Stafetten: Fusion
Fra : Ukendt

Dato : 01-05-10 13:08

Inspireret af Thomas Von Hassels udtalelse i en anden tråd, om at genrer var
noget skidt fordi de kun gav genre-snobberi, er emnet for stafetten denne
gang grænselandet imellem genrerne: Fusion

Jazzen har været gode til dette længe, og der er masser af eksempler på
rockmusik sammen med klassisk, men der må være flere bevidste
sammensmeltninger af genrer og stilarter, som bare venter på at blive
opdaget.

Skyd løs

/Alex

Fra : Jensen

Dato : 01-05-10 13:57

On Sat, 1 May 2010 14:08:14 +0200, "Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote:

> [...]
>rockmusik sammen med klassisk, men der må være flere bevidste
>sammensmeltninger af genrer og stilarter, som bare venter på at blive

En blanding af synthesizere og 'yalla'-musik
Jean Michel Jarre - Revolutions (fra Destination Docklands-koncerten):
http://www.youtube.com/watch?v=Qt82NrHrfa8&feature=related

En blanding af rap og elektro
Bomfunk MCs - Freestyler:
http://www.youtube.com/watch?v=FXnT5NnHYEQ

Og så en gammel én: Rap og Metal:
Run DMC ft. Aerosmith - Walk Like This:
http://www.youtube.com/watch?v=3J5CFiv-bvQ

--
Thomas

Fra : TL

Dato : 01-05-10 14:00

On Sat, 1 May 2010 14:08:14 +0200, in dk.kultur.musik "Alex Linaa"
<www.linaa.com> wrote:

> [...]
>rockmusik sammen med klassisk, men der må være flere bevidste
>sammensmeltninger af genrer og stilarter, som bare venter på at blive

Nu har du allerede nævnt jazz, og få fusionerer lige så meget som
Herbie Hancock. Her er en af hans sange, yderligere 'fusioneret' af
tre amerikanske rappere:
<http://www.youtube.com/watch?v=g9HnoRgRIwg>

En anden fusionist, en af mine favoritter, Steely Dan
FM, <http://www.youtube.com/watch?v=Wu_DCV84TiU>
Deres første hit, svjh, "Reelin in the Years"
<http://www.youtube.com/watch?v=nTDRd0Z0O4o>

Endelige et stilmæssige kuriosum, fusion af vestlig rock og kinesisk
tradition.
Twelve Girls Band, "Clocks"
<http://www.youtube.com/watch?v=VXqSPJpuDBM>

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-10 18:34

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse

> Endelige et stilmæssige kuriosum, fusion af vestlig rock og kinesisk
> tradition.
> Twelve Girls Band, "Clocks"
> <http://www.youtube.com/watch?v=VXqSPJpuDBM>

Ok, det her er sgu talentfuldt, anderledes, og en flot blanding. Den får du
stafetten for

/Alex

Fra : TL

Dato : 03-05-10 14:46

On Sun, 2 May 2010 19:34:22 +0200, in dk.kultur.musik "Alex Linaa"
<www.linaa.com> wrote:

>"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse

>Ok, det her er sgu talentfuldt, anderledes, og en flot blanding.

Hvis man er til den slags, så har de 13 piger i Twelve Girls Band har
indspillet flere vestlige sange med kinesiske instrumenter. De har
også indspillet den traditionelle kinesiske sang Jasmine Flower, der
takket være Puccini (Turandot) er blevet prototypen i vores vestlige
hoveder, på hvordan kinesisk musik lyder.
<http://www.youtube.com/watch?v=tfCjOo-N-EM>
Ikke nødvendigvis min kop te, men jeg synes, at det er interessant,
hvordan sangen mere end nogen anden, er blevet eksemplET på asiatisk
musik.

>Den får du
>stafetten for

Tak Alex, jeg finder på et nyt tema.

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-05-10 14:27

On 01-05-2010 14:08, Alex Linaa wrote:
> Inspireret af Thomas Von Hassels udtalelse i en anden tråd, om at genrer var
> noget skidt fordi de kun gav genre-snobberi, er emnet for stafetten denne
> gang grænselandet imellem genrerne: Fusion

Et seriøst emne. Hvad har du selv af eksempler?

