Det skal Bibelselskabet nok sørge for -
Fra : Patruljen

Dato : 29-04-10 04:01

Hvis man skal tro Bibelen, levede Jesus et driverliv. Han gik omkring
i et eventyrland med sine tolv apostle, sine 72 disciple (Lukas
10,1-17) Lukas 10,1: Derefter udpegede Herren tooghalvfjerds andre og
sendte dem i forvejen, to og to, til alle de byer og steder, hvor han
selv agtede sig hen.

Sandheden er naturligvis, at når Jesus kunne prinse den hele livet,
skyldes det, at der var andre, der måtte arbejde. På Jesus' tid var
ca. halvdelen af befolkningen slaver, der måtte udføre det hårde,
beskidte og farlige arbejde i huset, på markerne, på byggepladsen, i
minerne, i stenbruddene og på galejerne.

Jesus' verden var fyldt med slaver. Men fremgår ikke særligt tydeligt
af Bibelen. Det skal Bibelselskabet nok sørge for.

Læs videre om de kreative oversættelser på; http://www.biblen.info/Bibelen-slaver-2.htm

Fra : Ivannof

Dato : 29-04-10 11:53

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

[...]

-------------------------

I moselovene er der masser af love for forholdet og ejerskabet til slaver,
slavinder og deres afkom. Jeg har ikke hørt noget om at disse love skulle
være annullerede i forhold til Det Ny Testamente (eller nutiden for den sags
skyld).

Hilsen Ivan

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-04-10 12:26

Ivannof skrev i

[ ... ]
> [...]
> slaver, slavinder og deres afkom. Jeg har ikke hørt noget om at disse
> love skulle være annullerede i forhold til Det Ny Testamente (eller

Har du noget der tilsiger at juridiske love for det israelitiske
statssamfund på Moses tid skulle være gældende for et statssamfund i f.eks.
Europa i dag?

Ved du også at man på GT's tid som slave og krigsfange kunne få stilling som
"statsminister" med rang lige efter kongen?

Ved du også at de israelitiske love for slaver var langt mere humane end de
omboendes ditto love?

Ved du også at slaver i det israelistiske samfund nærmest var at betragte
med ansatte/tjenere og ikke kan sammenlignes med f.eks. negerslaveriet for
nogle hundrede år siden?

Har du også bemærket at Bibelen faktisk ikke støtter tanken om slaveri, og
at det ikke er noget bud/påbud i Bibelen om at holde slaver. Men der er
regler for, at hvis man nu alligevel holder slaver, ja så skal man altså
behandle dem ordentligt.

Og hvilket budskab har så disse regler om slaver for os der lever i dag?
Ganske enkelt dette: Er vi arbejdsgivere skal vi behandle vores ansatte
ordentligt og give dem ordentlige arbejdsvilkår. Vi skal behandle vore
mennesker ordentligt og anstændigt.

Vi skal jo iøvrigt ikke glemme at f.eks. Mosebøgerne og de deri indeholdt
love m.v. er skrevet til indbyggerne i Israel i en bestemt historisk periode
og i en bestemt kulturkontekst. Alle stater/lande lever/eksisterer i en
kontekst og sameksistens med andre lande/stater - både engang og i dag.
Staters/landes love for intern og ekstern sameksistens afspejler den
kontekst de eksisterer i.

Dette er blot ét af flere forhold man skal holde sig for øje hvis man vil
undgå at få disse tekster helt galt i halsen.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : N/A

Dato : 29-04-10 22:30

Fra : N/A

Dato : 29-04-10 22:30

Fra : Ivannof

Dato : 03-05-10 15:32

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har du noget der tilsiger at juridiske love for det israelitiske
> statssamfund på Moses tid skulle være gældende for et statssamfund i

Vil det sige at biblen er annulleret, hvis nugældende love går imod
moseloven?

> Ved du også at man på GT's tid som slave og krigsfange kunne få stilling
> som "statsminister" med rang lige efter kongen?

Nej, det ved jeg ikke. Det lyder som slaven ikke er en slave og at man i
biblen har brugt et forkert fagudtryk. Måske var det løn-slave man skulle
have brugt?

> Ved du også at de israelitiske love for slaver var langt mere humane end
> de omboendes ditto love?

Hej. Er det et relevant emne?

> Ved du også at slaver i det israelistiske samfund nærmest var at betragte
> med ansatte/tjenere og ikke kan sammenlignes med f.eks. negerslaveriet for
> nogle hundrede år siden?

Altså "løn-slaver"?

> [...]
> at det ikke er noget bud/påbud i Bibelen om at holde slaver. Men der er
> regler for, at hvis man nu alligevel holder slaver, ja så skal man altså

Vi har også her i nutiden snakket om prostituerede skal betale B-skat.
Argumenterne har meget gået på at hvis samfundet kræver skat, så godkender
og lovliggør samfundet også aktiviteten.

Forskellen på slaver og lønslaver er vel at sidstnævnte kan sige op!?

> [...]
> Ganske enkelt dette: Er vi arbejdsgivere skal vi behandle vores ansatte
> ordentligt og give dem ordentlige arbejdsvilkår. Vi skal behandle vore

Så skulle man nok skrive det ind i biblen. Umiddelbart får man mere
indtrykket af at Gud godkender det inhumane slaveri!

> [...]
> i en kontekst og sameksistens med andre lande/stater - både engang og i
> dag. Staters/landes love for intern og ekstern sameksistens afspejler den

Det er selvfølgeligt rigtigt. Det efterlader mig med en kristen bibel, som
indeholder både Gamle og Nye Testamente, som hvis jeg forstår dig ret - er
forældet?

> Dette er blot ét af flere forhold man skal holde sig for øje hvis man vil
> undgå at få disse tekster helt galt i halsen.

Det er lidt svært at undgå hvis man læser den for pålydende. Men hvor meget
bibel er der tilbage, når akademikere har udlagt hvad forfatterne EGENTLIG
mente. Dét er jo også en måde at genskrive eller revidere biblen på. Skal vi
hellere tro på nutidige akademikere, der har lært at vride teksten til at
betyde hvad de selv mener eller skal man holde sig til originalen.

Livet er ikke nemt

Hilsen Ivan

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-05-10 17:16

Ivannof skrev i

[ ... ]
> Det er lidt svært at undgå hvis man læser den for pålydende.

Hvor mange tekster fra oldtiden læses og bliver troet fuldstændigt
bogstavtro?

Sprog undergår forandringer, og dette skal der altså tages hensyn til når
oldtidstekster læses og oversættes.

> Skal vi hellere tro på nutidige akademikere, der
> har lært at vride teksten til at betyde hvad de selv mener

Hvad med i stedet at sætte sin lid til de dygtige og seriøse
nutidsakademikere der IKKE vrider teksten til at betyde hvad de selv mener,
men i stedet gør en ihærdig indsats for at formidle tekstens budskab og
indhold på en måde nutidsmennesker kan forstå.

> eller skal
> man holde sig til originalen.

Vi skal holde os til "originalen" idet vi naturligvis skal tage hensyn til
at noget af teksten er helt op til 3.500 år gammel og skrevet i en helt
anden kultur. Og sådanne oldtidstekster skal læses ud fra deres egen
kontekst, både hvad tid og kultur angår.

