Farven 'hvid' (ej metallak)
Fra : Jan .

Dato : 02-05-10 12:45

For år tilbage kunne jeg ikke drømme om at vælge en hvid bil, men nu
synes jeg farven er super flot. Moden skifter ... :)

Hvad er der ellers at sige om farven hvid (ej metallak). Er den let at
holde?

- den blir vel hurtig beskidt at se på, eller?
- ses ridser tydeligere end på sølv/sort m.v.?
- andre betragtninger og erfaringer?

Fra : Martin Bak

Dato : 02-05-10 20:25

"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> holde?
>
> - den blir vel hurtig beskidt at se på, eller?

Nej. Alle biler bliver lige hurtige beskidte, under de samme konditioner. På
nogle farver biler ses snavset tydeligere end på andre. Her er helt mørke
eller sorte faktisk de værste.

> - ses ridser tydeligere end på sølv/sort m.v.?

Nej.

> - andre betragtninger og erfaringer?

Rust ses tydeligere. Små bobler, man normalt ikke ville lægge mærke til på
en mørkt lakeret bil, springer i øjnene på en helt hvid. Hertil kommer de
generelle betragtninger om lakkens robusthed. Der er vist noget med, at
metallakeringer har et ekstra lag klarlak med uv-filter og hvad ved jeg.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : TGJ

Dato : 02-05-10 20:33

"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev i meddelelsen
> - andre betragtninger og erfaringer?

Flyverust ses meget tydeligt

/thomas

Fra : Jan .

Dato : 02-05-10 13:59

On 2 Maj, 21:33, "TGJ" <somewh...@theinternet.com> wrote:

> Flyverust ses meget tydeligt

Hvad er flyverust??

Jeg skal måske lige tilføje, at det konkret handler om leasing af en
ny (måske hvid) bil, for en 3-årig periode.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-05-10 21:15

> Hvad er flyverust??

Bo i nærheden af et skibsværft, eller lign. industri, og du vil vide det...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : TGJ

Dato : 02-05-10 21:19

"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad er flyverust??

http://www.sonax.dk/default.asp?staticpage=1&content=faqshow&id=52

Dog ikke en fremgangs metode jeg bruger

Fra : Henrik

Dato : 03-05-10 00:42

"Jan ." skrev i en meddelelse
> [...]

Hold nær en togbane og du vil med garanti opdage det

Så er der vel ingen grund til at overveje så meget
Just do it

Jeg søger forskellige LP Singler MC CD og CD singler - alle danske, fra slut
80'erne og op til 2002.
Se mere her http://www.123hjemmeside.dk/hallo_derude
(opdateret 29.04.2010)

Fra : Armand

Dato : 03-05-10 10:11

Henrik skrev:

> Hold nær en togbane og du vil med garanti opdage det

> Så er der vel ingen grund til at overveje så meget
> Just do it

Øhh?!
Måske at man netop ikke skulle vælge en hvid leasingbil, hvis der er
forhøjet risiko for at lakeringen dømmes ude ved afleveringen p.g.a.
iøjnefaldende flyverust =

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 03-05-10 10:05

Jan . skrev:
> [...]
> holde?
>
> - den blir vel hurtig beskidt at se på, eller?

Nu har jeg aldrig stået i vaskekø hver søndag, men på min hvide P205
fandt jeg der markant at man dårligt kunne vaske ruderne henne på tanken
uden at det afløbne beskidte vand gav tydelige striber på de lakerede
flader. At bilen ikke ligefrem kunne kaldes nyvasket forøgede effekten,
men på den anden side så vil bagenden på sådan en '3 hhv. 5 -døres'
næasten altid være svinet til ligesom bagruden af samme årsag vil kræve
jævnlig afvaskning!
På min røde P405 fandt jeg ikke problematikken nær så voldsom, ligesom
min nuværende sølvmetallic P206 (der som '3-døres) heller ikke virker så
slem. Sidstnævnte er dog blevet vasket en anelse oftere end 205'eren.

For mig ville en hvid bil ikke være en option :-|

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 03-05-10 16:34

> [...]
> anden side så vil bagenden på sådan en '3 hhv. 5 -døres' næasten altid
> være svinet til ligesom bagruden af samme årsag vil kræve jævnlig

Jep - med en hvid bil må man i DK nødvendigvis vaske den hver uge (jég har
en hvid vogn). Ellers fremkommer der sorte striber, hvor vandet har løbet,
og det ser ret dumt ud. Sådan er det også på min gule bil.

Fra : claus.b.p.

Dato : 08-05-10 01:36

Mogens (K) wrote:
> [...]
> (jég har en hvid vogn). Ellers fremkommer der sorte striber, hvor
> vandet har løbet, og det ser ret dumt ud. Sådan er det også på min
Så kan jeg da bare anbefale at man kaster noget lakforsegling eller evt.
voks på den, (og det faktisk uanset farve) for så vil mange af striberne
blot prelle af, uden at sætte mærker.

/Claus

Fra : Armand

Dato : 08-05-10 11:54

claus.b.p. skrev:

> Så kan jeg da bare anbefale at man kaster noget lakforsegling eller evt.
> voks på den, (og det faktisk uanset farve) for så vil mange af striberne
> blot prelle af, uden at sætte mærker.

Selv rent vand vil give (rene) streger på en støvet hatchback!
Hvid er dén farve hvorpå snavs bedst opfattes og derfor også kontrasten
i ovennævnte striber!

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 08-05-10 12:19

> Selv rent vand vil give (rene) streger på en støvet hatchback!
> Hvid er dén farve hvorpå snavs bedst opfattes og derfor også kontrasten i
> ovennævnte striber!

Ja - de sorte striber dannes jo af "vandvejen". Min hvide bil har fra day
one dannet sorte striber, og den blev leveret nypoleret