Stafetten - Blues
Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-04-10 15:37

Vi har været rundt om mange genrer, men jeg savner bluesmusikken. Jeg har
altid holdt meget af blues musik, så her er lidt til inspiration:

Professor Longhair: Everyday I have the Blues
http://www.youtube.com/watch?v=XNM_jCM4CGk

B. B. King: Key to the Highway
http://www.youtube.com/watch?v=wNId8clBdbI&feature=related

Muddy Waters: Champagne and Reefer
http://www.youtube.com/watch?v=oHowqKYSXNI

Canned Heat: Bullfrog Blues
http://www.youtube.com/watch?v=jZwGrXnbMUw

Eric Clapton forlod John Mayalls Bluesbreakers fordi de ikke spillede
tilstrækkeligt bluesagtigt. Det førte til at han dannede Cream: Sunshone of
your love
http://www.youtube.com/watch?v=QMIUt42OCbc&feature=related

Og her er Clapton så tilbage sammen med Mayall, Jimmi Page og Jeff Beck i
Freight Loader:
http://www.youtube.com/watch?v=GWFFKI0tW0o

Jan
--
For den, der kun kender en hammer,
kommer alle problemer hurtigt til at ligne søm.

Fra : Max

Dato : 26-04-10 16:36

Hej Jan

> Vi har været rundt om mange genrer, men jeg savner bluesmusikken. Jeg

Jeg savner mange af bluesmusikerne, bl.a.

Stevie Ray Vaughan - Little Wing
http://www.youtube.com/watch?v=zAG-kX_IlUw

Jimi Hendricks - All Along the Watchtower
http://www.youtube.com/watch?v=yBaP_sNz-1E&feature=related

Max

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-04-10 21:03

Max wrote:
> [...]
>
> Stevie Ray Vaughan - Little Wing
> http://www.youtube.com/watch?v=zAG-kX_IlUw
>
> Jimi Hendricks - All Along the Watchtower

Nok den bedste Dylan fortolkning, der nogensinde er lavet. Efter min mening
bedre end Dylan selv.

Jan

Fra : Max

Dato : 26-04-10 21:12

Hej Jan

> Nok den bedste Dylan fortolkning, der nogensinde er lavet. Efter min
> mening bedre end Dylan selv.

Jeg er næsten sikker på at Dylan nemt kunne være enig med dig.

Dylan er jo en personlighed og en stemme som mange har det
svært med, men hans sange har det med at gøre sig i andres
fortolkninger, snart sagt alle har jo lavet deres Dylan CD.

En af dem jeg selv godt kan lide er Bryan Ferry's Dylanesque

Brian Ferry - All Along The Watchtower
http://www.youtube.com/watch?v=Dkcsm9Ask_A&feature=related

Max

Fra : TL

Dato : 27-04-10 11:46

Begge gode, men blues... tjah...?

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-04-10 12:14

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse

> Begge gode, men blues... tjah...?

Jeg tror ikke den har været her, men den bør vel have sin plads

Elton John... & I guess that's why they call it the blues

http://www.youtube.com/watch?v=hntOb3eSktw

M.V.H....Benny..

Fra : TL

Dato : 27-04-10 12:21

On Tue, 27 Apr 2010 13:13:56 +0200, in dk.kultur.musik "Benny
Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> wrote:

>"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse

>Jeg tror ikke den har været her, men den bør vel have sin plads
>
>Elton John... & I guess that's why they call it the blues
>
>http://www.youtube.com/watch?v=hntOb3eSktw

Der er ikke en objektiv facitliste, der kan afgøre om musik tilhører
en specifik genre, men jeg synes nok, at flere af eksemplerne,
inklusive de ovenstående, er temmelig langt fra min opfattelse af
"blues".

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-04-10 16:38

On 26-04-2010 16:36, Jan Kronsell wrote:
> Vi har været rundt om mange genrer, men jeg savner bluesmusikken. Jeg har
> altid holdt meget af blues musik, så her er lidt til inspiration:

Tiden, musikken og sangerne før ww2 har altid haft min store interesse.
Og der er også så mange gode bluessangere og sangerinder fra den tid.
Jeg vil vælge een af de glemte og lidt udsædvanlige indenfor genren, og
endda ikke en af de bedste: Marion Harris fra 1920'erne:

"Left All Alone Again Blues":

http://www.youtube.com/watch?v=CWR8P79cQGs&feature=related

"Never Let No One Man Worry Your Mind":

http://www.youtube.com/watch?v=6yLb86BCdgs&feature=related

"The Blues Have Got Me":

http://www.youtube.com/watch?v=YnU61sAcv9A&feature=related

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-04-10 21:01

Henning Jensen wrote:

