Stafetten: Calypso.
Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-05-10 17:31

Hej

Må tilstå at jeg allerede for noget tid siden fandt på dette emne.
Synes ikke jeg er stødt på calypso i det hele taget i gruppen, så det er
vist på tide
Kom frisk med jeres bud på calypso.

Her kommer så et indspark fra mig.
Har længe godt kunnet lide Harry Belafonte og hans fortolkning af calypso.
Så her er Harry Belafonte med Banana Boat Song:
http://www.youtube.com/watch?v=iMTNT_BzkdA

--
Uffe Bærentsen

Fra : Alfred Bovin

Dato : 05-05-10 17:42

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Må tilstå at jeg allerede for noget tid siden fandt på dette emne.
> Synes ikke jeg er stødt på calypso i det hele taget i gruppen, så det er

Jean Michel Jarre - Calypso
http://www.youtube.com/watch?v=XNIjDUSIOzY

Sonny Rollins - Sct. Thomas
http://www.youtube.com/watch?v=v4DTR0I7xhA

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-05-10 19:47

"Alfred Bovin" <alfred@bovin.invalid> skrev i en meddelelse

> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> wrote in message

> Jean Michel Jarre - Calypso
> http://www.youtube.com/watch?v=XNIjDUSIOzY

Absolut god musik.

> Sonny Rollins - Sct. Thomas
> http://www.youtube.com/watch?v=v4DTR0I7xhA

Er så absolut mere til den første, dog uden at 2 er ringe på nogen måde.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Alfred Bovin

Dato : 06-05-10 20:46

> "Alfred Bovin" <alfred@bovin.invalid> skrev i en meddelelse

> Absolut god musik.

Ja, det er sgu partymusik.

Fra : Henning Jensen

Dato : 05-05-10 18:23

On 05-05-2010 18:31, Uffe Bærentsen wrote:
> Kom frisk med jeres bud på calypso.

Jeg ville gerne have henvist til et af numrene fra Robert Mitchum gl.
LP, hvor han synger calypso.
Men også den, ejer "The Bear Family" i tyskland, rettighederne til. De
fjerner med hård hånd alt fra YouTube, så der er desværre kun dette
lille reklameglimt:

http://www.youtube.com/watch?v=GfIpEAlk8jo

Med i en en samling af 1950'ernes calypsonumre er George Symonette med
"Don't Touch Me Tomato":

http://www.youtube.com/watch?v=5zbkkVVSh3U&feature=related

Her lidt mere af det rigtige. 'Jolly Boys' med "Tenement Yard":

http://www.youtube.com/watch?v=9ercT7DYpfQ

Henning

--
Take time to laugh.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-05-10 19:52

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men også den, ejer "The Bear Family" i tyskland, rettighederne til. De
> fjerner med hård hånd alt fra YouTube, så der er desværre kun dette lille

Yammy musik

> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=5zbkkVVSh3U&feature=related
>
> Her lidt mere af det rigtige. 'Jolly Boys' med "Tenement Yard":

Underholdende tekst.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-10 18:24

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Må tilstå at jeg allerede for noget tid siden fandt på dette emne.
> Synes ikke jeg er stødt på calypso i det hele taget i gruppen, så det er

Helt nyt, og helt igennem dansk:
http://www.myspace.com/waowio/music-player?sindex=-1.0&shuffle=false&amix=false&pmix=false&plid=18321&artid=8896671&sseed=0&ptype=3&stime=0&ap=1&rpeat=false

(Klik på "Snap")

Fra : Alfred Bovin

Dato : 06-05-10 12:38

"Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote in message
> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Det er ret fedt.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-10 17:47

> Det er ret fedt.

Hele deres EP ligger til gratis download her: http://waowio.com

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-05-10 18:28

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Må tilstå at jeg allerede for noget tid siden fandt på dette emne.
> Synes ikke jeg er stødt på calypso i det hele taget i gruppen, så det er

Calypso er jo en dejlig musikform. Der er "godaw" i den, på rigtig
slager-maner.

