Hormoner i luften - og i græsset
Fra : Mogens

Dato : 01-05-10 18:23

Nu nærmer tiden sig jo hvor vi skal have slået al ukrudtet i plænen
ihjel, men hvilket middel er billigst og hvor køber man det? Jeg har ca.
800 m2 plæne der skal have 2 gange årligt, så hvis holdbarheden er 2-3
år, så er mit behov noget der ligner 4-5.000 m2.

Plejer at vande ud med en vandkande med spredebom, men synes ikke den
forstøver fint nok. Hvis jeg eks. giver jernvitriol så er der helt
tydelige sorte striber hvilket tydeligt indikerer at der må være en
masse blade mellem striberne der slipper fri. En vandkande med
brusehoved vil være alt for langsommelig, så hører gerne forslag til
alternativer.

Fra : Max

Dato : 01-05-10 18:30

Hej Mogens

> Nu nærmer tiden sig jo hvor vi skal have slået al ukrudtet i plænen
> ihjel, men hvilket middel er billigst og hvor køber man det? Jeg har

Det absolut billigste er at håndluge det man gider og
så leve med resten, det holder i rigtig mange år.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-10 18:37

Max wrote:
> Hej Mogens

> Det absolut billigste er at håndluge det man gider og
> så leve med resten, det holder i rigtig mange år.

Ja, resten holder i mange år

Fra : Mogens

Dato : 01-05-10 19:28

Max wrote:
> Hej Mogens

> Det absolut billigste er at håndluge det man gider og
> så leve med resten, det holder i rigtig mange år.

Nej, det var så ikke det jeg spurgte om. Har tidligere prøvet at
håndluge, og det giver også et nogenlunde resultat. Men når man så ser
en plæne der har fået hormon så ser man tydeligt forskellen. Så jeg går
sprøjtevejen fra i år, også fordi jeg har en nabo der har en "have" der
trodser enhver beskrivelse. Om 1 uge er det én stor mælkebøttemark, og
han slår kun græs hvert tredje år (og nej, det er ikke en overdrivelse,
men et faktum).

Fra : Max

Dato : 01-05-10 19:49

Hej Mogens

> "have" der trodser enhver beskrivelse. Om 1 uge er det én stor
> mælkebøttemark, og han slår kun græs hvert tredje år (og nej, det er
> ikke en overdrivelse, men et faktum).

Det kunne lyde som om du skulle starte med at sprøjte
inde ved naboen, det er da spild af penge og gøre det
hjemme ved dig selv med sådan en nabo.

Max

Fra : Holst

Dato : 01-05-10 21:33

Mogens wrote:

> [...]
> trodser enhver beskrivelse. Om 1 uge er det én stor mælkebøttemark, og
> han slår kun græs hvert tredje år (og nej, det er ikke en overdrivelse,

Mælkebøtten er en utrolig smuk blomst, både når den blomstrer, og når
den er afblomstret.

Fra : Hauge

Dato : 01-05-10 21:45

Holst skrev:
> Mælkebøtten er en utrolig smuk blomst, både når den blomstrer, og når
> den er afblomstret.

Men da den ikke kan købes på en planteskole, er den blevet til ukrudt.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 01-05-10 21:58

Hej Hauge

> Men da den ikke kan købes på en planteskole, er den blevet til ukrudt.

Da der findes nogle der avler dem til at lave saft af, ja så må
man kunne købe frø, og så er det jo ikke ukrudt.

Max

Fra : Hauge

Dato : 01-05-10 22:03

Hej Max
Max skrev:
> Da der findes nogle der avler dem til at lave saft af, ja så må
> man kunne købe frø, og så er det jo ikke ukrudt.

De kommer ellers ret nemt af sig selv.
Men har dog aldrig set mælkebøttemælk i supermarkederne, men det kommer
nok, når der kommer afgift på koprutter

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 01-05-10 22:22

Hej Hauge

> De kommer ellers ret nemt af sig selv.

Ja, men ikke i lige rækker så de nemt kan høstes.
Forøvrig er de vidst lidt trælse at have med at gøre
til avl, når men har høstet af dem nogle gange, ja så
begynder de at vokse helt tæt langs jorden så de
ikke kan klippes, vi kender det jo fra græsplænen.

http://www.maelkebottesaft.dk

Men en dansk vejgrøft med mælkebøtter er nu heller
ikke i min verden ukrudt, ukrudt er jo bare en plante
der vokser et forkert sted.

