NT og kristendommen er overflødigt -
Fra : Patruljen

Dato : 30-04-10 14:22

Det kristne budskab om næstekærlighed er stjålet fra den mosaiske tro
-

“Du skal elske din næste som dig selv”
-
Sætningen som stammer fra De Fem Mosebøger er
en af grundpillerne i jødedommen. Forståelsen af ovennævnte sætning er
længst fastlagt: Hvad du ikke vil, at man skal gøre mod dig, skal du
ikke gøre mod nogen anden. Der findes næppe nogen anden bog i verden,
der har udøvet en så dybtgående indflydelse på et enkelt folks
udvikling, og på en betydelig del af hele menneskeheden.

Jødedommen er grundlaget for de store religioner, og står som fadder
til de største og væsentligste etiske og moralske værdier, som verden
kender.
Jødedommen forbinder de religiøse forskrifter med de moralske og
etiske love. Ritualer og praksis er vigtigt, men hvis de ikke
forbindes med en ordentligt måde at leve på som menneske, har de kun
symbolsk betydning.

“Du skal elske din næste som dig selv” er et hovedtema i jødisk
tradition, og din næste er ethvert medmenneske. Jøder er forpligtet
til at tage særligt hensyn til de fattige og de svage, og hjælpen til
de fremmede er af overordentlig stor betydning. I denne publikation
lægges vægt på den del af jødedommen, som knytter sig til ritualet og
handlingen. Det er som oftest spørgsmål knyttet til denne del af
jødedommen, som vore omgivelser interesserer sig for.

Fra : Vidal

Dato : 30-04-10 22:41

Den 30-04-2010 22:21, Patruljen skrev:

> [...]
> handlingen. Det er som oftest spørgsmål knyttet til denne del af
> jødedommen, som vore omgivelser interesserer sig for.

Ja, læs selv videre på:

http://www.mosaiske.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=102&Itemid=105

Nu har du smædet den jødiske religion gang på gang de sidste,
vil du nu til at missionere for den?

Men tilsyneladende gælder den fromme sætning kun jødiske landsmænd,
som du sikkert ved. Sådan forekommer det i konteksten."Du må ikke
hævne dig på dine landsmænd eller bære nag til dem; du skal elske
din næste som dig selv."

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 30-04-10 15:48

On 30 Apr., 23:40, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Ja, læs selv videre på:
>
> http://www.mosaiske.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=1...
>
> Nu har du smædet den jødiske religion gang på gang de sidste,
> vil du nu til at missionere for den?

Du er endnu ikke kommet videre fra dine løgnagtige tilsvinninger.
Er det en kristen skik, at lyve for at forsøge at svine andre til ?

> [...]
> som du sikkert ved. Sådan forekommer det i konteksten."Du må ikke
> hævne dig på dine landsmænd eller bære nag til dem; du skal elske

Det er vist ikke det, som er skrevet - er det ?
Du lyver ikke bare om mig. Men du lyver også om Mosaisk trossamfund.

Skal du ikke også til at brænde synagoger af, som din sekt-stifter
Luther opfordrede til ?

Fra : Vidal

Dato : 30-04-10 22:58

Den 30-04-2010 23:48, Patruljen skrev:

> Du er endnu ikke kommet videre fra dine løgnagtige tilsvinninger.
> Er det en kristen skik, at lyve for at forsøge at svine andre til ?

Hvad mener du, jeg lyver om? Bringer du ikke næsten
dagligt indlæg fra den jødiske bibel, GT?

> Det er vist ikke det, som er skrevet - er det ?

Du kunne jo selv se efter inden du beskylder mig for
løgn. Hvordan mener du, det er skrevet?

> Du lyver ikke bare om mig. Men du lyver også om Mosaisk trossamfund.

Sig mig, det at lyve betyder at sige en usandhed ikke?
Hvilke usandheder mener du jeg fremfører, kan du ikke være
lidt mere nøjagtig?

> Skal du ikke også til at brænde synagoger af, som din sekt-stifter
> Luther opfordrede til ?

Opfordrer du nu til brandstiftelse også?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : N/A

Dato : 01-05-10 21:23

Fra : N/A

Dato : 30-04-10 22:58

Fra : Vidal

Dato : 01-05-10 09:46

> [...]
> handlingen. Det er som oftest spørgsmål knyttet til denne del af
> jødedommen, som vore omgivelser interesserer sig for.

En yderligere detalje, som lige smuttede i aftes. Den jødiske
forståelse af ordene er meget langt fra den kristne. Der skrives:

"Forståelsen af ovennævnte sætning er længst fastlagt:
Hvad du ikke vil, at man skal gøre mod dig, skal du
ikke gøre mod nogen anden."

I kristendommen skal man elske andre betingelsesløst, uden
nogen forventning om at blive belønnet for det. For ellers
handler man jo ud fra et selvisk motiv. I den jødiske
forståelse udviser man næstekærlighed *for* at opnå et
bestemt resultat altså.

