siger Herren:

"Jeg vil lade ulykken ramme dig fra din egen familie. For øjnene af
dig vil jeg tage dine hustruer og give dem til en anden, som ganske
åbenlyst skal ligge med dem".

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-05-10 17:09

Patruljen skrev i

> 2 Samuel 12,11: Dette siger Herren:
>
> "Jeg vil lade ulykken ramme dig fra din egen familie. For øjnene af
> dig vil jeg tage dine hustruer og give dem til en anden, som ganske
> åbenlyst skal ligge med dem".

Denne tekst i sin rette sammenhæng - og hvad der virkelig skete.

Løsrevne små tekststumper bruges kun af bibelhadere til at skade yderligere
modvilje mod Bibelen.

21 Da sagde hans Folk til ham: "Hvorledes er det dog, du bærer dig ad?
Medens Barnet endnu levede, fastede du og græd; og nu da Barnet er død,
rejser du dig og spiser!"
22 Han svarede: "Så længe Barnet levede, fastede jeg og græd; thi jeg
tænkte: Måske er HERREN mig nådig, så Barnet bliver i Live.
23 Men hvorfor skulde jeg faste, nu han er død? Kan jeg bringe ham tilbage
igen? Jeg går til ham, men han kommer ikke tilbage til mig!"
24 Derpå trøstede David sin Hustru Batseba, og efter at han var gået ind
til hende og havde ligget hos hende, fødte hun en Søn, som han kaldte
Salomo, og ham elskede HERREN.
25 Han overgav ham til Profeten Natan, og på Herrens Ord kaldte denne ham
Jedidja.
26 ¶ Joab angreb imidlertid Rabba i Ammon og indtog Vandbyen.
27 Derpå sendte Joab Bud til David og lod sige: "Jeg har angrebet Rabba og
indtaget Vandbyen;
28 kald nu Resten af Hæren sammen, så du kan belejre Byen og indtage den,
for at det ikke skal blive mig, der indtager den og får mit Navn udråbt over
den!"
29 Da samlede David hele Hæren og drog til Rabba, angreb og indtog det.
30 Og han tog Kronen af Milkoms Hoved; den var af Guld og vejede en Talent;
der var en Ædelsten på den, og den blev sat på Davids Hoved. Et vældigt
Bytte fra Byen førte han med sig,
31 og Indbyggerne slæbte han bort, satte dem til Savene, Jernhakkerne-og
Jernøkserne og lod dem trælle ved Teglovnene. Således gjorde han ved alle
Ammonitternes Byer. Derpå vendte David og hele Hæren tilbage til Jerusalem.
1 ¶ Nogen Tid efter tildrog følgende sig. Davids Søn Absalon havde en smuk
Søster, som hed Tamar, og Davids Søn Amnon fattede Kærlighed til hende.
2 Amnon blev syg af Attrå efter sin Søster Tamar; thi hun var Jomfru, og
Amnon øjnede ingen Mulighed for at få sin Vilje med hende.
3 Men Amnon havde en Ven ved Navn Jonadab, en Søn af Davids Broder Sjim'a,
og denne Jonadab var en såre klog Mand;
4 han sagde til ham: "Hvorfor er du så elendig hver Morgen, Kongesøn? Vil
du ikke sige mig det?" Amnon svarede: "Jeg elsker min Broder Absalons Søster
Tamar!"
5 Da sagde Jonadab til ham: "Læg dig til Sengs og lad, som du er syg! Når
så din Fader kommer for at se til dig, skal du sige: Lad min Søster Tamar
komme og give mig noget at spise! Når hun laver Maden i mit Påsyn, så at jeg
kan se det, og hun selv giver mig den, kan jeg spise."
6 Så gik Amnon til Sengs og lod. som han var syg; og da Kongen kom for at
se til ham, sagde Amnon til Kongen: "Lad min Søster Tamar komme og lave et
Par Kager i mit Påsyn og selv give mig dem: så kan jeg spise."
7 David sendte da Bud ind i Huset til Tamar og lod sige: "Gå over til din
Broder Amnons Hus og lav Mad til ham!"
8 Og Tamar gik over til sin Broder Amnons Hus, hvor han lå til Sengs, tog
Dejen, æltede den og lavede Kagerne i hans Påsyn og bagte dem;
9 derpå tog hun Panden og hældte dem ud i hans Påsyn; Amnon vilde dog ikke
spise, men sagde: "Lad alle gå udenfor!" Og da de alle var gået udenfor,
10 sagde Amnon til Tamar: "Bær Maden ind i Inderværelset og lad mig få den
af din egen Hånd!" Da tog Tamar Kagerne, som hun havde lavet, og bar dem ind
i Inderværelset til sin Broder Amnon.
11 Men da hun bar dem hen til ham, for at han skulde spise, greb han fat i
hende og sagde: "Kom og lig hos mig, Søster!"
12 Men hun sagde: "Nej, Broder! Krænk mig ikke! Således gør man ikke i
Israel! Øv dog ikke denne Skændselsdåd!
13 Hvor skulde jeg gå hen med min Skam? Og du vilde blive regnet blandt
Dårer i Israel! Tal hellere med Kongen; han nægter dig ikke at få mig!"
14 Han, vilde dog ikke høre hende, men tog hende med Vold, krænkede hende
og lå hos hende.

