Hvad har jeg i bilen?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-04-10 15:51

Peugeot 207, 1.6, årg. 2007:

Neden under panelet til klimaanlægget har jeg (kun) to knapper: ESP
on/off og Centrallås on/off. Fint nok, men der er også en sprække, som
ikke er vist i instruktionsbogen. Det ligner noget til et kreditkort,
men det kan jo ikke passe. Hvad kan det være?

Et par tillægsspørgsmål, hvis nogen kender dette radioanlæg (hedder
vist RD4):

I instruktionsbogen står der, at man skal indsætte en eller flere
CD'er, men jeg kan altså ikke få den til at æde mere end en.

Til højre for CD-sprækken er der en knap TA/PTY. Jeg kan Google mig
frem til, at TA er trafikmeldinger og PTY er programtype, men
instruktionsbogen nævner ikke hvad det skal bruges til og hvordan det
betjenes.

Fra : lom k

Dato : 30-04-10 19:18

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> frem til, at TA er trafikmeldinger og PTY er programtype, men
> instruktionsbogen nævner ikke hvad det skal bruges til og hvordan det

ja den er faktisk til kreditkort/benzin kort, men jeg tror nu ikke
nogen kunne finde på at bruge den til det.

Hvis det er standart radioen du har I så tager den kun en cd af gangen.
Jeg har dog oplevet at den har meget svært med at tage hjemme brændt
CD'er og har det med at lave risser i Cd-erne.

PTY er til hvis du vil finde en Nyheds kanal eller en son sender pop
musik. Men det bruges ikke særligt meget her hjemme.

mvh

Lars

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-05-10 05:34

30 Apr 2010 18:18:25 GMT skrev lom k:

>ja den er faktisk til kreditkort/benzin kort, men jeg tror nu ikke
>nogen kunne finde på at bruge den til det.

Underligt at den ikke er vist og beskrevet i instruktionsbogen. Jeg
har grublet over hvordan funktionen er, men det rækker min fantasi
ikke til. Man stikker sit VISA- eller benzinkort ind, systemet læser
strimlen eller chippen og hvad sker der så?

>Hvis det er standart radioen du har I så tager den kun en cd af gangen.
>Jeg har dog oplevet at den har meget svært med at tage hjemme brændt
>CD'er og har det med at lave risser i Cd-erne.

I instruktionsbogen er beskrevet to radiomodeller: RT3 og RD4. Da det
tydeligvist ikke er RT3 jeg har, må det jo være den anden og det meste
passer da også godt nok. RD3 fåes åbenbart i flere varianter (det står
der ikke noget om) og min er så den skrabede model, forstår jeg.

Jeg har testet et par hjemmebrændte og de spiller fint. Bliver de
ridsede og uspillelige, må jeg jo brænde nogle nye, men hvorfor laver
den ridser? Ridser opstår vel kun ved mekanisk påvirkning og ikke ved
laseraftastning af musikken.

>PTY er til hvis du vil finde en Nyheds kanal eller en son sender pop
>musik. Men det bruges ikke særligt meget her hjemme.

Aha, min radio står fast på P1 og så kan det jo være lige meget. En
enkelt gang om året kører vi til Polen. Hele vejen gennem Tyskland og
helt over til den russiske grænse passerer vi mange radiostationer,
som spiller fuldstændigt enslydende popmusik, så jeg tager en stak
CD'er med

Fra : Leo Havmøller

Dato : 01-05-10 05:58

> [...]
> ikke til. Man stikker sit VISA- eller benzinkort ind, systemet læser
> strimlen eller chippen og hvad sker der så?

Der sker ikke andet end at du ved hvor kortet er. Det er bare et hul, der er
ikke noget elektronik dernede.

Leo Havmøller.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-05-10 07:05

Sat, 1 May 2010 06:57:54 +0200 skrev Leo Havmøller:

>Der sker ikke andet end at du ved hvor kortet er. Det er bare et hul, der er
>ikke noget elektronik dernede.

Okay, tak.

Fra : Armand

Dato : 01-05-10 15:57

lom k skrev:

> ja den er faktisk til kreditkort/benzin kort, men jeg tror nu ikke
> nogen kunne finde på at bruge den til det.

Nu er det kun Sund&Bælt der herhjemme kræver betaling, men i andre
steder i verden med vid udbredelse af betalings-ruter er det praktisk
med en ordentlig aflæggeplads til det dertil hørende betalingskort hhv.
kreditkort.
Det er forøvrigt af samme grund at man også kan opleve mønt-holdere i bilen.

--
Armand.