Varme drivhus
Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 01-05-10 11:01

Hvor meget skal der til for at holde 10 m2 over 5 grader, når det er lidt
under nul ude.

Hvad er ca. forbrug petroleum, strøm?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-05-10 23:53

Preben R. Sørensen wrote:
> Hvor meget skal der til for at holde 10 m2 over 5 grader, når det er
> lidt under nul ude.
>
> Hvad er ca. forbrug petroleum, strøm?

Hvor højt er der til loftet? Jo højere, des mere energi kræves for at holde
en bestemt temperatur ved gulvet.

Hvordan med isolering i gulv, vægge og loft? Uden isolering koster det
kassen. Højisoleret vil det næsten ikke koste noget.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 02-05-10 01:03

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev

> [...]
>
> Hvordan med isolering i gulv, vægge og loft? Uden isolering koster det
> kassen. Højisoleret vil det næsten ikke koste noget.

Det er glas, der er gravet en halv meter ud, mener sidehøjden er 180+de 50.
Planter står på hylde midt for de 180, altså 140 cm fra gulv. Der er kun
isoleret med flamingo i udgravningshøjde på 3 sider.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-05-10 00:32

Preben R. Sørensen wrote:

> Det er glas,

Ja, det isolerer ikke så godt.

Mit drivhus har ruder af to-lags polykarbonat, det holder bedre på varmen.
Dels er selve materialet en dårligere varmeleder end glas og dels virker de
to lag lidt som termoruder.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 03-05-10 13:19

Erik Ginnerskov skrev:

> Ja, det isolerer ikke så godt.
det er vi så uenige og, jeg tror de er enige med mig i Vamdrup!! :)

> Mit drivhus har ruder af to-lags polykarbonat, det holder bedre på
> varmen. Dels er selve materialet en dårligere varmeleder end glas og
> dels virker de to lag lidt som termoruder.
kun hvis der er luft imellem.
ved samme tykkelse er varmeledningsevnen ikke markant forskellig mellem
glas og polykarbonat.

finn

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-05-10 16:59

Cykelsmeden wrote:

> kun hvis der er luft imellem.

Det er der - 3-4 mm. Isoleringsevnen har jeg fået dokumenteret derved, at
der i sidste uge var nattefrost. Min nabos agurker blev svedet af i hans
glasdrivhus, mens mine overlevede i mit plastikdrivhus.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-05-10 12:54

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> derved, at der i sidste uge var nattefrost. Min nabos agurker blev
> svedet af i hans glasdrivhus, mens mine overlevede i mit

også en markant forskel

finn

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 02-05-10 16:56

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor meget skal der til for at holde 10 m2 over 5 grader, når det er lidt
> under nul ude.
>
> Hvad er ca. forbrug petroleum, strøm?

10 m2 er jo ikke meget. Nogenlunde ligesom mit eget drivhus
Jeg er ikke helt med på de 5 grader du skriver.. Skal det ikke bare være
frostfrit?
Eller er dine planter meget sarte? Du skriver ikke hvilke planter, det
drejer sig om.
Jeg har lige plantet tomatplanter ud i drivhuset i dag, og hvis der bliver
varslet under 0 grader, plejer
jeg at lukke alle åbninger og tænde nogle stearinbloklys på et stativ i
huset inden jeg går i seng.
Her i starten af maj, er det som regel rigeligt til at imødegå evt. frost og
hæve tempearaturen de par grader.
Inden jeg tager på arbejde næste morgen slukkes lysene og solen klarer
resten.
Det har virket i de 16 år, hvor jeg har haft et drivhus i denne beskedne
størrelse.

Min hustru fortæller lige, at der er risiko for nattefrost på onsdag.
Så må nok jeg hellere tænde et lys ekstra

Pris?
Ingen strøm - ingen petroleum, det er efter min mening overkill på denne tid
af året.
Jeg støber i øverigt bare lysene af gamle lysestumper - men det kan da godt
være, at et par billige petroleumslamper
virker ligeså godt.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne ukrudtet fra min emailadresse...

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 02-05-10 17:17

"Poul F. Andersen" <paogbaUKRUDTET@mail.dk> skrev

> Eller er dine planter meget sarte? Du skriver ikke hvilke planter, det
> drejer sig om.

Det er Dahliastiklinger, jeg mener de mistrives hvis det bliver under 5
grader.

> [...]
> varslet under 0 grader, plejer
> jeg at lukke alle åbninger og tænde nogle stearinbloklys på et stativ i

Det er så sikkert ikke nok i dette tilfælde, forstår iøvrigt ikke at tomater
ikke mistrives derved?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 04-05-10 18:12

Preben R. Sørensen wrote:

> "Poul F. Andersen" <paogbaUKRUDTET@mail.dk> skrev

> Det er Dahliastiklinger, jeg mener de mistrives hvis det bliver under 5
> grader.

Jeg har sået en masse dahlia og de ser ud til at trives fint. Frøplanterne
står nær ved, men ikke op ad vinduesglassene.
Mit drivhus er på godt 20 kvm, højt (ca 3,5 til kip) og med en del
betonfliser, og en buffer på ca 15 kbm vand (koikarper forstås).

- jørgen

Fra : Preben

Dato : 02-05-10 17:30

Den 02.05.2010 kl. 18:17 skrev Preben R. Sørensen <preben@esenet.dk>:

> Det er så sikkert ikke nok i dette tilfælde, forstår iøvrigt ikke at
> tomater ikke mistrives derved?

Det gør de også ved temperaturer under 10 grader. Stænglen bliver "blå" og
planten holder op med at optage næring, indtil temperaturen igen er over
10 grader. Det forsinker altså plantens udvikling.

--
mvh/Preben

Fra : Ivar

Dato : 02-05-10 22:46

Preben R. Sørensen skrev:

> Hvor meget skal der til for at holde 10 m2 over 5 grader, når det er lidt
> under nul ude.

Almindelig vindusglas har en U-værdi på 4,4 W/M2K (er de tyndere er
værdien højere). Det vil sige at der skal bruges 4,4 watt for at holde
temperaturen 1 grad højere på den ene side af 1 kvm glas.
Du skal altså starte med at udregne hvor mange kvm drivhuset er.
Hvis det er 40 kvm glas skal der altså bruges 180 watt pr. grad
for at hæve temperaturen 1 grad i forhold til omgivelserne.
(Hvis der var to lag glas er U-værdien, og dermed forbruget,
næsten halvt så stort). Ønkser du 5 grader over omgivelserne, skal
du tilføre 900 watt (cika 2 kr pr. time hvis det er el). Hvis du
vil bruge starinlys skal du bruge cirka 15 stk, da de hver afgiver
cirka 60 watt varme.

Nu er det vigtigt, at du bemærker at ovenstående er under konstante
forhold. Altså hvis du konstat ønsker 5 grader over
omgivelstemperaturen, uden at der kommer anden energitilførsel.
I praksis er det ikke tilfældet. Der tilfører solen lys om dagen,
og temperaturen behøves ikke hele tiden at være 5 grader over
omgivlserne.

Ivar Magnusson

Fra : Skovmanden

Dato : 10-05-10 15:19

Hej Preben,

Ivar Magnussons teoretiske beregning er ikke helt skæv i forhold til
virkeligheden (Hvor langt flere forhold gør sig gældende).
Mit drivhus er 12 kvm. 4 polycarbonat uden kanaler.
Jeg skal bruge ca 5L petroleum i døgnet på at holde det 5 grader over
udendørstemperaturen, HVIS det er stille vejr. Lidt hurtig
hovedregning, så svarer det til omkring 2000W.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 11-05-10 00:19

Tak for svarene:

Jeg tror det bliver for dyrt, så jeg slæber ud og ind, forhåbentlig kun
denne uge....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-05-10 05:52

Mon, 10 May 2010 14:18:34 -0700 (PDT) skrev Skovmanden:

> [...]
>udendørstemperaturen, HVIS det er stille vejr. Lidt hurtig
>hovedregning, så svarer det til omkring 2000W.

Skal der ikke luftes ud hvis man opvarmer med en petroelumsovn? Der er
vel ikke meget ilt tilbage efter afbrænding af 5 liter petroleum.

Til 15-17 kr. literen skal det være nogle dyre planter, hvis det skal
være prisen værd. En lang vinter løber jo op i 7-8000 kr.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 11-05-10 10:17

Kurt Hansen skrev:

> [...]
>
> Til 15-17 kr. literen skal det være nogle dyre planter, hvis det skal
> være prisen værd. En lang vinter løber jo op i 7-8000 kr.

hvis den form for udregning har betydning, vil det vel nærmere være
positivt??
ilten forbruges ganske vist af ovnen, men omdannes til CO2, som er mums
for planterne i modsætning til ilt!

finn

Fra : Carsten Keller

Dato : 11-05-10 11:04

Cykelsmeden wrote:

> hvis den form for udregning har betydning, vil det vel nærmere være
> positivt??
> ilten forbruges ganske vist af ovnen, men omdannes til CO2, som er
> mums for planterne i modsætning til ilt!

Bruger planterne ikke kun CO2 når solen skinner og dermed når ovnen ikke er
tændt? Og så er det nok også de færreste private drivhuse der giver så meget
udbytte at 7-8000 kroner kan afskrives

Keller

Fra : Carsten Keller

Dato : 11-05-10 09:29

Skovmanden wrote:
> [...]
> udendørstemperaturen, HVIS det er stille vejr. Lidt hurtig
> hovedregning, så svarer det til omkring 2000W.

Vi bevæger os godt nok lidt OT men hvorfor bruger du ikke el hvis du har så
stort et varmebehov i drivhuset?

Keller

Fra : Skovmanden

Dato : 11-05-10 06:59

Jo, der skal bestemt luftes ud!
En dør må stå på klem for at sikre ilttilførsel. Ikke bare til ovnen,
men så sandelig også til haveejeren!!

Det er fuldstændigt rigtigt at det er hovedløs gerning at forsøge at
opvarme et uisoleret drivhus - hvad enten det gøres med gas, petroleum
eller el.
I mit tilfælde kan det tilfældigvis godt svare sig - med petroleum,
men det er en anden snak.

Jeg bød ind for at demonstrere, hvor DYRT det er!