Hurra for elbilerne
Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 27-04-10 22:49

Hurra, der er ingen negative ting at sige om elbilerne:

1) De er meget billigere end almindelige biler, og lige så sikre, og der
kommer aldrig afgift på dem. Da de er billigere at lave, kommer prisen et
godt stykke under en alm.bil uden afgift.
2) De er også så godt som gratis at køre i, for vindmølleejerne forærer
strøm væk om natten.
3) Deres batterier er så sindsygt holdbare, at politikerne endda regner med
at vi stiller dem til rådighed som energilager om dagen. Men hvordan køre og
så være energilager samtidigt? Nåh jo, man slæber blot en lang ledning efter
sig. Batterierne skal aldrig skiftes. Derfor har ingen udregnet
ombytningsprisen, ja man må vel nærmest regne med at der bliver en klækkelig
betaling for dem, når ellerten er rustet op.
4) Batterierne taber heller ikke effektivitet, ikke engang i 30 graders
frost, derfor kan man stole helt og fast på de opgivne data for den nye bil.
Skubbebøjlen bagpå er en misforståelse, det er en vindspoiler.
5) Komforten er i top, der ligger to store frakker og nogle isskrabere i det
lille fikse bagagerum.
6).........
7).........
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : ShutEye

Dato : 28-04-10 01:09

LOL!

Ja der er SÅ mange ting der ikke passer ind i virkelighedens og fysikkens
verden at man bare må måbe!

Fra : Armand

Dato : 29-04-10 00:36

ShutEye skrev:
> LOL!
>
> Ja der er SÅ mange ting der ikke passer ind i virkelighedens og fysikkens
> verden at man bare må måbe!

Jeg afventer stadig svar fra det lokale forsynings-selskab om hvad det
vil koste at få 35A på tavlen.
Med 10A kan man ikke forvente at kunne fylde de største batterier (á
bilerne med bedst rækkevidde) på under et døgn hvis de er kørt helt i
bund. M.a.o: Det der med at lade i løbet af natten er et ønskescenarie :-|

--
Armand.

Fra : FinnPoulsen

Dato : 28-04-10 07:50

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Hurra, der er ingen negative ting at sige om elbilerne:

> 7).........
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
Men hvad er alternativet ?

Vi har jo ikke benzin til evig tid.
Sammenligner man de forsøgt på elbiler med dengang man startede med biler så
kan du jo skrive det samme om benzin biler.

Dengang var dampbiler og heste trukne vogne mere effektive og en kendt
teknologi.

1) Dampbil var kendt og driftsikker teknologi som kunne repareres af en smed
en en lokomotiv mekaniker. - mens benzin biler var komplicerede og ofte gik
i stykker eller brændte op.

2) Når man kørte dampbiler kunne man altid få vand og træ uanset hvor man
var - mens benzinbiler selv måtte medbringe brændstof, da der ikke var
benzinstationer.

3) Dampbiler var mere støjsvage end benzinbiler

4) ......

Pointen er at ny teknologi jo altid skal modnes før man kan sammenligne. Så
det er nemt at gøre grin med el-biler brintbiler osv. men når vi står uden
benzin så stivner grinet nok.

Lad os være glade for nogle er så forudseende at de forsøger at finde et
brugbart alternativ i god tid.

Mvh
Finn

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 28-04-10 23:18

"FinnPoulsen" <Finn@poulsenudenspam.dk> skrev

> Men hvad er alternativet ?

Forbrændingsmotorer ligeså længe vi gider.

> [...]
>
> Pointen er at ny teknologi jo altid skal modnes før man kan sammenligne.
> Så det er nemt at gøre grin med el-biler brintbiler osv. men når vi står

Det er godt nok et langt kig fremad. Vi kommer nok til at stå uden Lithium
længe før.

Har ikke gjort grin med brintbiler.

> Lad os være glade for nogle er så forudseende at de forsøger at finde et
> brugbart alternativ i god tid.

