Vand i granitsten i haven
Fra : Michael Sørensen

Dato : 30-04-10 19:16

Hej.

Jeg har fået diverse til et "vand-noget" i indflytningsgave.

Det er en granitsøjle, e pumpe, lys osv. Gave-giveren sagde, at vi nu
blot manglede en murerbalje eller lignende, så havde vi, hvad vi skal
bruge for at lave projektet.

Vel at mærke et projekt, som jeg ingen forstand har på, da jeg aldrig
har været handy eller haft hus og have før. Og gave-giveren bor 150 km.
herfra.

Jeg har googlet en del, men ikke fundet guider, kun priser på produkter.

Er der nogen herinde, der har styr på, hvordan sådan onget laves og om
det er korrekt, at vi skal bruge en murerspand eller har en henvisning
til online guide eller lignende.

Michael

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-04-10 19:47

> Det er en granitsøjle, e pumpe, lys osv. Gave-giveren sagde, at vi nu blot
> manglede en murerbalje eller lignende, så havde vi, hvad vi skal bruge for
> at lave projektet.

Jep, og du bliver faktisk ret glad for det, når det er lavet.

> Er der nogen herinde, der har styr på, hvordan sådan onget laves og om det
> er korrekt, at vi skal bruge en murerspand eller har en henvisning til
> online guide eller lignende.

Vi købte en 90 l murbalje. Så graver man et hul der hvor den skal stå og
sætte murbaljen ned, så overkan flugter med jorden. Fyld baljen 3/4 med vand
og hæld jord omkring baljen så den står helt fast. Husk den skal stå
vandret. Pumpen skal ned i baljen, og resten afhænger lidt af hvordan du vil
have det. Vi lagde en rist hen over baljen, satte stenen på, så vandet fra
pumpen kommer op igennem stenen. Rundt om baljen plantede vi noget
stedsegrønt, som nu dækker helt hen til stenen. Sæt strøm til pumpen og nyd
det

Vi anlagde bedet i forbindelse med terrassen, da vi har en udendørs
stikkontakt der. det kan i øvrigt anbefales at man checker om det er
ledningen eller en gren, man klipper i, når der skal studses planter

Mvh Maria

Fra : Michael Sørensen

Dato : 30-04-10 19:54

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> stikkontakt der. det kan i øvrigt anbefales at man checker om det er
> ledningen eller en gren, man klipper i, når der skal studses planter

Hej Maria.

Tak for dit svar. Glæder os til at det bliver færdigt. Vi lejer et nyt
hus, hvor vi indenfor nogle grænser må ændre lidt i haven. Vi skal i
næste weekend have udvidet terassen, sat hegn op og vil så inde i et
hjørne i den afskærmede terasse have lavet det lille hyggehjørne med
granitstenen og vandet ved siden af vores solvogne :)

Nu ved jeg godt, a der ikke findes dumme spørgsmål, kun dumme mennesker,
men jeg stiller alligevel et af dem her :)

Der skal ikke granitsten eller andet i murerbaljen end vand?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-05-10 20:05

> Nu ved jeg godt, a der ikke findes dumme spørgsmål, kun dumme mennesker,
> men jeg stiller alligevel et af dem her :)
>
> Der skal ikke granitsten eller andet i murerbaljen end vand?

Nej, kun vand. Dog kan du med fordel sætte pumpen på en flise, så den ikke
står helt på bunden. Med tiden kommer der nemlig snask i vandet, og pumpen
skal renses for tit, hvis den står på bunden.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-04-10 19:59

On Fri, 30 Apr 2010 20:15:41 +0200, Michael Sørensen <spam@nej.tak>
wrote:

>Er der nogen herinde, der har styr på, hvordan sådan onget laves og om
>det er korrekt, at vi skal bruge en murerspand eller har en henvisning
>til online guide eller lignende.

Du har brug for denne:
http://nva.dk/admin/repository/templates/nva/player/?movie=sten

Og ja, det lyder rigtigt at der kun mangler en murerbalje og nok også et
låg eller gitter til den. Det afhænger af vægten på stenen.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Michael Sørensen

Dato : 30-04-10 21:16

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
>

> Og ja, det lyder rigtigt at der kun mangler en murerbalje og nok også et
> låg eller gitter til den. Det afhænger af vægten på stenen.