Desværre er det en meget udbredt praksis hos ekstremistiske ateister (jeg
regner IKKE dig til denne gruppe), at "forlange" at de bibelske tekster skal
forstås helt uden hensyn til at der er tale om oldtidstekster. Og man
"nægter" at ville forstå at man naturligvis skal behandle disse tekster
historievidenskabeligt med de helt samme forskningsværktøjer og -metoder som
med andre oldtidstekster.

Skulle alle oldtidstekster behandles på samme måde som de behandler de
bibelske tekster ville der næppe være blot en enkelt linie tilbage i
oldtidsteksterne der ville blive tilbage som blot nogenlunde troværdig.

Fra : Ivannof

Dato : 04-05-10 23:03

> [...]
> bibelske tekster ville der næppe være blot en enkelt linie tilbage i
> oldtidsteksterne der ville blive tilbage som blot nogenlunde troværdig.

Jeg tror heller ikke at jeg henregner mig til ateisternes rækker, for jeg
har vel egentlig noget jeg tror på. Ellers ville denne gruppe også være helt
hen i vejret at skrive i. Men når du nu skriver at man skal kigge på den
originale bibel gennem et filter, som tager hensyn til tid og sted, så kan
jeg blive meget i tvivl om hvad teksten rent faktisk vil sige mig. Så kunne
man mene at den veluddannede akademiske præst i den nærliggende kirke er den
man kunne gå til i udlægningen af teksten for at få den perspektiveret til
handle om det at være kristen i dag. Jeg synes bare altid at hvis jeg hører
ordentlig efter en prædiken, så har jeg lyst til at stå op og sige:"Nej, det
kan du altså ikke mene!"

Du kan da få et eksempel. "Og Jesus sagde: Du skal elske din næste som dig
selv!" Den har jeg fået udlagt adskillige gange til at handle om at man skal
gøre hvad man kan for næsten, mens man skal glemme alt om sig selv. I min
verden synes jeg at Jesus er rigtig fornuftig, fordi han lige som jeg synes
at man ikke kan gøre noget for andre hvis man hader eller ringeagter sig
selv. Jeg ser det Jesus siger som at han tager udgangspunkt i at folk elsker
sig selv og synes det er fint, hvis det så også kunne gælde de andre med.
Det synes jeg, men det har jeg ikke hørt en præst sige endnu. Og det gør mig
noget vælen ved at skulle have præsten som mellemled mellem mig og en
eventuel Gud, når jeg føler at præsten er blevet uddannet ihjel og
misrepresenterer sin religion. Så har jeg kun den originale (oversatte)
tekst tilbage, som jeg så også har nogle reservationer overfor som tidligere
nævnt.

Så der er gode grunde til at man nemt kan blive indfanget af de nyreligiøse.
Her er der originalmateriale i nutidig form. Men så er der jo så også andre
hager ved det, bl.a. at man skal elske sin guru højere end alt andet, og det
er jo svært når man tager udgangspunkt i at "elske sig selv"!

Det er sgu ikke nemt!

Hilsen Ivan

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-05-10 11:31

Ivannof skrev i

[ ... ]
> [...]
> som dig selv!" Den har jeg fået udlagt adskillige gange til at handle
> om at man skal gøre hvad man kan for næsten, mens man skal glemme alt

Ja, den udlægning er jo slet ikke i harmoni med tekstens indhold. Uanset om
vi læser den i nutidskontext eller i oprindelig kontext.

> [...]
> at han tager udgangspunkt i at folk elsker sig selv og synes det er
> fint, hvis det så også kunne gælde de andre med. Det synes jeg,

Det er jo slet ikke nogen dårlig udlægning af teksten - tvært imod. Du tager
jo her netop udgangspunkt i teksten og den situation teksten optræder i.

> [...]
> ved at skulle have præsten som mellemled mellem mig og en eventuel
> Gud, når jeg føler at præsten er blevet uddannet ihjel og

Jeg vil kraftigt anbefale dig at glemme alt om at have præster (uanset
kirkeretning eller trossamfund) til at være mellemænd mellem dig og Gud.

> Så har jeg kun den originale
> (oversatte) tekst tilbage, som jeg så også har nogle reservationer
> overfor som tidligere nævnt.

Det er altid godt med en sund og saglig skepsis. Den vil ikke lede på
afveje.

En usund og usaglig fordomsfuld skepsis bringer aldrig "sandheden" frem og
leder kun til et forkert focus.

> Så der er gode grunde til at man nemt kan blive indfanget af de
> nyreligiøse.

Man skal altid passe på ikke at blive indfaget af nogen, uanset om det er
nyreligiøse eller gammelreligiøse eller areligiøse osv.

[ ... ]
> Det er sgu ikke nemt!

Nej, det er ikke nemt. Og der er heller aldrig nogen der har lovet at det
skulle være nemt

Fra : Patruljen

Dato : 29-04-10 05:07

On 29 Apr., 12:52, "Ivannof" <ivan...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> være annullerede i forhold til Det Ny Testamente (eller nutiden for den sags

Nu er Moseloven - de 10 bud - ligefrem en del af folkekirkens
bekendelsesskrifter. Så den del er næppe ophævet -

Det er i det hele taget særdeles uvist, hvad der egentlig er ophævet
og hvad som ikke er -
Jesus sagde selv, at ikke en tøddel af loven skulle forgå, før altting
var sket - Han sagde ifølge samme bibel også - at han ikke var kommet
for at nedbryde loven.

Det forhindrer naturligvis ikke kristne i at mene noget andet -

Fra : Patruljen

Dato : 29-04-10 06:09

On 29 Apr., 13:25, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> [...]
> at det ikke er noget bud/påbud i Bibelen om at holde slaver. Men der er
> regler for, at hvis man nu alligevel holder slaver, ja så skal man altså

Biblen støtter ikke tanken om at holde slaver fordi den ikke fortæller
at man skal - must - holde slaver ?

Her er en dirkete tilladelse fra Gud - du kan frit købe af folkene
omkring os.
Der er ikke en eneste indsigelse fra Gud mod at tage slaver - når blot
det ikke er landsmænd.

Der er altså intet som hindrer, at du tager 3 - 5 svenskere som slaver
og 10 - 12 nordmænd. Blot skal du ikke formaste dig til at holde -
danske - slaver. Gud giver dig reelt tilladelse til at trække en
svensker hjem og sexslave rundt med hende efter humør -

3 Mosebog 25,44 De trælle og trælkvinder, du vil have, kan I købe af
folkene omkring jer.
3 Mosebog 25,45 Også af efterkommerne af de tilflyttere, der bor som
gæst hos jer, og af deres familier hos jer, dem som bliver født i
jeres land, kan I købe trælle. De skal være jeres ejendom,
3 Mosebog 25,46 og I kan lade dem gå i arv til jeres børn efter jer,
når de skal arve ejendom; dem kan I for altid bruge til trællearbejde.
Men jeres landsmænd, israelitterne, må I ikke underkue med vold.