Du nævner selv, at jazz'en er god til at 'blande' genrerne sammen. Deri
er jeg enig.

Her er et eksempel på jazz og japansk inspireret musik (et virkelig godt
nummer i øvrigt.):

Dave Brubeck - "Fujiyama":

http://www.youtube.com/watch?v=O1X8CvYAK-E&feature=PlayList&p=AE0B4B561AE03A3B&playnext_from=PL&playnext=1&index=22

Jazz'en og den klassiske musik har jo næsten altid blandet genrerne
sammen, og også andre genrer med ind.
Jeg vil provokerende sige, at det er populærmusikken og rock'en, der kun
i begrænset omfang, har vovet det. (Her får jeg sikkert bidt hovedet af).

Klassisk og jazz. Et meget fint og spændende eksempel på sammensmeltning:

Schoenberg's "Pierrot Lunaire" 'Free Jazz Version':

http://www.youtube.com/watch?v=ltPq87i787E&feature=related

Klassisk. For omkring 100 år siden blandede Puccini østens toner ind i
musikken.

"Turandot" fra en opførelse i "den Forbudte By i Kina":

http://www.youtube.com/watch?v=oY4C94SlWOY

Jeg behøver sikkert ikke at nævne, at "Nessum dorma" er fra denne opera.
Hvis i vil høre denne arie, så for himlens skyld, vælg ikke Poul Potts.

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-10 14:38

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Et seriøst emne. Hvad har du selv af eksempler?

Jeg har med vilje ikke givet eksempler, for ikke at styre stafetten i nogen
bestemt retning.
Men det sidste jeg selv har oplevet af den slags, var til en koncert med Jon
Lord, under titlen "Classic meets rock". Det var virkelig en fantastisk
oplevelse, med et fuldt symfoniorkester sammen med et "råt" Hammond.

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-05-10 16:12

On 01-05-2010 15:37, Alex Linaa wrote:

> Men det sidste jeg selv har oplevet af den slags, var til en koncert med Jon
> Lord, under titlen "Classic meets rock".

Det spændende er, når det smelter sammen og bliver een musikform.

Jeg har lyttet, og jeg må erkende, at det er lykkedes for Jon Lord.
Både sarabanden og bourée, på YouTube, er selvstændige værker.

Bouréen kan jeg specielt godt li'. Nyt, uden at være enten det ene eller
andet. Med et stænk af Borodin.
Endelig noget, der kan betegnes, med et af denne gruppes meget misbrugte
superlativer: fantastisk.

http://www.youtube.com/watch?v=C2RnK9O9RcU&feature=related

Henning

--
Take time to laugh.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-10 16:36

> Bouréen kan jeg specielt godt li'. Nyt, uden at være enten det ene eller
> andet. Med et stænk af Borodin.
> Endelig noget, der kan betegnes, med et af denne gruppes meget misbrugte
> superlativer: fantastisk.

Yep - FanF******Tastic

Prøv at lægge mærke til publikums reaktioner og retorik. Jeg har været til
mange klassiske koncerter, men aldrig oplevet disse jubelscener ved andre
end Lord'en. Der er fusion både på podiet og på tilskuerpladserne, og de
gange jeg har hørt ham har det været årets højdepunkt af en totaloplevelse.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-05-10 16:45

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> Prøv at lægge mærke til publikums reaktioner og retorik.

Ja, de virker døde. Jeg bliver helt bange for den duystre stemning

> Jeg har været til mange klassiske koncerter, men aldrig oplevet disse
> jubelscener ved andre end Lord'en.

Hvilke jubelscener ?

Der er meget mere liv når det er ANDRE RIEU. Han fårstår fusionen klassisk
og slager: http://www.youtube.com/watch?v=NlOlG3aV2Mg
(Her er publikum levende - det andet virker som publikum til en koncert
med den uddøende rock-genre)

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-05-10 17:42

On 01-05-2010 17:35, Alex Linaa wrote:

> Yep - FanF******Tastic

Du har selvfølgelig denne CD, som er den nyeste jeg kender til?
Jon LORD "To Notice Such Things"?

