Dræbersnegle
Fra : Christian Stidsen

Dato : 27-04-10 09:35

Dræbersnegle, de kære små...

Hvad gør man ?
Vi er ved at bygge et højbed til køkkenhave, og det kunne jo være rart om de
små bæster blev udenfor bedet.

Skal der sættes sneglehegn op eller er der en bedre løsning ?

M.v.h.

Christian

Fra : Martin Bak

Dato : 27-04-10 12:55

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de små bæster blev udenfor bedet.
>
> Skal der sættes sneglehegn op eller er der en bedre løsning ?

Jeg kæmpede med de utysker sidste år. Jeg er ikke i tvivl om, hvad der skal
ske i år. Allerede inden sæsonen kommer i gang, skal der opstilles rigeligt
med ølfælder, som så skal passes og tilses dagligt. Jeg er overbevist om, at
kun ved at sætte meget tidligt ind med decideret fangst, vil man kunne
slippe for problemer. Jeg tror ikke på hegn. Nidkær bekæmpelse bliver min
metode i år.

Jeg har fælder lig disse: http://www.planteriget.dk/default.aspx?pageid=407
De virker! Men der skal mange til.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : ABJ

Dato : 27-04-10 15:03

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> de små bæster blev udenfor bedet.
>
> Skal der sættes sneglehegn op eller er der en bedre løsning ?

Jeg tror det kan hjælpe at sætte sneglehegn rundt om højbedet, den type af
bykket plade nederst på siderne.

Jeg bekæmper ved at gå to aftenture, på den første hælder jeg ølslatter på
de steder hvor sneglene normalt kommer, på den næste, når det er mørkt går
jeg med en lille spand og en pølsetang og samler bæsterne op.

Jeg har købt en pandelampe med dioder så jeg har begge hænder fri.

Spanden er foret med en plastpose med lidt vand med Ajax, det kan de ikke
tåle.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 27-04-10 20:17

> [...]
> de små bæster blev udenfor bedet.
>
> Skal der sættes sneglehegn op eller er der en bedre løsning ?

Har læst at kobbertape skulle være en fornuftig løsning.

Nogen erfaringer ?

Christian

Fra : Tom Andersen

Dato : 27-04-10 20:22

> [...]
> de små bæster blev udenfor bedet.
>
> Skal der sættes sneglehegn op eller er der en bedre løsning ?

Hvis du med "højbed" mener en trækasse af begrænset størrelse fyldt med
jord, så vil jeg anbefale at lave/ købe et el-hegn.
Konstrueret rigtigt virker det næsten 100 %....

Vær dog opmærksom på, at de snegle/ snegleæg, som du selv hælder op i bedet
med jorden skal håndsamles efter mørkets frembrud til de er udryddet.

Tom

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 27-04-10 21:29

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev

> Skal der sættes sneglehegn op eller er der en bedre løsning ?

Den billigste løsning er et bræt der hælder, så regnen ikke vasker
undersiden, og den maler man med koncentreret kunstgødning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen