Skovflåt?
Fra : Klaus G.

Dato : 28-04-10 18:20

Hej.

Nu ved jeg jo ikke helt om det her er den rigtige gruppe, men aner ikke hvor
jeg ellers skal spørge :)

Hvor langt plejer en skovflåt at vandre, når den har "spist færdig"? Her til
aften har jeg opdaget hele to stk. uden i gangen. Jeg tog billeder af den
første:
http://www.facebook.com/album.php?aid=167035&id=566461311&l=85ae2ecc16

Ca. 15min senere går jeg derude igen og så er der fandme en mere, men lige
knap så stor. Den tog jeg dog ikke billeder af.

Vores kat har haft en bag øret nemlig. Men vi kunne ikke finde vores tang
til at fjerne den, så den fik da lige lov at sidde et par dage til jeg fik
købt en ny. Men nu er den altså væk den flåt bag øret. Kan det være den vi
har set på guvlet? Den var altså ikke ret stor for 2dage siden den skovflåt,
så jeg har svært ved at tro, at det er den fra katten der er kommet ind i
huset. Men på den anden side, hvor faen skulle de ellers komme fra?

Hvad har i af erfaringer på området? Nu går jeg sikkert og kigger på det
skide trægulv de næste 14dage, fordi jeg er bange for at træde på en
skovflåt :)

--
Klaus G.

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 18:46

Klaus G. wrote:

> Nu ved jeg jo ikke helt om det her er den rigtige gruppe, men
> aner ikke hvor jeg ellers skal spørge :)
Det ved jeg heller ikke.

> Hvor langt plejer en skovflåt at vandre, når den har "spist
> færdig"? Her til aften har jeg opdaget hele to stk. uden i
> [...]
Det ved jeg faktisk ikke.
> [...]
> har svært ved at tro, at det er den fra katten der er kommet
> ind i huset. Men på den anden side, hvor faen skulle de ellers
Jeg gætter på at de kommer fra katten.

> Hvad har i af erfaringer på området? Nu går jeg sikkert og
> kigger på det skide trægulv de næste 14dage, fordi jeg er
> bange for at træde på en skovflåt :)

Du skal da endelig træde på en skovflåt når du ser den! Så kan du
altid tørre op bagefter.

Det lyder som om du er ret bange for de bæster. Med 1-2 hunde og 2
katte får vi mange af dem her i huset og tager det ret roligt. Vi
fjerner dem med tangen og *træder* dem ihjel. De kan vel næppe
inficere mennesker nede fra gulvet?
Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-04-10 19:02

Lisbet Overvad Laursen wrote:
> [...]
> roligt. Vi fjerner dem med tangen og *træder* dem ihjel. De
> kan vel næppe inficere mennesker nede fra gulvet?

Jeg glemte at nævne at vi bor ude på landet med marker til den ene
side og skov til den anden. Det er ikke slemt at finde en skovflåt på
gulvet, værre at finde den på sig selv. Så vidt jeg ved, hopper den
ned fra træer og lignende, men ikke op fra gulvet.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 01-05-10 07:38

> [...]
> med tangen og *træder* dem ihjel. De kan vel næppe inficere mennesker nede
Ikke decideret bange, mere jeg synes det vil være usundt for vores barn at
spise sådan en bandit. Vi havde besøg, hvor deres baby på 10mdr fandt sådan
en skovflåt mere og puttede den i bunden. Det blev dog heldigvis opdaget
inden der nåede at blive tygget... Jeg kan gå med til at vores pige spiser
edderkopper, regnorme, sand og hvad har vi ellers. Men når sådan en skovflåt
kan slæbe rundt på en farlig virus, så sætter jeg grænsen.

Og taler du sandt, når du siger du bare moser sådan en stor fed flåt ud på
gulvet? :) Det er da mildest talt noget værre svineri.

--
Klaus G.

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 03-05-10 11:56

Klaus G. wrote:
> [...]
> edderkopper, regnorme, sand og hvad har vi ellers. Men når
> sådan en skovflåt kan slæbe rundt på en farlig virus, så

Det kan jeg sandelig godt forstå. Jeg tænkte ikke lige på de små
størrelser.

> Og taler du sandt, når du siger du bare moser sådan en stor
> fed flåt ud på gulvet? :) Det er da mildest talt noget værre
> svineri.

Mildest talt, ja. Som regel foregår det derfor også uden døre, og
hvis ikke en enkelt gang kommer gulvkluden straks i sving.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Carsten Keller

Dato : 03-05-10 13:48

Klaus G. wrote:
> [...]
> med til at vores pige spiser edderkopper, regnorme, sand og hvad har
> vi ellers. Men når sådan en skovflåt kan slæbe rundt på en farlig

Jeg tror nu ikke der er nogen risiko for at blive smittet med noget af det
hvis man æder den lille satan (flåten . Mavesyre er noget heftigt stads.
Smitten sker ved at flåten spytter direkte i din blodbane, der er forsvaret
knap så kontant.

Keller

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-04-10 00:50

Klaus G. frembragte:
> [...]
> at fjerne den, så den fik da lige lov at sidde et par dage til jeg fik købt

På vores hund fjerner jeg dem bare med 2 fingre

....og nej; han får ingen problemer af dén grund

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 29-04-10 22:31

> [...]
> gulvet, værre at finde den på sig selv. Så vidt jeg ved, hopper den
> ned fra træer og lignende, men ikke op fra gulvet.

Så slemt er det ikke engang. De kravler op i toppen af græsstrå eller
lignende (små) planter og griber fat i hvad der måtte komme forbi. Jeg
har ikke nærstuderet dyrets anatomi, men har svært ved at forestille mig
at det overhovedet /kan/ hoppe.

Jeg stiller mig også meget skeptisk overfor om det vil begive sig op i
en trækrone. Det virker som en ekstremt dårlig taktik for et dyr der er
beregnet til at gribe sig fast i forbipasserende dyr. For ikke at tale
om, at flåten skulle være en ualmindeligt dygtig kamikazepilot for at
ramme et mål i bevægelse fra flere meters højde. :)

Jeg tager i øvrigt også flåter med fingrene, både fra hund, gulv og hvor
de ellers måtte findes. Jeg forstår godt uviljen mod at træde på dem,
specielt på et (ubehandlet) trægulv - der er MEGET blod i. :)

Fra : Mogens

Dato : 30-04-10 10:00

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> de ellers måtte findes. Jeg forstår godt uviljen mod at træde på dem,
> specielt på et (ubehandlet) trægulv - der er MEGET blod i. :)
Ja, det er en skrøne at de skulle sidde på lur i træerne og derfra lade
sig falde ned på forbipasserende. De sidder primært i højt græs, således
at de kan hægte sig fast i et forbipasserende dyr eller menneske. Jeg
prøvede engang at lade fødderne slæbe igennem noget højt græs på en
skovvej, og fik 4-5 flåter på mig efter ganske få meter.

SÃ¥ de er derude, og man skal vogte sig for dem!

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 03-05-10 12:01

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> forbipasserende dyr. For ikke at tale om, at flåten skulle
> være en ualmindeligt dygtig kamikazepilot for at ramme et mål

Du har sikkert ret, jeg ved det ikke. Faktisk fandt jeg engang en
skovflåt på mig selv på højde med mine skuldre, men jeg kan jo have
befundet mig i vandret stilling da den bed på.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk