email til tidligere kunder, lovligt?
Fra : Leif Neland

Dato : 26-04-10 13:18

"Hej xxx

Du har tidligere købt varer hos os, og vi vil derfor fortælle dig om vores
nyheder i de produktkategorier, du har handlet i.
<liste over varer>
Du kan framelde dig flere nyhedsbreve, eller vælge andre kategorier, ved at
gå på vores hjemmeside:
http://www.voreshjemmeside.invalid/nyhedsbreve/userid=dajasioduy89qw7ye89qyasiu

Mvh
Firma Angst & Bange.
"

Må man det, hvis der ikke har været mulighed for at fravælge nyhedsbreve?

Hvis ikke, er dette så ok:

"Hej yyy

Du har tidligere købt varer hos os, og vi vil derfor gerne have mulighed for
at fortælle om nyheder.
Du han melde dig til på ......
eller sige nej tak til fremtidige henvendelser ved at klikke _her_
"
Uden at liste varer.

For fremtiden vil der være et til/afmeldingsfelt på bestillingssiden.

Leif

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-10 14:32

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev :

> [...]
> "
> Uden at liste varer.
>
> For fremtiden vil der være et til/afmeldingsfelt på bestillingssiden.

Næh, det må man heller ikke. Man må ikke som firma sende uopfordrede
elektroniske henvendelser -
Men de må gerne sende dig et ordinært brev og forespørge om du er
interesseret i at modtage elektroniske henvendelser.

Men du har formentlig på et tidspunkt accepteret deres vilkår i forbindelse
med registrering eller køb af et produkt.

Fra : Jubii

Dato : 26-04-10 15:47

"Firstname Lastname" <None> skrev i meddelelsen

> Men du har formentlig på et tidspunkt accepteret deres vilkår i
> forbindelse med registrering eller køb af et produkt.

Men de vilkår må vel ikke indeholde accept af at der uopfordret sendes
emails, eller blot emails?

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-10 08:00

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Men de vilkår må vel ikke indeholde accept af at der uopfordret sendes
> emails, eller blot emails?

De er jo ikke uopfordrede, når han har accepteret dem...

Det er almindeligt at du ved registrering eller køb samtidig accepterer at
firmaet efterfølgende sender dig informationer, som du kan have gavn af -
dvs at de en til fire gange om måneden sender dig en spand reklamer...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-10 09:15

Firstname Lastname skrev:

> Det er almindeligt at du ved registrering eller køb samtidig accepterer at
> firmaet efterfølgende sender dig informationer, som du kan have gavn af -

Sådan kan man ikke sige. Det er måske almindeligt at sælger beder
om lov til at sende reklamer, men det er brugernes valg der afgør
om det er almindeligt at de må eller ej.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 27-04-10 13:37

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> De er jo ikke uopfordrede, når han har accepteret dem...

Jo, men spørgsmålet gik ud på om de var indeholdt i de mange gange store
tekstfiler der dukker op i et vindue, og hvor der under er et
afkrydsningsfelt, hvor man kan acceptere eller lade være at acceptere
hvad der står i vinduet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-10 14:40

Leif Neland skrev:

> Du har tidligere købt varer hos os, og vi vil derfor fortælle dig om vores
> nyheder i de produktkategorier, du har handlet i.
> <liste over varer>

Nej, det må du ikke.

Hvis

1. en kunde handler hos dig og derved oplyser sin mailadresse, og
2. han klart bliver informeret om at du gerne vil sende ham
reklamer i mail, og
3. det er forudindstillet med et nej tak, og
4. han derefter vælger ja tak,

så må du senere sende reklamer i e-mail *der omhandler
tilsvarende varer*.

*forudsat* at der i hver reklamemail er let, gratis og
velfungerende mulighed for at melde fra igen.

Det var det lange svar. Det korte er:

Lad dog være med at skræmme kunder væk med den irriterende form
for reklame med alt det administrative besvær det kræver.

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-04-10 17:37

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in message

> 1. en kunde handler hos dig og derved oplyser sin mailadresse, og

Men altsammen kun gældende privatkunder, ikke sandt?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-10 19:08

Uffe Kousgaard skrev:

> Men altsammen kun gældende privatkunder, ikke sandt?