Fra : Vidal

Dato : 29-04-10 15:08

Den 29-04-2010 14:08, Patruljen skrev:

> [...]
> når de skal arve ejendom; dem kan I for altid bruge til trællearbejde.
> Men jeres landsmænd, israelitterne, må I ikke underkue med vold.

Praksis viser noget andet. Eller har du oplevet anderledes
i Israel, som jeg forstår det, har du selv været i Israel.

Hvordan forholder de sig til de forskrifter. Tager de slaver
hos deres nabofolk.

Hvis de ikke følger dem, hvordan/hvorfor forestiller du dig,
vi skulle skulle gøre det.

Jesus gav os kristne en anden udlægning af loven, end den
jøderne dyrker. Det er svært at forstå, ikke? Men det er
hele pointen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 29-04-10 07:42

> [...]
>
> Har du noget der tilsiger at juridiske love for det israelitiske
> statssamfund på Moses tid skulle være gældende for et statssamfund i f.eks.

Nå - ja. Nu er biblen pludselig ikke blot poetiske formuleringer. Det
er heller ikke Guds ord - nær nej. Nu er Biblen sørme at betragte som
statslig jura :)

Sikke noget fnidder at ryste af sig -

> Ved du også at man på GT's tid som slave og krigsfange kunne få stilling som
> "statsminister" med rang lige efter kongen?

Uha- uha. Jo - Slaverne har sandelig haft en lys fremtid ?

> Ved du også at de israelitiske love for slaver var langt mere humane end de
> omboendes ditto love?

Hvordan - mere humane ?
Endnu et løst skud fra hoften, måske.

> Ved du også at slaver i det israelistiske samfund nærmest var at betragte
> med ansatte/tjenere og ikke kan sammenlignes med f.eks. negerslaveriet for
> nogle hundrede år siden?

Suk -
Det er det rene løgn.

> [...]
> at det ikke er noget bud/påbud i Bibelen om at holde slaver. Men der er
> regler for, at hvis man nu alligevel holder slaver, ja så skal man altså

1 Mosebog 24,35 Herren har velsignet min herre, og han er blevet meget
velstående. Han har givet ham får og køer, sølv og guld, trælle og
trælkvinder, kameler og æsler.

Gud uddeler slaver og sexslaver, men han støtter ikke slaveri -

> [...]
> Ganske enkelt dette: Er vi arbejdsgivere skal vi behandle vores ansatte
> ordentligt og give dem ordentlige arbejdsvilkår. Vi skal behandle vore

Sig mig - har du aldrig læst i Biblen, Andreas ?

Mosebog 21,20 Når en mand slår sin træl eller trælkvinde med sin stok,
så de dør på stedet, skal det hævnes.
2 Mosebog 21,21 Men lever de en dag eller to, skal det ikke hævnes.
Det er jo hans egne penge, det drejer sig om.

Det er iorden at tæske sine slaver, så de kan holde sig i live i 48
timer. Det er ikke iorden a tæske sine slaver, så de dør på stedet.

Det er en fin retningslinie for arbejdsgivere - det er klart.

> [...]
> kontekst og sameksistens med andre lande/stater - både engang og i dag.
> Staters/landes love for intern og ekstern sameksistens afspejler den

Sådan kan vi altså afskrive Biblens indhold. Det er alt sammen bare
nogle tekster fra bronchealderen....

:)

Men det er natuligvis ikke alt sammen, som kan kasseres på den
bekostning, det er klart. Noget er poesi - andet er benhårde facts.
Den evindelige sang fra kristne fanatikere... Der er ingen saglighed
tilstede overhovedet -

> Dette er blot ét af flere forhold man skal holde sig for øje hvis man vil
> undgå at få disse tekster helt galt i halsen.

Husk det med konteksten - måske kan det også lette lidt på sagerne.

Fra : N/A

Dato : 29-04-10 15:08

Fra : Patruljen

Dato : 29-04-10 08:40

On 29 Apr., 16:07, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Praksis viser noget andet. Eller har du oplevet anderledes
> i Israel, som jeg forstår det, har du selv været i Israel.

Ja - jeg har boet i Kibbutz Haon i Jordan dalen v. foden af Golan og
den gamle grænse til Syrien i et halvt års tid. Og iøvrigt vandret
omkring dernede fra Suez til Libanon - fra Middelhavet til Det Røde
hav i nogenlunde ligeså lang tid -

Men nu er Biblen ikke rettet mod mosaiske trossamfund. Biblen tilhører
de kristne - det kan du vel ikke benægte ?

> Hvordan forholder de sig til de forskrifter. Tager de slaver
> hos deres nabofolk.

Jeg aner ikke, om de foreskrifter er ens i mosaiske skrifter -

> Hvis de ikke følger dem, hvordan/hvorfor forestiller du dig,
> vi skulle skulle gøre det.

Jeg forestiller mig ikke, at fordi jøder ikke overholder de kristnes
Bibel, så behøver de kristne heller ikke gøre det -

> Jesus gav os kristne en anden udlægning af loven, end den
> jøderne dyrker. Det er svært at forstå, ikke? Men det er
> hele pointen.

Det er svært at forstå, at Jesus ophævede de skrifter, som din kirke
bekender sig til og iøvrigt anpriser som bekendelsesskrifter. Jo -

Især da Jesus ingen steder overhovedet fortæller at lovene er ophævet
- men faktisk tværtimod beretter at han ikke ændrer på en milimeter.

Hvorfor overhovedet bekendte sig til moseloven, når du alligevel
mener, at den er værdig til skrot ?

Er din Bibel opdelt i henholdsvis juridiske statsanliggender - skøn
voldspoesi og hard-core facts ?
Det står måske i indholdsfortegnelsen -

Fra : Vidal

Dato : 29-04-10 22:30

Den 29-04-2010 16:40, Patruljen skrev:

> [...]
> den gamle grænse til Syrien i et halvt års tid. Og iøvrigt vandret
> omkring dernede fra Suez til Libanon - fra Middelhavet til Det Røde

Hvordan får du så de tågetanker om GT.

> Men nu er Biblen ikke rettet mod mosaiske trossamfund.

Hvordan forstås??? GT *er* den jødiske bibel.

> Biblen tilhører
> de kristne - det kan du vel ikke benægte ?

Du overrasker mig. Hvilket skrift tror du, GT er oversat
efter?

> Jeg aner ikke, om de foreskrifter er ens i mosaiske skrifter -

Ens foreskrifter? Tilsyneladende mener du, kristne skal følge
moseloven, men at jøderne ikke gør/skal det? Du udviser en utrolig
mangel på forståelse for både kristendom og jødedom.

> Jeg forestiller mig ikke, at fordi jøder ikke overholder de kristnes
> Bibel, så behøver de kristne heller ikke gøre det -

Når Jesus gav en kristen forståelse, så er det jo ikke
for at de kristne skal have en bogstavelig forståelse
af GT, men selvfølgeligt ... Hvorfor skulle jøderne
overholde de kristnes bibel, hvad du så end mener med
det udtryk?

Jeg forstår ikke din tankegang overhovedet????

Sådan noget sludder kan du vist ikke finde finde nogen dokumentation
for, end ikke på din yndlingsateist-side. Så dum er den alligevel
ikke.

> [...]
>
> Især da Jesus ingen steder overhovedet fortæller at lovene er ophævet
> - men faktisk tværtimod beretter at han ikke ændrer på en milimeter.

Du fatter ikke, det Jesus sagde, ergo du forstår ikke
kristendommen. Jesus forklarer side efter side, hvordan
moseloven skal forstås. Derfor hvis vi overholder moseloven,
som Jesus forklarede den, er det da meget logisk, den ikke
er ophævet.

> Hvorfor overhovedet bekendte sig til moseloven, når du alligevel
> mener, at den er værdig til skrot ?

Det har jeg vist ikke udtalt mig om. Nu deler du synspunkt
med Andreas Falck, morsomt nok. Men når jeg bliver angrebet
af både ateister og fundamentalister, står jeg nok det helt
rigtige sted.

> Er din Bibel opdelt i henholdsvis juridiske statsanliggender - skøn
> voldspoesi og hard-core facts ?

Far out. Er det det nye testamente, du opdeler på den måde?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-04-10 23:54

Vidal skrev i

[ ... ]
> Du udviser en utrolig
> mangel på forståelse for både kristendom og jødedom.

Han har hverken forståelse eller viden om hverken kristendommen, jødedommen
eller de bibelske skrifter.

Fra : N/A

Dato : 30-04-10 10:43

Fra : Patruljen

Dato : 29-04-10 17:18

On 29 Apr., 23:29, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Hvordan får du så de tågetanker om GT.

Jeg citere direkte fra din Bibel - Villy. Hvis du mener, at din bibel
er om - tågesnak - så skal jeg ikke modsige dig.

> Hvordan forstås??? GT *er* den jødiske bibel.

Så nu er GT pludselig ikke den ene halvdel af den kristne bibel ?

> Du overrasker mig. Hvilket skrift tror du, GT er oversat
> efter?

Du svarer ikke -
Er GT en del af din kristne bibel eller har du måtte rive den over på
midten ?

> Ens foreskrifter? Tilsyneladende mener du, kristne skal følge
> moseloven, men at jøderne ikke gør/skal det? Du udviser en utrolig
> mangel på forståelse for både kristendom og jødedom.

Jeg mener ikke, at hverken kristne eller jøder skal følge GT :)
Jeg undrer mig over, at kristne kan mene, at de skal følge 5 - 9
kapitler og ignorere resten.

Fortæl. Er de poetiske vers mærket op med en særlig kursivskrift -
mens genesis er farvet med konkret-operationel ?

Hvordan bærer I jer ad med at skelne - og prøv så at svar for en gangs
skyld.

> [...]
> af GT, men selvfølgeligt ... Hvorfor skulle jøderne
> overholde de kristnes bibel, hvad du så end mener med

Det er dig, som ustandselig blander jøder ind i sagen. Jeg er
fuldstændig ligeglad med jødernes religion i denher sammenhæng. Jeg
skriver om din -

Jeg kan godt læse og se, at du helst smider GT ud med badevandet. Og
det er også et klogt træk af dig, det er jo den ene opfordring til
mord og voldtægt med Guds billigelse after den anden. Men nu er det
sådan, at moselove er en del af de kristne bekendelsesskrifter, så du
kan ikke slippe af med problemet - så let - vel. Og hvor er Falck og
KAZ i den forbindelse ?

> Jeg forstår ikke din tankegang overhovedet????

Du forsøger at undgå pointen. og det forstår jeg sandelig godt.

> Sådan noget sludder kan du vist ikke finde finde nogen dokumentation
> for, end ikke på din yndlingsateist-side. Så dum er den alligevel
> ikke.

Naturligvis er der ingen dokumentation for dit udenoms-fnidder. Det er
måske lidt vel meget forlangt -

> [...]
> moseloven skal forstås. Derfor hvis vi overholder moseloven,
> som Jesus forklarede den, er det da meget logisk, den ikke

Den er ikke ophævet, men du river helst Biblen over på midten og
kasserer GT. Hvordan tror du, at Jesus vil have det med, at du dumper
det, som han ikke har ophævet ?

Hvad forklarer Jesus om de ting og citater, jeg har sat ind her ?
Citer venligst - jeg venter i spænding.

> Det har jeg vist ikke udtalt mig om. Nu deler du synspunkt
> med Andreas Falck, morsomt nok. Men når jeg bliver angrebet
> af både ateister og fundamentalister, står jeg nok det helt
> rigtige sted.

Jeg deler ikke synspunkt med Falck - overhovedet ikke. Jeg er optaget
af Falcks skelnen mellem voldspoesi - statsjura og naturvidenskabelige
sandheder.

Der findes ikke en sådan opdeling i mine bibler. Det gør der næppe
heæer i hans eller i din. Ikke desto mindre kan i skelne. Eller du
tilhører en kirke, som bekender sig til moseloven, men gerne smider
hele baduljen i skraldespanden. Falck beretter om skønpoesi, statsjura
og benhårde facts - altså en opdeling af GT i minimum 3 kategorier.

Hvor finder man belæg for den slags eller er det bare noget der
foregår pr.automatisk bekvemmeligheds strategi ?

> Far out. Er det det nye testamente, du opdeler på den måde?

Jeg er glad for, at du medgiver at en sådan opdeling er langt ude.
Spørgsmålet er derfor, hvorfor kristne konstant fortæller et noget er
poesi, mens andet er statsjura og skabelsesberetningen er hard-core
facts.

Jeg mener, hvis Genesis er facts - hvorfor så ikke lige smutte omkring
Sverige og gafle et par sexslaver og lidt slavearbejdskraft til
markarbejdet ?

Hvis de ikke er kristne giver Gud ligefrem lov til at myrde 3 - 7
landsbyer på vejen. Det er da nogle ret fine muligheder -

Fra : Vidal

Dato : 30-04-10 10:43

Den 30-04-2010 01:17, Patruljen skrev:

> Jeg citere direkte fra din Bibel - Villy. Hvis du mener, at din bibel
> er om - tågesnak - så skal jeg ikke modsige dig.

Jeg ville også kunne citere koranen for dig. Sikkert
også uden nogen form for relevans.

> Så nu er GT pludselig ikke den ene halvdel af den kristne bibel ?

Kunne du forestille dig, den er begge dele? Eller er
du ude af stand til at rumme det?

> Du svarer ikke -
> Er GT en del af din kristne bibel eller har du måtte rive den over på
> midten ?

GT er hele jødernes bibel, de kristnes halve. Har du
virkeligt ikke forstået det. Hos kristne perspektiveres
GT af NT. Det var det Jesus gjorde. Jøderne har ikke
denne perspektivering.

> Jeg mener ikke, at hverken kristne eller jøder skal følge GT :)
> Jeg undrer mig over, at kristne kan mene, at de skal følge 5 - 9
> kapitler og ignorere resten.

Hvad er det for kapitler, du tænker på? Jesus forklarede,
hvordan GT skulle forstås. Så enkelt er det.

> Fortæl. Er de poetiske vers mærket op med en særlig kursivskrift -
> mens genesis er farvet med konkret-operationel ?

