MAN 4x4 autocamper til syn - fail :-)
Fra : Morten Lund

Dato : 03-05-10 15:36

Så er der nyt i føljetonen

Jeg kørte MAN forbi synshallen idag.
- Med en typegodkendelse, som ikke helt passede
- Spøjs montering af overramme på chassis, som påpeget af Alex Bo.
- Manglende markeringslygter øverst på kassen

Den gik ikke. Synsfolkene vil have en typegodkendelse eller
godkendelseserklæring der passer ned til milimiteren på bladfjedrene.

De var heller ikke tilfreds med opbyggerens montering af rammen på chassiet.

Nu vil jeg gerne have lavet tingene ordentlig. Så en smed, der bl.a. har
arbejdet på Farre karosserifabrik hjælper mig en en korrekt montering af
overramme. Det kan gøre forholdsvis simpelt og dermed ikke for dyrt. Ja,
måske burde opbyggeren tage den på sig. Men nu vil jeg egentlig bare gerne
videre og have lavet tingene rigtigt.

Jeg har brugt tiden på at læse typegodkendelser og godkendelsererklæringer,
og har endelig fundet en godkendelseserklæring der matcher min nærmest til
punkt og prikke. Eneste forskel er chassiets længde og motoren.

Med disse data, det franske datablad og lidt grublerier vil jeg selv
indsende en ansøgning om en godkendelseserklæring. Så her sparer jeg trods
alt 6000kr i ingeniørarbejde.

Alt i alt går det i den rigtige retning og klarheden har da gjort mig et
gladere menneske.

Vh
Morten

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 03-05-10 18:56

Hej

Må vi ikke se et billede af dette campingmonster af en lastbil?

Mvh
Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-10 21:24

Hans Mouridsen skriver:

> Må vi ikke se et billede af dette campingmonster af en lastbil?

Nu må i altså følge med i gruppen
http://joergen.linux.dk/autocamper

Klaus

Fra : Anders Houmark

Dato : 03-05-10 20:00

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Så er der nyt i føljetonen

> Vh
> Morten

Hej Morten

Jeg har læst lidt sporadisk med i gruppen og kan huske dine indlæg.. Har
bare ikke set billeder, og det lyder virkelig som et fedt projekt.. Er det
en lastbil i stil med dem de kører Dakar Rally i, som du har fået ombygget
til autocamper?
Har du ikke lidt billeder/video? Kan intet finde når jeg googler :D

Mvh Anders

Fra : Morten Lund

Dato : 04-05-10 09:14

Anders Houmark wrote:

> [...]
> en lastbil i stil med dem de kører Dakar Rally i, som du har fået ombygget
Ja, det er samme model som man har set til Dakar-Rally. Min er dog budget-
udgaven med 4 cylindret motor. Det sparer en smule brændstof, gør den
billigere at reparere på mm.

> Har du ikke lidt billeder/video? Kan intet finde når jeg googler :)
http://joergen.linux.dk/autocamper

Jeg kan også anbefale Unicat: http://www.unicat.de. Deres biler er dog en
del mere seriøse end min. Men en stor del af inspirationen kommer derfra.

Lastbilerne kan efterhånden findes ret billigt på www.mobile.de. Så har man
mod på et gør det selv-projekt, er det et reelt alternativ til en almindelig
autocamper. Men vent lige til jeg har fået bilen indregistreret... Først da
kender jeg alle faktorerne :)

Vh.
Morten

Fra : Anders Majland

Dato : 04-05-10 11:10

> [...]
> almindelig
> autocamper. Men vent lige til jeg har fået bilen indregistreret... Først

Ja, spændende at følge med ...

Kunne også godt tænke mig at tage familen med på en forlænget sommerferie i
sådan en lille lastbil ...

So far har jeg kun 2 hjuler med affjedring til tage den væk fra asfalten og
fruen har ikke mc kørekort (og har ikke aktuelle ambitioner om at får
det...) Hun har nu heller ikke et lastbil/bus ....

Men med en autocamper i din størrelse kan man jo også nemt have en lille mc
med ,,,

Ved faktisk ikke hvordan det endte med Mario's KTM orange lastbil. De
originale sider på
http://www.southing.com/overland/billeder/marciano-project.htm er der ikke
mere

Men her lidt skitser fra en anden oven på hans billeder:
http://www.esnips.com/doc/abf43cc9-0186-423a-ac6c-928212a974dc/hvordan-man-kan-få-Marios-ST-med-på-tur

Fra : Morten Lund

Dato : 04-05-10 14:42

Anders Majland wrote:

> Men her lidt skitser fra en anden oven på hans billeder:
> http://www.esnips.com/doc/abf43cc9-0186-423a-ac6c-928212a974dc/hvordan-
man-kan-få-Marios-ST-med-på-tur

Interessant. Bilen har som udgangspunkt nok været billigere end min. Men lur
mig om han ikke stødte hovedet mod loftet, da han fandt ud af hvad han
skulle betale i vægtafgift?

Når man skal bygge en autocamper i den størrelse, bør man nok vælge en bil
nyere end 1997. Vægtafgiften har ikke nogen øvre grænse. Det har
miljøafgiften trods alt. Jeg ved dog ikke om der er kommet nye regler siden.
Det var meget afgørende, da jeg valgte min bil. Alternativt havde jeg nok
valgt en Unimog 1300L.

Skat har jo også lukket hullet med autocamper på veksellad. Bilen skal blot
betragtes som henholdsvis N1, N2, N3 og M1, M2... Ja, faktisk gør det nok
syn mm. mere bøvlet, da bilen skal overholde flere krav.

Vh
Morten

Fra : Anders Majland

Dato : 04-05-10 17:50

> [...]
> lur
> mig om han ikke stødte hovedet mod loftet, da han fandt ud af hvad han

Ja det kunne nemt være en sjovstopper. De billeder der ikke længere er
online viste ellers at han havde været godt i bund på den gamle ex-mili
lastbil.

> Skat har jo også lukket hullet med autocamper på veksellad.

Det var ellers en en elegant løsning kun at tage sneglehuset med når det var
nødvendigt Så afgiftsmæssigt er løsningen at sure en campingvogn på et
åbent lad ?

/A

Fra : Morten Lund

Dato : 04-05-10 18:43

Anders Majland wrote:

> Det var ellers en en elegant løsning kun at tage sneglehuset med når det
> var nødvendigt Så afgiftsmæssigt er løsningen at sure en campingvogn
> på et åbent lad ?

Ikke engang. Så rammer du ind i hullet for brug af en lastbil til andet end
brug af godstransport. Det må man ikke.

Vh
Morten

Fra : Anders Majland

Dato : 05-05-10 10:50

> Ikke engang. Så rammer du ind i hullet for brug af en lastbil til andet
> end
> brug af godstransport. Det må man ikke.

Er det ikke gods transport at transportere en ikke indregisteret campingvogn
frem til en campingplads/overnatningsted

/A

Fra : Morten Lund

Dato : 05-05-10 12:01

Anders Majland wrote:

> Er det ikke gods transport at transportere en ikke indregisteret
> campingvogn frem til en campingplads/overnatningsted
>
> /A

Jo, hvis du så ikke har hele familien med i førerhuset. De må som sådan
gerne være der. Men de skal have et formål med at være der i gods-relaterede
sammenhænge. Jeg mener også, at der direkte står, at en lastbil ikke må
bruges til ferierejser o.lign.

Jeg satte mig grundigt ind i afgiftsreglerne, da jeg startede på mit
projekt. Alle de muligheder og huller man kan forestille sig, synes at være
lukkede. Man må bide i det sure æble og få den indregistreret som
autocamper. Og for at det kan lade sig gøre, skal den opfylde kravene til
autocamper.

Vh
Morten

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-05-10 17:55

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> wrote in message

> [...]
> lukkede. Man må bide i det sure æble og få den indregistreret som
> autocamper. Og for at det kan lade sig gøre, skal den opfylde kravene til

Hmm - jer ser da en sjælden gang Pick-Ups med camper-kasse på ladet - også
DK-regget.
Der er jo tale om en kasse, du selv kan tage af ved at sænke 4
ben/donkrafte, hæve dem og køre bilen væk.
Men jeg har ikke lagt mærke tl farven på nummerpladen...skal prøve at søge
lidt - syntes faktisk jeg så en til salg for nyligt.

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-05-10 18:01

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Men jeg har ikke lagt mærke tl farven på nummerpladen...skal prøve at søge
> lidt - syntes faktisk jeg så en til salg for nyligt.

De køretøjer du har set er med 99,9% sikkerhed alle under 3501Kg totalvægt
og dermed at betragte som personvogn/varevogn.
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Anders Majland

Dato : 05-05-10 18:05

> Hmm - jer ser da en sjælden gang Pick-Ups med camper-kasse på ladet - også
> DK-regget.

http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?postGuid=55560

"Det er desvære en form for camper som det danske toldvæsen ikke har de
bedste forhold for"

Læser det som hullet er lukket ;-(

Det bliver de jo som regel efterhånden som folk udviser store kreativitet
for at finde nye ...

Den eneste sikre måde at undgå den store registeringsafgift er at
indregistrere i udlandet og holde køretøjet væk fra DK.

Men Morten fortsat held og lykke med projektet.

Fra : Armand

Dato : 05-05-10 18:29

Anders Majland skrev:

> [...]
>
> Den eneste sikre måde at undgå den store registeringsafgift er at
> indregistrere i udlandet og holde køretøjet væk fra DK.

En sættelads-camper kunne jo nøjes med at få ladet stillet af syd for
grænsen - Så har man jo sin gulplade ladbil til andre fornødenheder
herhjemme :-/

--
Armand.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-05-10 22:26

> En sættelads-camper kunne jo nøjes med at få ladet stillet af syd for
> grænsen - Så har man jo sin gulplade ladbil til andre fornødenheder
> [...]

Løsningen på PickUp-camperen er vel hvide plader - men du får den næppe ind
under camper-afgift.
Netop sættelads-camper (5th wheel hvis i vil Google og se fede løsninger i
et par timer ) blev jo forsøgt indført herhjemme for nogle år siden. En
dansker, hvis navn jeg da har glemt, prøvede i en årrække at tage kampen op
med Trold & Skvat, men trods FDM's interesse i sagen løb beretningerne om
"fremgang" i sagen efterhånden ud. Og da vi stadig ikke kan indregistrere
sådan en indretning herhjemme for mennekse-penge betyder det vel at etaten
vandt - igen. Deres strålende klarsyn fortalte dem at det jo ikke var en
campingvogn - tilkoblingsordningen mente de var afgørende for at der skulle
svares afgift som var det en personvogn. Og da den jo alligevel kunne kobles
af var det jo ikke en auto-camper....tal lige om at slås mod vindmøller !
Det er dog så længe siden at jeg sidst læste om sagen at detaljerne kan være
lidt tågede for mig

Forresten ses tilkoblingen jo nu herhjemme i de senere år på...tja - hva'
skal man kalde dem ? F.eks. bygget på en "let lastvogn", hvor ladet er væk,
rammen vist kortet noget af og så på med en drejeskammel. Dertil har jeg set
både auto-transporter og varekasser som anhænger.
For omkring 15 år siden så jeg sår'n stor yankee-4hjulstrækker-pickup med
drejeskammel på ladet samt en 5th wheel - alt sammen på norske plader. Den
fyldte så meget at han havde valgt at parkere på tværs af gågaden !
De større af dem passer ikke så godt til danske campingpladser

Fra : Anders Majland

Dato : 05-05-10 21:34

> En sættelads-camper kunne jo nøjes med at få ladet stillet af syd for
> grænsen - Så har man jo sin gulplade ladbil til andre fornødenheder
> herhjemme :-/

Jeg har flere gange overvejet det nyttige i en lille lastbil eller stor
pickup istedet for at tulle rundt med en hobby trailer. Skulle det nytte
noget skulle den mindst kunne laste 2 ton på ladet (i.e 2 europaller med
brændsel) og kunne klare vintervejr som i vinters men er blevet ramt af
realitetssansen inden jeg for alvor er blevet ramt af købekløge ...