God video. Mange tak

Fra : Elmer Fjort

Dato : 30-04-10 22:19

"Michael Sørensen" <spam@nej.tak> skrev i en meddelelse

> God video. Mange tak

Alt efter højden på granit stenen, kan du få en holder som du skruer
fast på gitteret, og sætter stenen ned over.
Nok en god investering hvis der er børn og andre urolige elementer i
haven.

elmer

Fra : Armand

Dato : 01-05-10 15:12

Michael Sørensen skrev:

> God video. Mange tak

Jeg synes at det er hård kost for baljens kant at skulle bære hele
arrangewmentet á: risten + springvandsstenen + pynteskærver.
Risten bør være understøttet i hjørnerne af en mursten/lign. så den
akkurat løftes fri af bajlekanten!

--
Armand.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-10 16:20

On Sat, 01 May 2010 16:12:29 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>arrangewmentet á: risten + springvandsstenen + pynteskærver.
>Risten bør være understøttet i hjørnerne af en mursten/lign. så den

Det skader da helt sikkert ikke. Men det er unødvendigt, især hvis
baljen er gravet ned.Baljen kan sagtens bære det. (Og jo, det er
erfaring fra voldsomt mange af den slags opstillinger)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Grethe Hoff

Dato : 02-05-10 19:42

> [...]
>

> Og ja, det lyder rigtigt at der kun mangler en murerbalje og nok også et
> låg eller gitter til den. Det afhænger af vægten på stenen.

Er det noen der har filmet våres sten??!
Den fungerer godt, men nu ser jeg hvor vi har gjort feil også. Vi fikk ingen
netting, så vi har hatt en del problemer med sand, blader, tudser o.l.! Så i
år blir det en liten endring. Takk for videoen, Mads!
--
Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Michael Sørensen

Dato : 05-05-10 16:54

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
>

> Og ja, det lyder rigtigt at der kun mangler en murerbalje og nok også et
> låg eller gitter til den. Det afhænger af vægten på stenen.

Jeg har nu været på udkæg - forgæves.

En murerbalje til 40 liter er optimal. De har 20 liters og 65 liters,
men ingen 40 liters i Jem & Fix, Silvan og Stark. Kommer nok nogle hjem
fredag.

Men værre endnu er, at jeg nævnte 3 steder samt hvor jeg ellers har
været af andre butikker ikke har kunnet finde et gitter eller rist eller
låg til at lægge ove. Stenen er ret tung, den er en høæj søjle og er ca.
20x20 cm.

Hvor vil i anbefale at kigge efter sådan en rist? Jeg har også googlet
for at se i online butikker.

OG hvad er det for noget "net" der lægges ovenover. Så noget i Silvan i
dag, men kostede 120 kr. / meter. Var det ikke godt til formålet, synes
jeg det var mange penge, så jeg ventede med at købe det.

Håber, at I har et hjælpende svar til det med risten (og nettet)

Fra : Ole V Jensen

Dato : 05-05-10 17:15

Michael Sørensen <spam@nej.tak> wrote:

> Hvor vil i anbefale at kigge efter sådan en rist? Jeg har også googlet
> for at se i online butikker.

Rionet, eller armeringsnet, som du kan få i de fleste byggemarkeder.
Bauhaus har nogle der ikke er så store, både i galvaniseret udgave og
almindelig ubehandlet.

> OG hvad er det for noget "net" der lægges ovenover. Så noget i Silvan i
> dag, men kostede 120 kr. / meter. Var det ikke godt til formålet, synes
> jeg det var mange penge, så jeg ventede med at købe det.

Da det bare skal bruges til at forhindre at der kommer blade og andet
småt snavs ned i baljen, kan du måske bruge noget fluenet, eller andet
der nok skal være af kunststof, så det ikke mørner.

PS. Hvis jeg var dig, så ville jeg vælge en 65 liters balje. Så er der
noget ekstra vand at give af på en varm dag, hvor fordampningen kan være
stor.

mvh
Ole-J