Jeg aner ikke, hvad du taler om, mon ikke du skal
have fat i Falck her?

> Hvordan bærer I jer ad med at skelne - og prøv så at svar for en gangs
> skyld.

Spørg Falck, jeg er ikke ansvarlig for hans synspunkter,
det er jo netop det, jeg har diskuteret med ham, din tosse.

> Det er dig, som ustandselig blander jøder ind i sagen. Jeg er
> fuldstændig ligeglad med jødernes religion i denher sammenhæng. Jeg
> skriver om din -

Du citerer lystig fra jødernes bibel, der rummer
jødernes religion og så er du ligeglad??

Ved du ikke Jesus forklarede, hvordan moseloven
retteligt skal forstås?

> Jeg kan godt læse og se, at du helst smider GT ud med badevandet. Og
> det er også et klogt træk af dig, det er jo den ene opfordring til
> mord og voldtægt med Guds billigelse after den anden.

Jeg smider ikke GT ud, jeg læner mig op ad Jesus'
forståelse af den, det er det man kalder kristendom.

> Men nu er det
> sådan, at moselove er en del af de kristne bekendelsesskrifter, så du
> kan ikke slippe af med problemet - så let - vel. Og hvor er Falck og
> KAZ i den forbindelse ?

Der er ikke noget problem. Jesus viste klart, hvordan
moseloven skal forstås.

> Du forsøger at undgå pointen. og det forstår jeg sandelig godt.

Du ser det måske som en pointe, men det dybt forfejlet,
sikkert forårsaget af du ikke aner, hvad kristendom er.

> Naturligvis er der ingen dokumentation for dit udenoms-fnidder. Det er
> måske lidt vel meget forlangt -

Dokumenter dine påstande eller hold din kæft.

> Den er ikke ophævet, men du river helst Biblen over på midten og
> kasserer GT. Hvordan tror du, at Jesus vil have det med, at du dumper
> det, som han ikke har ophævet ?

Jeg tror, Jesus vil have det fint med, jeg forstår GT
efter hans anvisninger.

> Hvad forklarer Jesus om de ting og citater, jeg har sat ind her ?
> Citer venligst - jeg venter i spænding.

Det er såmænd meget simpelt. Har du hørt om næstebudet?
Med det forklares hele GT.

> Jeg deler ikke synspunkt med Falck - overhovedet ikke. Jeg er optaget
> af Falcks skelnen mellem voldspoesi - statsjura og naturvidenskabelige
> sandheder.

Så snak med ham om det.

> [...]
> heæer i hans eller i din. Ikke desto mindre kan i skelne. Eller du
> tilhører en kirke, som bekender sig til moseloven, men gerne smider

Det har du igen helt, fuldstændigt misforstået, som
forklaret i dette indlæg adskillige gange.

> Falck beretter om skønpoesi, statsjura
> og benhårde facts - altså en opdeling af GT i minimum 3 kategorier.

Der er mange kategorier af fortællinger i GT. Men
det er åbenbart også forbigået din forståelse. Det
er såmænd simpelt nok at adskille, hvis man forstår
genreopdeling, men det er efter alt at dømme ikke din
stærke side.

> Hvor finder man belæg for den slags eller er det bare noget der
> foregår pr.automatisk bekvemmeligheds strategi ?

Det er vist bare noget, der hører til almen dannelse.

> [...]
> Spørgsmålet er derfor, hvorfor kristne konstant fortæller et noget er
> poesi, mens andet er statsjura og skabelsesberetningen er hard-core

Det er din forståelse, der simpelthen er så langt ude.
Man skulle tro et normalt begavet menneske forstår det
umiddelbart.

> Jeg mener, hvis Genesis er facts - hvorfor så ikke lige smutte omkring
> Sverige og gafle et par sexslaver og lidt slavearbejdskraft til
> markarbejdet ?

Det er nok dér, næstebudet kommer ind? Ville du
spørge jøderne om det samme? Skulle de lige gafle
nogle sexslaver blandt palæstinenserne?

> Hvis de ikke er kristne giver Gud ligefrem lov til at myrde 3 - 7
> landsbyer på vejen. Det er da nogle ret fine muligheder -

Mener du, for jøderne er der fine muligheder?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : N/A

Dato : 30-04-10 22:22

Fra : Patruljen

Dato : 30-04-10 09:54

On 30 Apr., 11:42, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Jeg ville også kunne citere koranen for dig. Sikkert
> også uden nogen form for relevans.

Ja. Det er din ynglingsbeskæftigelse. Sniksnak og løgnagtige ordflomme
-

Fra : Patruljen

Dato : 30-04-10 11:09

> Jeg ville også kunne citere koranen for dig. Sikkert
> også uden nogen form for relevans.

Sikkert. Du kan sjældent ret meget andet end at snik-snakke om
irrelevante ting, når du konfronteres med dine egne hyklerier :)

> Kunne du forestille dig, den er begge dele? Eller er
> du ude af stand til at rumme det?

Gt optræder ikke i mosaisk religion. Thoraen omhandler alene de 5
Mosebøger..
Kan du ikke skelne mellem kristendom og mosaisk trossamfund ?

> GT er hele jødernes bibel, de kristnes halve. Har du
> virkeligt ikke forstået det. Hos kristne perspektiveres
> GT af NT. Det var det Jesus gjorde. Jøderne har ikke
> denne perspektivering.

Der er ingenting, som hedder " Jødernes bibel". Det er blot endnu en
af dine imaginære forestillinger -

http://www.religion.dk/artikel/248272:
Thoraen er - en del - af GT. Som du kan se har jeg citeret fra de
kristne skrifter. Ikke fra de jødiske hellige skrifter.
Hvorfor vil du gerne anklage jøderne for at dyrke den samme volds-
poesi, som de kristne ?

Er du en jødehadende antisemit, siden du løgnagtigt tillægger dem din
egen religions forkærlighed for voldspoesi ?

> Hvad er det for kapitler, du tænker på? Jesus forklarede,
> hvordan GT skulle forstås. Så enkelt er det.

Ja - det påstår du. Og jeg har bedt dig citere ham. Det har du ikke
gjort - vel - ?

> Jeg aner ikke, hvad du taler om, mon ikke du skal
> have fat i Falck her?

Du er jo en del af dender poetiske voldsdyrkelse.

> Spørg Falck, jeg er ikke ansvarlig for hans synspunkter,
> det er jo netop det, jeg har diskuteret med ham, din tosse.

Hvis der er nogen her som er tossede, så er det dig,Falck og Kaz.
Du benægter at du er en poetisk voldsforherliger -

> Du citerer lystig fra jødernes bibel, der rummer
> jødernes religion og så er du ligeglad??

Jeg citerer ikke fra Thoraen. Er du dum eller er du analfabet ? Ganske
vist har jeg læst at uddannelsesniveaut ikke er højt i randområderne,
men du behøver da ikke reklamere med din dumhed -

Jeg citerer fra din Bibel. Har du aldrig læst i den ?
Du kan finde hele samlingen af voldspoetiske røverhistorier - her;
http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx

> Ved du ikke Jesus forklarede, hvordan moseloven
> retteligt skal forstås?