Det motiv *må* ikke indgå i den kristne forståelse, for så
gælder det simpelthen ikke med.

Så den jødiske forståelse ligger meget langt fra den kristne..

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 01-05-10 13:39

On 30 Apr., 23:57, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Hvad mener du, jeg lyver om? Bringer du ikke næsten
> dagligt indlæg fra den jødiske bibel, GT?

> Du kunne jo selv se efter inden du beskylder mig for
> løgn. Hvordan mener du, det er skrevet?

Der stod ingenting i teksten, som omhandlede - landsmænd, Du er en
løgner -

> Sig mig, det at lyve betyder at sige en usandhed ikke?
> Hvilke usandheder mener du jeg fremfører, kan du ikke være
> lidt mere nøjagtig?

Der stod ingenting om, at teksten kun gælder jødernes landsmænd.
Hvorfor bliver du nødt til at lyve ?

> Opfordrer du nu til brandstiftelse også?

Du bliver nødt til at lyve. Og du kan heller ikke læse. Står det
virkelig så slemt til ude i randområderne ?

Jeg opfordrer ikke til at brænde synagoger mv. jødehaderi. Nej. Det
gjorde den person som fødte din religion.
Ved du ingenting om Martin Luther ?

Fra : Harald Mossige

Dato : 01-05-10 21:23

Patruljen skreiv:

> [...]
>
> Jeg opfordrer ikke til at brænde synagoger mv. jødehaderi. Nej. Det
> gjorde den person som fødte din religion.

Martin Luther hadde jo syndsforlatelse, og da er jo alle slike ting
glemt. Du skjønner ikke dytt av kristendommen ;-(

Fra : Vidal

Dato : 02-05-10 11:49

Den 01-05-2010 21:39, Patruljen skrev:

> Der stod ingenting i teksten, som omhandlede - landsmænd, Du er en
> løgner -

Det lyder undeligt, læste du ikke citatet i dets kontekst:
"Du må ikke hævne dig på dine landsmænd eller bære nag til
dem; du skal elske din næste som dig selv."

> Der stod ingenting om, at teksten kun gælder jødernes landsmænd.

Jamen læs det da igen. Der er jo ikke engang punktum
mellem sætningerne, der er et semikolon. Det betyder
de to sætningerne skal læses i en sammenhæng. Det er
da elementær tekstanalyse. "Din næste" (i citatet) går
helt tydeligt på "landsmænd". Hvis der havde været punktum
eller et nyt afsnit eller havde der stået noget imellem
kunne det måske svække min læsning. Men det er der ikke.

Du er i en eller anden henseende sprogligt handicappet.

> Hvorfor bliver du nødt til at lyve ?

> Du bliver nødt til at lyve. Og du kan heller ikke læse. Står det
> virkelig så slemt til ude i randområderne ?

Kan man lyve ved at stille et spørgsmål?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 01-05-10 13:42

On 1 Maj, 10:45, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> handler man jo ud fra et selvisk motiv. I den jødiske
> forståelse udviser man næstekærlighed *for* at opnå et

Nu må du lyve igen -

> Det motiv *må* ikke indgå i den kristne forståelse, for så
> gælder det simpelthen ikke med.
>
> Så den jødiske forståelse ligger meget langt fra den kristne..

Jeg har ikke mødt jøder, som er så løgnagtige og hadefrulde, som dig.
Aldrig. På den måde har du ret -

Fra : Vidal

Dato : 02-05-10 11:58

Den 01-05-2010 21:41, Patruljen skrev:

> Nu må du lyve igen -

Hvor?

> Jeg har ikke mødt jøder, som er så løgnagtige og hadefrulde, som dig.
> Aldrig. På den måde har du ret -

Jeg er hverken løgnagtig eller hadefuld. Links tak. Hvor
giver jeg udtryk for had?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : N/A

Dato : 02-05-10 11:58

Fra : Patruljen

Dato : 02-05-10 15:10

On 2 Maj, 12:49, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> eller et nyt afsnit eller havde der stået noget imellem
> kunne det måske svække min læsning. Men det er der ikke.

Nå. Du mener, at jøder alene skal gøre mod landsmænd, som de ønsker,
at der bliver gjort mod dem selv _

> Du er i en eller anden henseende sprogligt handicappet.

Nej. Overhovedet ikke.
Skal vi forsøge at kontakte mosaisk trossamfund for at høre om dine
antisemitiske anklager er korrekte ?

> Kan man lyve ved at stille et spørgsmål?

Blev du nødt til at slette lidt ud i teksten - der. Hvor forsvandt
teksten om din religions ophavsmand mon egentlig hen -

Ved du ikke, at Martin Luther - den næstekærlige protestantiske
kristne opfordrede til at futte synagoger af ?

Og kender du virkelig ikke forskel på din Bibel og de hellige jødiske
skrifter ?