spm ang. fliser
Fra : S.B.

Dato : 02-05-10 15:25

Hvad er den korrekte fremgangsmåde?
vibrere dem og smide sand på, eller smide sand på og så køre en tur over dem
med pladevibratoren bagefter?

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-10 15:38

S.B. wrote:
> Hvad er den korrekte fremgangsmåde?
> vibrere dem og smide sand på, eller smide sand på og så køre en tur
> over dem med pladevibratoren bagefter?

Jeg ville vibrere dem når de er lagt. Derefter feje alt det sand i der kan
være, feje overskydende sand af og derfter vibrere igen.

Michael

Fra : Tom Andersen

Dato : 02-05-10 17:10

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er den korrekte fremgangsmåde?
> vibrere dem og smide sand på, eller smide sand på og så køre en tur over
> dem med pladevibratoren bagefter?

Hvis du virkelig mener fliser, f.eks. 30x30 eller større og ikke
belægningssten, så skal du holde dig helt fra vibratoren...

Tom

Fra : S.B.

Dato : 02-05-10 17:54

"Tom Andersen" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Hvis du virkelig mener fliser, f.eks. 30x30 eller større og ikke
> belægningssten, så skal du holde dig helt fra vibratoren...
>
> Tom

Ja ok, kan godt se de store nok ikke skal vibreres, men er nu bare de
sædvanlige 14 x 21 cm
I mine øjne er det hele bare fliser

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-05-10 00:39

S.B. wrote:

> Ja ok, kan godt se de store nok ikke skal vibreres, men er nu bare de
> sædvanlige 14 x 21 cm
> I mine øjne er det hele bare fliser

Jeg ville vibrere gruset grundigt inden endelig afretning, så underlaget er
helt fast.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : S.B.

Dato : 03-05-10 16:41

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville vibrere gruset grundigt inden endelig afretning, så underlaget
> [...]

Er sandelig gjort, har lagt der i 1½ år og blev stampet op den gang, og nu
har det fået en del gange igen med en 450 kg tung pladevibrator,
Har bare set brolæggere kører over det bagefter de var lagt

Fra : Ivan

Dato : 03-05-10 10:10

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad er den korrekte fremgangsmåde?
> vibrere dem og smide sand på, eller smide sand på og så køre en tur over
> dem med pladevibratoren bagefter?

Du skal koprimere gruset inden du retter af, så ligger du fliser og nu kan
du godt vibrere fliser igen. Jeg ville dog få en pladevibrator med en gummi
måtte til at køre på, ellers kan du slå revner i dine ny lagte fliser.

Fra : CC

Dato : 03-05-10 18:08

> [...]
> Hvad er den korrekte fremgangsmåde?
> vibrere dem og smide sand på, eller smide sand på og så køre en tur over

Læs side 35 og fremefter i denne brochure.
http://www.rc-beton.dk/UploadetFiles/10442/25/Belaegningssten_2008_2udgave_web(1).pdf

Sådan har jeg gjort med vores terasser, og det virker fint.

Du skal huske, at feje fugesandet helt af, inden du viberer, ellers er der
bare sten, som du får banket længere ned end de andre, fordi der ligger en
bunke fugesand.
Når 1. gang er fuget, fejet og vibreret, så "hugger" du husets fejekost til
de efterfølgende fejninger. Denne fejekost er meget nemmere til at flytte
fugesandet rundt med.
Og så skal det selvfølgelig, ikke gøres når belægningen er våd af regn eller
dug.

Fra : S.B.

Dato : 05-05-10 18:02

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flytte fugesandet rundt med.
> Og så skal det selvfølgelig, ikke gøres når belægningen er våd af regn

Tror jeg gør det på samme måde så
Takker for det link, mange nyttige ting der

Søren