Altså skal vi glæde os over andres 'ulykke'....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : René Løweneck

Dato : 29-04-10 06:17

Hej Preben !

> Altså skal vi glæde os over andres 'ulykke'....

Det er jo netop denne gruppes adelsmærke. Se blot på de sidste tråde om
folks ulykkelige endeligt i deres bil

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : FinnPoulsen

Dato : 29-04-10 07:20

> Altså skal vi glæde os over andres 'ulykke'....
>
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
Ikke forstået, hvor er det at være glad for udvikling, innovation og
forskning - det samme som at glade sig over andres ulykke ?
Al begyndelse er svær , benzin motoren er jo også blevet kraftig forbedret
de sidste 100 år.

Hvis man havde din holdning var bilen aldrig blevet opfundet, for hvorfor
skulle man lede efter et brugart alternativ til hestevogne ?

Mvh
Finn

Ps. du må godt få det sidste ord

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 30-04-10 11:02

"FinnPoulsen" <Finn@poulsenudenspam.dk> skrev
<cut>
> [...]
>
> Hvis man havde din holdning var bilen aldrig blevet opfundet, for hvorfor
> skulle man lede efter et brugart alternativ til hestevogne ?

Det tager jeg så, men ikke for at hovere.

Lad mig skære det ud i pap, at det her ikke kan kaldes en udviklingsfase som
du vil have det ind på.
Der er tale om ren og skær beskidt buisness. Man skal have os malket for en
masse penge, det er det, sagen drejer sig om.
Teknologien man kaster i grams er kendt i forvejen, og man er helt på det
rene med at det er noget lort, folk ikke kan være tjent med.

Skulle man alligevel få lyst til en elbil, så må det være noget med nogle
meget udførlige garantier, og at man kun handler med større, veletablerede
firmaer. Ellers er garantien nok ikke ret meget værd.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N/A

Dato : 01-05-10 19:19

Fra : Ivar

Dato : 30-04-10 22:44

FinnPoulsen skrev:

> Pointen er at ny teknologi jo altid skal modnes før man kan sammenligne.

Hvad mener du med ny teknologi? Den første bil der kørte 100 km/t
var en el-bil. Det var i 1899!

El-bilen er på ingen måde ny teknologi. Den er så gammel at
selv Bedstemor And kørte el-bil Den elektriske bil har
heletiden eksisteret, men har på grund af dens ringe præstationer
hele tiden stået i baggrunden. El-motoren kun været brugt i
mindre kørertøjer.

Jeg tror ikke vi alle kører el-biler om 50 år. Jeg tror mere på
brændstofbiler med ikke-fossile brændstoffer.

Ivar Magnusson

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 28-04-10 01:29

On 28 Apr., 08:50, "FinnPoulsen" <F...@poulsenudenspam.dk> wrote:

> Dengang var dampbiler og heste trukne vogne mere effektive og en kendt
> teknologi.

Nej, dampbilerne var aldig en success

Klaus

Fra : FinnPoulsen

Dato : 28-04-10 12:23

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> skrev i en
meddelelse

> Nej, dampbilerne var aldig en success
>

> Klaus

Hmmmm

http://videnskab.dk/content/dk/kultur/elbilen_var_hot_i_bilismens_barndom

Fra : Benny

Dato : 30-04-10 12:08

On 29 Apr., 08:19, "FinnPoulsen" <F...@poulsenudenspam.dk> wrote:

> [...]
> forskning - det samme som at glade sig over andres ulykke ?
> Al begyndelse er svær , benzin motoren er jo også blevet kraftig forbedret

Det der med at en bilmotor er blevet kraftigt forbedret de sidste 100
år vil jeg nu sætte et stort spørgsmål om.

