Lovgivning i andre lande - hvordan finder ~
Fra : Peter F.

Dato : 26-04-10 17:41

Jeg er lige kommet hjem fra Italien hvor jeg var strandet under
"skyen" - jeg mødte en Dansk kvinde og vi blev enige om at dele et
hotel værelse imens vi ventede på at der skulle komme gang i luft
trafikken igen - da vi havde været der i 2 dage på Hotellet stjal hun
en dames taske indholdene et kamera og nogen kontanter , episoden blev
optaget på Hotellets overvågnings kamera , så sagen var oplagt , alt
dette skete imens jeg sov.

Politiet ankom og bad mig identificere mig hvad jeg gjorde og de
gennemsøgte hotel værelset og fandt igen af de stjålne effekter 4
timer efter tog jeg en Taxa til lufthavnen , hvor jeg tjekkede min
bagage ind og jeg som jeg tjekkede ind blev jeg atter undersøgt og min
bagage blev gået igenem og endnu en gang konstaterede Politiet at jeg
ikke havde nogen af de stjålne sager de viste mig pas billed af
kvinden undersøgte min mobil men til sidst fik lov til at gå om bord
på flyet og fløj hjem til Danmark.

Hvad jeg gerne vil vide hvad er straffen for at stjæle en hotel gæsts
taske i Italien , hvis vedkommende ikke tidligere er straffet ?
kan det få nogen betydning for kvinden hvis hun vender tilbage til Italien ?

Hele episoden var i sagens natur meget ubehagelig for mig - uagtet jeg
intet havde med sagen at gøre.

Venligst

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-10 19:20

Peter F. skrev:

> Hele episoden var i sagens natur meget ubehagelig for mig - uagtet jeg
> intet havde med sagen at gøre.

Du spørger i overskriften:

>    Re: Lovgivning i andre lande - hvordan finder man den ?

En anden gang må du gerne medtage al tekst i brødteksten. Det
sparer os andre for en del besvær.

Jeg vil ikke råde dig til at bruge tid på at undersøge andre
landes lovgivning. Jeg taler, læser og skriver engelsk flydende,
og jeg er næsten lige så god til tysk. Jeg har læst lidt i
amerikanske love og lidt i tyske. Det gør jeg ikke igen.

Det er svært nok at forstå de danske, juridiske begreber. At
forstå de udenlandske med de spidsfindigheder og underforståede
ting der ligger i lovgivningen, kræver at man er både juridisk og
sproglig ekspert hvis man skal kunne tolke lovene rigtigt.

Hvad du *kan* gøre, er at finde en italiensk nyhedsgruppe om jura
og så på engelsk forklare hvad du har oplevet og derefter spørge
hvilken straf kvinden står til hvis hun bliver snuppet.

Jeg kikkede det italienske hierarki igennem. Der var ikke noget
der for mig lignede jura, men måske kan du prøve it.scienza som
handler om videnskab. Der er 85 indlæg fra den forløbne uge, så
der er nogen der læser den. Om de forstår engelsk, aner jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-04-10 14:58

On 26/04/2010 20:19, Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> og jeg er næsten lige så god til tysk. Jeg har læst lidt i
> amerikanske love og lidt i tyske. Det gør jeg ikke igen.
[...]

Såvidt jeg ved er der også markant forskel på den måde dansk jura
fungerer på, og den måde USAnsk jura fungerer på

Det er noget med at man i USA går meget op i præcedens og hvordan
forskellige vagt formuerede love skal tolke. Her i Danmark har man trods
alt klart formulerede paragraffer, eller det tilstræber man i hvert fald.

Der er også en anden distinktion, noget med en undersøgende ret som man
vist nok har i Danmark, hvor det gælder om at finde ud af hvad der er
sket, kontra en anklagende ret, som man som jeg har forstået det har i
USA, hvor man har valgt én som man tror er skyldig, og så skal man finde
ud af om han vitterlig er det eller ej.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org