> [...]
> fra den tid. Jeg vil vælge een af de glemte og lidt udsædvanlige
> indenfor genren, og endda ikke en af de bedste: Marion Harris fra
Måske ikke en af de bedste men ukendt for mig

Jan

Fra : Carl Drud

Dato : 26-04-10 18:02

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> writes:

> Vi har været rundt om mange genrer, men jeg savner bluesmusikken. Jeg har
> altid holdt meget af blues musik, så her er lidt til inspiration:

Robert Johnson - Sweet Home Chicago
http://www.youtube.com/watch#!v=O8hqGu-leFc

John Lee Hooker - Boom Boom
http://www.youtube.com/watch?v=hn_PF4L470w

Hound Dog Taylor & Little Walter - Wild About you baby
http://www.youtube.com/watch?v=gtnJM8iUy38

Junior Kimbrough - Sad Days, Lonely Nights
http://www.youtube.com/watch?v=lm06GowX3gU

og til sidst snart pladeaktuelle Black Keys - Set You Free
http://www.youtube.com/watch#!v=XCEO9Jay-Ns

--
Carl

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-04-10 18:20

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
> Vi har været rundt om mange genrer, men jeg savner bluesmusikken. Jeg har
> altid holdt meget af blues musik, så her er lidt til inspiration:

Bluesmusik er en rigtig lyttevenlig genre. Dejlig blød og behagelig musik.
Hvis man siger "blues" siger man også "The Fat Man". Vi må have den
engelske udgave af "Ejer Bavnehøj", nemlig "Blåbær-højen":
http://www.youtube.com/watch?v=8mix3gmzPa0

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-04-10 18:23

meddelelsen news:4bd5cb4a$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Hvis man siger "blues" siger man også "The Fat Man". Vi må have den
> engelske udgave af "Ejer Bavnehøj", nemlig "Blåbær-højen":

Jamen så lad os da få "Blue berry hill" på dansk. Her er "Ejer Bavnehøj":
http://yousee.musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/34/jspforward?file=index.jsp&tplDir=web&page=viewtrack&trackid=56675180&wmencpid=125&artistid=5079743#
(Klik på nr. 2)

Hilsen Åge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-04-10 21:05

Åge Halldorsson wrote:
> [...]
> musik. Hvis man siger "blues" siger man også "The Fat Man". Vi må
> have den engelske udgave af "Ejer Bavnehøj", nemlig "Blåbær-højen":

Fats Domino er én af mine absolutte favoritter - jeg indrømmer at jeg har
mange. Personligt holder jeg meget af Walking to New Orleans

http://www.youtube.com/watch?v=SjX1vFk384s

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-04-10 18:37

On 26-04-2010 16:36, Jan Kronsell wrote:
> Vi har været rundt om mange genrer, men jeg savner bluesmusikken. Jeg har
> altid holdt meget af blues musik, så her er lidt til inspiration:

Du vil sikkert sige, at dette her er på grænsen. Men jeg vover
alligevel, at medtage et par numre fra 30'erne, med en af mine
yndlingssangerinder, Ruth Etting:

"Dancing in the moonlight":

http://www.youtube.com/watch?v=dtEj0xepF8k&feature=related

Og "Love Me Or Leave Me":

http://www.youtube.com/watch?v=Y59qgqPd1jU&feature=related

Men her er så den ægte vare, Fred McDowell:

"Goin Down to the River":

http://www.youtube.com/watch?v=9TyzAAwJnIw&feature=related

"Blues Maker":

http://www.youtube.com/watch?v=hTF9p45IMSE&feature=related

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-04-10 19:01

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Du vil sikkert sige, at dette her er på grænsen.

Jeg kan i hvert fsald ikke høre at det er blues ? ? ? - heller ikke på
grænsen

Hilsen Åge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-04-10 21:08

Henning Jensen wrote:

> Du vil sikkert sige, at dette her er på grænsen. Men jeg vover
> alligevel, at medtage et par numre fra 30'erne, med en af mine
> [...]

Måske på grænsen, men god musik anyway.

> Men her er så den ægte vare, Fred McDowell:

> [...]