Hvis at bilindustrien var lige så inovativ som elektronikindustrien,
ville en motor fylde set samme som en tændstikæske, have 2000 hk, gå
3000 km/l og koste 16 ører.
Nej du, bilfabrikanterne er en flok dovne og ligegyldige r..huller.
Havde de bare brugt 1% af hvad der blevet brugt på de antikke
stempelmotorer, ville vi alle køre i brintbiler.
De piver og piver over mangel på penge, hvortil jeg kun kan sige: NÅ!
De har siden 70'erne vidst at der skulle findes noget andet og det
eneste de gjorde ved det var at øge forbruget vha. større motorer.

Benny

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-10 19:48

Den Fri, 30 Apr 2010 11:08:25 -0700 (PDT) skrev Benny:

> [...]
>
> Hvis at bilindustrien var lige så inovativ som elektronikindustrien,
> ville en motor fylde set samme som en tændstikæske, have 2000 hk, gå

Til gengæld ville bilen skulle genstartes indtil flere gange om
dagen, og skulle have ny motor 1-2 gange om året

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : René Løweneck

Dato : 01-05-10 07:04

Hej Kent !

> Til gengæld ville bilen skulle genstartes indtil flere gange om
> dagen, og skulle have ny motor 1-2 gange om året

Ingen tvivl om, at Land Rover fører løbet på den front ))

Fra : N/A

Dato : 01-05-10 19:19

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-10 22:01

Benny skriver:

> Det der med at en bilmotor er blevet kraftigt forbedret de sidste 100
> år vil jeg nu sætte et stort spørgsmål om.

Min bil har en 1,4 liters 4 cylindret motor med 160 HK.

Du kan altså finde en 100 år gammel motor med næsten samme specs?

Klaus

Fra : Benny

Dato : 01-05-10 03:08

On 30 Apr., 20:48, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Til gengæld ville bilen skulle genstartes indtil flere gange om
> dagen, og skulle have ny motor 1-2 gange om året

Det er fordi du tænker windows. Windows er den største fejl der er
opfundet. Tag f.eks den plc jeg var ude ved for nylig. Den havde kørt
i snart 12 år og havde kun været genstartet ved strømsvigt.

Benny

Fra : Benny

Dato : 01-05-10 03:11

> Til gengæld ville bilen skulle genstartes indtil flere gange om
> dagen, og skulle have ny motor 1-2 gange om året

Ny motor. Den kostede 16 ører. Det giver 10 kr incl montering, da det
tager 2 minutter. Og den motor de monterer har en 10% højere ydelse og
går 5% længere på literen.

Benny

Fra : Kent Friis

Dato : 01-05-10 16:31

Den Sat, 1 May 2010 02:10:38 -0700 (PDT) skrev Benny:

> Ny motor. Den kostede 16 ører. Det giver 10 kr incl montering, da det
> tager 2 minutter.

2 minutter? Hvornår kommer PC'er ned på noget i den stil? Sidst jeg
geninstallerede, tog det en dags tid.

> Og den motor de monterer har en 10% højere ydelse og
> går 5% længere på literen.

Medmindre den er blevet opgraderet, så er den kun halvt så hurtig,
og bruger dobbelt så meget.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Benny

Dato : 01-05-10 03:16

On 30 Apr., 23:00, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Benny skriver:

> Min bil har en 1,4 liters 4 cylindret motor med 160 HK.
>
> Du kan altså finde en 100 år gammel motor med næsten samme specs?

Nu er du lidt på tværs. Hvad er der forskellige på din nuværende motor
og der din oldefar kørte med, hvis du ser bort fra flere heste og
større forbrug.

Du må da indrømme at bilindustrien har nærmest stået stille hvis du
sammenligner med elektronikindustrien.

Benny

Fra : Benny

Dato : 01-05-10 03:20

On 30 Apr., 23:44, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> mindre kørertøjer.
>
> Jeg tror ikke vi alle kører el-biler om 50 år. Jeg tror mere på
> brændstofbiler med ikke-fossile brændstoffer.

Jeg tror også at elbiler er et bump på vejen. Desværre er brintalderen
nok et stykke ude i fremtiden.