Lad os snuppe et par meget kendte calypso-sange:
http://www.youtube.com/watch?v=nHdU-Q1Qtg0 (Stor skandale i familien,
Daimi)

http://www.youtube.com/watch?v=eHU3AmmxYQs (Min kone og min mor,
Shubidua

Men vi kan da også lige nupse et par sange fra solomon-øerne, med et
utroligt velspillende orkester:
http://www.youtube.com/watch?v=Y0nmxIWq0k8&feature=related (Saba)
http://www.youtube.com/watch?v=fXU_LcDkavE&feature=related (Kam bak)

Hilsen Åge

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-05-10 19:57

meddelelse news:4be1aab1$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> slager-maner.
>
> Lad os snuppe et par meget kendte calypso-sange:

Havde helt glemt rytmerne i den.

> http://www.youtube.com/watch?v=eHU3AmmxYQs (Min kone og min mor,
> Shubidua

IMO en af de mere tamme fra Shub-berne.

> Men vi kan da også lige nupse et par sange fra solomon-øerne, med et
> [...]

Lyder mest af alt som noget jeg kunne bruge som baggrunds musik....

--
Uffe Bærentsen

Fra : Max

Dato : 05-05-10 19:58

Hej Uffe

> Kom frisk med jeres bud på calypso.

Hvad med et skib ?

John Denver - Calypso
http://www.youtube.com/watch?v=35x_rwyBh-8

Max

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-05-10 19:59

> Hej Uffe

> Hvad med et skib ?
>
> John Denver - Calypso
> http://www.youtube.com/watch?v=35x_rwyBh-8

Må tilstå at det ikke helt var det jeg havde i tankeerne
Kan dog godt lide både sang og kunstner.

--
Uffe Bærentsen

Fra : P.Petersen

Dato : 05-05-10 20:26

> [...]
>
> Må tilstå at jeg allerede for noget tid siden fandt på dette emne.
> Synes ikke jeg er stødt på calypso i det hele taget i gruppen, så det er

Har ikke lige helt styr på om det her er calypso eller reagge, men
ihvertfald Jimmy Cliff.
The harder they come:
http://www.youtube.com/watch?v=xGE4dnrPPZQ&feature=related

Men vil gerne have uddybet forskellen på genrerne.
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-05-10 20:46

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> Men vil gerne have uddybet forskellen på genrerne.
> Med venlig hilsen
> Pelle

Også her.
Dog ikke af Allan KRUTTEwald. Det skal være seriøst.

Hilsen Åge

Fra : P.Petersen

Dato : 05-05-10 20:53

meddelelsen news:4be1caf1$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> Også her.
> Dog ikke af Allan KRUTTEwald. Det skal være seriøst.
>
> Hilsen Åge

Nu mener jeg ellers at Allan er en af dem, der har gode forudsætninger for
at uddybe begreberne.
Ved godt du ikke er så vild med Allan og du ofte er uenig med ham. Men det
gælder da vist mest holdnings spørgsmål og Allan har da ubestrideligt en
enorm stor viden om musik.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-05-10 14:29

og Allan har da ubestrideligt en
> enorm stor viden om musik.
>
> Med venlig hilsen
> Pelle

Som radiomand er han bare ikke så seriøs. Han er meget farvet i sine
holdninger. De kan derfor ikke bruges til noget,
hvis det drejer sig om en beskrivelse af en musikgenre.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-10 10:36

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i en meddelelse

> Har ikke lige helt styr på om det her er calypso eller reagge, men
> ihvertfald Jimmy Cliff.
> Men vil gerne have uddybet forskellen på genrerne.

