Lidt inspiration til sydeuropæisk musik
Fra : Michel

Dato : 30-04-10 09:31

Hej,

Med det forholdsvis kolde vejr, vi stadig har i slutningen, kunne jeg godt
bruge et par links til noget varmere musik.

Fx "Lambada" med Kaoma, der overraskende storhittede i 1988. Tænk det er 22
år siden. Jeg føler mig gammel
http://www.youtube.com/watch?v=5AfTl5Vg73A

Eller italienske Oliver Onions med deres "Santa Maria":
http://www.youtube.com/watch?v=ouu-kxvIhqA

Skal det være spansk Marcos Llunas og "La dueña de mis ojos" (ifølge mit
spansk: Mine øjnes herskerinde???)
http://www.youtube.com/watch?v=Qc_jUPDEC5k

Fransk måske? Jeg kom til at tænke på den vidunderlige "Le matin sur la
rivière", men der er åbenbart ingen video. Her er den tilsat lidt
Casablanca. Og der bliver ikke sunget et eneste ord på fransk...
http://www.youtube.com/watch?v=OKipQdTGQ1M

Og jeg kunne blive ved, men det skåner jeg jer for!

Hvad er jeres indfald hvad det sydeuropæiske angår? Jeg er som altid
nysgerrig...

Mange hilsner
Michel

Fra : Henning Jensen

Dato : 30-04-10 10:01

On 30-04-2010 10:31, Michel wrote:
> Med det forholdsvis kolde vejr, vi stadig har i slutningen, kunne jeg godt
> bruge et par links til noget varmere musik.

Italiensk populærmusik når ikke 'herop'. Egentlig underligt!

Mit eksempel er ikke varmere, snarere passende til vejret, isnende.

Så den første italienske komponist, jeg umiddelbart tænker på, er
Morricone. Man kan så diskutere om han er 'amerikaner' eller italiener.

Her er hans fine ballade om "Sacco Og Vanzetti":

http://www.youtube.com/watch?v=J7mtmkoZG2Y&feature=related

Og her med Joan Baez:

http://www.youtube.com/watch?v=Cl3_5X_FLwI&feature=related

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Michel

Dato : 30-04-10 19:26

> Italiensk populærmusik når ikke 'herop'. Egentlig underligt!

Jo, det gør. I min postkasse, da jeg bestiller det i Tyskland, hvor de har
meget af det. Det har nogle af de danske postordrefirmaer sikkert også,
men jeg har ikke lige tjekket.

DR har dog (surprise surprise) reduceret italiensk pop til Eros Ramazotti og
intet andet.

Mange hilsner
Michel

Fra : Henning Jensen

Dato : 30-04-10 10:19

On 30-04-2010 10:31, Michel wrote:
> Med det forholdsvis kolde vejr, vi stadig har i slutningen, kunne jeg godt
> bruge et par links til noget varmere musik.

Dit emne er en stafet værdig. Og vejret lige nu, torden og regn gør, at
man nemt kan blive hængende på YouTube.

En af mine favoritter blandt de gamle franske sangere er Tino Rossi.
(Født på Korsika). Det er ren nostalgi.

"Guitare d'amour":

http://www.youtube.com/watch?v=YikU93VumLQ&feature=related

"C'est à Capri":

http://www.youtube.com/watch?v=CzE27nroLqg&feature=related

"Tango de Marilou":

http://www.youtube.com/watch?v=p_0Rk_OhpaI&feature=related

Mange af Tino Rossi numre er lagt på Nettet under Public Domain og er
til 'Free download'

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-04-10 11:14

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad er jeres indfald hvad det sydeuropæiske angår? Jeg er som altid
> nysgerrig...

Min indgangsvinkel til sydeuropæisk musik er den glade subtropiske slager.
Man tænker automatisk på BALLERMAN MUSIKSHOW på RTL.

Nå men vi skal have noget klad slager på spansk:

LAMBADA: http://www.youtube.com/watch?v=5AfTl5Vg73A&feature=related
MACARENA: http://www.youtube.com/watch?v=sN62PAKoBfE&feature=related
LA BAMBA: http://www.youtube.com/watch?v=Jp6j5HJ-Cok&feature=related

LIMBO DANCE: http://www.youtube.com/watch?v=ggIKV-jKz_U&feature=related (Vi
må have David Hasselhoff, da hans slagermusik går sin sejrsgang over Europa
i disse dage)
LIMBO ROCK: http://www.youtube.com/watch?v=6jNaR0bJKJM&feature=related
(Jojo, men det lugter da lidt af sydlige himmelstøg)

Hvem var det der sagde "Saragossa Band". Nej, det var der ingen der gjorde,
men det må være en forglemmelse. Her er tale om tydeligt sydligt præget
slager. Dejligt. Uhmnnn. Et top-band indenfor den slags musik. Her er nogle
dejlige indslag fra "Musikantenstadl". Kræs og guf-guffe-nuf.
ZABADAK: http://www.youtube.com/watch?v=fNQV0mboKg8&feature=related
AGADOU: http://www.youtube.com/watch?v=yu54fHII5UA&feature=related
BIG BAMBO: http://www.youtube.com/watch?v=Wx434MYxF-Y&feature=related

NÅRHHHH....... det var noget i ku` li` hwa? - værsågod at nyde det.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-10 11:23

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er jeres indfald hvad det sydeuropæiske angår? Jeg er som altid
> nysgerrig...

Det er lidt af et paradoks for mig, for jeg er vild med Italien, men bryder
mig godt nok ikke om deres musik.
Der er dog et enkelt nummer, der i den "udvidede" version med nogle tungere
rytmer og guitarer, faktisk blev helt spiseligt.

"Cosa Della Vita" med Eros Ramazzotti og Tina Turner
http://www.youtube.com/watch?v=zZf_lo0Ux_8&a=D1hvy8xIt-I

/Alex

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-04-10 11:32

Michel <nosp@mthanks.dk> wrote:

> Hvad er jeres indfald hvad det sydeuropæiske angår? Jeg er som altid
> nysgerrig...

Italien:

Novembre
http://www.youtube.com/watch?v=IEIMHdeT8lI&feature=fvsr

Portugal:

Moonspell
http://www.youtube.com/watch?v=XGwWH7eqpwA

Fra : Bo Armand

Dato : 30-04-10 19:04

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er jeres indfald hvad det sydeuropæiske angår? Jeg er som altid
> [...]

Nogle italienske numre der blev spillet jævnlig på Discotekerne her i
Syd/Øst-Jylland.
Den Herrow :
http://www.youtube.com/watch?v=CqgWynH5A-M
Righeira :
http://www.youtube.com/watch?v=4IAPcn4sR0I
Spagna :
http://www.youtube.com/watch?v=QA2nXVSCcCE
Ryan Paris :
http://www.youtube.com/watch?v=nhWKsIcH5z0
Raf :
http://www.youtube.com/watch?v=bJfeyG644TU

Hilsen Bo Armand

Fra : TL

Dato : 30-04-10 21:10

On Fri, 30 Apr 2010 10:31:00 +0200, in dk.kultur.musik "Michel"
<nosp@mthanks.dk> wrote:

>Med det forholdsvis kolde vejr, vi stadig har i slutningen, kunne jeg godt
>bruge et par links til noget varmere musik.

Det her er så teknisk ikke sydeuropæisk, men fra varmere himmelstrøg
er det da.
Julieta Venegas, "Me Voy"
<http://www.youtube.com/watch?v=0v92OsaD40w>