Nej - det ved jeg ikke. Jeg har bedt dig citere ham adskillige gange
fremfor at sidde der og benægte at GT er halvdelen af de kristne
skrifter - men du har ikke så let ved det.

> Jeg smider ikke GT ud, jeg læner mig op ad Jesus'
> forståelse af den, det er det man kalder kristendom.

Du har netop fortalt, at GT er jødernes bibel. Er du også dement ?

> Der er ikke noget problem. Jesus viste klart, hvordan
> moseloven skal forstås.

Du bliver ved med at påstå og du bliver ved med at lyve.
Det er måske derfor tilgivelsen er så vigtig for jer kristne.

I har behov for en tilgivelse, så I kan lyve, benægte, tilsvine og
dyrke voldspoesi ?

> Du ser det måske som en pointe, men det dybt forfejlet,
> sikkert forårsaget af du ikke aner, hvad kristendom er.

Jeg aner ikke hvad kristendom er ?
Jeg kan eksempelvis kikke på dig og Falck. Og jeg har dermed frit
udsyn over elendigheden :)

> Dokumenter dine påstande eller hold din kæft.

Jeg skal ikke dokumentere dine løgne - Villy.

> Jeg tror, Jesus vil have det fint med, jeg forstår GT
> efter hans anvisninger.

Efter hans anvisninger? Jeg må grine - højt og længe.

Jesus giver ingen anvisninger, som du kan prale med at have forstået.
Du er en løgnagtiog hykler. Den slags er bestemt ikke anvist af Jesus.

> Det er såmænd meget simpelt. Har du hørt om næstebudet?
> Med det forklares hele GT.

Nå. Ja. Det er også vældigt næstekærlige ting, der er beskrevet i
jeres voldspoetiske tekster. Ærligt talt - Satans Bibel er ikke så
voldsforherligende som den kristne Bibel.

> Så snak med ham om det.

Du er en del af kristendommen. Det har du måske glemt ?

> Det har du igen helt, fuldstændigt misforstået, som
> forklaret i dette indlæg adskillige gange.

Du har netop fornægtet GT og løgnagtigt kastet voldsforherligelsen på
jødernes skuldre -
Er du også dement ?

> [...]
> er såmænd simpelt nok at adskille, hvis man forstår
> genreopdeling, men det er efter alt at dømme ikke din

Hvor er der skrevet om - genrer ?
I indholdsfortegnelsen eller i dit, Falcks og Kaz`s syge sind ?

> Det er vist bare noget, der hører til almen dannelse.

Nej -´imaginære - opdelinger har ikke meget med almen-dannelse at
gøre. Imaginære forestillinger har mere med psykiatriske afdelinger,
angstdæmpende medicin og behandling at gøre -

> Det er din forståelse, der simpelthen er så langt ude.
> Man skulle tro et normalt begavet menneske forstår det
> umiddelbart.

Du kan jo læse, at I ikke engang selv kan blive enige. Hvis du ellers
bekvemt skulle have fortrængt dine diskussioner med Falck og Kaz - så
læs jeres intetsigende vrøvl igen. Hvordan skulle normalt begavede
mennesker kunne have forståelse for den slags fnidder ?

> Det er nok dér, næstebudet kommer ind? Ville du
> spørge jøderne om det samme? Skulle de lige gafle
> nogle sexslaver blandt palæstinenserne?

Hvorfor så ikke bare klippe den ene sætning ud af Biblen, som du mener
er dækkende for resten af indholdet ?
Det er da en hel del lettere at transportere rundt på en sætning
fremfor en hel bog fyldt med voldspoesi :)

Og sikkert også en hel del mere Co2 og miljøvenligt -

> Mener du, for jøderne er der fine muligheder?

Nej. Jeg mener, at der er muligheder for de kristne.
Om ikke andet så kan i myrde løs - voldtage og hente en skattebetalt
tilgivelse om søndagen af en præst..

Latterligt -

Fra : Vidal

Dato : 30-04-10 22:22

Den 30-04-2010 19:08, Patruljen skrev:

> Sikkert. Du kan sjældent ret meget andet end at snik-snakke om
> irrelevante ting, når du konfronteres med dine egne hyklerier :)

Kan du ikke skrive lige ud, hvilke hyklerier, du taler om?

> Gt optræder ikke i mosaisk religion. Thoraen omhandler alene de 5
> Mosebøger..

Du aner ikke, hvad du taler om. GT og tanakh/den hebræiske
bibel er med meget få afvigelser ens.

Men læs selv her og se, om du kan få noget ud af det:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tanakh

The Tanakh (Hebrew: תַּנַ"ךְ‎, pronounced [taˈnaχ] or [təˈnax]; also Tenakh or
Tenak) is a name used in Judaism for the canon of the Hebrew Bible.
The elements of the Tanakh are incorporated in various forms in Christian
Bibles, in which, with some variations, it is called the "Old Testament".

> Kan du ikke skelne mellem kristendom og mosaisk trossamfund ?

Jo da, du kan åbenbart ikke.

http://da.wikipedia.org/wiki/Bibelen#Den_hebraiske_bibel

Den hebraiske bibel (hebr. תנ"ך tanakh) indeholder 39 skrifter og er næsten
identisk med Det Gamle Testamente. Den er skrevet på hebraisk, hovedsageligt af
og til hebræere. Tanakh (TaNaKh) er et initialord for de tre dele i den
hebraiske bibel: Torah ("Loven"), Nevi’im ("Profeterne") og Ketuvim
("Skrifterne"). Teksten var oprindeligt hele de kristnes bibel og bliver flere
steder i Det Nye Testamente refereret til som "skriften" eller "skrifterne".[6]
Den hebraiske bibel er en vigtig kilde til det teologiske studie af Bibelen, og
teologistuderende undervises i hebraisk for at kunne studere teksten på
originalsproget.

Hvor skrifterne i den jødiske Tanakh inddeles i de tre hovedinddelinger, Loven,
Profeterne og Skrifterne, har man i kristen tradition arrangeret Det Gamle
Testamentes skrifter i overensstemmelse med Septuaginta (LXX), der i stedet
inddeler Bibelens bøger i historiske skrifter, visdomsskrifter og profetiske
skrifter. Dette kan siges at give et mere eskatologisk præg, der peger frem mod
fremtidig forløsning, idet samlingen derved slutter med den messianske profeti
sidst i Malakias’ Bog modsat Tanakh, der slutter med opfordringen til at bygge
et nyt tempel sidst i Anden Krønikebog.

Det meste af min tid går efterhånden med at korrigere
dine dumheder.

> Der er ingenting, som hedder " Jødernes bibel". Det er blot endnu en
> af dine imaginære forestillinger -

Der er ellers en lang tradition for ordene Biblica Hebraica
og den sprogbrug jeg anvender. Men jeg ved jo godt, det
halter lidt for dig sprogligt.

Men igen:

> [...]

teologistuderende undervises i hebraisk for at kunne studere teksten på

Torahen er en del af det, vi kalder Det gamle Testamente. NÃ¥r man i
kristendommen kalder denne del af bibelen for gammel, så er det fordi den er
forudsætningen for det andet testamente, som så kaldes Det nye Testamente.