Begge fremaragende numre i den originale stil.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-04-10 21:13

Henning Jensen wrote:

> Du vil sikkert sige, at dette her er på grænsen. Men jeg vover
> alligevel, at medtage et par numre fra 30'erne, med en af mine
> [...]
Titlen fik mig til at tænke på dette nummer, som godt nok ikek egentlig er
blues, men godt alligevel

http://www.youtube.com/watch?v=Unnh0T2Ftro

Jan

Fra : Max

Dato : 26-04-10 21:22

Hej Jan

> Titlen fik mig til at tænke på dette nummer, som godt nok ikek
> egentlig er blues, men godt alligevel

Vilket fik mig til at tænke på denne blues, et pragtfuldt par

Gary Moore with Phil Lynott - Parisienne Walkways
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&feature=related

Max

Fra : Jan Kronsell

Dato : 27-04-10 14:43

Max wrote:
> Hej Jan

> Vilket fik mig til at tænke på denne blues, et pragtfuldt par
>
> Gary Moore with Phil Lynott - Parisienne Walkways
> http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&feature=related

Et fantastisk godt sammenspil. Og de kendte jo hinanden fra Moores tid i
Thin Lizzy. Det bedste Thin Lizzy numnmer hvor både Moore og Lynott er med
er efter min mening Roisin Dubh, men under alle omstændigheder stafetten
videre til dig.

http://www.youtube.com/watch?v=fyuB_9VsdGk

Jan

Fra : Max

Dato : 27-04-10 16:24

Hej Jan

> [...]
> Lynott er med er efter min mening Roisin Dubh, men under alle
> omstændigheder stafetten videre til dig.

Ja, virkelig trist med Lynott, det kunne have blevet til rigtig meget
godt musik hvis han var blevet lidt længere.

Jeg takker for stafetten og prøver at udtænke noget genialt, det
kommer nok til at tage mige en10-20 år :)

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-04-10 23:00

On 26-04-2010 22:12, Jan Kronsell wrote:

> Titlen fik mig til at tænke på dette nummer, som godt nok ikek egentlig er
> blues, men godt alligevel
> http://www.youtube.com/watch?v=Unnh0T2Ftro

Ja, et godt nummer. Og et godt emne du valgte.

Mine lidt vovede eksempler var inspireret af Billie Holliday's "I am
blue", som jeg syntes var for nem at nævne.

"I am blue" har jeg på en gammel plade med Ruth Etting, men den
indspildning kunne jeg ikke finde på YouTube. Den er der derimod med
Ella Fitzgerald, men også med to af Ettting's samtidige, Libby Holman og
Annette Hanshaw.

Det jeg vil sige med dette her, er at jeg spurgte mig selv, hvornår er
det blues? Er det melodien eller sangerinden der afgør det?
Eller er det tiden eller en kombination af det hele?

Hilsen Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 27-04-10 14:40

Henning Jensen wrote:

> [...]
> det blues? Er det melodien eller sangerinden der afgør det?
> Eller er det tiden eller en kombination af det hele?

Det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål

Jan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-04-10 08:28

> Det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål
>
> Jan

Men en et meget enkelt spørgsmål. Blues er en musikgenre og man kan høre på
musikgenren om det er blues.
Et årstal kan man ikke høre. Det er selvfølgelig sangerinden (men også
sangeren) der afgør det. Hvis de
synger blues, så er det blues.

Hilsen Åge

Fra : Max

Dato : 28-04-10 07:41

Hej Henning

> Det jeg vil sige med dette her, er at jeg spurgte mig selv, hvornår er
> det blues? Er det melodien eller sangerinden der afgør det?
> Eller er det tiden eller en kombination af det hele?

Du forventer vel ikke et brugbart svar på de spørgsmål, vel ?

--
Mvh Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 28-04-10 10:07

On 28-04-2010 08:40, Max wrote:

> Du forventer vel ikke et brugbart svar på de spørgsmål, vel ?

Nej det gør jeg selvfølgelig ikke. Det var mere "filosofiske" spørgsmål
stillet til mig selv. Med en risiko at få et svar.
I mine svar til stafetterne går jeg ofte til grænserne, og derfor af og
til ud over.

Et af de første svar i en 'googling' efter 'blues sangerinder', giver

http://www.musikbibliotek.dk/sektioner/jazz_og_world/artikler/blaa_damer

Her får man en del svar, og særdeles gode svar.
Men ofte synes jeg, at det er for nemt, bare at Goggle og så remse op.

Mit først eksempel, Marion Harris, har jeg et par plader med, og hun
blev/bliver regnet som 20'ernes store jazz og bluessangerinde. Men er
det egentlig blues, set med nutiden øjne, det hun synger?
Og jeg syntes ikke hun, er specielt god. At hun fik berømmelsen hængende
på sig, kan jo til dels også skyldes, at datidens racediskrimination
forhindrede andre, og bedre, i at gøre sig gældende.