Niks.

Mit foregående svar er en omskrivning af markedsføringslovens § 6
stk. 2. Paragraffens stk. 1 siger:

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved
    brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller
    telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og
    andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser,
    medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

"Nogen" er helt generelt.

--
Bertel

Fra : David Mc Nally

Dato : 27-04-10 00:07

On Apr 26, 3:39 pm, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:
> [...]
> 2. han klart bliver informeret om at du gerne vil sende ham
> reklamer i mail, og
> 3. det er forudindstillet med et nej tak, og

Som jeg læser §6 stk 2, må det gerne være forudindstillet med et "Ja
tak", med mulighed for at vælge "Nej tak". Gør man det på denne måde,
må man kun sende reklamer omhandlende tilsvarende varer. Lader man i
stedet brugeren vælge reklamer til aktivt, må man sende reklamer om
"alt", så længe man holder sig indenfor det område modtageren har
accepteret at modtage reklamer for.

Tager jeg fejl i denne tolkning?

/David

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-10 09:24

David Mc Nally skrev:

> Som jeg læser §6 stk 2, må det gerne være forudindstillet med et "Ja
> tak", med mulighed for at vælge "Nej tak".

Du har ret i at jeg skrev noget der er strammere end loven.

> [...]
> stedet brugeren vælge reklamer til aktivt, må man sende reklamer om
> "alt", så længe man holder sig indenfor det område modtageren har

Ja. Lad os lige se stk. 2:

Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde
    har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med
    salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne
    tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via
    elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har
    mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i
    forbindelse med afgivelsen af adressen til den
    erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.

Køber skal have mulighed for at melde fra. Det gør man ved at
sige "Nej tak" eller undlade at sige "Ja". Der er ikke loven
skelnet mellem hvilken af de to muligheder der foreligger.

Sælger må altså på sin almindelige forside (eller et andet sted
der ikke er direkte forbundet med et konkret salg) lave en boks
hvor man kan tilvælge reklamer om alt muligt.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-04-10 21:08

"David Mc Nally" <dmcn42@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> stedet brugeren vælge reklamer til aktivt, må man sende reklamer om
> "alt", så længe man holder sig indenfor det område modtageren har

Så vidt jeg kan se, er du enig med Forbrugerombudsmanden for så vidt angår
stk. 2.
Men du må hellere selv læse hans vejledning, for man kan nemt løbe sur i
detaljerne :
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Markedsfoeringsloven-i-praksis/uanmodedehenvendelse/spamundtagelse

/Per

/David

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-10 22:59

Per Christoffersen skrev:

> Så vidt jeg kan se, er du enig med Forbrugerombudsmanden for så vidt angår
> stk. 2.

Ikke så vidt jeg kan se:

    Det er endvidere kun tilladt at markedsfører når der er tale
    om tilsvarende produkter eller tjenesteydelser. Det skal dog
    ikke nødvendigvis forstås som fuldstændig identiske

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-04-10 18:19

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:qfnet5hsi4j4pv9akifmii5m4gkca50vlt@news.dotsrc.org...

> [...]
> om tilsvarende produkter eller tjenesteydelser. Det skal dog
> ikke nødvendigvis forstås som fuldstændig identiske

Det er jo også det David skriver.
Citat:
"Som jeg læser §6 stk 2, må det gerne være forudindstillet med et "Ja
tak", med mulighed for at vælge "Nej tak". Gør man det på denne måde,
må man kun sende reklamer omhandlende tilsvarende varer. "

Og det er det jeg svarer stemmer overens med FOMs fortolkning.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-05-10 11:57

Per Christoffersen skrev:

> Og det er det jeg svarer stemmer overens med FOMs fortolkning.

Nu pjatter du.

Det jeg opponerer imod er dette afsnit (skrevet af David):

    Lader man i stedet brugeren vælge reklamer til aktivt, må
    man sende reklamer om "alt", så længe man holder sig
    indenfor det område modtageren har accepteret at modtage
    reklamer for.

