Efter vinter
Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 03-05-10 21:12

Hvilke planter har ikke overlevet hos jer? Jeg har (næsten) mistet
Palmeliljen, mens andre liljer har det fint.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 03-05-10 21:41

Hej Preben

> Hvilke planter har ikke overlevet hos jer? Jeg har (næsten) mistet
> Palmeliljen, mens andre liljer har det fint.

Ser ud til at hørpalmen måtte lade livet.

Max

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 03-05-10 21:44

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> Ser ud til at hørpalmen måtte lade livet.

Er det en man forventer at have ude hele året (ellers)?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 03-05-10 22:12

Hej Preben

> Er det en man forventer at have ude hele året (ellers)?

Den har klaret en del vintre, men denne var måske
for meget. Men der er mange typer og de har det
forskelligt med kulde, og jeg ved ikke præcis hvad
det var for en vi havde.

Forøvrigt gik Dahlia knoldene også til, de stod i garagen
som de har gjort tidligere, men igen var vinteren jo
hårdere end den har været i flere år.

Tilgengæld så græsplænen elendig ud da sneen
forsvandt, store gule pletter, men den er nu blevet
klippet et par gange og er pæn grøn over det hele.

Max

Fra : Jens

Dato : 03-05-10 21:46

Den 03-05-2010 22:11, Preben R. Sørensen skrev:
> Hvilke planter har ikke overlevet hos jer? Jeg har (næsten) mistet
> Palmeliljen, mens andre liljer har det fint.

Tjahh,

Min kamelia blomstrer ikke, halvdelen af planten og alle knopper svedne
og bliver ikke til noget.

Nu har jeg købt fire nye

Dahlia knoldene tror jeg også er døde.
Men de er ikke hårdføre og specielt dahliaknoldene skal jo ind... så det
er ris til egen r*v. Jeg gad bare ikke grave dem op, men omvendt kan det
da være at nogle alligevel kommer frem.

Resten, primært Azalier, Rhodoer ser ud til at have det helt fint, med
kæmpe knopper

Magnolierne blomstrer fint, synd det varer forholdsvis kort.

De største skader skyldes faktisk sne som er skredet ned fra taget og
har brækket store grene af mine gamle Rhodoer.

Hvad man ikke dør af gør en stærkere må være mantraet
Jens

Fra : HM

Dato : 04-05-10 08:20

Mine to kameliaer er netop gået i blomst, men de har også været pakket
ind i fiberdug hele vinteren. Den ene har nogle få skader, mens den
anden er er helt uden mærker fra den hårde vinter.
Men mine sommerfuglebuske og figner ser ikke så godt ud.

Fra : lom k

Dato : 04-05-10 10:28

HM wrote:

> [...]
> mens den anden er er helt uden mærker fra den hårde vinter. Men mine
> sommerfuglebuske og figner ser ikke så godt ud.

Min sommerfugle buske ser ud til at komme sig.
Har ikke være dækket til på nogen måde. Men var lige ved at opgive dem
da der ikke var det mindste liv. men et stykke itd med varme ja, så
kommer der knopper, på det som så mest dødt ud. så mon ikke der er håb

Fra : Jens

Dato : 04-05-10 18:31

Den 04-05-2010 09:19, HM skrev:
> [...]
> anden er er helt uden mærker fra den hårde vinter.
> Men mine sommerfuglebuske og figner ser ikke så godt ud.

Sommerfugle buske har jeg også, plejer at klippe den øverste meters
penge af dem når frosten er helt væk, så skyder fint på ny og sætter
blade/blomster.

Mine er ok, når det visne klippes af.
- er du sikker på de er døde?

Synes de er fint hårdføre, men der findes måske flere slags.
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-10 06:46

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke planter har ikke overlevet hos jer? Jeg har (næsten) mistet
> Palmeliljen, mens andre liljer har det fint.

En figen og 3 oliven - så vidt jeg lge kan skønne. Roserne er sat noget
tilbage - og græsset ligner ikke helt sig selv, selvom de sidste par uger
har hjulpet meget på det.
En enkelt klematis ser meget forkommen ud, og det kan næsten kun være
frostens skyld.