Fra : Dybbøl

Dato : 06-05-10 09:23

Andreas Falck skrev:
> [...]
> Dårer i Israel! Tal hellere med Kongen; han nægter dig ikke at få mig!"
> 14 Han, vilde dog ikke høre hende, men tog hende med Vold, krænkede

Falck, du må vide at Patruljen, Harald Modsige m.fl. kun er i gruppen
dk.livssyn.kristendom for at ødelægge. Aldrig kommer der noget
fornuftigt fra dem - de har antageligt et lavt selvværd som de forsøger
at kompensere ved idel bragesnak! En tåbelig måde at forsøge at
kompensere sine uforløste identitetsproblemer!

Fra : N/A

Dato : 06-05-10 18:44

Fra : N/A

Dato : 06-05-10 18:44

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-05-10 17:13

Patruljen skrev i

> 2 Samuel 12,11: Dette siger Herren:
>
> "Jeg vil lade ulykken ramme dig fra din egen familie. For øjnene af
> dig vil jeg tage dine hustruer og give dem til en anden, som ganske
> åbenlyst skal ligge med dem".

Løsrevne stumper af tekst bruges af bibelhadere til at skabe yderligere
modvilje mod Bibelen.

Her er så teksten i sin sammenhæng

Og HERREN sendte Natan til David. Da han kom ind til ham, sagde han: "Der
boede to Mænd i samme By, en rig og en fattig.
2 Den rige havde Småkvæg og Hornkvæg i Mængde,
3 medens den fattige ikke ejede andet end et eneste lille Lam, som han
havde købt og opdrættet, og som var vokset op hos ham sammen med hans Børn;
det åd af hans Brød, drak af hans Bæger og lå i hans Skød og var ham som en
Datter.
4 Men da den rige Mand engang fik Besøg, ømmede han sig ved at tage noget
af sit eget Småkvæg eller Hornkvæg og tillave det til den vejfarende Mand,
som var kommet til ham, men tog den fattige Mands Lam og tillavede det til
sin Gæst!"
5 Da blussede Davids Vrede heftigt op mod den Mand, og han sagde til Natan:
"Så sandt HERREN lever: Den Mand, som gjorde det, er dødsens,
6 og Lammet skal han erstatte firefold, fordi han handlede så hjerteløst!"
7 Men Natan sagde til David: "Du er Manden! Så siger HERREN, Israels Gud:
Jeg salvede dig til Konge over Israel, og jeg friede dig af Sauls Hånd;
8 jeg gav dig din Herres Hus, lagde din Herres Hustruer i din Favn og gav
dig Israels og Judas Hus; og var det for lidet, vilde jeg have givet dig
endnu mere, både det ene og det andet.
9 Hvorfor har du da ringeagtet Herrens Ord og gjort, hvad der er ondt i
hans Øjne? Hetitten Urias har du dræbt med Sværdet; hans Hustru har du taget
til Ægte, og ham har du slået ihjel med Ammonitternes Sværd.
10 Så skal nu Sværdet aldrig vige fra dit Hus, fordi du ringeagtede mig og
tog Hetitten Urias' Hustru til Ægte.
11 Så siger HERREN: Se, jeg lader Ulykke komme over dig fra dit eget Hus,
og jeg tager dine Hustruer bort for Øjnene af dig og giver dem til en anden,
som skal ligge hos dine Hustruer ved højlys Dag.
12 Thi du handlede i det skjulte, men jeg vil opfylde dette Ord i hele
Israels Påsyn og ved højlys Dag!"
13 Da sagde David til Natan: "Jeg har syndet mod HERREN!" Og Natan sagde
til David: "Så har HERREN også tilgivet dig din Synd; du skal ikke dø.
14 Men fordi du ved denne Gerning har vist Foragt for HERREN, skal Sønnen,
som er født dig, visselig dø!"
15 ¶ Derpå gik Natan til sit Hus. Og HERREN ramte det Barn, Urias' Hustru
havde født David, med Sygdom.
16 Da søgte David Gud for Barnet, holdt Faste og gik hen og lagde sig om
Natten på Jorden i Sæk.
17 De ældste i hans Hus kom til ham for at få ham til at rejse sig, men han
vilde ikke, og han holdt ikke Måltid sammen med dem.
18 Syvendedagen døde Barnet; men Davids Folk turde ikke lade ham vide, at
Barnet var død, thi de tænkte: "Da Barnet levede, vilde han ikke låne os
Øre, når vi talte til ham; hvor kan vi da nu sige til ham, at Barnet er død?
Han kunde gøre en Ulykke!"
19 Men da David så, at hans Folk hviskede sammen, skønnede han, at Barnet
var død. Så spurgte David sine Folk: "Er Barnet død?" Og de svarede: "Ja,
han er død!"
20 Da rejste David sig fra Jorden, tvættede og salvede sig, tog andre
Klæder på og gik ind i Herrens Hus og bad; så gik han hjem, forlangte at få
Mad sat frem og spiste.

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-05-10 18:14

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Kære Patrulje, har du aldrig fået at vide af dine forældre at du skal vise
respekt for andre mennesker?

