Mat buksbom
Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 30-04-10 13:25

Jeg har to store buksbom-buske, den ene over to meter høj, den anden
omkr. en meter. De står lysmæssigt meget forskelligt og på hver sin
side af huset, men de er begge noget matte i det hele året, dvs. ikke
blanke blade, som man ellers ser, og farven er lysegrøn eller gullig,
ikke dyb mørk, som jeg ville forvente. Jeg går ud fra, de mistrives,
men på hvilken måde?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-04-10 21:06

On Fri, 30 Apr 2010 12:25:25 -0700 (PDT), Kevin Borbye Edelvang
<edelvang@gmail.com> wrote:

> [...]
>blanke blade, som man ellers ser, og farven er lysegrøn eller gullig,
>ikke dyb mørk, som jeg ville forvente. Jeg går ud fra, de mistrives,

Det er nok en kombination af to ting: Gødningsmangel og for meget sol. I
direkte sol kan buksbom blive lysegrønne, og mangler de samtidig
gødning, så kan det blive meget slemt.

Giv dem noget gødning, det vil formentlig hjælpe i løbet af noget tid,
et par måneder sikkert.
Man kan også "fuske" sig til et resultat noget hurtigere. Bland Urea i
vand og sprøjt det ud på bladene. Urea er en ren kvælstofgødning, og
buksbommen vil nu optage det gennem bladene, som derved meget hurtigt
bliver flotte grønne. Virkningen holder sig ikke så længe.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 30-04-10 14:22

On 30 Apr., 22:06, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Det er nok en kombination af to ting: Gødningsmangel og for meget sol. I
> direkte sol kan buksbom blive lysegrønne, og mangler de samtidig
> gødning, så kan det blive meget slemt.

Ja, de får nogen sol, men den største (og mest plagede) står nord for
huset og får faktisk ikke meget sol. Over halvdelen af den får aldrig
direkte sol, men det har måske ikke betydning, om det kun er noget af
planten?

> Giv dem noget gødning, det vil formentlig hjælpe i løbet af noget tid,
> et par måneder sikkert.

Hvordan gøder man sådan en krabat? Jeg har en sæk standard-NPK
stående. Skal det ind i busken? Hvor meget og hvor ofte? Den er måske
halvanden meter i diameter og klippet som søjle og er godt to meter
høj. Den anden får mere sol og er noget lavere og mindre i omkreds.

> [...]
> buksbommen vil nu optage det gennem bladene, som derved meget hurtigt
> bliver flotte grønne. Virkningen holder sig ikke så længe.

Tak for tippet, men jeg tror, jeg har tålmodighed nok til almindelig
gødning. Jeg har trods alt gloet på den nogle år nu. Troede egentlig,
at så store planter selv kunne finde den gødning, de skulle bruge, men
det er vel meget forskelligt fra art til art.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-10 07:41

On Fri, 30 Apr 2010 13:21:38 -0700 (PDT), Kevin Borbye Edelvang
<edelvang@gmail.com> wrote:

> [...]
>huset og får faktisk ikke meget sol. Over halvdelen af den får aldrig
>direkte sol, men det har måske ikke betydning, om det kun er noget af

Det er kun den del som direkte får sol som plejer at blive lysere, pga.
solen. Dine to buske mangler nok kun gødning så ... står de evt. i tør
sandet/let jord?

> [...]
>halvanden meter i diameter og klippet som søjle og er godt to meter
>høj. Den anden får mere sol og er noget lavere og mindre i omkreds.

En god håndfuld NPK er fint - fordeles rundt omkring planten, inde under
den. Rødderne på buksbom er ca. i samme omkreds som toppen af busken,
måske lidt længere ud.
Giv dem første gang nu, og igen om en måneds tid. Og muligvis igen en
lille smule en måned efter det. Men ikke for sent på sommeren.

> [...]
>at så store planter selv kunne finde den gødning, de skulle bruge, men
>det er vel meget forskelligt fra art til art.

Jeg tror nu også nok den skal blive pænere ved at få det på den
gammeldags måde, og det er lidt besværligt at skulle få fat i Urea, og
til at sprøjte det ud.

Roden på planterne kan kun nå ud i et begrænset område. Er det så en
mager jord, uden særlig meget næring i, så kan de ikke få fat i nok. Der
er jo også forskel på om de bare overlever, eller om de trives
supergodt. Dine buksbom lyder til at gro fornuftigt, men gule blade er
typisk et tegn på kvælstofmangel.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/