Fra : Pia

Dato : 04-05-10 03:46

On 3 Maj, 22:11, Preben R. Sørensen <pre...@esenet.dk> wrote:
> Hvilke planter har ikke overlevet hos jer? Jeg har (næsten) mistet
> Palmeliljen, mens andre liljer har det fint.

> [...]

Hej

Måske er det min egen skyld, men jeg havde læst, at såvel oliventræet
som mine passionsblomster kunne overvintre i drivhuset - det kunne de
ikke!
De var kæmpestore og gamle, så det er drønærgerligt, men så har jeg
lært det.

Til gengæld ser både mine grønne og blå vindruer ud til at have det
fint, alle mine clematis og rhodoer. Også mit lille figentræ skyder
nu. Mine engletrompeter har stået indendøre hele vinteren og er nu
flyttet til drivhuset. De kommer dog ikke ud på terrassen foreløbigt,
da nattefrosten stadig lurer om hjørnet.

Pia

Fra : Kim Christensen

Dato : 04-05-10 11:37

On 3 Maj, 22:11, Preben R. Sørensen <pre...@esenet.dk> wrote:
> Hvilke planter har ikke overlevet hos jer? Jeg har (næsten) mistet
> Palmeliljen, mens andre liljer har det fint.

Hos mig er to ud af fire lysegrønne thujaer gået ud. Den ene af de
tibageværende har lidt skader efter snebelastning, men ser ellers OK
ud.
Til min overraskelse har et "hjemmeopdrættet" nektarintræ som blev
plantet sidste år overlevet, selvom det så lidt pjokket ud lige efter
vinteren. Nu står det med blomster.

Hilsen Kim

Fra : Grethe Hoff

Dato : 04-05-10 19:03

> [...]
> Hvilke planter har ikke overlevet hos jer? Jeg har (næsten) mistet
> Palmeliljen, mens andre liljer har det fint.

......og jeg har mistet mine hortensiaer....+ et par engelske rosebusker. Men
det er da bagateller, ikke?
--
Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Heidi

Dato : 04-05-10 20:50

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen
> Hvilke planter har ikke overlevet hos jer? Jeg har (næsten) mistet
> Palmeliljen, mens andre liljer har det fint.

Tre forholdsvis store sommerfuglebuske er klippet ned, og indtil videre uden
synlige nye skud. De får en chance et par uger endnu, så ser vi om de skal
væk.
En enkelt klematis er visnet helt ned, men der kommer en del nye skud
nedefra, så den overlever heldigvis.
En del lyngplanter er delvist visnede (prøver om de kan blive kønnere ved at
klippe noget af det visne af, når de er afblomstrede), og nogle rhodoer har
en del brune blade, men ellers tror jeg vi er sluppet nådigt.
Græsplænen har store gule pletter (muligvis fra lidt for rundhåndet
gødning), men det er da til at rette op på

--
Heidi

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-05-10 00:32

Preben R. Sørensen wrote:
> Hvilke planter har ikke overlevet hos jer?

En pampasgræs, en hel stribe dværgfyr og andre stedsegrønne, et
silkerosentræ

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Skovmanden

Dato : 10-05-10 15:02

Overraskende lidt, faktisk! Selvom man bor der, som kaldes "udsatte
steder".

Hørpalmer lever fint.
MEGET medtaget er Europæisk Viftepalme. Hvert et blad er dødt, men den
skyder!
Overraskende har 4 cordilyner (2 arter) overlevet i fin form, det
samme har den gule sommefuglebusk, som også skulle være noget sart.

Hist og pist er der medtagne planter. Soløje, gulbroget liguster,
yucca m.v., men der er liv

Til gengæld er indkøb fra efterårets plantemarkeder, som desværre blev
i deres potter bag drivhuset vinteren over, stort set døde hver og
een, selvom alt var alm. hårdføre ting. Vel ikke nogen overraskelse,
og så er man da fri for at tosse rundt for at finde en ledig plads til
de impulskøb!