Ole

Fra : Patruljen

Dato : 05-05-10 11:28

On 5 Maj, 19:14, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:
> "Patruljen" <Patrul...@yahoo.dk> skrev i meddelelsennews:62ca794c-38a2-457e-bea2-9a78ba343211@b7g2000yqk.googlegroups.com...
>
> Kære Patrulje, har du aldrig fået at vide af dine forældre at du skal vise
> respekt for andre mennesker?

Kære Ole -

Hvis andre mennesker respekterer mig, så respekterer jeg sandelig også
dem. Tænker du på nogen specielt ?

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-05-10 19:00

> [...]
> respekt for andre mennesker?

Kære Ole -

Hvis andre mennesker respekterer mig, så respekterer jeg sandelig også

jeg tænkte faktisk på din hets imod bibelen og de kristne. hvorfor kan vi
ikke også få lov til at være her?

Ole

Fra : Patruljen

Dato : 05-05-10 12:04

On 5 Maj, 20:00, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:

> [...]
> dem. Tænker du på nogen specielt ?
>
> jeg tænkte faktisk på din hets imod bibelen og de kristne. hvorfor kan vi

Syntes du ikke at hets er et stærkt ord at anvende -
Nu er det vel ikke sådan, at jeg kan jage dig væk, ved at sætte indlæg
op?

Måske er den diskussion om GT - tiltrængt. Har duovervejet den ting ?

Fra : Patruljen

Dato : 06-05-10 03:29

On 5 Maj, 18:12, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> [...]
> 24  Derpå trøstede David sin Hustru Batseba, og efter at han var gået ind
> til hende og havde ligget hos hende, fødte hun en Søn, som han kaldte

Hvad vil du med hele historien ?

Den rejser måske et spørgsmål - mere; Hvad havde barnet egentlig
gjort ?

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-05-10 13:59

Patruljen skrev i

[ ... ]
> Hvad vil du med hele historien ?

Jeg kunne med større ret spørge hvad du ville med det løsrevne citat.

Jeg ville såmænd blot bringe dit lille citat i sin sammenhæng, så man kan se
at det lille vers du bragte, hvis det står alene, nemt kommer til at sige
noget helt andet end hvis det bringes i sin sammenhæng med resten af
historien.

Og én af de moraler der er i historien er netop, at ens handlinger ofte kan
ende med at få uønskede konsekvenser for andre mennesker.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Patruljen

Dato : 06-05-10 03:32

On 6 Maj, 10:23, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> at kompensere ved idel bragesnak! En tåbelig måde at forsøge at
> kompensere sine uforløste identitetsproblemer!-

Nå. er vi nu der. Jeg tror da også , at du har dinglebær i rumpen ;)

http://www.youtube.com/watch?v=r03Z3rx7ISM&feature=related

Fra : Dybbøl

Dato : 06-05-10 12:29

Patruljen skrev:

> Nå. er vi nu der. Jeg tror da også , at du har dinglebær i rumpen ;)
>
> http://www.youtube.com/watch?v=r03Z3rx7ISM&feature=related

Tja, faktisk var det til Falck jeg skrev, skønt jeg havde forudset at
der var en lille mulighed for at patruljøren læste med - og følte sig
pikeret. Han bekræfter så også indirekte mine udsagn, og det er da
udmærket

Fra : N/A

Dato : 06-05-10 12:29

Fra : Patruljen

Dato : 06-05-10 08:30

On 6 Maj, 13:28, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> der var en lille mulighed for at patruljøren læste med - og følte sig
> pikeret. Han bekræfter så også indirekte mine udsagn, og det er da

Kære Dybbøl -

Når du skriver om mig og ligefrem nævner mig med navns nævnelse, så
har jeg et naturligt incitament for at skrive med, Er det så svært for
dig at forstå ?

Dine dybe greb i baglommen efter grimme ord - devaluerende kommentarer
om dit og dat - så kan du da ikke forvente, at jeg responderer meget
anderledes ?

Ærligt talt - først synger du kedelige sange om - mindreværd -
identitetsproblemer og Gud ved hvad. Derefter jamrer du dig over at
blive tiltalt på nogenlunde samme måde ?

Hvis jeg skriver om psykologiske betragtninger og formodninger, så har
jeg afgjort gjort nogle iagttagelser, som kan begrunde mine teser og
formodninger. Og ganske ofte også iagttagelser, som jeg ikke
offentliggør -

Det er ikke sådan, at du begrunder eller kan begrunde dine - kedelige
adjektiver. og derfor kan jeg sådan set fint fortælle dig noget som er
på samme niveau. " Jeg tror at du har dinglebær i rumpen -

Fra : Dybbøl

Dato : 06-05-10 18:44

Patruljen skrev:

> Kære Dybbøl -
>
> Når du skriver om mig og ligefrem nævner mig med navns nævnelse, så
> har jeg et naturligt incitament for at skrive med, Er det så svært for
> dig at forstå ?

Jeg tænkte det nok! - pikeret og frustreret!

> Dine dybe greb i baglommen efter grimme ord - devaluerende kommentarer
> om dit og dat - så kan du da ikke forvente, at jeg responderer meget
> anderledes ?