Calypso er egentlig ikke en genre, men en rytme.
Du kan tælle den inden for en fjerdedelstakt sådan: "en-to-calyp-so" med 1
på "en", 2 på "to", 3 på "lyp" og 4 på "so"

/Alex

Fra : P.Petersen

Dato : 06-05-10 13:59

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Du kan tælle den inden for en fjerdedelstakt sådan: "en-to-calyp-so" med 1
> på "en", 2 på "to", 3 på "lyp" og 4 på "so"

Tak Alex.
Fandt lige denne her på Wikipedia.
http://da.wikipedia.org/wiki/Calypso

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-10 15:23

> Fandt lige denne her på Wikipedia.
> http://da.wikipedia.org/wiki/Calypso

Ok, det vidste jeg faktisk ikke. Huskede bare hvad min musiklærer fortalte
mig engang i gymnasiet.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-05-10 20:02

> [...]
>
> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Har ikke lige helt styr på om det her er calypso eller reagge, men

Tror, og understreger kraftigt, tror at det mere er reggae.

> Men vil gerne have uddybet forskellen på genrerne.

Formålet med emnet var netop et håb at få mere viden på området

--
Uffe Bærentsen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 05-05-10 23:27

Uffe Bærentsen wrote:
> [...]
> Har længe godt kunnet lide Harry Belafonte og hans fortolkning af
> calypso. Så her er Harry Belafonte med Banana Boat Song:

Nina og Frederick: Jamaica Farewell
http://www.youtube.com/watch?v=qTJD7CVfjHs

Det gamle nummer Rum and Coca Cola, som blev mest kendt i Andrew Sisters
coverversion, her med fransk-amerikanske Arielle Dombasle
http://www.youtube.com/watch?v=IG0VS5d7Fl4&feature=related

Ophavsmand til Rum and Coca Cola var en af de gamle calypso stjerner Lord
Invader, her er han selv med Sly Mongoose
http://www.youtube.com/watch?v=7eHBUi8ivu8

Og så min egen favorit Lord Kitchener, her med Dr. Kitch:
http://www.youtube.com/watch?v=48qkAy256_M

Jan

Fra : Alfred Bovin

Dato : 06-05-10 12:40

> Det gamle nummer Rum and Coca Cola, som blev mest kendt i Andrew Sisters
> coverversion, her med fransk-amerikanske Arielle Dombasle
> http://www.youtube.com/watch?v=IG0VS5d7Fl4&feature=related

Nu er vi vist uden for calypsogenren, men det nummer fik mig til at tænke på
denne mærkværdighed
http://www.youtube.com/watch?v=uStb8mNdkVQ
(Shubidua - Rom & Cola)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-05-10 20:08

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Nina og Frederick: Jamaica Farewell
> http://www.youtube.com/watch?v=qTJD7CVfjHs

Hvordan kunne jeg dog glemme dem

> Det gamle nummer Rum and Coca Cola, som blev mest kendt i Andrew Sisters
> coverversion, her med fransk-amerikanske Arielle Dombasle
> http://www.youtube.com/watch?v=IG0VS5d7Fl4&feature=related

Med stål instrumenter

> [...]
> Invader, her er han selv med Sly Mongoose
> http://www.youtube.com/watch?v=7eHBUi8ivu8
>
> Og så min egen favorit Lord Kitchener, her med Dr. Kitch:

Underholdende.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-05-10 04:24

On 05-05-2010 18:31, Uffe Bærentsen wrote:
> Må tilstå at jeg allerede for noget tid siden fandt på dette emne.
> Synes ikke jeg er stødt på calypso i det hele taget i gruppen

Nogle få af de populære fra fortiden:

Wilmoth Houdini med "African Love Call":

http://www.youtube.com/watch?v=CmUDpLFtgO0

Lord beginner med "The Dollar And The Pound":

http://www.youtube.com/watch?v=yRfdRpywfbY

Johnny Jamaica med en herlig drikkevise, "Amstel Beer Calypso":

http://www.youtube.com/watch?v=ZRNojxbBCwE&feature=related

Henning

--
Take time to laugh.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-05-10 20:10

> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=yRfdRpywfbY
>
> Johnny Jamaica med en herlig drikkevise, "Amstel Beer Calypso":

LOL, det er god karma

--
Uffe Bærentsen

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 06-05-10 09:15

Jeg er blandt dem, der er i tvivl om forskellen på calypso og reggae, men
her kommer et forsøg:

Lotta Engberg - Fyra Bugg & En Coca-Cola
http://www.youtube.com/watch?v=5tFoOopqyyc

VH Pernille

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-05-10 20:12

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg er blandt dem, der er i tvivl om forskellen på calypso og reggae, men
> her kommer et forsøg:
>
> Lotta Engberg - Fyra Bugg & En Coca-Cola
> http://www.youtube.com/watch?v=5tFoOopqyyc

Ikke dårlig, tror selv den falden indenfor.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 06-05-10 09:56

Linie 3 - Push ka pi shi pie
http://www.youtube.com/watch?v=5yC2FJ2ChIA

VH Pernille

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-05-10 20:18

> Linie 3 - Push ka pi shi pie
> http://www.youtube.com/watch?v=5yC2FJ2ChIA

Top underholdning.

Det Sammen med at jeg godt ´kan lide steel-band lyden bringer stafetten til
dig

--
Uffe Bærentsen

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 07-05-10 09:01

> Det Sammen med at jeg godt ´kan lide steel-band lyden bringer stafetten
> til dig

Jeg takker og lægger hjernen i blød

VH Pernille

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-05-10 20:20

> [...]
>
> Må tilstå at jeg allerede for noget tid siden fandt på dette emne.
> Synes ikke jeg er stødt på calypso i det hele taget i gruppen, så det er

Takker for bidragene og som skrevet andetsteds, så er stafetten givet videre
til Pernille.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Henning Jensen

Dato : 08-05-10 15:51

> [...]

> Må tilstå at jeg allerede for noget tid siden fandt på dette emne.
> Synes ikke jeg er stødt på calypso i det hele taget i gruppen, så det er

Jeg har egentlig altid kun lyttet til calypso, og betragtet det som
underholdende og glad musik. Men gået i dybden med det, har jeg aldrig.

Stafetten fik mig til at huske nogle spørgsmål, jeg selv tidligere har
stillet mig, ang. sangernes navne.

Jan Kronsell nævnte Lord Invader og Lord Kitchener.
Jeg foreslog selv et eksempel med Lord Beginner. Men der er en lang
række af calypso-sangere med lignende pudsige navne: Lord Shorty, The
Executor, The Caresser, The Tiger, The Lion, Atilla the Hun, The Growler
o.s.v.

Har du en forklaring på, hvorfor man har brugt sådanne navne?

Hilsen Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-05-10 17:33

> [...]
> The Caresser, The Tiger, The Lion, Atilla the Hun, The Growler o.s.v.
>
> Har du en forklaring på, hvorfor man har brugt sådanne navne?

Har ikke nogen forklaring på de navne.
Ved at have calypso som emne til stafetten håbede jeg på at få et
bedre/bredere kendskab til calypso.
Dette lykkedes til fulde
Men kan så ud fra dit spørgsmål konstatere at vi langt fra er kommet til
bunds i emnet calypso.
Tror dog heller ikke vi kommer det sådan uden videre i gruppen

--
Uffe Bærentsen

Fra : Henning Jensen

Dato : 08-05-10 18:05

On 08-05-2010 18:33, Uffe Bærentsen wrote:
> Har ikke nogen forklaring på de navne.
> Ved at have calypso som emne til stafetten håbede jeg på at få et
> bedre/bredere kendskab til calypso.
> Dette lykkedes til fulde

Tak for dit svar. Din stafet har inspireret til, at dykke lidt ned i
emnet.

Henning.

--
Take time to laugh.