Benny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-10 16:51

Benny skriver:

> Nu er du lidt på tværs.

Næh, jeg fortæller lidt om udviklingen

> Hvad er der forskellige på din nuværende motor
> og der din oldefar kørte med, hvis du ser bort fra flere heste og
> større forbrug.

Mindre forbrug - langt mindre forbrug - eller du kan måske ogs finde
en bil med samme motorstørelse og vægt fra dengang der kan gå over 16
km/l?

Længere serviceintervaller - find en 100 år gammel motor der har 30.00
km's serviceinterval.

Mindre forurening - find en 100 år gammel motor der brænder lige så
rent.

> Du må da indrømme at bilindustrien har nærmest stået stille hvis du
> sammenligner med elektronikindustrien.

Nej, det syntes jeg faktisk ikke. Måske fordi jeg arbejder med
elektronik til dagligt og har set, hvor meget l-o-r-t der bliver solgt
i dag.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 01-05-10 19:19

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Benny skriver:

> Mindre forbrug - langt mindre forbrug - .......
>
> Længere serviceintervaller - find en 100 år gammel motor der har 30.00
> km's serviceinterval......

Hæ!
Min datters oldefar, der var født tidligt i forgangne århundrede og
havde ernæret sig som vognmand, beklagede bl.a. at det skidt (hans
nykøbte Ford Escort) ikke var til at komme til at skrue i og at man til
sammenligning kunne lave et stempeltræk på en formiddag førhen!
OK! Men dét var så fordi man havde rutine deri og motorerne var bygget
til det ud fra erkendelse af nødvendigheden. Men hvor mange når
overhovedet at komme dertil hvor der skal skiftes stempler inden motoren
dør ved 300.000-500.000km??

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 01-05-10 19:19

Fra : Martin Thomsen

Dato : 01-05-10 13:13

On 1 Maj, 20:19, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> til det ud fra erkendelse af nødvendigheden. Men hvor mange når
> overhovedet at komme dertil hvor der skal skiftes stempler inden motoren

Der er ingen tvivl om at der er et stykke vej til vi alle kører i
elbiler! Jeg har skrevet en forbruger guide til hvis man ønsker at
købe en el eller hybrid bil. den kan hentes gratis på:

http://www.easyecar.com/free-electric-and-hybrid-vehicles-buyers-guide/

Man kan allerede nu skrive sig op til en Renault elbil til levering
til sommer næste år. Læs artiklen om samarbejdet mellem better Place
om Renault:

http://www.easyecar.com/electric-vehicle-test/interview-with-renault/

mvh

Martin

Fra : Benny

Dato : 01-05-10 16:02

On 1 Maj, 17:31, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> 2 minutter? Hvornår kommer PC'er ned på noget i den stil? Sidst jeg
> geninstallerede, tog det en dags tid.

> Medmindre den er blevet opgraderet, så er den kun halvt så hurtig,
> og bruger dobbelt så meget.

Det er det jeg siger. Windows er den mest udbredte virus der findes.
Linus/android giver en meget højere ydelse.

Benny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-10 23:10

Benny skriver:

> Det er det jeg siger. Windows er den mest udbredte virus der findes.
> Linus/android giver en meget højere ydelse.

http://www.joeydevilla.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/12/howfanboysseeoperatingsystems.jpg

Klaus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-10 23:19

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> [...]
> km's serviceinterval.
>
> Mindre forurening - find en 100 år gammel motor der brænder lige så

Benny du må gerne kommentere på ovenstående.......