Henning

--
Take time to laugh.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-10 17:47

> Du har selvfølgelig denne CD, som er den nyeste jeg kender til?
> Jon LORD "To Notice Such Things"?

Ja, jeg har dem alle. Min favorit er dog "Pictured Within" fra 2003

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-05-10 17:51

On 01-05-2010 18:47, Alex Linaa wrote:

> Ja, jeg har dem alle. Min favorit er dog "Pictured Within" fra 2003

Den finder jeg.

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-10 17:56

> Den finder jeg.

http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/19/jspforward?file=.%2Findex.jsp&tplDir=web&page=viewalbum&albumid=4176641

De to numre på albummet der hensætter mig i en næsten meditativ tilstand
hver gang jeg hører dem, er "Menorca Blue" og "The Mountain", men albummet
er fantastisk varieret, faktisk også fusion nogle gange, med "jazz-bas" på
klassisk "bund".

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-05-10 18:00

On 01-05-2010 18:56, Alex Linaa wrote:

> http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/19/jspforward?file=.%2Findex.jsp&tplDir=web&page=viewalbum&albumid=4176641

Jeg henter. Tak ska' du ha', for link.

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-05-10 15:32

> Skyd løs

Angående fusisons-halløjet er Höhner et godt eksempel. De spiller en
blanding af volksmusik, opblandet med schlager, med pop elementer og med et
stænk af rock. De er meget kendt for at være et orkester der blander
tingene, men sjovt nok kan de også spille genrerne hver for sig. De kan
springe fra den ene genre til den anden, alt efter hvem publikummet er.

HÖHNER
Her et hitmedley med dem:
http://www.youtube.com/watch?v=YEU4oluSgyk&feature=related

TOMMY
Her er volksmusik spillet på pop-maner:
http://www.youtube.com/watch?v=aBUkjU_fHag&feature=related

TOBEE
Her er slager spillet på pop-maner:
http://www.youtube.com/watch?v=14xd4g9miXw

BJARNE LILLER
Her er jazz blandetg med dansktop:
http://www.youtube.com/watch?v=9JMbO7eOTM4

MARKUS BECKER
Her er volsmusik blandet med pop:
http://www.youtube.com/watch?v=YovvypUvDAo&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 01-05-10 22:30

Alex Linaa wrote:
> [...]
> på rockmusik sammen med klassisk, men der må være flere bevidste
> sammensmeltninger af genrer og stilarter, som bare venter på at blive

David Jones, bedre kendt som Davy Jones, forsanger i TheMonkees forsøgte sig
i starten af sin solokarrirere med en fusion af pop-rock og Old English
Musichall style. Desværre findes der ikke meget fra denne periode på
YouTube, men her er Any Old Iron.
http://www.youtube.com/watch?v=TsCan9dGcIE&feature=PlayList&p=AA9BB20A20D2F06B&playnext_from=PL&playnext=1&index=9

Alac Price forsøgte noget i samme sdtil efter at have brudt med Animals: Her
Jarrow Song
http://www.youtube.com/watch?v=IKMdtFj3ozg&feature=related

En af mine gamle favoritter, den desværre afdøde, Miriam Makeba prøvede med
større eller mindre succes at fusionere jazz og traditionel sydafrikansk
musik. Mest kendt er nok Click Song men her er hun med Pata Pata
http://www.youtube.com/watch?v=kCc61z9IFu4&a=DoAPuKS2FLE&playnext_from=ML

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-05-10 07:19

On 01-05-2010 14:08, Alex Linaa wrote:
> der må være flere bevidste
> sammensmeltninger af genrer og stilarter

Gershwins "Porgy and Bess" er et eksempel på, at alt kan blandes sammen,
klassisk, jazz, musical, soul, populære toner, og alligevel blive til en
helhed.
Her et tilfældigt bid derfra: "Oh Lord, I'm On My Way":

http://www.youtube.com/watch?v=8_v514AnC3U&feature=PlayList&p=01FC6339B213818F&playnext_from=PL&playnext=1&index=18

Go' søndag. Henning

--
Take time to laugh.