Er "pikeret" et meget grimt ord i dit vokabularium? Ha ha, så forstår du
det vel næppe?

> Ærligt talt - først synger du kedelige sange om - mindreværd -
> identitetsproblemer og Gud ved hvad. Derefter jamrer du dig over at
> blive tiltalt på nogenlunde samme måde ?

Nej synger ikke yngelige sange, men prøver at forstå dig. Og den bedste
forklaring synes at være din mindreværdsfølelse!

> [...]
> adjektiver. og derfor kan jeg sådan set fint fortælle dig noget som er
> på samme niveau. " Jeg tror at du har dinglebær i rumpen -

Jeg forstår at du også anser udtrykket "bragesnak" for uartigt?!

Fra : N/A

Dato : 07-05-10 10:34

Fra : Patruljen

Dato : 06-05-10 08:45

On 6 Maj, 14:59, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> Patruljen skrev inews:6bd74211-a200-41f0-971a-4be4bfc05f49@l28g2000yqd.googlegroups.com
>
> [ ... ]

> Jeg kunne med større ret spørge hvad du ville med det løsrevne citat.

Ja - men det besvarer ikke mit sprøgsmål, gør det.

Der kan være en del grunde til at jeg sætter sådan et citat op her. Et
af dem kunne være, at iagttage raktionerne -

En anden kunne være, at forsøge at afklare, hvad man dog skal stille
op med de voldsopfordringer, som Herren deler hjerteligt ud af i
Biblen -

Som du kunne læse dig til for en tid siden, var der tilsvarende
diskussioner i folkekirken. og her nævnte man ikke engang de citater,
jeg bringer op her. Diskussionen drejede sig om Abrahams opfordring
fra Gud til at - ofre - sit barn. Der blev lagt låg på diskussionen,
som netop drejer sig om dette. Hvad skal man stille op med deder ting
og hvorfor skal man ikke tage - hele pakken - med, men kun dele af
den. Hvor går grænsen for, hvad civiliserede mennesker kan bekende sig
til -

I dit tilfælde som med KaZ - handler det om, hvordan I kan skelne, når
I tager dele af GT fuldstændigt bogstaveligt eksempelvis Genesis -
mens andet er, som du formulerer - poesi ?

Hvordan ialverden bærer I jer ad med at skelne ?

Lyrik gav et svar og han er vist den eneste som har forsøgt sig. Når
der er skrevet; Herren/Gud siger - så er der tale om direkte
formidling fra øverste etage. men den ting løser ikke dilemmaet.

> [...]
> at det lille vers du bragte, hvis det står alene, nemt kommer til at sige
> noget helt andet end hvis det bringes i sin sammenhæng med resten af

Det ved jeg ikke - om det gør. Det er da rigtigt at fyrens handlinger
er vældigt usympatiske - han stjæler og slagter en andens lam. Og
derfor skal hans kone så have sex med en anden foran øjnene på
gerningsmanden.

Syntes du, at der er et rimligt forhold mellem straf og forbrydelse?

Du har netop tilføjet endnu en problemstilling. Hvis en far laver et
brud på Guds påbud, så straffer Gud sønnen ?
Syntes du selv, at det er et udtryk for retfærdighed og kærlighed - i
dette tilfælde mod sønnen ?

> Og én af de moraler der er i historien er netop, at ens handlinger ofte kan
> ende med at få uønskede konsekvenser for andre mennesker.

Ja. Men det er Gud, som i dette tilfælde straffer en fuldstændigt
uskyldig person, for at komme en anden til livs.
Kan du komme i tanke om andre end eksempelvis - den sicilianske mafia,
som anvender den type metoder ?

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-05-10 16:33

Patruljen skrev i

[ ... ]
> Ja. Men det er Gud, som i dette tilfælde straffer en fuldstændigt
> uskyldig person, for at komme en anden til livs.

Det må nok være din manglende viden/indsigt i hebraisk/bibelsk tankemønstre
og den tids retorik der får dig til at udtale dig på den måde.

Lad os lige tage en anden lille bibelsk tekst frem, 2. Mos. 20,5-6:
"Du må ikke tilbede eller dyrke det [udskårne billeder m.v.], thi Herren din
Gud er en nidkær Gud, der indtil tredje og fjerde led straffer brøde på børn
af dem, som hader mig, men i tusind led viser miskundhed mod dem, der elsker
mig og holder mine bud".

Denne danske version (og de fleste andre oversatte versioner) lyder
umiddelbart ret barske. Det vedgår jeg da gerne.

Men når man dykker ned i hebraisk tankesæt, da kommer det til at lyde helt
anderledes. Og derfor er der gået rigtig meget tabt ved oversættelser, fordi
man i første omgang primært oversætter meget bogstaveligt og direkte uden
tilstrækkelig hensyntagen til hvad mening og betydning er.

Det Gud her siger til israelitterne, i hebraisk tankemønster er: Herren din
Gud er en nidkær, kærlig og retfærdig Gud. Derfor begrænser Han
konsekvenserne af vore forkerte handlinger så de kun får begrænset
skadevirkning. Men konsekvenserne (velsignelserne) af de gode handlinger er
helt ubegrænset.