I mit andet eksempel nævner jeg Ruth Etting, som jeg har flere plader
med. Heriblandt især en, hvor hun synger "Am I Blue?", og gør det til et
rigtigt godt blues nummer.
Den var ikke på YouTube. Det var derimod flere andre sangerinder, som
jeg nævnte tidligere, med det samme nummer. Det var en lytning af disse
forskellige sangerinders fortolkning, der fik mig til at stille
spørgsmålet til mig selv.

At jeg så alligevel valgte et par eksempler med Etting, skyldtes vel
nok, at jeg vældig godt kan lide hendes måde at synge på, og at jeg i
mange år, har samlet alt med hende, hvad jeg har kunnet finde.
Og jeg havde absolut forventet indsigelser, kritik og diskvalificering.

Og dette her forventer jeg heller ingen klare og præcise svar på. Jeg
sætter tit ord på mine eksempler, for Usenet kunne være et spændende
debat forum. Og ikke det, som det flere steder er end med, at være et
skænderi, hvor man enten kun er for eller imod noget.

Hilsen Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Max

Dato : 28-04-10 13:08

Hej Henning

> [...]
> debat forum. Og ikke det, som det flere steder er end med, at være et
> skænderi, hvor man enten kun er for eller imod noget.

Vi har så meget med at alting skal i boxe for at vi kan overskue
det, derfor prøver man febrilsk at putte etiketter på musikken,
det bliver pop, rock, slager, klassisk, jazz, dansk pop, blues,
R&R og så vidre. Men sandheden er at denne klassificering
jo ikke holder en meter, i alt musik er der en lille bid af det
hele, så det passer i flere kasser på en gang. Tag sådan
noget som Blues, dets historie går mere end 300 år tilbage,
med den historie kan det ikke bare være i samme kasse mere.
Hvis du og jeg mener at noget er Blues, ja så er det vel det,
vores gæt og udlægning er nøjagtig så gyldig som alle andres.

Max

Fra : Martin Bak

Dato : 26-04-10 20:43

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har været rundt om mange genrer, men jeg savner bluesmusikken. Jeg har
> altid holdt meget af blues musik, så her er lidt til inspiration:

Så skal vi da lige høre min ven Kenn Lending trykke den af. Det er et
gammelt klip med Lillian Boutté. Kenn er flyttet til Jylland, og har opløst
sit Kenn Lending Blues Band, men han har fundet nye legekammerater og
spiller stadig på livet løs i hele landet.
http://www.youtube.com/watch?v=jx9dSS7w7ys

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 26-04-10 20:49

> [...]
> opløst sit Kenn Lending Blues Band, men han har fundet nye legekammerater
> og spiller stadig på livet løs i hele landet.

Åh ja, og lige en mere. Man kan næsten ikke sige Kenn Lending, uden også at
sige
Champion Jack Dupree, Som i den grad har inspireret og animeret Kenn. Her er
han sammen med Kenn Lendings Bluesband i 1986

http://www.youtube.com/watch?v=52UjXzMZINM

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-04-10 21:11

> [...]
> Champion Jack Dupree, Som i den grad har inspireret og animeret Kenn.
> Her er han sammen med Kenn Lendings Bluesband i 1986

Ja Champion Jack bør være selvslkreven, når det drejer sig om blues. Fra
nyere tid bør Fleetwood Mac nok også nævnes

http://www.youtube.com/watch?v=rqxqyxnuaJg

Jan

Fra : Max

Dato : 26-04-10 21:01

Hej Martin

> Så skal vi da lige høre min ven Kenn Lending trykke den af. Det er et

Ja, dejlige var de i firserne. Men nu vi taler om dansk blues, ja så
var der en gruppe dengang der hed "Big Mama", kender du noget
til hvad der blev af dem ?

Max

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-04-10 21:09

Martin Bak wrote:
> [...]
> opløst sit Kenn Lending Blues Band, men han har fundet nye
> legekammerater og spiller stadig på livet løs i hele landet.

Spændebnde

Jan

Fra : Max

Dato : 26-04-10 21:44

Hej Jan

> Vi har været rundt om mange genrer, men jeg savner bluesmusikken. Jeg
> har altid holdt meget af blues musik, så her er lidt til inspiration:

Vi skal da også have en af de yngere med

Jonny Lang - Lie To Me
http://www.youtube.com/watch?v=vxpwqIzpaLY&feature=related

Max

Fra : Max

Dato : 26-04-10 21:48

Hej Jan

> B. B. King: Key to the Highway

Den lavede danske Delta Cross Band en god udgave af,
men den findes ikke på røret, så vi køre en tur istedet

Delta Cross Band Six Days On The Road Again
http://www.youtube.com/watch?v=Bzs1gLJejtI

Max