Hvordan gøres gulvvarme jævn?
Fra : Steen Suder

Dato : 26-04-10 21:12

Jeg skal til at bygge hus, hvor der skal være gulvvarme.

I den forbindelse er jeg bekymret for:

1. om gulvvarmen bliver jævn (typisk 30cm afstand mellem rørene, der
ligger under kun 4-8cm beton)

2. om gulvvarmen reagerer hurtigt nok.
Det kan klares med et minimum af beton over rørene, men så er man
tilbage ved problem 1 igen.

Findes der additiver, der får betonen til at lede varmen bedre?
Findes der varmespredere til indstøbtgulvvarme?

Hvad pokker gør man?

--
Steen Suder

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-04-10 21:37

> 1. om gulvvarmen bliver jævn (typisk 30cm afstand mellem rørene, der
> ligger under kun 4-8cm beton)

Vi har ikke mere end 15-20 cm mellem rørene

> 2. om gulvvarmen reagerer hurtigt nok.
> Det kan klares med et minimum af beton over rørene, men så er man tilbage
> ved problem 1 igen.

Vi løser det ved at holde lav fremløbstemperaturen om foråret og efteråret
og lidt højere om vinteren. Det kunne sikkert styres, men virker fint.
Pointen er at få ventilen til at stå åben hele tiden.

Mvh Maria

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 27-04-10 05:01

Steen Suder skrev:
> [...]
>

> Findes der additiver, der får betonen til at lede varmen bedre?
> Findes der varmespredere til indstøbtgulvvarme?

Jeg ville lægge slangerne noget tættere. I vores køkken ligger de også
med 30 cm afstandstand, og der kan man helt tydeligt mærke hvor de
ligger, når man går i strømpesokker.
Hilsen Matthias

Fra : Anders Majland

Dato : 27-04-10 07:34

Lav temperatur og højt flow - afstanden har jeg ingen kvalificeret mening om

Nej - Har du stort solindfald kan du gulvvarmen ikke reagerer hurtigt nok.
Efter et par dage med kraftig sol har gulvvarmen skruet en del ned - når det
så bliver gråvejr halter gulvvarmen bagefter ....

Supplerer med en brændeovn

Så kan man lynhurtigt hæve temperaturen hvis man en dag syntes der er for
koldt ...

/A

Fra : Steen Suder

Dato : 27-04-10 17:22

On 27-04-2010 06:01, Matthias H. Matthiessen wrote:
> [...]

<KLIP>

> Jeg ville lægge slangerne noget tættere. I vores køkken ligger de også
> med 30 cm afstandstand, og der kan man helt tydeligt mærke hvor de
> ligger, når man går i strømpesokker.

Hvor meget beton og belægning er der over rørene?

--
Steen Suder

Fra : Elmand

Dato : 27-04-10 22:50

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cm afstandstand, og der kan man helt tydeligt mærke hvor de ligger, når man

Hvis du går ned på 15 cm mellem slangerne, hvad tror du så der sker.??
Der bliver 30 grader i rummet.- idet du får alt for stor varmeflade.

I mine øjne, er det en misforståelse, at der skal være dejligt varmt om
fødderne. Der skal derimod ikke være koldt på et stengulv. Hvis hele gulvet er
ca 25 grader varmt vil du ikke føle det varmt, da du jo selv er 37, men rummet
er ca 20.
Mine egne varmeslanger ligger med 15 cm afstand og jeg kan ikke mærke hvor de
ligger.
Jeg kan mærke, at gulvet ikke føles koldt nogen steder. Fremløbstemp er ca 30
grader
overflade temp ca 25 og rumtemp. ca 21
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Carsten Keller

Dato : 28-04-10 08:27

Elmand wrote:
> [...]
>
> Hvis du går ned på 15 cm mellem slangerne, hvad tror du så der sker.??
> Der bliver 30 grader i rummet.- idet du får alt for stor varmeflade.

Det kommer vel an på hvor stor fremløbstemperatur og flow der er.

> [...]
> hvor de ligger.
> Jeg kan mærke, at gulvet ikke føles koldt nogen steder. Fremløbstemp

Øhh, er lidt forvirret. Skriver du ikke først at der bliver 30 grader hvis
man lægger dem med 15 cm. afstand og derefter at du med den afstand har 21
grader?

Keller

Fra : Elmand

Dato : 28-04-10 21:58

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lægger dem med 15 cm. afstand og derefter at du med den afstand har 21 grader?

Hvorfor er du forvirret.- Mit udsagn gælder, hvis gulvet skal være så varmt,
at
du varmer dine tæer gennem sikker.- Det er mit jo netop ikke.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Carsten Keller

Dato : 29-04-10 08:08

Elmand wrote:
> Hvorfor er du forvirret.- Mit udsagn gælder, hvis gulvet skal være
> så varmt, at
> du varmer dine tæer gennem sikker.- Det er mit jo netop ikke.

Det har du nok ret i. Men det har vel ikke nogen sammenhæng med hvor tæt
dine slanger ligger.