Der er altså tale om, at Gud sætter begrænsninger på de skadevirkninger vore
handlinger og beslutninger ellers ville medføre for andre mennesker.

Oversættelse fra et sprog som hebraisk, skrevet for 3.500 år siden, i en
helt anderledes kultur og tankekreds end vores, er slet ikke nogen let sag.
Det er faktisk utroligt svært at få de rigtige betydninger, budskaber og
sprognuancer frem, når der skal oversættes til moderne vestlige sprogformer.

Der er jo rigtig meget der ikke kan oversættes direkte ordret, for det ville
slet ikke give nogen mening på det sprog det oversættes til.

Når der som her (det du citerede) og teksten jeg citerede fra De 10 Bud,
tales om at Gud straffer, er der, i hebraisk tankegang, tale om at Gud lader
os blive ramt af de naturlige konsekvenser af vore egne handlinger og
beslutninger, men at Gud begrænser skadevirkninger deraf. Gud lægger altså
en dæmpende hånd over det onde og skadelige, for ellers ville det være
langt, langt værre og måske endda helt uden begrænsninger.

Det er jo i stor udstrækning sådanne "oversættelsesproblemer" der kan gøre
det meget vanskeligt at læse og forstå dele af GT, ikke mindst for mennesker
der ikke har den store erfaring med at læse netop denne type/genre af
tekster fra en helt anden tid og en helt anden kultur.

Fra : Patruljen

Dato : 06-05-10 13:55

On 6 Maj, 17:32, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> [...]
>
> Det må nok være din manglende viden/indsigt i hebraisk/bibelsk tankemønstre
> og den tids retorik der får dig til at udtale dig på den måde.

Ja - det er rigtigt nok. Jeg har ikke megen viden om flere tusinde år
gammel retorik - men jeg syntes da budskabet er ganske tydeligt.

> [...]
> af dem, som hader mig, men i tusind led viser miskundhed mod dem, der elsker

Der er forskel - det "onde" straffes mindre end det "gode" belønnes.
Når nu vi ikke kalkulerer med reinkarnation - så har hverken 2.tredie
eller 4. led gjort noget-som-helst. Man er på det forkerte sted på det
forkerte tidspunkt - men det er jo ikke et valg.

> Denne danske version (og de fleste andre oversatte versioner) lyder
> umiddelbart ret barske. Det vedgår jeg da gerne.

Jo - det må du nok sige.

> [...]
> man i første omgang primært oversætter meget bogstaveligt og direkte uden
> tilstrækkelig hensyntagen til hvad mening og betydning er.

Mening og betydning er tolkninger - tekstanalyser - som velsagtens
ikke har så meget med en oversættelse at gøre?

> [...]
> konsekvenserne af vore forkerte handlinger så de kun får begrænset
> skadevirkning. Men konsekvenserne (velsignelserne) af de gode handlinger er

Men de påføres - uskyldige.

> [...]
> helt anderledes kultur og tankekreds end vores, er slet ikke nogen let sag.

Nej - det kan jeg kun give dig ret i.

> [...]
> der ikke har den store erfaring med at læse netop denne type/genre af
> tekster fra en helt anden tid og en helt anden kultur.

Der findes vist ikke mange andre samtidige skrifter, at sammenligne
med ?

Fra : Patruljen

Dato : 06-05-10 17:02

On 6 Maj, 19:44, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:

> Jeg tænkte det nok! -

Lad nu være med at prale - Dybbøl.

Du tænkte ikke

Fra : Dybbøl

Dato : 07-05-10 10:34

Patruljen skrev:

> Lad nu være med at prale - Dybbøl.
>
> Du tænkte ikke

Jeg gentager: er ordene "pikeret" og "bragesnak" meget uartige i dit
vokabularium?

Fra : N/A

Dato : 07-05-10 13:58

Fra : Patruljen

Dato : 07-05-10 06:16

On 7 Maj, 11:34, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:

> Jeg gentager: er ordene "pikeret" og "bragesnak" meget uartige i dit
> vokabularium?-

Du har det måske lidt som Villyèn som heller ikke helt er klar over,
hvad han skriver ?
I givet fald kan du altid gå tilbage og se om de ord er de eneste som
du har forfattet -

Fra : Dybbøl

Dato : 07-05-10 13:58

Patruljen skrev:

> Du har det måske lidt som Villyèn som heller ikke helt er klar over,
> hvad han skriver ?
> I givet fald kan du altid gå tilbage og se om de ord er de eneste som
> du har forfattet -

Nok muligt - jeg læser nemlig ikke hvad han skriver. Men jeg ved hvad
jeg selv skriver! Jeg *kan* netop tænke, men jeg ikke skrevet noget om
*det*. Men jeg tror faktisk efterhånden at det kniber for *dig* at læse!

Fra : N/A

Dato : 07-05-10 16:56

Fra : Patruljen

Dato : 07-05-10 09:00

On 7 Maj, 14:58, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:

> Nok muligt - jeg læser nemlig ikke hvad han skriver. Men jeg ved hvad
> jeg selv skriver! Jeg *kan* netop tænke, men jeg ikke skrevet noget om
> *det*. Men jeg tror faktisk efterhånden at det kniber for *dig* at læse!-

Jeg læser skam, hvad du skriver her;

"lavt selvværd som de forsøger at kompensere En tåbelig måde at
forsøge at
kompensere sine uforløste identitetsproblemer! "

Det er meningsløst fnidder du afleverer der. Devaluerende, nedladende
bragesnak.