I jødedommen har bogen i sig selv ikke noget rigtigt navn, men her hedder Det
gamle Testamente Tanakh (TaNaK). Denne betegnelse angiver begyndelsesbogstaverne
i de tre dele, som man deler hele skriftsamlingen i Det gamle Testamente op i:
Torah, Nebiim og Ketubim, dvs. Loven, Profeterne og Skrifterne. Men ofte kalder
man hele skriftsamlingen for Torah. Sproget er hebraisk.

> Thoraen er - en del - af GT.

Ved du hvad Tanakh er? Ellers læs ovenfor.

Du kan end ikke forstå dine egne links. Toraen er den
del af GT, der beskriver lovkomplekset.

> Som du kan se har jeg citeret fra de
> kristne skrifter. Ikke fra de jødiske hellige skrifter.
> Hvorfor vil du gerne anklage jøderne for at dyrke den samme volds-
> poesi, som de kristne ?

Det Gamle Testamente er indholdsmæssigt identisk med den hebraiske bibel, men
har fået betegnelsen fordi den i kristen sammenhæng repræsenterer "Den Gamle
Pagt". Det var den pagt, Gud sluttede med Moses på Sinai. Allerede i Jeremias
31,31 tales der af profeten om en "ny pagt", der skal erstatte den gamle pagt. I
begyndelsen af kirkens historie var den græske oversættelse af den hebraiske
bibel, Septuaginta, kirkens Bibel. Efterhånden blev flere skrifter, der
repræsenterede den kristne fortolkning af Tanakh, kanoniseret og formede "Den
Nye Pagt". Jesus Kristus er den nye pagts repræsentant, og Det Gamle Testamente
læses af kristne i lyset af Jesus som opfyldelse af messiasprofetierne.
Hebræerbrevet siger: "Derfor er Kristus formidler af en ny pagt, for at de
kaldede kan få den evige arv, der er lovet, ved at han er død til forløsning fra
overtrædelserne under den første pagt." (Hebr 9,15) Jesus bliver dermed en
fortolkningsnøgle og får afgørende betydning for forståelsen af den hebraiske
bibel.[8]

*Jesus bliver dermed en fortolkningsnøgle og får afgørende*
*betydning forståelsen af den hebraiske bibel.*

Sådan er den almindelige forståelse, selvfølgeligt kan du
ikke tilslutte dig den.

> Er du en jødehadende antisemit, siden du løgnagtigt tillægger dem din
> egen religions forkærlighed for voldspoesi ?

Du har åbenbart ikke den ringeste ide, hvad du taler om,
men læs og blive klog, så vi kan få overstået dit tosseri.

Det er da dig, der hele tiden forhåner GT, så det må være
dig, der fortjener titlen jødehadende antisemit

> Ja - det påstår du. Og jeg har bedt dig citere ham. Det har du ikke
> gjort - vel - ?

Det må jeg have overset, hvad skal jeg citere ham for?

> Du er jo en del af dender poetiske voldsdyrkelse.

Det er sådan, du beskriver jødernes religion?

> Hvis der er nogen her som er tossede, så er det dig,Falck og Kaz.
> Du benægter at du er en poetisk voldsforherliger -

Ja, for den forståelse Jesus gav af GT er ikke poetisk
voldsforherligelse.

> Jeg citerer ikke fra Thoraen. Er du dum eller er du analfabet ? Ganske
> vist har jeg læst at uddannelsesniveaut ikke er højt i randområderne,

Hehe, det at bo i hovedstadsområdet er en kvalifikation
for højere forståelse. Det må man sige, du grundigt
dementerer.

> men du behøver da ikke reklamere med din dumhed -

Det burde du heller ikke.

> [...]

> fremfor at sidde der og benægte at GT er halvdelen af de kristne
> skrifter - men du har ikke så let ved det.

Hvad har du bedt mig citere Jesus for? Det må jeg have
overset.

> Du har netop fortalt, at GT er jødernes bibel. Er du også dement ?

Hvorfor skulle jeg være det? Du forstår bare ikke at jøder
og kristne deler den del af de hellige skrifter?

> Du bliver ved med at påstå og du bliver ved med at lyve.

Om hvad. Det er den almindelige forståelse, har du
en anden?

> Det er måske derfor tilgivelsen er så vigtig for jer kristne.
>
> I har behov for en tilgivelse, så I kan lyve, benægte, tilsvine og
> dyrke voldspoesi ?

Du er en tosse og kloger dig på noget, du ikke har
forstand på. Er det typisk for folk i hovedstadsområdet?

> Jeg aner ikke hvad kristendom er ?

Nej og helt klart heller ikke, hvad jødedom er.

> Jeg kan eksempelvis kikke på dig og Falck. Og jeg har dermed frit
> udsyn over elendigheden :)

> Jeg skal ikke dokumentere dine løgne - Villy.

Hvilke løgne, lille Patruljemand?

> Efter hans anvisninger? Jeg må grine - højt og længe.

Selvfølgeligt må du det. Du kommer jo fra København, så
kan man kun grine af de dumme jyder.

> Jesus giver ingen anvisninger, som du kan prale med at have forstået.

Hehe, slår det helt klik for dig nu?

> Du er en løgnagtiog hykler. Den slags er bestemt ikke anvist af Jesus.

Hvad mener du så, det var, han lærte.

> Nå. Ja. Det er også vældigt næstekærlige ting, der er beskrevet i
> jeres voldspoetiske tekster. Ærligt talt - Satans Bibel er ikke så
> voldsforherligende som den kristne Bibel.

Hvor finder du alt det vold i NT?

> Du er en del af kristendommen. Det har du måske glemt ?

Altså, den nøjagtige opdeling af GT kan du finde i de links,
jeg har angivet. Læs dem, så du undgår at blamere dig yderligere.

> Du har netop fornægtet GT

Jeg fornægter ikke GT, jeg siger blot Jesus fortæller i NT,
hvordan toraen skal forstås.

> og løgnagtigt kastet voldsforherligelsen på
> jødernes skuldre -

> Er du også dement ?

Er du da helt tosset?

> Hvor er der skrevet om - genrer ?
> I indholdsfortegnelsen eller i dit, Falcks og Kaz`s syge sind ?

Nej, men der findes en opdeling:

[...]

Så alt du demonstrerer, er din fuldstændige uvidenhed.

> Nej -´imaginære - opdelinger har ikke meget med almen-dannelse at
> gøre. Imaginære forestillinger har mere med psykiatriske afdelinger,
> angstdæmpende medicin og behandling at gøre -

Hehe. Nu er vi ovre i psykologien igen. Kan du ikke lægge
noget freudsk ned over Jesus?

> [...]
> læs jeres intetsigende vrøvl igen. Hvordan skulle normalt begavede
> mennesker kunne have forståelse for den slags fnidder ?

Kristne har en fælles forståelse, men der er naturlige skel
mellem f.eks. katolikker og protestanter, altså diskussionspunkter.
Men det er nok undgået din opmærksomhed, som så meget andet.