Der er elles nogle 80'er ex falck unimog 416 hos HHagro - der kunne nok være
basis for noget spads- Den magirus de har stående giver også minder fra
værnepligten ....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-10 04:54

Anders Majland skrev:
> [...]
> Der er elles nogle 80'er ex falck unimog 416 hos HHagro - der kunne nok
> være basis for noget spads- Den magirus de har stående giver også minder

Har da selv drømt drømmen. (Den afventer blot næste lottogevinst af en
betragtelig størrelse)

I min version kom den blot til at bestå af;
- Som trækker:
En Nissan Titan 4x4. Indregistreret på hvide plader, da den jo har to
sæderækker. (Ved ikke lige hvilken kategori bil den vil falde i, men
"Pickup Sedan" kunne være et bud.)
I fald den bliver besværlig at få til Europa, og få udstyret med en
heftig dieselmotor, kan lillebror, Nissan Navara 4x4, bruges.
Bilen indregistreres med en tilladt totalvægt på 3500 kg.

- Som trailer:
En specialbygget campingtrailer med en tilladt totalvægt på 4500 kg.
Traileren skal bygges så den afsætter 1000 kg på skamlen og 3500 kg på
egne aksler. Har googlet, men ikke lige fundet noget færdigbygget der
kunne bruges.

Samlet vogntogsvægt; 7000 kg.

Omkring indregistreringen kan jeg kun se et problem omkring beregning af
tilladt "tilkoblingsvægt".

At anerkende at en pickup, til det her brug, skal på papegøjeplader (i
mit tilfælde hvide plader) burde ikke være det store problem.

Og at anerkende at en trailer er en trailer burde heller ikke være det
store problem. Heller ikke selvom den skal på hvide plader, som en CV,
da den jo blot er en lidt anderledes CV.

Det er en del år siden jeg så kombinationen "pickup" (MB-Sprinter med
skammel) med en semitrailer, køre rundt i Holland. Og jeg mener også at
jeg har set den, til godstransport, i Danmark. Og skridtet fra gods til
CV burde ikke være uoverstigelig, end ikke for SKAT.

Fra : Morten Lund

Dato : 06-05-10 13:38

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> jeg har set den, til godstransport, i Danmark. Og skridtet fra gods til
> CV burde ikke være uoverstigelig, end ikke for SKAT.

De eksisterer såmænd herhjemme. Berendsen har en Iveco Daily med skammel.
Tilladt totaltvægt er 3,5t. Derpå er der sat en sættevogn med tilladt
totalvægt på 7ton. Den er endda ret lang. Det kunne blive en fin campingvogn
med regulære vægge.

Noget ala dette:
http://www.roadtransport.com/blogs/big-lorry-blog/Camper.jpg, bare uden rum
bag førersæderne.

Skulle jeg ikke gå offroad, ville jeg måske vælge en Renault Magnum og en
stor sættevogn bagpå. Renault'en vil jeg så få indregistreret som bus, så
den må bruges til persontransport.

Vh
Morten

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 07-05-10 23:26

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> [...]
> jeg har set den, til godstransport, i Danmark. Og skridtet fra gods til CV
> burde ikke være uoverstigelig, end ikke for SKAT.

Problemet er/var at Skat anså drejeskammelen for noget andet end traditionel
kobling - og derfor hævder at din campingvogn til drejeskammelen er - en
auto-camper med deraf følgende afgift !
Tosset ? Tjah - det er jo ikke første gang og helt sikkert ikke sidste gang
d'herrer fra Skvat træffer uforståelige og uforudsigelige afgørelser.

Som sagt - en dansker prøvede gennem flere år at få hul på den afgørelse.
FDM var meget interesseret men jeg kan ikke huske om de gik aktivt ind i
sagen. Til sidst blev der bare ikke skrevet mere om den - og jeg har stadig
ikke set et DK-regget vogntog til beboelse.

Men ja - der har kørt en MB med drejeskammel og fejeblad med plads til to
biler. Den kom ude hos Daimler Chrysler medens jeg arbejdede der. Et eller
andet sted har jeg tidligere fundet en DK-side med nyopbygninger til salg;
fejeblad og varekasse var på programmet.