Fra : Dybbøl

Dato : 07-05-10 16:56

Patruljen skrev:

> [...]
> kompensere sine uforløste identitetsproblemer! "
>
> Det er meningsløst fnidder du afleverer der. Devaluerende, nedladende

Nåeh, det var det du følte dig - undskyld - pikeret over?? Ha ha!

Men jeg anser faktisk dit ævl for bragesnak! Aner ikke hvad det ellers
skal betegnes med!

Fra : N/A

Dato : 07-05-10 17:27

Fra : Patruljen

Dato : 07-05-10 10:14

On 7 Maj, 17:56, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:
> [...]

Nå - du kan pludselig godt huske, hvad du har skrevet alligevel :)

Med lidt hjælp så går det -

> Nåeh, det var det du følte dig - undskyld - pikeret over?? Ha ha!

Du håber .)

Fra : Dybbøl

Dato : 07-05-10 17:27

Patruljen skrev:

> Nå - du kan pludselig godt huske, hvad du har skrevet alligevel :)
>
> Med lidt hjælp så går det -

Din hjælp er ingen hjælp! Synes blot at det er ret tåbeligt at du
opfatter ordene "bragesnak" og "pikeret" som så fornærmende! Det er blot
konstatering!

Fra : N/A

Dato : 07-05-10 18:15

Fra : Patruljen

Dato : 07-05-10 10:38

On 7 Maj, 18:26, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:

> Din hjælp er ingen hjælp! Synes blot at det er ret tåbeligt at du
> opfatter ordene "bragesnak" og "pikeret" som så fornærmende! Det er blot
> konstatering!-

He - :) Forfra igen, så -

Du kan ikke huske, hvad du skriver ?

Fra : Dybbøl

Dato : 07-05-10 18:15

Patruljen skrev:

> He - :) Forfra igen, så -
>
> Du kan ikke huske, hvad du skriver ?

Sagen er - uden pjat og bortforklaringer - at du vil laste kristendommen
for jødedommens skrifter! Anderledes kan det ikke opfattes når det
postes i dk.livssyn.kristendom. Det er tåbeligt! Som at rette bager for
smed! Og når du vedbliver med det må betragtes som obstruktion.

Fra : N/A

Dato : 07-05-10 19:25

Fra : Patruljen

Dato : 07-05-10 11:48

On 7 Maj, 19:15, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> postes i dk.livssyn.kristendom. Det er tåbeligt! Som at rette bager for
> smed! Og når du vedbliver med det må betragtes som obstruktion.-

Jeg syntes ikke man kan kalde GT for jødedommens skrifter, når de
anvendes i anden sammenhæng og iøvrigt heller ikke er identiske. Jeg
har ikke tænt på, overhovedet, at de er jødiske -

Jeg er heller ikke ude i, at ville laste - nogen for noget. Jeg ved jo
godt, at kristne eller jøder ikke farer rundt og foretager sig, som
der er lagt på til i GT. Det er et fåtal, som bekender sig dogmatisk
til deder ting. Jeg ønsker at forstå og jeg ønsker at få en klarhed..

Fra : Dybbøl

Dato : 07-05-10 19:25

Patruljen skrev:

> [...]
> der er lagt på til i GT. Det er et fåtal, som bekender sig dogmatisk
> til deder ting. Jeg ønsker at forstå og jeg ønsker at få en klarhed.

Det gamle kristne princip er at læse og tolke GT allegorisk i lyset af NT.

Hvis du ærligt ønsker at *forstå* den allegoriske læsemåde er usenet
næppe stedet. Så må du opsøge nogen som er fortrolig med denne praksis.
Desværre er det en praksis som er ved at forsvinde fra kristenheden -
selv blandt præster. Begrebet 'kristendom' ændrer form i disse år og
dermed forsvinder disse gamle praksis'er som tidligere var meget brugt
og anerkendte.

Et enkelt eksempel: Abraham blev af Gud bedt om at ofre sin søn Isak.
Dette agter han at gøre i lydighed idet han virkelig tror det er Gud,
der har bedt ham om det. I kristen kontekst skal det ikke opfattes som
opfordring til menneskeofring, men som et konsekvent eksempel på absolut
tro på Gud og på Jesu forsoningsgerning. Dette blot ét eks. på kristen
læsemåde af de "horrible" tekster fra GT.

Fra : N/A

Dato : 07-05-10 23:41

Fra : Patruljen

Dato : 07-05-10 16:13

On 7 Maj, 20:25, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> tro på Gud og på Jesu forsoningsgerning. Dette blot ét eks. på kristen
> læsemåde af de "horrible" tekster fra GT.

I forbindelse med Københavns Universitets satsningsområde ”Religion i
det 21. århundrede”, som netop officielt er afsluttet, har en gruppe
yngre forskere og forfattere i bogen ”Abrahams Spor” undersøgt
patriarkens aftryk på religion, filosofi og kunst. De tegner
portrættet af troens og mistroens fader, Abraham.

