familiesammenføring og aktivloven
Fra : Peter Loumann

Dato : 27-04-10 23:37

Jeg er så heldig & uheldig at have giftet mig (febr. 2005) med en kvinde
fra et ikke-EU-land. Hun har midlertidig opholdstilladelse - 2 år ad
gangen. Den udløber i morgen, 28/4. Vi skulle iflg. sidste forlængelse søge
om ny forlængelse mellem 28/2 og 28/3. Vi sendte ansøgningen 2/3 -
anbefalet og med kvittering -, men har ikke fået svar. Hvis det ikke kommer
i morgen, opholder hun sig i landet uden hjemmel. Hvad gør vi så?

Jeg har i hver ansøgning skrevet under på at jeg har forsøgerpligten og
-evnen, og har stillet en betydelig bankgaranti. Og på at fruen ikke
modtager hjælp iht. bistandsloven eller aktivloven. Det sidste holder mig
nu vågen om natten.

Fruen har siden sin første opholds- og arbejdstilladelse (sommer 2005) for
det meste haft arbejde og har været i fagforening og A-kasse. Men efter en
arbejdsløshedsperiode har A-kassen i samarbejde mede det kommunale
jobcenter og et privat konsulentfima sendt hende først på kurser og så i
job med løntilskud - i en kommunal institution med kommunalt løntilskud.

Jeg har læst (om) aktivloven

http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Samfund/Børne-_og_ungdomsforsorg/Aktivloven

http://da.wikipedia.org/wiki/Aktivloven

og ser ikke at den vedrører fruens situation - ligesom jeg har haft tillid
til at A-kasse og jobcenter kender hendes situation og handler i hendes
interesse. Men jeg er ikke juridisk kyndig. Tager jeg fejl?

<OT>
På tv for nylig - desværre husker jeg ikke kanal eller tidspunkt - så jeg
en udsendelse om Udlændingeservice og familiesammenføringsregler. En jurist
i ca. samme situation som min kunne ikke gennemskue reglerne. Det ryster
min ellers faste tro på at leve i et retssamfund.
</OT>

--
pl

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 28-04-10 07:41

"Peter Loumann" <pedalo@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kommer
> i morgen, opholder hun sig i landet uden hjemmel. Hvad gør vi så?

Så længe hendes sag er "under behandling", har hun "processuelt ophold",
dvs. hun opholder sig _ikke_ i landet uden hjemmel.

> [...]
> jobcenter og et privat konsulentfima sendt hende først på kurser og så i
> job med løntilskud - i en kommunal institution med kommunalt løntilskud.

Jeg ville kontakte kommunen og spørge efter hvilke regler hun får tilskud.
Det bør de kunne svare utvetydigt på.

Umiddelbart vil jeg gætte på, at det ikke er efter bistandsloven eller
aktivloven.
Men det er funderet i at jeg også gætter på at du har et job.
Hvis man selv er beskæftiget er det sjældent at ægtefællen kan få
bistandshjælp, dertil er ens løn for høj.
Aktivloven kender jeg så ikke rigtig.

Men spørg kommunen!

Mvh
Henrik