Det er der hverken belæg for i loven eller i
Forbrugerombudsmandens udlægning.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-05-10 20:25

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:n42ot59i04joj7hvlupbffhjt4ce6jki24@news.dotsrc.org...

> [...]
> indenfor det område modtageren har accepteret at modtage
> reklamer for.
>
> Det er der hverken belæg for i loven eller i

Det er der fuldstændigt belæg for i MFL §6, stk. 1.

/Per

Fra : Leif Neland

Dato : 02-05-10 22:13

Per Christoffersen skrev:
> "Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
> meddelelse news:n42ot59i04joj7hvlupbffhjt4ce6jki24@news.dotsrc.org...

> Det er der fuldstændigt belæg for i MFL §6, stk. 1.

Og i følge sund fornuft, skal ingen lov eller forbrugerombudsmand
forhindre Jens Forbruger i at modtage de nyhedsbreve, han aktivt tilvælger.

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-10 22:32

Per Christoffersen skrev:

> Det er der fuldstændigt belæg for i MFL §6, stk. 1.

Jeg har svært ved at tro at hensigten med loven er at forbrugeren
skal stilles forskelligt efter om der står "Nej tak" eller "Ja
tak" i formularen.

Og jeg vil ikke kalde en udfyldning af en købsordre for en
forudgående anmodning om reklamer.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-05-10 00:16

Per Christoffersen skrev:

> Det er der fuldstændigt belæg for i MFL §6, stk. 1.

Hvad skal man så med stk. 2?

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-05-10 22:01

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:tq1st5lcrlgt3qepj4j6rjftebjo2jdc9g@news.dotsrc.org...

> Hvad skal man så med stk. 2?

Den bruger man hvis man mener sig bedre stillet med et begrænset tilsagn som
er præudfyldt med et ja.
Den er vidst ikke særlig brugt i praksis, - det er meget mere værd med et
positivt ja til markedsføring i et omfang man selv kan definere, end et
måske utilsigtet ja til en stærkt begrænset markedsføring.

Jeg tror du skal læse indlæggene og MFL igen grundigt.
Jeg medgiver gerne, at netop §6 måske nok synes meget enkel i sin tekst, men
faktisk er temmelig kringlet at overføre til praksis. Det kræver en meget
nøjagtig skelnen og en høj omhu i udførelsen.

/Per

Fra : David Mc Nally

Dato : 28-04-10 00:40

On Apr 27, 11:58 pm, Bertel Lund Hansen
> [...]
>          om tilsvarende produkter eller tjenesteydelser. Det skal dog
>          ikke nødvendigvis forstås som fuldstændig identiske

Men teksten indledes med:

Det er i visse tilfælde lovligt at udsende reklamer via
elektronisk post (e-mail, SMS, MMS mv.) uden man på forhånd
har et aktivt samtykke. Der gælder dog en række betingelser
som
kan læses nedenfor.

Altså, intet aktivt samtykke, men mulighed for at takke nej.
Om en kunde i en købsproces har mulighed for konkret at vælge
muligheden "Nej tak, jeg ønsker ikke at modtage jeres nyhedsbrev" i en
checkbox, eller har mulighed for at fjerne en markering i en checkbox
med teksten "Ønsker du at modtage vores nyhedsbrev?", er vel mere et
spørgsmål om fluefornikation? :)

/David

P.S: For god ordens skyld: Jeg arbejder med kommunikation via e-mail,
derfor min interesse i emnet, og mit ønske om at blive korrigeret,
hvis jeg misfortolker lovgivningen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-10 10:15

David Mc Nally skrev:

> Men teksten indledes med:

Det er efter loven ligegyldigt om der står "Nej tak" eller "Ja
tak", og det er også ligegyldigt om der er sat hak i forvejen.
Som jeg skrev før, strammede jeg min udlægning på det punkt
(fordi det er en uskik at påtvinge en uopmærksom bruger et valg).

Det du tager (eller i hvert fald tog) fejl af, er at man skulle
kunne udforme formularen så man kan få lov at sende reklamer om
andet end tilsvarende varer. Det kan man ikke.

--
Bertel