– Abraham er en forvandlingsfigur, fordi vi igen og igen ser, hvordan
religionerne lægger beslag på Abraham og gør ham til sin. Man bruger
ham til at slå hinanden oven i hovedet med. Ved at anlægge nye
fortolkninger og læsninger af ham, forvandler han sig hele tiden og
bliver en flimrende harlekin, siger cand.mag. og ph.d. Thomas Hoffman.
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/274114:Kristeligt-Dagblad--Abraham---troens-og-mistroens-far?all=1

Det er kernesandheder i den kristne tro, prodekan og GT-lektor ved det
teologiske fakultet i Århus, Troels Nørager, gør op med, når han i
bogen: Taking Leave of Abraham (At tage afsked med Abraham) med
værdiladede ord gør op med det autoritære og voldelige gudsbillede i
teksten om Abraham, der på Guds befaling (næsten) ofrer sin søn.

På den baggrund er det naturligt, at hans påstand vækker røre på linje
med da professor Svend Andersen for et par år siden undsagde Jesu
legemlige opstandelse. Eller da Grosbøll undsagde Guds eksistens.

Troels Nørager isolerer befalingen om at ofre Isak fra sin bibelske
kontekst og tolker den ud fra religiøse tekster i samtiden, der
handler om børneofringer. På den baggrund kommer han til sin
konklusion, at man i et demokrati må tage afsked med Abraham.
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/329113:Thorkild-Grosboell----Noerager-goer-op-med-kernesandheder?all=1

Det er svært ikke at blive forfærdet og anfægtet, når man får fortalt
eller måske selv læser historien om stamfaderen Abraham, der var
villig til ofre sin søn for at vise sin troskab overfor Gud. Ja – især
i dag, hvor tidligere tiders idealisme har mistet deres plausibilitet,
hvor blind gudstro har vist sine grimme sider, og hvor kærligheden til
vores børn vel derfor for de fleste må gælde som det eneste, der
stadig kan kaldes helligt, er det nærmet umenneskelige at kunne høre
denne historie med sindsro.
http://www.kristendom.dk/artikel/328461:Synspunkt----Abrahams-ofring-tvinger-os-til-at-gentaenke-vores-forhold-til-Gud

- Den gammeltestamentlige beretning om Abrahams ofring af sin søn har
altid fyldt mig med uhygge. Som historie kan jeg sagtens få øje på
dens dybde, men hvis jeg læser den som en beskrivelse af Gud, må jeg
sige, at det absolut ikke er en Gud, jeg bryder mig om. En Gud, der
siger: "Hvis du tror rigtigt på mig, så gå ud og slå din søn ihjel."
For mig at se er det en yderst barnlig Gud, der har brug for at teste
mennesket på så tåbelig vis.
http://www.kristendom.dk/artikel/267824:Bibelstafet---kendtes-forhold-til-Bibelen--Truende-Gud-fylder-dramatiker-med-uhygge

Fra : Dybbøl

Dato : 07-05-10 23:41

Blot for at repetere hvad jeg egentlig skrev:

[...]

Dine citater fra Kr.Dagbl. understreger min påstand

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-05-10 10:44

Dybbøl skrev i

[ ... ]
> [...]
> og anerkendte."
>
> Dine citater fra Kr.Dagbl. understreger min påstand

Det er helt rigtigt at kristendommen i disse år er ved helt at miste sit
ståsted, og man indfører alle mulige underlige "tolkninger" og man omskriver
kristendommens indhold, samtidig med at man helt fraskriver sig det bibelske
grundlag for den kristne tro.

Et godt eksempel herpå er jo netop denne prodekan og hele hans "omtolkning"
af f.eks. beretningerne om Abraham.

I denne artikel:
http://bibeltro.dk/index.php?ID=87
kan der læses en bibelsk funderet redegørelse for hvad budskabet i den
bibelske beretning om ofringen af Abrahams søn reelt handler om.

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-05-10 09:26

Patruljen skrev i

[ ... ]
> [...]
> handler om børneofringer. På den baggrund kommer han til sin
> konklusion, at man i et demokrati må tage afsked med Abraham.

Det viser jo blot hvor *LIDT* den Troels Nørager egentlig har forstået af
den bibelske beretning om Abraham.

Han har da ganske enkelt forstået nul og nix - og det er da egentlig
temmelig synd for ham.

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-05-10 10:38

Patruljen skrev i

> [...]
> værdiladede ord gør op med det autoritære og voldelige gudsbillede i
> teksten om Abraham, der på Guds befaling (næsten) ofrer sin søn.

Det ville jo nok være lærerigt for prodekan og GT-lektor Troels Nørager, når
han vil udtale sig om tekster og beretninger i GT, gjorde sig den ulejlighed
virkelig at sætte sig ind i hvad Abraham-beretningen (ikke mindst den om
befalngen til at ofre sin søn) hvis han havde til hensigt at finde frem til
hvad beretningen, i sin bibelske kontext, har til hensigt at ville fortælle.

I denne artikel:
http://bibeltro.dk/index.php?ID=87
kan du læse en bibelsk funderet redegørelse for hvad budskabet i den
bibelske beretning om ofringen af Abrahams søn handler om.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-05-10 16:27

Andreas Falck skrev:
> [...]
> kan du læse en bibelsk funderet redegørelse for hvad budskabet i den
> bibelske beretning om ofringen af Abrahams søn handler om.