> Hvorfor så ikke bare klippe den ene sætning ud af Biblen, som du mener
> er dækkende for resten af indholdet ?

Klippe sætninger ud af Tanakh? Du er da helt vild.

> Det er da en hel del lettere at transportere rundt på en sætning
> fremfor en hel bog fyldt med voldspoesi :)

Jo, kristendommen er en af de får religioner, hvis indhold
kan udtrykkes i et par sætninger, tror jeg.

> Og sikkert også en hel del mere Co2 og miljøvenligt -

Mon du ikke skulle få dig en elektrisk knallert, når du er
så ivrig efter at værne om miljøet.

> Nej. Jeg mener, at der er muligheder for de kristne.
> Om ikke andet så kan i myrde løs - voldtage og hente en skattebetalt
> tilgivelse om søndagen af en præst..

Det var jeg ikke engang klar over? Kommer vi så ikke
i fængel?

> Latterligt -

Jeg mangler ord ...

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard-

Fra : N/A

Dato : 01-05-10 09:43

Fra : Patruljen

Dato : 30-04-10 15:52

On 30 Apr., 23:21, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>
> Der er ellers en lang tradition for ordene Biblica Hebraica
> og den sprogbrug jeg anvender. Men jeg ved jo godt, det

Du er en typisk underuddannet rand-person, der ikke ved, hvad du selv
læser i og bekender dig til.

> Men igen:
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Bibelen#Den_hebraiske_bibel

Udgiver Bibelselskabet nu også snaks til mosaisk trossamfund ?
Du er en hykler som ikke kan stå ved, hvad du bekender dig til -

Fra : Vidal

Dato : 01-05-10 09:43

Den 30-04-2010 23:51, Patruljen skrev:

> Du er en typisk underuddannet rand-person, der ikke ved, hvad du selv
> læser i og bekender dig til.

Hehe, 'københavnere er klogere end jyder' - argumentet.

> Udgiver Bibelselskabet nu også snaks til mosaisk trossamfund ?
> Du er en hykler som ikke kan stå ved, hvad du bekender dig til -

Sig mig, fatter du slet ikke de links, jeg har sendt?
Læs dem, så du kan kvalificere dig til at snakke med,
istedet for dine sædvanlige (dumme) (og usædvanligt
dumme) argumenter og kommentarer.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : N/A

Dato : 02-05-10 11:49

Fra : Patruljen

Dato : 01-05-10 14:07

On 1 Maj, 10:43, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> Læs dem, så du kan kvalificere dig til at snakke med,
> istedet for dine sædvanlige (dumme) (og usædvanligt

Det er ualmindeligt ubegavet at forveksle bibleselskabet og den
kristne bibel med Thoraen :)
Svar nu på spørgsmålet. Udgiver Bibelselskabet litteratur til mosaisk
trossamfund ?

Fra : Vidal

Dato : 02-05-10 11:49

Den 01-05-2010 22:07, Patruljen skrev:

> Det er ualmindeligt ubegavet at forveksle bibleselskabet og den
> kristne bibel med Thoraen :)

Det gør jeg jo heller ikke. Kan du ikke læse?

Er det fordi, du forsøger at benægteTanakh stort set er
lig med GT? Du fremfører en mindre del af GT, toraen, og
mere end antyder, jeg tror det er hele GT, men det har
jeg på intet tidspunkt gjort. Det er din konstruktion.
Stråmand og forsøg på fordrejning.

Ubegavet argumentation!

> Svar nu på spørgsmålet. Udgiver Bibelselskabet litteratur til mosaisk
> trossamfund ?

Det ved jeg ikke. Mosaisk samfund ville nok melde fra
overfor visse detaljer i oversættelsen, som jeg har
diskuteret det for nyligt i en anden tråd med Lyrik
og Falck her i gruppen. Men det ændrer ikke på de links,
jeg har givet dig. Tror du, jeg mener anderledes end det
jeg har linket til.

Men jeg kan jo nok ikke stille noget op med dine fejlantagelser,
misforståelser og bevidste fordrejninger.

Men fakta er, Tanakh og GT er i hovedsagen samme dokument.
Så kan du sno dig ligeså meget du vil og påkalde dig
tora'en ligeså meget du vil. Ved du ikke, der er forskel
på tora og tanakh? Det kan du da tydeligt læse i de links
jeg har bragt.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 03-05-10 06:21

On 2 Maj, 12:49, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:
> [...]

Næe -
Men der er alvorlige problemer med uddannelsesniveauet i randområderne
- og dem eksponerer du glimrende.

> Det gør jeg jo heller ikke. Kan du ikke læse?

Nu har du spredt budskabet om at jeg er anitsemit og jødehader ud i
flere nyhedsgrupper fordi du ikke kan skelne mellem bibelselskabets
udgivelser og de hellige jødiske skrifter.

Det er ikke mig, som ikke kan se forskel på forskellige religioners
udgivelser. Det er dig -

> [...]
> mere end antyder, jeg tror det er hele GT, men det har
> jeg på intet tidspunkt gjort. Det er din konstruktion.

Nu skrev du selv - "stort set".

Bibelen (gr. βιβλία biblia "bøger"[1]) er betegnelsen for de
grundlæggende kanoniske skrifter i bl.a. jødedommen og kristendommen.
Den hebraiske (jødiske) bibel, også kaldet Tanakh, er ikke identisk
med den kristne bibel, som beskrives her. Desuden er der inden for
kristendommen variationer i antallet og indholdet af Bibelens bøger.
http://da.wikipedia.org/wiki/Bibelen

Du mener, at hvis jeg vil kritisere og sprede had mod - jøder - så
citerer jeg fra Biblen.

> Ubegavet argumentation!

Ja. Ualmindeligt ubegavet.
Hvis det var mit ærinde, så er der rigeligt krudt at hente på;
www.Mosaisk.com

Men det er ikke derfra jeg citerer og det er ikke dertil jeg linker.
Jeg linker og henviser til din Bibel.
Hvor svært kan det være -

> [...]
> og Falck her i gruppen. Men det ændrer ikke på de links,
> jeg har givet dig. Tror du, jeg mener anderledes end det

Du ved ikke, om bibleselskabet udgiver litteratur til Mosaisk
trosamfund ?

:)

Lad nu være med at lave reklame for randområdernes problemer. De har
rigelige vanskeligheder uden dine reklamer.

> Men jeg kan jo nok ikke stille noget op med dine fejlantagelser,
> misforståelser og bevidste fordrejninger.

Mine fejltagelser ?

Der er tale om; Dine løgne - intet andet.

> [...]
> tora'en ligeså meget du vil. Ved du ikke, der er forskel
> på tora og tanakh? Det kan du da tydeligt læse i de links

Thoraen udgøres af de 5 mosebøger. Er du ikke bekendt med den slags ?
Hvad har citater fra NT at gøre med Thoraen?

Hvor finder du egentlig Ordsporgenes Bog ?

Du mener også, at kritik af Jehovas vidner, Pinseklubben og Faderhuset
er et udtryk for - jødehad og antisemitisme ?

Det var ikke mere nærliggende at henvise til Martin Luthers
opfordringer til synagogeafbrændinger eller www.Mosaisk.com ?