Klaus

Fra : Benny

Dato : 01-05-10 16:49

On 1 Maj, 17:51, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]
> km's serviceinterval.
>
> Mindre forurening - find en 100 år gammel motor der brænder lige så

For 100 år siden havde en Ford T en 2,9 liters benzinmotor med 20hk og
7 km/l
Nu har en bil typisk en 1,5 l motor med 105 hk og 15 km/l (benzin)
Dette giver en forbedring på 22 gange

(slagvolum * hk * forbrug)

( 2,9/1,5 * 105/20 * 15/7) hvilket giver 21,75

OK elektronik

Da jeg var inde og springe var Nike systemet udfaset, men en af mine
kolleger havde været elektronikmekaniker på målsøgningscomputeren. Den
havde følgende data:

Fyldte en 40' container med et strømforbrug på 300 kW og en
regnehastighed på 6 ms
Den her bærbare fylder 2 cm tyk og på størrelse af et A4 ark, bruger
35 Watt og kører med 3,2 GHz

Dette giver:

(Volumen * forbrug * hastighed)

(75/0,0012 * 300000/35 * 3200000000/166) eller ca 1 billion gange
bedre og det var bare på den halve tid af benzinmotoren.

> Nej, det syntes jeg faktisk ikke. Måske fordi jeg arbejder med
> elektronik til dagligt og har set, hvor meget l-o-r-t der bliver solgt
> i dag.

Det er faneme fordi at elektronik ikke må koste noget i dag. De pumper
jeg var med til at udvikle hos asetek måtte ikke koste meget mere end
passive køleplader. Det samme var parolen hos Carlo Gavazzi.
Elektronik måtte ikke koste noget. Det er vi opdraget med her i
vesten. Derfor er de fleste musikanlæg der købes i dag, af de der
skodtyper fra Bilka.

Benny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-05-10 05:50

Benny skriver:

> [...]
> Dette giver en forbedring på 22 gange
>
> (slagvolum * hk * forbrug)
>
> ( 2,9/1,5 * 105/20 * 15/7) hvilket giver 21,75

gange serviceinterval på 30.000 km og et forureningstal der er hvor
meget mindre?

> [...]
> havde følgende data:
>
> Fyldte en 40' container med et strømforbrug på 300 kW og en

Og holdt i hvor mange år?

> [...]
>
> (75/0,0012 * 300000/35 * 3200000000/166) eller ca 1 billion gange
> bedre og det var bare på den halve tid af benzinmotoren.

Og holder i 3 år?

> [...]
> Elektronik måtte ikke koste noget. Det er vi opdraget med her i
> vesten. Derfor er de fleste musikanlæg der købes i dag, af de der

Netop.

Klaus

Fra : Benny

Dato : 02-05-10 03:13

> gange serviceinterval på 30.000 km og et forureningstal der er hvor
> meget mindre?

Kender godt WV øgelse af service interval. Hvorfor ikke hælde 50 l
olie på motoren og øge service intervallet til 100000 km, eller 200 l
og 250.000 km

Det var sådan de gjorde det på TDI Transporteren. Dobbelt olie =>
dobbelt interval. Fremskridt? Nej

> Og holdt i hvor mange år?

De holdte ikke mange år, men det var fordi de var på radiorør og blev
udfaset. Ikke fordi at radiorør teknologien fejler noget men den var
uøkonomisk og fyldte for meget. Akurat som forbrændingsmotoren.

Desuden så har jeg en TO-R fra 1942 der virker. S.v.j.v. så er det
orginale rør der er monteret deri. Jeg har skiftet lytterne og
repareret/lakeret træet men der er alt.

> Og holder i 3 år?

Jeg vil holde den påstand at 95% af de computere der skrottes i dag er
fordi at der bliver forældede og ikke kan køre det nyeste software.
Prøv at tænke dig det samme inden for bilindustrien. Du kommer med en
Opel Olympia fra 50'erne. Nu vil du have den opgraderet og følgende
ønsker du at montere: Brede fælge, moderne affjedring, aircon,
servostyring, 6 trins gearkasse, større motor osv. Det billigste var
nok at købe en ny bil.

Benny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-05-10 14:50

Benny skriver:

> [...]
> og 250.000 km
>
> Det var sådan de gjorde det på TDI Transporteren. Dobbelt olie =>

Det er så ikke sådan man har gjort på de andre.

Klaus