Sådan har vi igen forskellige meninger
om hvad biblens ord betyder. Det må være
overordentlig vanskeligt at være kristen
med al den snak om, hvem der læser biblen
rigtigt.

En nydelig historie, den om Abraham og Isak.
En historie uden nogen som helst pointe med
blot den mindste praktiske betydning for
almindelige mennesker.

Jeg forstår ikke i gider skændes om det?
Historien får jo ikke større praktisk
beydning uanset hvem der har ret i deres
fortolkning.

Prinsesse Diana døde i en bilulykke.
Eller var ulykken et komplot? Who cares?
Konen er død, Verden går uantastet videre.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Dybbøl

Dato : 11-05-10 19:30

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
>
> En nydelig historie, den om Abraham og Isak.
> En historie uden nogen som helst pointe med
> blot den mindste praktiske betydning for

Det har du fuldstændig misforstået! Tilsyneladende har det ikke "blot
den mindste praktiske betydning" for DIG, men der er altså andre
mennesker i verden

> Jeg forstår ikke i gider skændes om det?

Bob bob, det er vel dig, som ikke er kristen, men snarere helt
uforstående over for det kristne univers, der er kommet et helt galt
sted hen?!!! Gruppen hedder faktisk dk.livssyn.KRISTENDOM, ik?! Jeg har
ikke skændtes med kristne i gruppen, men givet karske svar obstruerende
fnidder! Synes det samme kan siges om Falck. Falck og jeg m.fl. kunne
udmærket udveksle synspunkter og meninger uden at fare i flæsket på
hinanden, men de ateistiske og såkaldt agnostiske meningsløsheder er
faktisk tåbelige. Faktisk var der meningsfuld debat i gruppen før I
fyldte den med spam.

Hvorfor går I ikke til dk.livssyn - der er der jo ikke noget forventet
fælles-grundlag for deltagerne, og derfor frit slag for alle livssyn,
kristne, hinduister, ateister, agnostikere osv.?

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-05-10 15:11

Dybbøl skrev i

> Det har du fuldstændig misforstået! Tilsyneladende har det ikke "blot
> den mindste praktiske betydning" for DIG, men der er altså andre
> mennesker i verden

Han har jo blot sat sig for at han *IKKE VIL* forstå denne bibelske
beretning, og derfor fastholder han helt krampagtigt sin helt, med vilje,
sin fastlåste fejlagtige og fordrejende "tolkning" af denne historie.

Men sådan er det jo når ateister forfalder til fundamentalisme og fanatisme.
Det er set alt for ofte.

Fra : Patruljen

Dato : 09-05-10 05:36

On 8 Maj, 10:26, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> [...]
> den bibelske beretning om Abraham.
>
> Han har da ganske enkelt forstået nul og nix - og det er da egentlig

Eksempelv tjener til at oplyse os om - at Biblen er udsat for vældigt
mange subjektive tolkninger. Retorikken er ensartet. " Du ved
ingenting om Biblen - du er uvidende eller du forstår ingenting
osv.etc.

Alle påberåber sig, at netop deres subjektive fortolkning er den
uskindbarlige sandhed - og allerede der vil et uddannet menneske
forstå, at der er grund til at være på vagt -

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-05-10 12:39

Patruljen skrev i

> [...]
> uskindbarlige sandhed - og allerede der vil et uddannet menneske
> forstå, at der er grund til at være på vagt -

Det er jo helt tydeligt at Troels Nørager slet ikke laver nogen tolkning af
de bibelske oplysninger.

Han "tolker" en hel amsse andet, som slet ikke har med den bibelske
beretning at gøre, og dette lægger han så efterfølgende ind over de bibelske
tekster.

Han er charlatan der blot ønsker lidt publiciti. Havde han ikke skrevet en
bog han gerne skulle have solgt i stort oplag??

Fra : Patruljen

Dato : 11-05-10 09:06

On 11 Maj, 13:38, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> Patruljen skrev inews:e0a643a6-c960-427a-98cc-9b660696fdad@b7g2000yqk.googlegroups.com

> Det er jo helt tydeligt at Troels Nørager slet ikke laver nogen tolkning af
> de bibelske oplysninger.

Det som er tydeligt er at tolkninger er - tolkninger.

> Han "tolker" en hel amsse andet, som slet ikke har med den bibelske
> beretning at gøre, og dette lægger han så efterfølgende ind over de bibelske
> tekster.

Hvilke ting, mener du ingenting har med de bibelske beretninger at
gøre?

> Han er charlatan der blot ønsker lidt publiciti. Havde han ikke skrevet en
> bog han gerne skulle have solgt i stort oplag??

Det er så din tolkning om mandens motiver. Jeg tænker, at det er
redaktionen på avisen, som selv vælger, hvad de vil skrive om. Ikke at
de er mandens private reklamesøjle.

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-05-10 15:08

Patruljen skrev i

[ ... ]

> Det som er tydeligt er at tolkninger er - tolkninger.

Problemet er alene at han slet ikke tolker på Bibelen men på noget helt
andet.