Max

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-05-10 06:07

Sat, 1 May 2010 22:57:43 +0200 skrev Max:

>Hej Hauge

>Da der findes nogle der avler dem til at lave saft af, ja så må
>man kunne købe frø, og så er det jo ikke ukrudt.

Pluk hovederne lige før de folder sig ud og fjern det grønne svøb. Lad
blomsterne trække et par dage i neutral alkohol. Vinder ved at lagre
nogen tid.

Om efteråret kan kan grave rødderne op, rense dem og skære dem i
skiver. Lad dem trække et par dage i Brøndums eller lidt mere.
Udtrækket skal flitreres grundigt, da der udskilles stoffer der
plumrer snapsen.

For disse og andre kryddersnapse: brug ikke for høj alkoholprocent, da
der udtrækkes uønskede bitterstoffer. Omvendt: de 37% vodkaer man kan
købe på tilbud, er ikke helt nok, så brug Brøndums eller Klar
Brøndums, hvor sidstnævnte er næsten neutral.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-05-10 06:20

Jelitto Staudensamen (http://jelitto.com/) har den i deres katalog
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mogens

Dato : 02-05-10 07:57

Mads Lie Jensen wrote:

> Jelitto Staudensamen (http://jelitto.com/) har den i deres katalog
Tak Mads. Du var så den første og eneste der gav et brugbart svar. Det
er som om alle de sædvanlige vrøvlehoveder (Max og Hauge specielt) bare
har et stort behov for at bruge enhver anledning til at komme med noget
af al deres savsmuld.

Fra : Mogens

Dato : 02-05-10 08:14

Mogens wrote:

> [...]

Mads: Det hedder vist ikke længere Herbatox - men kan ikke huske hvad
det så hedder. Har ikke kunnet finde det på Jelittos hjemmeside hverken
i produktoversigten eller via "search".

Går ud fra at når du henviser til en udenlandsk hjemmeside så er det
fordi midlerne (evt. i en vis pakningsstørrelse/koncentration) er
forbudte i DK, men så vil firmaet vel heller ikke sende hertil, eller???

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-05-10 09:12

On Sun, 02 May 2010 09:14:22 +0200, Mogens <no@mail.dk> wrote:

> [...]
>fordi midlerne (evt. i en vis pakningsstørrelse/koncentration) er
>forbudte i DK, men så vil firmaet vel heller ikke sende hertil, eller???

Nu var det jo _frø_ af mælkebøtte snakken var kommet ind på. Derfor
linket til Jelitto - de sælger ikke kemikalier, de sælger _frø_.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mogens

Dato : 02-05-10 09:24

Mads Lie Jensen wrote:

> Nu var det jo _frø_ af mælkebøtte snakken var kommet ind på. Derfor
> linket til Jelitto - de sælger ikke kemikalier, de sælger _frø_.
Ja, det havde de to tosser jo fået fordrejet emnet til.

Fra : Hauge

Dato : 02-05-10 09:27

Mogens skrev:
> Ja, det havde de to tosser jo fået fordrejet emnet til.

Men tossen der startede tråden, ejer ikke tråden, det må han lære at
leve med.

/Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-10 09:56

Hauge wrote:

> Men tossen der startede tråden, ejer ikke tråden, det må han lære at
> leve med.

Eller gå i frø

Fra : Tom Andersen

Dato : 02-05-10 09:56

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et stort behov for at bruge enhver anledning til at komme med noget af al

Hej Mogens

Læs nyhedsgrupperne med f.eks. Outlook Express og brug programmets
"killfilter" til dem du opfatter som "tossehoveder" ellers er
nyhedsgrupperne bare for meget
Jeg har f.eks. slet ikke set Hauges "savsmuldsindlæg"

Tom

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-10 09:59

Tom Andersen wrote:
> [...]
> nyhedsgrupperne bare for meget
> Jeg har f.eks. slet ikke set Hauges "savsmuldsindlæg"

hvad får dig til at tro at måvens ik har et
killfilter

Fra : Hauge

Dato : 02-05-10 10:11

Tom Andersen skrev:
> Jeg har f.eks. slet ikke set Hauges "savsmuldsindlæg"

Aeh du er også én af de mentalt retarderede, jer skal der også være
plads til.