Keller

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-04-10 09:02

> Hvis du går ned på 15 cm mellem slangerne, hvad tror du så der sker.??
> Der bliver 30 grader i rummet.- idet du får alt for stor varmeflade.

Det er noget vrøvl. Der tilføres den varme, som termostat og
fremløbstemperatur giver. Derfor handler det altid om at holde så lav
fremløbstemperatur som muligt. Varm fremløb giver store udsving, men ikke
konstant 30 grader.

Mvh Maria

Fra : Elmand

Dato : 28-04-10 22:01

> [...]
> fremløbstemperatur giver. Derfor handler det altid om at holde så lav
> fremløbstemperatur som muligt. Varm fremløb giver store udsving, men ikke

Det er ikke noget vrøvl.- Spørgeren krævede et så varmt gulv, at man tydeligt
kunne mærke det. Han skrev på strømpefødder . Skal hele gulvet være så varmt-
læs halv afstand mellem slanger. Så bliver der varmt i stuen.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Steen Suder

Dato : 28-04-10 22:36

On 28-04-2010 23:00, Elmand wrote:

<KLIP>

> Det er ikke noget vrøvl.- Spørgeren krævede et så varmt gulv, at man tydeligt
> kunne mærke det. Han skrev på strømpefødder . Skal hele gulvet være så varmt-
> læs halv afstand mellem slanger. Så bliver der varmt i stuen.

Hvis det er mit spørgsmål, du mener, så mente jeg faktisk ikke "høj
varme", men "jævn varme". Dvs. at gulvet er lige varmt over det hele, at
hele systemet fungerer således at man ikke kan skelne hvor slangerne
ligger fra hvor de ikke ligger... om man så og må sige.

--
Steen Suder

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-04-10 00:56

On 26 Apr., 22:11, Steen Suder <sfs_news_s...@suder.dk> wrote:
> Jeg skal til at bygge hus, hvor der skal være gulvvarme.
>
> I den forbindelse er jeg bekymret for:
>
> 1. om gulvvarmen bliver jævn (typisk 30cm afstand mellem rørene, der
> ligger under kun 4-8cm beton)

Jeg mener at jo mere beton jo mere jævn, 4 cm er alt for lidt.
Man fletter også rørene så at fremløb og retur går ved siden af
hinnanden.
Lidt som dette:

http://www.nordbyensenergi.dk/grafik/gulvvarme.jpg

> 2. om gulvvarmen reagerer hurtigt nok.
> Det kan klares med et minimum af beton over rørene, men så er man
> tilbage ved problem 1 igen.

Og trægulve kan ikke holde til at være alt for varme.
Reaktionstiden er nok en ulempe man må leve med.

> Findes der additiver, der får betonen til at lede varmen bedre?
> Findes der varmespredere til indstøbtgulvvarme?

Teoretisk kunne man nedstøbe kobber eller andet metal, men det bliver
sikkert ikke bedre end armeringsnettet.

--
Christian

Fra : Preben

Dato : 27-04-10 07:07

Den 26.04.2010 kl. 23:11 skrev Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk>:

> [...]
>

> Findes der additiver, der får betonen til at lede varmen bedre?
> Findes der varmespredere til indstøbtgulvvarme?

Du kan få en masse informationer her:
http://www.uponor.dk/templates/Page.aspx?id=1876

--
mvh/Preben

Fra : Steen Suder

Dato : 27-04-10 17:24

On 27-04-2010 08:06, Preben wrote:

<KLIP>

> Du kan få en masse informationer her:
> http://www.uponor.dk/templates/Page.aspx?id=1876

Og så alligevel ikke. Jeg har ledt efter info, som har med jævnheden og
responshastighed at gøre. Jeg kan ikke finde noget der.

Har du fundet noget?

--
Steen Suder

Fra : Cykelsmeden

Dato : 27-04-10 12:18

Steen Suder skrev:

> [...]
>

> Findes der additiver, der får betonen til at lede varmen bedre?
> Findes der varmespredere til indstøbtgulvvarme?

der er flere gode svar i tråden. men essentielt følgende:

Flere parallelle rør (vistnok en selvfølge idag med pexrør?)
Laveste fremløbstemp. efter behov.
Optimalt med recirkulation på gulvvarmen alene (+ stort flow) styret af
afgangstemp.
slangerne lagt frem+retur skiftevis

finn

Fra : Anders Majland

Dato : 27-04-10 13:56

> Optimalt med recirkulation på gulvvarmen alene (+ stort flow) styret af
> afgangstemp.

Også kaldet en gulvvarmeshunt.

Helst med termostater i hver enkelt rum (når nybyggeri så er der god ide i
at vælge kablet så der aldrig skal skiftes batteri)

Se F.eks
http://www.lavprisvvs.dk/shop/search-1.html?fts=1&keyword=gulvvarmeshunt

Det meste af vores gulvvarme er styret af et sæt Wirsbo Genius . Der holder
de trådløse termostaters batteri op til 10år. (Har også 2 kredse i entre og
bad der blot er styret af en returtermostatventil)

/A