Miljømærkat Tyskland
Fra : Jebir

Dato : 26-04-10 15:37

Hejsa!

Vi vil smutte en tur til Berlin i næste uge, og skal i den forbindelse
have os en miljømærkat til bilen.
Er ikke så erfaren med kørsel rundt i Tyskland, men kan huske at jeg
forrige år - i Tjekkiet - var inde på den første, den bedste tankstation
efter grænsen og købe miljømærkat der. Kan det ikke også lade sig gøre i
Tyskland? Eller er det bedre at have den købt hjemmefra?

- Mikkel

Fra : Henrik B.

Dato : 26-04-10 15:57

"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> efter grænsen og købe miljømærkat der. Kan det ikke også lade sig gøre i
> Tyskland? Eller er det bedre at have den købt hjemmefra?

Det absolut nemmeste - og billigste - er at smutte forbi den første og
bedste Dekra du møder i Tyskland. Kører du over den dansk/tyske grænse,
ligger der f.eks. én i Flensborgs nordlige udkant...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : TDN

Dato : 26-04-10 16:33

> [...]
> bedste Dekra du møder i Tyskland. Kører du over den dansk/tyske grænse,
> ligger der f.eks. én i Flensborgs nordlige udkant...

Ja, men husk bilens registreringspapirer, de skal bruges for at de vil lave
mærkatet. Jeg købte mit ved en synshal ved Flensborg (der ligger en ved
grænsebutikerne, Fleggaard og dem der), gav vist omkring 10 ?, det er
billigere end FDM mvh. herhjemme.

Mvh
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 26-04-10 16:36

"TDN" <tdnfjerndette@net.telenor.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ved grænsebutikerne, Fleggaard og dem der), gav vist omkring 10 ?, det er

Jeg gav ?5,- for 3 år siden - hos Dekra. Dejligt at Forenede Danske
Campister (FDM), tager 150,- for mærket!!! Optrækkeri!

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-04-10 23:14

> [...]
> efter grænsen og købe miljømærkat der. Kan det ikke også lade sig gøre i
> Tyskland? Eller er det bedre at have den købt hjemmefra?

Spørgsmålet er jo, om man gider køre rundt og lede efter et sted, hvor de
udsteder disse mærkater - samt om der er åbent, når man kommer forbi.
Kan herhjemme bl.a. købes hos FDM og Applus (sidstnævnte for 165 kr).
Man kan også bestille den hos Tüv i Tyskland, som så sender med posten.
http://www.tuev-nord.de/SID-B6E53358-AF6314AE/de/verkehr/bestille_DK_8753.htm

Prisen er 12,5 euro.

Kurt

Fra : Henrik B.

Dato : 27-04-10 01:27

On 27 Apr., 00:13, "Kurt B. Andersen" <kurtanos...@privat.dk> wrote:

> [...]
> udsteder disse mærkater - samt om der er åbent, når man kommer forbi.
> Kan herhjemme bl.a. købes hos FDM og Applus (sidstnævnte for 165 kr).

Køre rundt og lede? Dekra i Flensborg ligger lige ved Scandinavian
Center. De fletse i dag har vel også en GPS, eller kan printe et kort
ud via nettet.
Desuden kører jeg hellere lidt væk fra Alfarvej, end jeg "forærer" FDM
eller Applus 100,- +....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-04-10 22:01

"Henrik B." <saab95aeroestate@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

ud via nettet.
Desuden kører jeg hellere lidt væk fra Alfarvej, end jeg "forærer" FDM

Nu kommer det jo an på, hvor udgangspunktet er.
Gedser-Rostock er direkte på motorvej hele vejen til Berlin. Så der skal man
lede

Kurt

Fra : Henrik B.

Dato : 27-04-10 22:38

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Nu kommer det jo an på, hvor udgangspunktet er.
> Gedser-Rostock er direkte på motorvej hele vejen til Berlin. Så der skal
> man lede

Nu kommer man ellers lige forbi en Dekra:
http://www.dekra.de/de/standorte?p_p_id=Standortsuche_WAR_Standortsuche&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=3&_Standortsuche_WAR_Standortsuche_struts_action=%2FStandortsuche%2FuserChooseLocation

Og ellers er der jo andre tyske udstedelses steder. )

Fra : Henrik B.

Dato : 27-04-10 01:28

> [...]

> udsteder disse mærkater - samt om der er åbent, når man kommer forbi.
> Kan herhjemme bl.a. købes hos FDM og Applus (sidstnævnte for 165 kr).

Dekra har i øvrigt også åbent lørdag...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 28-04-10 23:51

Jebir skrev:

> [...]
> efter grænsen og købe miljømærkat der. Kan det ikke også lade sig gøre i
> Tyskland? Eller er det bedre at have den købt hjemmefra?

Pas på med at sammenblande diverse motorvejs-afgifts-mærkater med denne
der skal matche din bils forureningsgrad!
Af samme grund er registreringsattesten et mindstmål for at kunne
dokumentere (v.h.a. stelnummeret) hvorledes bilen er konstrueret
(katalysator; partikelfilter o.lign.)

Skal du bo hhv. køre indenfor Berlins motorvejs-ring?
Hvis ikke, er mærkaten til spild!

--
Armand.
(der p.g.a. sin gule mærkat boede udenfor ringen, á i Spandau, ved sit