/Hauge

Fra : Mogens

Dato : 02-05-10 10:32

Tom Andersen wrote:
> [...]
> nyhedsgrupperne bare for meget
> Jeg har f.eks. slet ikke set Hauges "savsmuldsindlæg"

Ja, det er fæhoveder som de to der er med til at få givet Usenet det
endelige dødsstød. Deres evindelige blanden sig i og vrøvlen i alle
mulige tråde de ikke har en stand forskid på (= stort set alt), er med
til at gøre Usenet useless. Og nej, et killfilter er desværre ikke
effektivt til at få elimineret deres ubegavede vrøvl.

Men tankevækkende er det, at der p.t. ikke er et eneste indlæg der bare
tenderer i retning af at give svar på spørgsmålet. Man kan så
selvfølgelig med en vis ret hævde at jeg ikke "ejer" tråden, men hvad er
meningen med galskaben hvis det hele bare skal ende i en gang vrøvl og
ligegyldigheder? Vi andre har vel bedre ting at bruge tiden på end at
læse ligegyldige ubegavetheder.

Fra : Hauge

Dato : 02-05-10 11:12

Mogens skrev:
> Vi andre har vel bedre ting at bruge tiden på end at
> læse ligegyldige ubegavetheder.

Så fis af, du har da heller ikke tilført grupperne noget af brugbar værdi.

/Hauge

Fra : Mogens

Dato : 02-05-10 11:40

Hauge wrote:

> Så fis af, du har da heller ikke tilført grupperne noget af brugbar værdi.
>
> /Hauge
Prøv engang at læs din svar i denne tråd, så må selv du kunne se at det
er en gang ravende idioti. Enten er du komplet retarderet eller blot
voldsomt socialt understimuleret, siden du finder behov for at skrive de
fuldstændigt ligegyldige dumheder du vælter ud af dig i spandevis hver dag.

Fra : Hauge

Dato : 02-05-10 12:23

Mogens skrev:
> [...]
> fuldstændigt ligegyldige dumheder du vælter ud af dig i spandevis hver dag.

At du ikke forstår simple indlæg, gør dem ikke idiotiske, det er jo
måske idioten der læser dem, der gør dem til det?!

Jamen så faaarvel da, jeg kommer ikke til at savne dig.

Forøvrigt rager det mig hvad du mener, så gå du nu ud i din have, som du
ikke engang kan finde ud af.

/Hauge

Fra : Tom Andersen

Dato : 02-05-10 14:00

> [...]
> socialt understimuleret, siden du finder behov for at skrive de
> fuldstændigt ligegyldige dumheder du vælter ud af dig i spandevis hver

Til jer begge:

lidelsesfæller finder I på

dk.snak.mudderkastning

Tom

Fra : Max

Dato : 02-05-10 12:38

Hej Mogens

> [...]
> til at gøre Usenet useless. Og nej, et killfilter er desværre ikke
> effektivt til at få elimineret deres ubegavede vrøvl.

Hvor er det dejligt at der findes begavede individer som dig, en der
har brug for at spørge og når svaret så ikke lige passer ham, ja så
begynder han at flæbe som et forkælet barn, taler nedsættende om
andre og så vidre. Og det værste er så at du ikke fatter en pind af
hvad usenet er, det er stedet hvor du kan spørge som du lyster, og
vi andre kan så svare som vi lyster. Og hvis du har så travlt, ja så
hendvend dig til eksperterne på f.eks. en planteskole, de kan nok
sælge dig den viden du har brug for.

Max

Fra : Nana

Dato : 01-05-10 22:22

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Mælkebøtten er en utrolig smuk blomst, både når den blomstrer, og når den
> er afblomstret.

Jah, og hele planten er genialt foder til dyr. Også blomsten. Faktisk også
for mennesker. Nye mælkebøtteskud og blomsterne er fantastiske i salat.
Men... Det var ikke det ts ville have.

Fra : TGJ

Dato : 02-05-10 18:57

Jeg peljer at bruge en rygsprøjte til ukrudt ( roundup)
Mon ikke noget plænerens der skal blandes op kan komme ud af de dyser?

f.x:
http://www.kesa.dk/product.asp?product=911

/Thomas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-05-10 19:57

> [...]
> plæne der skal have 2 gange årligt, så hvis holdbarheden er 2-3 år, så er

Plænerens. Første år kan du sprede ud på hele græsplænen - sådan en 5 liters
gardena er helt fin til formålet. Næste år sprøjter du kun mælkebøtterne og
sørger i øvrigt for at din plæne får gødning og bliver slået mindst en gang
om ugen.
Den plan har holdt vores plæne nogenlunde fri for ukrudt.

Mvh Maria