Nyt badeværeklse - maling i vådzone
Fra : Erik Andersen

Dato : 25-04-10 19:39

Min datter og svigersøn er ved at lave nyt badeværelse. De vil gerne have
malet væggen i vådzonen og helst ikke fliser eller vinyl!
Jeg kan ikke lige finde regler for hvordan man gør det. Det ber jo
indlysende hvodan man laver det når man sætter fliser op eller sætter
vandtæt vinyl op på en membran, men de vil kun have malet væggen. Er det nok
"kun" at male udenpå den vandtætte membran, eller skal der foretages
yderligere beklædning/spartling af væggene? Der kommer fliser på gulvet.
Personligt syntes jeg at maling er en lidt tynd omgang i sådan et område.

Mvh Erik

Fra : Martin Bak

Dato : 25-04-10 20:59

"Erik Andersen" <erik-andersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Personligt syntes jeg at maling er en lidt tynd omgang i sådan et område.

Det giver næsten sig selv, for vådrumsmembranen kan ikke laves særlig jævn,
så den i sig selv kan udgøre grundlag for malingen.
Jeg vil foreslå vådrumsmembran og herpå et rigeligt lag vådrumsspartel der
efterfølgende males med en egnet maling.
Mig bekendt er der ikke problemer med den løsning i forhold til
bygningsreglement osv, selvom det jo vil være mere sårbart en sædvanlige
løsninger.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-04-10 23:48

> Min datter og svigersøn er ved at lave nyt badeværelse. De vil gerne have
> malet væggen i vådzonen og helst ikke fliser eller vinyl!

Det skal de. Det står i bygningsreglementet et eller andet sted, og det
gælder vådzonen, dvs. bruseniche og rundt om badekaret samt gulvet.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 26-04-10 10:41

> Det skal de. Det står i bygningsreglementet et eller andet sted, og det
> gælder vådzonen, dvs. bruseniche og rundt om badekaret samt gulvet.

Denne artikel indikerer at du har ret:
http://www.bolius.dk/viden-om/badevaerelse/artikel/vaegge-i-badevaerelser/

Så kan løsningen være, at opsætte de billigste fliser man kan finde, og
efterfølgende spartle og male dem.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 26-04-10 19:21

> Så kan løsningen være, at opsætte de billigste fliser man kan finde, og
> efterfølgende spartle og male dem.

Prøv at gå på biblioteket efter "SBi Anvisning 200 Vådrum. "

Det afhænger af væggens konstruktion og anvendelse hvilke krav der er (ikke
samme krav i en svømmehal som i et privat badeværelse da vandbelastningen er
mindre)

Jeg har boet i en lejlighed med malet væv på væggene der helt sikkert
opfyldte kravene da det blev opført. Men det var væggen bag også beton.

Da vi skulle have etableret et nyt badeværelse på et bjælkelag og med lette
vægge kunne det godt lade sig gøre med fliser - men vi valgte det sikre og
fik vinyl på gulv og vådzone på væggene. Selvom jeg ikke er tilhænger af
vinyl er det blevet rigtigt godt...Og jeg behøver ikke være helt så bekymret
for at det skal blive utæt i samlinger mellem f.eks væg og gulv