Biler for dummies?
Fra : Peter

Dato : 30-04-10 03:32

Hej

Er der nogen som som kan anbefale en bog for dummies om biler
generelt? F.eks. hvor sidder vandpumpen, hvordan virker starteren,
hvordan virker motoren osv. Når man kører i en ældre bil er det rart
at vide hvad mekanikeren snakker om når han fejlfinder. Det gælder vel
også når man kører i en nyere bil. Jeg har ikke tænkt mig at kaste mig
ud i at reparere selv ud over at fylde luft i dækkene og benzin i
tanken.

Fra : KASO

Dato : 30-04-10 10:43

http://auto.howstuffworks.com/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-04-10 10:46

"Peter" <jesalami@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Er der nogen som som kan anbefale en bog for dummies om biler
> generelt? F.eks. hvor sidder vandpumpen, hvordan virker starteren,
> hvordan virker motoren osv.

Jeg har denne bog fra FDM (Alt om bilen), som fortæller helt basic,
hvorledes en bil generelt er opbygget. Den indeholder desuden en trouble
shooting sektion, hvis der er noget, som fejler:
http://www.qxl.dk/pris/bger-blade/teknik/trafik-og-transportmidler/cykler-motorcykler-og-biler/-fdm-alt-om-bilen-408-sider/v/an604539828/

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-04-10 15:13

Mogens (K) sendte dette med sin computer:
> [...]
> en bil generelt er opbygget. Den indeholder desuden en trouble shooting

Fra FDM og Det Bedste; har den selv

Fanema en gammel sag - nok 35 år

Dog go at kigge i fx. hvis man ikke kan huske hvilken bremsecylinder
man starter med at lufte ud

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 30-04-10 16:09

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Dog go at kigge i fx. hvis man ikke kan huske hvilken bremsecylinder man
> starter med at lufte ud

Man starter altid med en cylinder / kaliber der sidder længst væk fra
hovedcylinderen...
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-04-10 17:47

Brian Sørup kom med følgende:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Man starter altid med en cylinder / kaliber der sidder længst væk fra
> hovedcylinderen...

Ja, dét ka jeg så huske de næste 5 min., men når jeg skal skifte vædske
om et år har jeg glemt det igen igen

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-04-10 10:25

On 30 Apr., 17:08, Brian Sørup <camaropower...@hotmail.com> wrote:

> Man starter altid med en cylinder / kaliber der sidder længst væk fra
> hovedcylinderen...

Nå, du har også læst bogen ??

Og til spørgsmålet: En Haynes-manual til din bil vil fortælle hvor
stort set alt sidder. De nyere er generelt ikke gode til at hjælpe en
til ret meget andet end lige det med at udpege komponenterne, men hvis
det er det man søger er det jo godt nok...

Leo

Leo

Fra : TGJ

Dato : 30-04-10 17:39

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> til ret meget andet end lige det med at udpege komponenterne, men hvis
> det er det man søger er det jo godt nok...

Er der nogen alternativer til Haynes?

/Thomas

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-04-10 17:49

TGJ formulerede fredag:
> "Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
> En Haynes-manual til din bil vil fortælle hvor
>
> Er der nogen alternativer til Haynes?

Clymer laver noget tilsvarende på mc-fronten; ved ik om de osse laver
til biler

Endelig er der værkstedshåndbøger, men de er vist dyre hvis overhovedet
tilgængelige for alm. dødelige

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 01-05-10 15:48

Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
> til biler
>
> Endelig er der værkstedshåndbøger, men de er vist dyre hvis overhovedet

Jeg har netop erhvervet mig en Haynes-udgivelse om motorcykler: The
Motorcycle Book, der trækker læseren rundt i hele manegen.
Der MÅ findes en lignende for biler!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-04-10 18:21

Den 30-04-2010 18:38, TGJ skrev:

> Er der nogen alternativer til Haynes?

So Wirds Gemacht serien.

--
vh
Torben

Fra : Aage Andersen

Dato : 01-05-10 06:44

"Peter"
Jeg har ikke tænkt mig at kaste mig
ud i at reparere selv ud over at fylde luft i dækkene og benzin i
tanken.
Husk ogsaa at checke oliestanden og lygter.

Aage

Fra : Peter

Dato : 01-05-10 01:22

On 1 Maj, 07:43, "Aage Andersen" <aaan(REMOVE)@email.dk> wrote:
> [...]
> ud i at reparere selv ud over at fylde luft i dækkene og benzin i
> tanken.
> Husk ogsaa at checke oliestanden og lygter.

Ja, jeg kikker også efter olie og holder øje med om medtrafikanterne
blinker ad mig. Jeg forstillede mig en bog som jeg kunne tage med i
hyggehjørnet og få nogle aha oplevelser med. Man kan finde meget på
internettet, men jeg kan godt li' at ha' en bog. Jeg har en Haynes,
men det er svært at se noget på de små underbelyste billeder og det
var også en mere generel bog jeg var interesseret i. Noget i retning
af "Kvinde kend din bil" som FDM anbefaler, men den handler nok kun om
hjulskift og oliecheck og titlen tiltaler mig ikke...

Vh
Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 01-05-10 16:28

Den Sat, 1 May 2010 00:22:15 -0700 (PDT) skrev Peter:

> Ja, jeg kikker også efter olie og holder øje med om medtrafikanterne
> blinker ad mig.

Hvis man skulle blinke af alle dem hvor den ene lygte ikke virkede,
kunne man ikke lave andet.

Jeg har indtryk af at folk venter med at skifte pærer til de skal
til syn, for så mange kan der sg* heller ikke være hvor pæren lige er
sprunget.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Armand

Dato : 01-05-10 19:12

Kent Friis skrev:

> [...]
>
> Jeg har indtryk af at folk venter med at skifte pærer til de skal
> til syn, for så mange kan der sg* heller ikke være hvor pæren lige er

Og dét kan give problemer hvis man ellers kører udenfor gadebelysningens
rækkevidde!
Jeg har tage ved lære af at dovne den så længe at den anden nåede at gå
en søndag aften hvor vi i skumringstiden skulle hjem fra den anden ende
af landet
Det var tillige første gang jeg skulle have fingrene i dén detalje og
selvom 206'erens forlygtepærer kán skiftes ad traditionel vej, så er
pladsen så trang og afdækningens fixering af en karakter så man ikke
bare lige går under kølerhjelmen og skifter på gefühl i mørket første
gang

Jeg hár taget ved lære!

--
Armand.
(der forøvrigt altid den ene 'rest-pære' liggende i handskerummet for

Fra : Anders Majland

Dato : 04-05-10 12:30

> Jeg har indtryk af at folk venter med at skifte pærer til de skal
> til syn, for så mange kan der sg* heller ikke være hvor pæren lige er
> sprunget.

Eller bilen alligevel skal til service ...

Må med skam erkende at C5'en mangler lys i begge positionslys pærer foran -
og har gjort det i månedsvis .... Jeg kan ikke skifte dem selv så det er en
tur på værksted for det ...

Selvfølgelig for dårligt at de mangler men helt ærligt hvor "farlig" en fejl
er det ...

Nærlys, blinklys og bag/stoplys for vi derimod udbedret asap når de går

/A