Índkøbsvogne i forretninger og "falske" mø~
Fra : Per

Dato : 25-04-10 14:14

Hej Ng !

Jeg kom til at tænke på, om det på nogen måde, kan være ulovligt at bruge de
her " falske mønter", som mange gange er i nøgleringe og lign. til at betale
sin "pant" - ifm. indkøbsvogne i fx. Bilka ?

Der står jo på vognene at man skal ligge en tier eller tyver i for at bruge
vognen, men mange bruger jo de har runde mønt-agtige ting.

Jeg tænker ikke på situationen, hvor nogen bevidst fusker med at bytte en
vogn med en "falsk mønt" med en kunde, der oprigtigt har lagt en 10 eller
20´er i.

Jeg tænker sådan generelt.
Der står jo netop at man skal bruge 10 eller 20´er på vognene.

Det vil jo være ulovligt at bruge de "falske mønter" i fx. en slik-automat -
hvor man modtager en vare.

Mvh. Per

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 25-04-10 14:36

Den Sun, 25 Apr 2010 15:14:01 +0200 skrev Per:

> [...]
>
> Det vil jo være ulovligt at bruge de "falske mønter" i fx. en
> slik-automat - hvor man modtager en vare.

Hvad mener du med "lovligt"?
Findes der en lov om pant for indkøbsvogne?

En 10'er for en indkøbsvogn er da også billigt - hvis du står og mangler
sådan en.

L_æ_g du roligt en "mønt" i, så l_i_gger den godt

--
Karl Erik.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 25-04-10 14:48

Per tastede følgende:
> [...]
> her " falske mønter", som mange gange er i nøgleringe og lign. til at betale
> sin "pant" - ifm. indkøbsvogne i fx. Bilka ?

Stod og manglede en euro eller mark engang i Tyskland hvorefter en
ansat af sig selv kom hen og gav os sådan en snyde-mønt; det lod til at
han havde lommen fuld så ingen problemer dér i hvert fald

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hauge

Dato : 25-04-10 14:48

Per skrev:
> Jeg kom til at tænke på, om det på nogen måde, kan være ulovligt at
> bruge de her " falske mønter", som mange gange er i nøgleringe og lign.
> til at betale sin "pant" - ifm. indkøbsvogne i fx. Bilka ?

Det kan ikke være ret ulovligt, da en del af disse supermarkeder sælger
disse "falske mønter" med eget logo på.

Mvh Hauge

Fra : bannimann

Dato : 25-04-10 15:26

> [...]
>
> Det vil jo være ulovligt at bruge de "falske mønter" i fx. en
> slik-automat - hvor man modtager en vare.

Nu er det jo netop ikke en "falsk" mønt, men en såkaldt "Token" - altså en
substitut for en mønt og de bliver benyttet i mange forskellige sammenhæng -
vaskerier, spilleaut. etc. etc. - og findes i mange forskellige størrelser,
former og farver.

- et klippekort er f.eks. også en slags token, altså en substitut for rede
penge.

De omtalte token, kan ikke bruges, i f.eks slikautmater, da de vægtmæssigt
er meget forskellige fra rigtige mønter, de er som regel lavet af aluminium
ell. lign., men forsøg derpå vil selvfølgelig altid være ulovligt, da det er
bedrageri.

Grunden til at div. supermarkeder har sat det lille skilt på vognene, er som
oplysning - man oplyser folk om, at der kan benyttes, både 10 og 20 kr.
mønter, men det er ikke et krav.

- Så skulle der jo f.eks. stå; "Benyt KUN 10 ell. 20 kr. mønter"

Fra : Jet

Dato : 25-04-10 08:49

On 25 Apr., 16:14, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Der står jo netop at man skal bruge 10 eller 20´er på vognene.
>
> Det vil jo være ulovligt at bruge de "falske mønter" i fx. en slik-automat -

Jeg har en "sølv" polet fra et bilfirma i Vejen, den kan bruges som en
10-DKK og 1-EURO, indkøbsvogne, fitnesscenterskabe, svømmehalskabe
m.v.
Vaskerimønter skulle jeg købe 20-DKK stk til vaskemaskinen, hvorimod
en ægte 20-DKK var for tyk. Jeg har set at folk prøver med en 50 cent
mønt, men den
sidder fast og de må efterlade indkøbsvognen

Fra : Jubii

Dato : 25-04-10 16:11

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg tænker sådan generelt.
> Der står jo netop at man skal bruge 10 eller 20´er på vognene.
>
> Det vil jo være ulovligt at bruge de "falske mønter" i fx. en
> slik-automat - hvor man modtager en vare.

De svar der er kommet tyder stærkt på at indlægget er i den forkerte
gruppe.
Du skulle have stillet det i dk.forbruger. (og erstattet ordet
"ulovligt" med "ok")

Jeg har et mere seriøst svar, men det har intet med jura at gøre, så det
kan du ikke få her i gruppen.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 25-04-10 16:18

Per skrev:
> [...]
>
> Der står jo på vognene at man skal ligge en tier eller tyver i for at
> bruge vognen, men mange bruger jo de har runde mønt-agtige ting.

Netto solgte en gang en nøglering med en "netto-mønt" der passede
til indkøbsvognen, så man kan vel anvende hvad der passer (mekanisk) ...
... og Indkøbsvognen er jo langt mere værd end de 10-20 kr.

Hele ideen er at få indkøbsvognen tilbage til stativet, og ikke stå
og flyde rundt omkring på parkeringspladsen.

> Jeg tænker ikke på situationen, hvor nogen bevidst fusker med at bytte
> en vogn med en "falsk mønt" med en kunde, der oprigtigt har lagt en 10
> eller 20´er i.

ja, så man bør være lidt forsigtig med den at "bytte" vogn med mønt,
specielt når man ikke ved om det er 10kr eller 20kr der sidder i,
eller noget andet. ;)

Fra : Per

Dato : 25-04-10 19:00

Frank Damgaard wrote:
> [...]